Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?

Vierailija
05.03.2015 |

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote]   Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote]   Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]

Ehkäpä sait alapeukkusi siksi, että täällä on läjäpäin aktiivisia nuoria, jotka eivät aktiivisuudestaan huolimatta saa töitä - tai saavat niitä viiden tai kymmenen viikkotunnin soppareita tai nollasopimuksia palkaksi ahkeruudestaan. 

Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas.  [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] Ihmiset on erilaisia kasva ymmärtämään se. [/quote]   Mitä tarkoitat? Sitä, että joku on esimerkiksi herkempi ja ujompi eikä uskalla ottaa kontaktia? Vai että kaikkia ei kiinnosta työ? Vai millä tavalla erilaisia? [/quote] Tätä ja myös sitä ettei kaikilla ole oikeanlaista osaamista työnhakuun. Turha heitä siitä on haukkua ja entisestää alentaa itsetuntoa vaan kannustaa ja opettaa.

[/quote]

Totta ! Mutta eikös tämä kuuluisi vanhemille/koululle opetettavaksi?
[/quote]

Näillä instituutioilla on harvemmin sitä oikeaa ajantasaista osaamista :)

Vierailija
122/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa hakijoista on ihan sekopäitä eivätkä siksi työllisty ikinä millään kikalla! T.rekrytoija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja taas näitä älykääpiöitä. Totta helvetissä sitä saa työn kuin työn, jos on niska limassa tehnyt töitä helvetti soikoon 12-vuotiaasta asti. Miksi? No siksi, että on sitä työkokemusta! Luultavasti tällainen ihminen on myös erittäin sosiaalinen (paljon kokemusta asiakastyöstä) ja tarmokas ihminen. Osaa myydä itsensä helposti.

Mutta entäpä sitten me, jotka emme ole tehneet lapsesta asti töitä. Jotkut eivät ole onnistuneet saamaan alaikäisenä töitä ja toiset eivät ole ymmärtäneet hakea, koska vanhemmat ovat maksaneet ruoan ja katon pään päälle. Yritä siinä sitten hakea työpaikkaa ilman mitään kokemusta. Ja kannattaa myös muistaa, että osa ihmisistä on ujoja ja vähemmän sosiaalisia. Totta kai sellainen reippaan oloinen puhelias ihminen myy itsensä paremmin työhön kuin työhön kuin sitten se aremmalta vaikuttava henkilö, joka ei ole niin hyvä sanoistaan.

Suorastaan ihmetyttää ihmisten tyhmyys joskus. Minulla on jo pari ammattia ja kokemusta työharjoitteluista. Silti en ole kertaakaan saanut töitä alaltani enkä edes siivoojana, jonne olevinaan pääsee kaikki. Minua ei kutsuta edes haastatteluun. Että ei ole kyllä yrityksen puutetta omalta osaltani. Olen aina joko liian ylikoulutettu työhön tai sitten puuttuu vaan se yksikin oikea palkallinen työkokemus.

Vierailija
124/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi haluan sanoa että osittain ymmärrän ap:ta. Olen opiskelija, 21 c, ja saanut melkein kaikki osa-aikaiset työni ketjuna, jossa yksi työ on johtanut toiseen - ensimmäisen lenkin ollessa vapaaehtoistyö, jonka kautta tutustuin ensimmäiseen (kesä)työnantajaani 13-vuotiaana.

Oma aktiivisuuteni on ollut suuressa roolissa monella muullakin tapaa - olen esimerkiksi haalinut hygieniapassin, erilaisia kielitaitotodistuksia, kirjallisen arvion erinomaisesta äidinkielentaidostani ja esiintymistaidoistani puhekurssin päätteeksi. 

Menestystäni ovat osa kavereistani selitelleet sillä, että olen kaunis, tai lävistyksetön, ja en siksi oikeasti ole ansainnut paikkoja. Harmittaahan tuollainen, neuvoihinkin nämä tapaukset suhtautuvat hyökkäävästi asenteella "miksi en voi tehdä juuri tätä". 

