Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:03"]
57 lisää myös että myös siivousaloilla - usko tai älä! - pyörii ihan ne samat YT-neuvottelut kuin muillakin aloilla. Jos haaveilit tällä alalla saavasi helposti kokoaikaisen tai vaikkapa riittävästi viikkotunteja, jatka haaveilua.
[/quote]
No kappas kun siivousalan suurin uhka on juurikin työntekijöiden saanti. Asiakkaita riittää ikuisuuksiin, muttei työntekijöitä. Olisipa mielenkiintoista nähdä sellainen keskihyvä siivoja joka erotetaan sen takia, ettei hänelle riitä töitä. Sen tiedän ettei välttämättä koko päivä työtä saa, mutta on se nyt helvetti parempi tehdä 5 tuntia kolmesti viikossa kuin maata sohvalla 24/7. Tai ihan miten vaan jos se sossun tuki ja oma sohva painaa vaakakupissa enemmän niin sitten tietysti.
Helsingistä nyt varmaan saa työpaikan kun kävelee kuppilasta sisään. Sielläpäin palkatkin ovat isot, menet jonnekin Mooseen töihin, tarjoilemaan limua ja heti 2000€/kk palkka. Toista se on jossain Puolangassa, kylässä on ehkä pari kauppaa ja yksi kuppila, yritä sieltä nyt jotain työpaikkaa repiä, palkka on joku 1200€/kk. Eihän sitä ole pakko keskellä korpea asua, mutta ei kaikki voi Helsinkiin muuttaa. kotiäitiys onkin suuri "ammatti" näissä pienissä kaupungeissa, miehille saattaa löytyä jotain metsähommaa tms.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote] Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]
Ehkäpä sait alapeukkusi siksi, että täällä on läjäpäin aktiivisia nuoria, jotka eivät aktiivisuudestaan huolimatta saa töitä - tai saavat niitä viiden tai kymmenen viikkotunnin soppareita tai nollasopimuksia palkaksi ahkeruudestaan.
Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas. [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] Ihmiset on erilaisia kasva ymmärtämään se.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Sitä, että joku on esimerkiksi herkempi ja ujompi eikä uskalla ottaa kontaktia? Vai että kaikkia ei kiinnosta työ? Vai millä tavalla erilaisia?
Mulla on niinpäin, että asun Helsingissä ja koulutustani vastaavaa työtä on tarjollalähinnä pienemmissä satamakaupungeissa ja ydinvoimalakunnissa. Miehellä oma työ ja lapsilla koulut, en viitsi yksin lähteä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:16"]
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
[/quote]Koska on ali/ylikoulutettu. Työskentelen alalla, jossa on rakennemuutos meneillään ja huolestuneena työllistymisestäni laitoin työnhakuilmoituksen ja hakuja moneen paikkaan. Vastauksia: Olet ylikoulutettu, osaamisesi ei ole juuri sitä mitä tarvitsemme, emme usko että haluaisit sitoutua tähän työhön... Suurimmasta osasta en saanut edes vastausta ja olen korkeasti koulutettu älykäs, sosiaalisesti lahjakas ja omalla alallani tunnustettu ammattilainen (kun koko ala katoaa,meriitit ei näköjään paljon paina)
Tässä syitä. En ole ronkeli, mulle kelpaisi vakituinen työ helposti n. 2000€ bruttopalkalla. Olen Freelancena tehnyt koko työurani ja palkallista lomaa olen pitänyt 18 vuoden aikana 1(YHDEN) viikon. Alkaa oikeasti vituttamaan sellaiset velliperseet jotka eivät ole nykytilanteessa joutuneet hakemaan töitä niin, että oma osaaminen ei täysin täsmää haettua pätevyyttä. Ja se ettei työ kelpaisi. KMA!!
[/quote]
Oiskohan vähän niinkin että kaikista ei ole kaikkiin töihin. Sellaisia töitä mitä "kaikki" voivat tehdä, sinne on ylitarjontaa. Sit sellaiset työt joihin vaaditaan asiantuntijoita, ei sinne kuka vaan voi kävellä paikanpäälle et moi mä tulisin nyt, koska voi alkaa?
Sit on vielä sellainenkin pointti että nämä työt joita "kaikki" voivat tehdä, no eivät voi. Moni menis mieluummin hirteen ku puhelinmyyntihommiin, ei se kaikilta suju, jos ei osaa puhua tai jos ei halua valehdella mummoille vain myydäkseen.