MUTTA. Oma avomieheni on hakenut esimerkiksi siivousfirmoihin, muttei ole saanut edes haastattelukutsua. No, hän on itse asiassa juuri saanut vapaaehtoistyön kautta oman alansa pätkätöitä, eli kyllähän lopulta työ tekijäänsä kiittää, mutta sitä edelsi viiden vuoden tulokseton työnhaku vaikka mies on kielitaitoinen, fiksu, ajokortillinen ja kelpo opiskelija. Ymmärrän siis hyvin sen turhautumisen ja epätoivon kun hakee ja hakee eikä saa edes niitä osa-aikaisia siivoushommia.

Vierailija
125/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:00"]

Ap, millä alalla olet ja mikä on koulutuksesi? Entä ikäsi? Jos itsellä on ollut tuuria, voi luulla, että muut ovat jotenkin huonompia kuin sinä. Elämän mittaan oppii, että välillä on hyvää ja välillä huonoa tuuria niin työelämässä kuin muussakin elämässä.

[/quote]

Iältäni olen 22. Koulutuksestani voin sanoa, että olen käynyt lukion ja tällähetkellä opiskelen AMK:issa. En sano, että muut ovat missään nimessä huonompia! (Olen kyllä kärkäs kirjoittamaan...) Vaan pääpointtina ihmettelin miksi nuoret valittavat, etteivät saa töitä vaikka varmasti saisivat. Vielä ettei tule väärinkäsityksiä: ihmiset joka kirjoittavat helposti 100 paikkaan hakemuksen ja siinä se. Sitten ihmettelevät kun ei vastauksia tule. Ihmettelin miten näin voi tapahtua ja mikseivät ole kontaktissa yrityksiin. Ja sain täältä hyviä vastauksia ja nyt ymmärrän. En siis tarkoita, että suomen jokainen nuori voisi työllistyä, mutta kyllä osa niistä joilta näitä valituksia kuulee USEIN.

Itselläni on ehkä ollut tuuria sen osalta, että vanhempani ovat kouluttaneet minut työnhakuun pienestä pitäen. Ensimmäisen kerran olin "töissä" pesemässä autoja 10 vuotiaana tuttuni työpaikalla jonne minun piti soittaa. (Asia tietysti oli sovittu etukäteen, mutta "harjoitus soitto") Sieltä sain jonkun 2 euroa/autolta ja oli hauskaa! Sen jälkeen soittelin itse TET paikkani yms. Sain ensimmäisen kunnon kesätyöni suhteiden kautta, mutta tämän jälkeen olen hakenut itse. Lukio aikoina minulle tarjottiin niin paljon töitä etten kyennyt vastaanottamaan kaikkea. Olen siis tehnyt yläasteelta-tähänpäivään töitä. Nykyisen kesätyöni sain firmasta jossa olin esittäytymässä ja he tarjosivat johtamiseen liittyviä töitä joihin oikeasti olisin pätevä vasta tutkintoni jälkeen.  Joku voi sanoa, että onnea. Itse sanon, että helvetisti töitä. Olen työskennellyt koko nuoruuteni ja jäänyt paljosta paitsi, tietysti se on huono, mutta se on osoittanut minulle töitä olevan niitä haluavalle. Siksi henk. koht minun on vaikea tajuta tilanetta kun kaverit alkavat jälleen inistä. Ja kun heille sanoo, että soittakaa ja tehkää itsenne näkyväksi niin "joojoo, no mä odotan viel jos sieltä jotain vastausta tulis". Okei. Voi olla, että olen jossainkohtaa työtön tai mitä vain, en epäile sitä, mutta keskustelun pointti ei ollutkaan elämän kiertokulku vaan valitus. Voisin verrata lihavan lappaavan suuhunsa kakkua ja samalla ihmettelee, että miksi on ylipainoa.

Vierailija
126/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:05"]

Osa hakijoista on ihan sekopäitä eivätkä siksi työllisty ikinä millään kikalla! T.rekrytoija

[/quote]

Tämä kyllä harvinaisen totta, sellasia päästäpideltäviä nähty että oksat pois...

Vierailija
127/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"]

Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä

[/quote]

Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi.

[/quote]

Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja.