Siivouskin, ei kaikki osaa siivota niin kuin jossain siivoushommissa edellytetään. No mitä näitä nyt muita vois olla vielä. No mut ei se vaan kato pyöri kaikilla noin ku sulla on pyörinyt.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:34"]
[/quote]Koska on ali/ylikoulutettu. Työskentelen alalla, jossa on rakennemuutos meneillään ja huolestuneena työllistymisestäni laitoin työnhakuilmoituksen ja hakuja moneen paikkaan. Vastauksia: Olet ylikoulutettu, osaamisesi ei ole juuri sitä mitä tarvitsemme, emme usko että haluaisit sitoutua tähän työhön... Suurimmasta osasta en saanut edes vastausta ja olen korkeasti koulutettu älykäs, sosiaalisesti lahjakas ja omalla alallani tunnustettu ammattilainen (kun koko ala katoaa,meriitit ei näköjään paljon paina)
Tässä syitä. En ole ronkeli, mulle kelpaisi vakituinen työ helposti n. 2000€ bruttopalkalla. Olen Freelancena tehnyt koko työurani ja palkallista lomaa olen pitänyt 18 vuoden aikana 1(YHDEN) viikon. Alkaa oikeasti vituttamaan sellaiset velliperseet jotka eivät ole nykytilanteessa joutuneet hakemaan töitä niin, että oma osaaminen ei täysin täsmää haettua pätevyyttä. Ja se ettei työ kelpaisi. KMA!!
[/quote]
Tämän tilanteen tottakai ymmärrän ja vaikuttaa ikävätä tilanteelta. Sinun kohdallasi on kuitenkin vähemmän firmoja minne voit olla työnhakijana joten aivan ymmärrettävää. Aloitukseni oli ehkä huono sillä tarkoitin työttömillä ja nuorilla ns samaa. Ihmsiä joille kelpaisi mikä tahansa työ.
Soittaminen tai käyminen toimii vain hyvin pienissä firmoissa. Vähänkin isommassa saa kuulla, että "hakemukset käsitellään aikanaan ja soitetaan, jos halutaan sinut töihin".
Mutta joo, on aloittajalla jonkinlainen pointtikin. On ihmisiä, jotka ovat luonnostaan itsevarmoja ja sosiaalisesti lahjakkaampia. He jättävät itsestään hyvän kuvan ja tulevat valituiksi ja kokevat elämän helpoksi. Mutta se on puhdas lahja. Jos ei ole sitä, niin sitten on vain nobody tuhannen joukossa, joka ei voi erottua edukseen. Ei sellaiseksi voi alkaa omalla päätöksellä. Sitä nuo lahjakkaat eivät tajua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:03"]
57 lisää myös että myös siivousaloilla - usko tai älä! - pyörii ihan ne samat YT-neuvottelut kuin muillakin aloilla. Jos haaveilit tällä alalla saavasi helposti kokoaikaisen tai vaikkapa riittävästi viikkotunteja, jatka haaveilua.
[/quote]
No kappas kun siivousalan suurin uhka on juurikin työntekijöiden saanti. Asiakkaita riittää ikuisuuksiin, muttei työntekijöitä. Olisipa mielenkiintoista nähdä sellainen keskihyvä siivoja joka erotetaan sen takia, ettei hänelle riitä töitä. Sen tiedän ettei välttämättä koko päivä työtä saa, mutta on se nyt helvetti parempi tehdä 5 tuntia kolmesti viikossa kuin maata sohvalla 24/7. Tai ihan miten vaan jos se sossun tuki ja oma sohva painaa vaakakupissa enemmän niin sitten tietysti.
[/quote]
Koko_päivä_työ?? Oikeinkirjoitus hieman hukassa....
Kai se johtuu siitä että oon läski. Seisomatyötä, varastohommia ja siivoustyöhön hakenut moneen otteeseen. Ei ne halua puhisevaa läskiä vaikka kokemusta on. Toimistotyöhön tän vararenkaan kanssa hakenut mutta koulutusta ja kokemusta vaan fyysisemmästä alasta. Pitää kai lähettää työhakemus jossa pääosassa läski maha, haastattelussa sit positiivisena yllätyksenä et "kato, mukana tulikin ihan näppärä ja aikaansaava ukko!"
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote] Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]
Ehkäpä sait alapeukkusi siksi, että täällä on läjäpäin aktiivisia nuoria, jotka eivät aktiivisuudestaan huolimatta saa töitä - tai saavat niitä viiden tai kymmenen viikkotunnin soppareita tai nollasopimuksia palkaksi ahkeruudestaan.
Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas. [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] Ihmiset on erilaisia kasva ymmärtämään se.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Sitä, että joku on esimerkiksi herkempi ja ujompi eikä uskalla ottaa kontaktia? Vai että kaikkia ei kiinnosta työ? Vai millä tavalla erilaisia?