[/quote]

Ehkäpä sait alapeukkusi siksi, että täällä on läjäpäin aktiivisia nuoria, jotka eivät aktiivisuudestaan huolimatta saa töitä - tai saavat niitä viiden tai kymmenen viikkotunnin soppareita tai nollasopimuksia palkaksi ahkeruudestaan. 

Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas. 

[/quote]

Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä.

En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä.
[/quote]
No tuota ehkä kutsutaan jossain jo perseennuolennaksi. Eikä niihin siivoustöihin kuka tahansa pääsekään. Mullekin syyksi sanottiin koulutuksen puute. Vähintään alan kokemuata olisi pitäny olla. Miltä ajalta tuo on peräisin että kaikki pääsee siivoomaan?

Vierailija
128/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]

Voi luoja taas näitä älykääpiöitä. Totta helvetissä sitä saa työn kuin työn, jos on niska limassa tehnyt töitä helvetti soikoon 12-vuotiaasta asti. Miksi? No siksi, että on sitä työkokemusta! Luultavasti tällainen ihminen on myös erittäin sosiaalinen (paljon kokemusta asiakastyöstä) ja tarmokas ihminen. Osaa myydä itsensä helposti.

Mutta entäpä sitten me, jotka emme ole tehneet lapsesta asti töitä. Jotkut eivät ole onnistuneet saamaan alaikäisenä töitä ja toiset eivät ole ymmärtäneet hakea, koska vanhemmat ovat maksaneet ruoan ja katon pään päälle. Yritä siinä sitten hakea työpaikkaa ilman mitään kokemusta. Ja kannattaa myös muistaa, että osa ihmisistä on ujoja ja vähemmän sosiaalisia. Totta kai sellainen reippaan oloinen puhelias ihminen myy itsensä paremmin työhön kuin työhön kuin sitten se aremmalta vaikuttava henkilö, joka ei ole niin hyvä sanoistaan.

Suorastaan ihmetyttää ihmisten tyhmyys joskus. Minulla on jo pari ammattia ja kokemusta työharjoitteluista. Silti en ole kertaakaan saanut töitä alaltani enkä edes siivoojana, jonne olevinaan pääsee kaikki. Minua ei kutsuta edes haastatteluun. Että ei ole kyllä yrityksen puutetta omalta osaltani. Olen aina joko liian ylikoulutettu työhön tai sitten puuttuu vaan se yksikin oikea palkallinen työkokemus.

[/quote]

Tämä varmasti suuri syy. Jännä etteivät vanhemmat ova patistaneet töihin. Juuri tuohon ongelmaan olen törmännyt ettei parikymppisellä ole mitään kokemusta. Pelottavaa. No en itsekkään työnantajana palkkaisi sellaista jamppaa valitettavasti. Vaikuttaisi juuri laiskalta.

Mutta sitä en käsitä miksi sitten se ujo valittaa ettei niitä töitä saa. Siis tietysti voi olla vaikeampaa, mutta karu fakta on se, että tekemällä itsensä näkyväksi nappaisi. Valitetaan kun töitä ei ole. Nokun on.

Oletko soittanut siivousfirmaan? Kyllä siinäkohtaa jostain muusta kiikastaa. Tiedän ettei ihan pipipäitä kutsuta haastatteluun ja haastattelusta karsitaan joissain tapauksissa huono kieliset, fyysisesti huonokuntoiset tai "epäsopivan näköiset". Jos taas olet laittanut L&T:eelle netti hakemuksen niin voin luvata ettei tähän päivään menessä kukaan ole sitä edes lukenut.

Vierailija
129/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote]   Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote]   Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]

Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas.  [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] No tuota ehkä kutsutaan jossain jo perseennuolennaksi. Eikä niihin siivoustöihin kuka tahansa pääsekään. Mullekin syyksi sanottiin koulutuksen puute. Vähintään alan kokemuata olisi pitäny olla. Miltä ajalta tuo on peräisin että kaikki pääsee siivoomaan?

[/quote]

Ihan tältä ajalta :) Ei todellakaan tarvita aina kokemusta. Tuossa tilanteessa on ehkä saatettu hakea johonki erikoispaikkaan siivoojaa (uimahalli) jonne ei untuvikkoa voi laittaa. Mutta soitteleppa kaikki paikkakuntasi siivousfirmat läpi niin varmasti saat kohteen ja perehdytyksen. Toisaalta olen kyllä kuullut sellasiakin puheluita siivousfirmoissa, että työnantaja kusettaa soittajaa että ei nyt sovi X syystä ja puhelun loputtua sanonut ääneen soittajan olleen huono kelitaitoinen tai "outo".

Vierailija
130/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote]   Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote]   Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]

Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas.  [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] No tuota ehkä kutsutaan jossain jo perseennuolennaksi. Eikä niihin siivoustöihin kuka tahansa pääsekään. Mullekin syyksi sanottiin koulutuksen puute. Vähintään alan kokemuata olisi pitäny olla. Miltä ajalta tuo on peräisin että kaikki pääsee siivoomaan?

[/quote]

Ihan tältä ajalta :) Ei todellakaan tarvita aina kokemusta. Tuossa tilanteessa on ehkä saatettu hakea johonki erikoispaikkaan siivoojaa (uimahalli) jonne ei untuvikkoa voi laittaa. Mutta soitteleppa kaikki paikkakuntasi siivousfirmat läpi niin varmasti saat kohteen ja perehdytyksen. Toisaalta olen kyllä kuullut sellasiakin puheluita siivousfirmoissa, että työnantaja kusettaa soittajaa että ei nyt sovi X syystä ja puhelun loputtua sanonut ääneen soittajan olleen huono kelitaitoinen tai "outo".
[/quote]
Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla.

Vierailija
131/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."

Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.

Vierailija
132/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:16"]

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

[/quote]

Kyllähän normaali ja reippaan oloinen nuori saa lähes aina töitä, varsinkin, jos on pätevä.

Sitten on tietysti ne, jotka ovat oikeasti kouluttautuneita ja ihan hyviä työntekijöitä, mutta joista on ylitarjontaa tietyillä aloilla. Jos omanarvontunto ei kestä paskaduunin ottamista, niin sitten jää työttömäksi.

Kortistoissa on paljon myös paljon vajaakuntoisia ja mielenterveyspuolen asiakkaita tai sellaisia, joiden pitäisi ainakin olla siellä. Jos ihminen näyttää maallikon silmin ulospäin siltä, ettei pysty huolehtimaan itsestään, niin harva työnantaja sellaista palkkaa. Oma lukunsa ovat nämä ns. oikeat elämäntapatyöttömät, joilla on pelkästään yleensä jonkin sortin luonnevika ja vastustus kaikkia yhteiskunnan yleisiä normeja ja vastuita kohtaan. Nuo ovat niitä ihmisiä, joille pitäisi oikeasti antaa eläke, mutta joilla ei ole mitään varsinaista syytä sille paitsi yleinen kurjistuminen ja syrjäytyneisyys.

Vierailija
133/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:21"] Vaan pääpointtina ihmettelin miksi nuoret valittavat, etteivät saa töitä vaikka varmasti saisivat.

Eivät saisi. Nykyään on työpaikkoja paljon vähemmän kuin ihmisiä. Yksikään paikka ei jää täyttämättä siksi, ettei ketään saada (poislukien jotkut hyvin erikoiset asiantuntijantyöt). Jos joku nuori reipastuu ja saa paikan, joku muu jää työttömäksi.

Siihen on monia syitä, joista voidaan mainita kaksi suurta: automaatio ja globalisaatio. Automaatio on vienyt duunarien työt pysyvästi, ja globalisaatio vie kovaa vauhtia valkokaulustöitä Suomesta nouseviin kehitysmaihin. Täällä vaan tapellaan muutamasta jämäduunista sillä, kuka myy itsensä halvimmalla ja eniten työehdoista tinkien.

Joku voi sanoa, että onnea. Itse sanon, että helvetisti töitä.