[/quote]
Tätä ja myös sitä ettei kaikilla ole oikeanlaista osaamista työnhakuun. Turha heitä siitä on haukkua ja entisestää alentaa itsetuntoa vaan kannustaa ja opettaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Oiskohan vähän niinkin että kaikista ei ole kaikkiin töihin. Sellaisia töitä mitä "kaikki" voivat tehdä, sinne on ylitarjontaa. Sit sellaiset työt joihin vaaditaan asiantuntijoita, ei sinne kuka vaan voi kävellä paikanpäälle et moi mä tulisin nyt, koska voi alkaa?
Sit on vielä sellainenkin pointti että nämä työt joita "kaikki" voivat tehdä, no eivät voi. Moni menis mieluummin hirteen ku puhelinmyyntihommiin, ei se kaikilta suju, jos ei osaa puhua tai jos ei halua valehdella mummoille vain myydäkseen.
Siivouskin, ei kaikki osaa siivota niin kuin jossain siivoushommissa edellytetään. No mitä näitä nyt muita vois olla vielä. No mut ei se vaan kato pyöri kaikilla noin ku sulla on pyörinyt.
[/quote]
Mutta tuollaisia töitä on niiin paljon. Ruohonleikkuusta- vauvan hoitoon. Jokainen varmaan löytää sellaisen mitä voi tehdä, mutta kaikkihan ne ovat "paskaduuneja" ja tuntuukin, että osa syy on juuri se, että halutaaan jotain siistiä ja hienoa homma heti alkuun! Ja ei niihin ole mitään ylitarjontaa, puhelinmyyntiin ja siivoukseen ei ole missään nimessä ylitarjontaa, reippaasti alitarjontaa. Siivouksen perehdytyksessä opetetaan heti alkuun siivoamaan ja uusi untuvikko laitetaan tietysti kohteeseen jossa työn taso ei ole vaativa. Itse olen perehdytellyt sellasia tapauksia jotka eivät tienneet edes mopin olemassa oloa ja hyvin pärjäävät opetuksen jälkeen. Itse en työttömänä nuorena valikoisi paljoakaan mitä töitä olisi vaan aloittaisin edes jostain. Saati sitten valittaisi töiden puutteesta, se tässä pointti olikin.
Soittaminen toimii nykyaikanakin. Itse soittelin kolmisen vuotta sitten isoihin ja byrokraattisiin työpaikkoihin ja joka paikasta mihin olin soittanut, tarjottiin paikkaa. Erotut massasta, kaikki muut kun laittaa niitä avoimia strukturoituja liibalaaba-hakemuksia. Miehenikin soitti tänään erääseen paikkaan, joka toivoi nettihakemuksia, mutta pääsi samantien haastatteluun.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:44"]
Soittaminen tai käyminen toimii vain hyvin pienissä firmoissa. Vähänkin isommassa saa kuulla, että "hakemukset käsitellään aikanaan ja soitetaan, jos halutaan sinut töihin".
Mutta joo, on aloittajalla jonkinlainen pointtikin. On ihmisiä, jotka ovat luonnostaan itsevarmoja ja sosiaalisesti lahjakkaampia. He jättävät itsestään hyvän kuvan ja tulevat valituiksi ja kokevat elämän helpoksi. Mutta se on puhdas lahja. Jos ei ole sitä, niin sitten on vain nobody tuhannen joukossa, joka ei voi erottua edukseen. Ei sellaiseksi voi alkaa omalla päätöksellä. Sitä nuo lahjakkaat eivät tajua.
[/quote]
Tämä. Se, että et ole sosiaalisesti lahjakas vaikeuttaa työnsaantia melkoisen paljon. Tämä ei myöskään ole mikään mt-ongelma, joten samassa veneessä muiden kanssa ollaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:44"]
[/quote]
Kyllä kyllä, en minäkään prismaan marssisi ja ilmoittaisi haluavani töitä. Mutta pointtina olikin juuri ne pienemmät firmat jotka halauvat niitä puheluita mutta syystä X ihmiset eivät soita.
Tuokin voi olla totta, että osa on hiljaisempia ja "hukkuu" massaan. Ehkä se on yhdistelmä "hiljaisia" ja väärillä hakutavoilla hakevia+ ronkeli nuoria jotka halajavat hyvää duunia mullehetinyt.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:26"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote] Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Mitä varten tämä sai 19 alapeukkua? Onko jotenkin huonokin asia, että joku on aktiivinen nuori? Voi luoja. [/quote]
Säädähän ylemmyydentuntoasi pienemmälle. Se, että tässä työllisyystilanteessa olet saanut töitä ei tarkoita automaattisesti, että olisit nuorison parhaimmistoa, vaan ainoastaan onnekas. [/quote] Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä. En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä. [/quote] Ihmiset on erilaisia kasva ymmärtämään se. [/quote] Mitä tarkoitat? Sitä, että joku on esimerkiksi herkempi ja ujompi eikä uskalla ottaa kontaktia? Vai että kaikkia ei kiinnosta työ? Vai millä tavalla erilaisia? [/quote] Tätä ja myös sitä ettei kaikilla ole oikeanlaista osaamista työnhakuun. Turha heitä siitä on haukkua ja entisestää alentaa itsetuntoa vaan kannustaa ja opettaa.