Niin, lahjakkuutta, onnea, ja maanista työntekoa ja perseen nuolemista. Kaikki vain eivät pysty siihen koskaan tässä valmiissa maailmassa. Jos työelämä menee niin kovaksi, että vain maailman paras on töissä ja muut sylkevät kattoon, ei siitä mitään hyvää seuraa. Kyllä hieman ujolle ja normaaliahkeralle perusjampallekin pitäisi jotain keksiä. Moni osaa tehdä töitä, vaikka osaamisen markkinointi tökkii.

Vierailija
134/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."

Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.

[/quote]
Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin.

Vierailija
135/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:33"]

[/quote]

Tämä varmasti suuri syy. Jännä etteivät vanhemmat ova patistaneet töihin. Juuri tuohon ongelmaan olen törmännyt ettei parikymppisellä ole mitään kokemusta. Pelottavaa. No en itsekkään työnantajana palkkaisi sellaista jamppaa valitettavasti. Vaikuttaisi juuri laiskalta.

Mutta sitä en käsitä miksi sitten se ujo valittaa ettei niitä töitä saa. Siis tietysti voi olla vaikeampaa, mutta karu fakta on se, että tekemällä itsensä näkyväksi nappaisi. Valitetaan kun töitä ei ole. Nokun on.

Oletko soittanut siivousfirmaan? Kyllä siinäkohtaa jostain muusta kiikastaa. Tiedän ettei ihan pipipäitä kutsuta haastatteluun ja haastattelusta karsitaan joissain tapauksissa huono kieliset, fyysisesti huonokuntoiset tai "epäsopivan näköiset". Jos taas olet laittanut L&T:eelle netti hakemuksen niin voin luvata ettei tähän päivään menessä kukaan ole sitä edes lukenut.

[/quote]

Jotkut ihmiset syntyvät ujoiksi ja vähemmän sosiaaleiksi eivätkä muutu. Heillä on tämän vuoksi vähemmän työpaikkoja, missä he voisivat tehdä tehokkaasti töitä jotka sopivat/ovat mielekkäitä heille. On siis paljon todennäköisempää, että he jäävät työttömiksi vaikka olisivatkin soittaneet siivousfirmolle. Kilpailu kun on kovaa. Myyntihommat ja jotkut oppaan/ohjaajan tehtävät eivät välttämättä sovi heille ollenkaan, vaikka olisivat jo koittaneet tämäntyyppisiä tehtäviä.

Vierailija
136/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:21"] Vaan pääpointtina ihmettelin miksi nuoret valittavat, etteivät saa töitä vaikka varmasti saisivat.

Eivät saisi. Nykyään on työpaikkoja paljon vähemmän kuin ihmisiä. Yksikään paikka ei jää täyttämättä siksi, ettei ketään saada (poislukien jotkut hyvin erikoiset asiantuntijantyöt). Jos joku nuori reipastuu ja saa paikan, joku muu jää työttömäksi.

Siihen on monia syitä, joista voidaan mainita kaksi suurta: automaatio ja globalisaatio. Automaatio on vienyt duunarien työt pysyvästi, ja globalisaatio vie kovaa vauhtia valkokaulustöitä Suomesta nouseviin kehitysmaihin. Täällä vaan tapellaan muutamasta jämäduunista sillä, kuka myy itsensä halvimmalla ja eniten työehdoista tinkien.

Joku voi sanoa, että onnea. Itse sanon, että helvetisti töitä.

Niin, lahjakkuutta, onnea, ja maanista työntekoa ja perseen nuolemista. Kaikki vain eivät pysty siihen koskaan tässä valmiissa maailmassa. Jos työelämä menee niin kovaksi, että vain maailman paras on töissä ja muut sylkevät kattoon, ei siitä mitään hyvää seuraa. Kyllä hieman ujolle ja normaaliahkeralle perusjampallekin pitäisi jotain keksiä. Moni osaa tehdä töitä, vaikka osaamisen markkinointi tökkii.

Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä. Extraajia tarvittaisiin jatkuvasti. Kaikki nuo ammatit ovat hyvin vaihtuvia henkilöstöltään ja siellä ei ole tarvetta heittää ketään ulos sen takia, että uusi tulisi sisälle. Jos nuoriso osaisi etsiä netistä vain sen firman numeron ja pirauttaa edes pikapuhelun.  Mutta ei. Niiden hakemukset mätänee jossain verkossa jota kukaan ei ole avannutkaan. Totta.