[/quote]
Totta ! Mutta eikös tämä kuuluisi vanhemille/koululle opetettavaksi?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:46"]
Kai se johtuu siitä että oon läski. Seisomatyötä, varastohommia ja siivoustyöhön hakenut moneen otteeseen. Ei ne halua puhisevaa läskiä vaikka kokemusta on. Toimistotyöhön tän vararenkaan kanssa hakenut mutta koulutusta ja kokemusta vaan fyysisemmästä alasta. Pitää kai lähettää työhakemus jossa pääosassa läski maha, haastattelussa sit positiivisena yllätyksenä et "kato, mukana tulikin ihan näppärä ja aikaansaava ukko!"
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa en olisi huolissani työnsaannista vaan terveydestäni.
Ap, millä alalla olet ja mikä on koulutuksesi? Entä ikäsi?
Jos itsellä on ollut tuuria, voi luulla, että muut ovat jotenkin huonompia kuin sinä. Elämän mittaan oppii, että välillä on hyvää ja välillä huonoa tuuria niin työelämässä kuin muussakin elämässä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:39"]
No nykyään TODELLA monissa firmoissa ei pääse edes ovesta sisälle vaikka haluaisi. Täällä esim jos menisi isoimmilta tehtailta kyselemään töitä niin vartija tulee vastaan ja kysyy että mitä asiaa. Main entrancea pitemmälle EI PÄÄSE! Käsketään täyttämään netissä hakemus.
[/quote]
juu, soitin isoon tehtaaseen itse rekrypomolle ja tämä sanoi että nyt ei palkata ketään ja ohjasi tekemään nettiin hakemuksen. käski tosin laittamaan siihen että olin ottanut yhteyttä. mitään tietoa ei ole tullut siitä huolimatta. Itse tosin olen töissä jo ja etsin uutta työpaikkaa. Eli en ole työtön. Eli myös muut hakee töitä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:44"]
Höpöhöpö. Siivousallalle huutava pula ja sieltä saa kyllä arvostusta jos hommansa hoitaa oikein. Aivan turha itkeä jos heti kurottelee taivaaseen. Kyllä sitä epämieluisaa duunia on jokaisen hyvä tehdä.
En ole tietenkään parhaimmistoa, mutta en onnekaskaan. Ei kukaan ole tupsauttanut eteeni töitä vaan itse olen kaivellut kontaktit ja puhunut ummet ja lammet töissä, osoittanut ylikiinnostunutta, ottanut vastaan kaiken työn mitä saanut. Sitä ei voi millään kutsua onneksi. Sitä kutsutaan mielestäni aktiivisuudeksi - millä saa töitä.
[/quote]
Oletko kokeillut, rehellisesti? Minä olen juuri niitä nuoria, jotka ovat tehneet ihan mitä tahansa töitä vapaaehtoisista töistä nollasopimuksiin, ja vaikka kuinka olen ahkeroinut ja sanonut kyllä jokaiselle ylimääräiselle tunnille, palkkapussini pysyy silti lähes yhtä laihana kuin työttömänä - ottaen lisäksi huomioon, kuinka paljon tähän osa-aikaisten haalimiseen ja selviytymiseen kuluu aikaa, vaivaa ja bensaa.
Minä en näe hyvinvointivaltiona valtiota, jossa niin kouluttamattomat kuin kouluttautuneetkin ihmiset yrittävät haalia pienen elantonsa lukuisista pikku osa-aikaisuuksista ja hakevat palkkansa käytännössä soviteltuna päivärahana Kelalta. Ja lisäisin, että palkkana tästä ahkeruudesta ei välttämättä edes ole loistovirka, vaan hieman lisää osa-aikaisuuksia, YT-neuvotteluita ja nollasopimuksia. Kaikesta siitä vaivasta, mitä työtön tänä päivänä näkee jo töitäkin hakiessaan.
Tätä aikaa leimaa se, että työtä pidetään arvokkaana, mutta kukaan ei siitä ole valmis maksamaan.
[/quote]
Olenko kokeillut mitä? Siivousalaa vai työnhakua? Molempia.
Itsekkin olen menettänyt monet tuet työnteolla, mutta silti näen sen palkitsevana kun käteen jää pitkät työsuhde todistukset. Rahaa tulee ja menee, enkä koe nuorena palkan suuruuden tai sen säästymistä lainkaan tärkeänä. Eipä itselläni nytkään jää mitään käteen vaikka kahdella firmalla olenkin töissä. Mutta no eri ihminen voi tarkastella asioita erikanteilta nähtävästi....