No olisiko siihen vaikka ratkaisuksi se soitto. Nimenomaan normaaliahkera ja ujo perusjamppa saisi töitä jos vain ilmoittaisi olemassa olostaan firmalle. Mutta ei. Odotetaan sohvalla jospa joku tulisi hakemaan töihin.

Vierailija
137/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden tällaisen täydellisen ihmisen, joka ei varmasti tule kärsimään työttömyydestä. Todella mukava, kaunis ja sosiaalinen. Jokunen vuosi sitten sai töitä soittamalla, palkattiin siis ennen kuin edes näytti naamaansa. Valitettavasti itselläni ei ole tuollaista "sisäistä hehkua" kuin hänellä, ei vaikka kuinka yrittäisin! Työttömänä ollaan, tosin en ikinä ole ollut vielä yli 2kk ilman töitä. Määräaikainen työ päättyi jokunen aika sitten, työssäni olin hyvä ja työntekijänä pidetty. Mutta jos minä alkaisin soittelemaan firmoihin niin menisi viimeisetkin mahdollisuudet siinä änkyttäessä! Sama juttu paikan päälle menemisessä, en todellakaan osaa myydä itseäni! Tietyissä töissä tiedän olevani LOISTAVA ja niitä paikkoja haen. Miksi ihmeessä hakisin puhelinmyyjäksi tai heselle kun olisin niissä töissä aivan surkea?

Vierailija
138/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."   Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.   [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin.

[/quote]

Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa.

Vierailija
139/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

Jotkut ihmiset syntyvät ujoiksi ja vähemmän sosiaaleiksi eivätkä muutu. Heillä on tämän vuoksi vähemmän työpaikkoja, missä he voisivat tehdä tehokkaasti töitä jotka sopivat/ovat mielekkäitä heille. On siis paljon todennäköisempää, että he jäävät työttömiksi vaikka olisivatkin soittaneet siivousfirmolle. Kilpailu kun on kovaa. Myyntihommat ja jotkut oppaan/ohjaajan tehtävät eivät välttämättä sovi heille ollenkaan, vaikka olisivat jo koittaneet tämäntyyppisiä tehtäviä.

[/quote]

Tuollaisessahan tilanteessa lehden jako olisi aivan ihanteellista hommaa. Mutta niin. Se on paskaduunia, ei kiinnosta. Valitetaan mielummin ettei töitä vaan oo tarjolla !

Vierailija
140/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:04"]

Tunnen yhden tällaisen täydellisen ihmisen, joka ei varmasti tule kärsimään työttömyydestä. Todella mukava, kaunis ja sosiaalinen. Jokunen vuosi sitten sai töitä soittamalla, palkattiin siis ennen kuin edes näytti naamaansa. Valitettavasti itselläni ei ole tuollaista "sisäistä hehkua" kuin hänellä, ei vaikka kuinka yrittäisin! Työttömänä ollaan, tosin en ikinä ole ollut vielä yli 2kk ilman töitä. Määräaikainen työ päättyi jokunen aika sitten, työssäni olin hyvä ja työntekijänä pidetty. Mutta jos minä alkaisin soittelemaan firmoihin niin menisi viimeisetkin mahdollisuudet siinä änkyttäessä! Sama juttu paikan päälle menemisessä, en todellakaan osaa myydä itseäni! Tietyissä töissä tiedän olevani LOISTAVA ja niitä paikkoja haen. Miksi ihmeessä hakisin puhelinmyyjäksi tai heselle kun olisin niissä töissä aivan surkea?

[/quote]

Tuossa tilanteessa laittaisin sähköpostia firmalle ja kyselisin, että ottavatkos töihin ja päläläpäää. Oikeastaan ihan sama mitä siihen viestiin höpisisi. Kunhan tulisi näkyvyyttä. No jos et halua hanttihommiin niin silloin ei kyllä ole varaa myöskään valittaa ettei töitä ole. Koska niitä on. That's the problem. Miksi valittaa asiasta jonka itse on päättänyt.