Onko ammattikoulu tosiaan huonompi paikka kuin lukio?
Mediassakin puhutaan välillä hieman siihen sävyyn. En ymmärrä. Oppilaitos se on siinä missä muutkin. Kyllä myös duunareja tarvitaan yhteiskunnassa, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja.
Kommentit (174)
Minusta vaan kyllä nuoren kannattaisi aina käydä lukio. Lukiossa hankkii ihan kivan yleissivistyksen, jos on hereillä oppitunneilla. On kiva, että on sellaiset perustiedot monesta asiasta. Se luo hyvän pohjan jatkolle ja elämälle. Muutenkin sivistyneen ihmisen tunnistaa siitä, että hän kykenee keskustelemaan asioista laaja-alaisesti joutumatta kokoajan googlaamaan perustason tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän linjastakin, esim. merkonomi ja sähköasentaja ovat hyviä linjoja, niissä oikeasti oppiikin jotain. Sen sijaan mm. auto-, raksa- ja metallilinjoilla meno tuntuu näkemäni perusteella olevan aika lapsellista ja vaatimustaso melko alhainen. En haluaisi yleistää ja hyvinkin voi löytyä päinvastaisiakin oppilaitoksia, mutta näkemäni perusteella valitettavasti näin tuntuu olevan. Sinänsä arvostan ammattitaitoisia käsityöläisiä paljon, ja on surullista nähdä, miten monet muodollisesti pätevät sellaiset eivät tosiasiassa tunnukaan osaavan paljon mitään.
No merkonomiopinnot ovat ihan pahinta huuhaata. Ja koulua saattaa olla 2 kertaa viikossa 2 tuntia. Tytärtä harmittaa, haluaisi käyttää aikaa nyt opiskeluun eikä vaan siihen, että käy pari kertaa viikossa koululla. Mitään etätehtäviäkään ei anneta.
No, otti nyt töitä koulun oheen sitten, ettei ihan laiskistu.
T. Merkonomiopiskelijan äiti
Sekä lukion että amiksen voi käydä niin monella eri tavalla. Varmasti esim. kunnolla suoritetusta ammatillisesta tutkinnosta on enemmän hyötyä jatkossa kuin lusmuilemalla ja heikoilla arvosanoilla käydystä lukiosta. Ja mitä yleissivistykseen tulee, sitä voi hyvin hankkia itsenäisestikin ja osa lukion käyneistä unohtaa asiat myöhemmin, varsinkin jos eivät ole olleet tunneilla hereillä, kun eivät tarvitse niitä aktiivisesti työ- ja arkielämässään.
No jos esim. lääkäriksi, juristiksi tai muuhun tieteelliseen/akateemiseen ammattiin haluaa, niin kannattaa ehdottomasti käydä lukio. Mutta AMK:ssa pärjää varsin hyvin amiksen käyneenäkin, itse asiassa se voi (alasta riippuen) olla sinne jopa parempi pohja kuin lukio.
Vierailija kirjoitti:
No jos esim. lääkäriksi, juristiksi tai muuhun tieteelliseen/akateemiseen ammattiin haluaa, niin kannattaa ehdottomasti käydä lukio. Mutta AMK:ssa pärjää varsin hyvin amiksen käyneenäkin, itse asiassa se voi (alasta riippuen) olla sinne jopa parempi pohja kuin lukio.
Kyllä ja ei. Lukion jälkeen saa aina paremman valmiuden pääsykokeisiin, laskurutiinin ja/tai kirjoittamisen taidon. Vaikka itse opiskellessa sitten joku amistutkinto voikin antaa parempia eväitä.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että 15-16-vuotias on pääsääntöisesti aivan liian nuori päättämään tulevaisuuden ammattiaan, varsinkin pojat. Juu, tiedän, että amiksenkin jälkeen on mahdollista jatkaa opintoja, mutta käytännössä vaihtoehdot ovat paljon rajallisemmat ja rajoittuvat pitkälti samalle alalle. Ja kyllähän sinne amikseen voi mennä lukion jälkeenkin, vanhempana ja kypsempänä, mikäli mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän linjastakin, esim. merkonomi ja sähköasentaja ovat hyviä linjoja, niissä oikeasti oppiikin jotain. Sen sijaan mm. auto-, raksa- ja metallilinjoilla meno tuntuu näkemäni perusteella olevan aika lapsellista ja vaatimustaso melko alhainen. En haluaisi yleistää ja hyvinkin voi löytyä päinvastaisiakin oppilaitoksia, mutta näkemäni perusteella valitettavasti näin tuntuu olevan. Sinänsä arvostan ammattitaitoisia käsityöläisiä paljon, ja on surullista nähdä, miten monet muodollisesti pätevät sellaiset eivät tosiasiassa tunnukaan osaavan paljon mitään.
No merkonomiopinnot ovat ihan pahinta huuhaata. Ja koulua saattaa olla 2 kertaa viikossa 2 tuntia. Tytärtä harmittaa, haluaisi käyttää aikaa nyt opiskeluun eikä vaan siihen, että käy pari kertaa viikossa koululla. Mitään etätehtäviäkään ei anneta.
No, otti nyt töitä koulun oheen sitten, ettei ihan laiskistu.
T. Merkonomiopiskelijan äiti
Sama kokemus meillä. Poika teki merkonomitutkinnon, ja todellakin kolme vuotta meinasi tylsistyä hengiltä. Työssäoppimiset olivat ainoa hyvä asia.
Halusi kuitenkin tehdä merkonomin, kun tradenomista haaveili. Näin jälkikäteen totesimme, että lukio olisi ollut paljon parempi tapa viettää tuo 3 vuotta.
Kenellä on lukupäätä niin lukio on oikea paikka ja varsinkin jos enemmän kuin hyvä matematiikassa, fykessä, kielissä jne
Vierailija kirjoitti:
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että 15-16-vuotias on pääsääntöisesti aivan liian nuori päättämään tulevaisuuden ammattiaan, varsinkin pojat. Juu, tiedän, että amiksenkin jälkeen on mahdollista jatkaa opintoja, mutta käytännössä vaihtoehdot ovat paljon rajallisemmat ja rajoittuvat pitkälti samalle alalle. Ja kyllähän sinne amikseen voi mennä lukion jälkeenkin, vanhempana ja kypsempänä, mikäli mieli tekee.
kotona täytyy keskustella ja paljon vaikuttaakin sekin onko miten hyvä lukuaineissa. Ottaa selville erilaisia ammatteja jne. Kannustaa ja motivoida jos meinaa mennä amikseen ja päätä olisi lukioon ja myöhemmin yliopistoon.
Kyllä amiksessakin voi olla paljon esitelmiä ja kirjoitelmia, meillä ainakin oli merkonomilinjalla. Edelleen, ei se ole automaattisesti mitään käsillä tekemistä, niin kuin monet ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotona täytyy keskustella ja paljon vaikuttaakin sekin onko miten hyvä lukuaineissa. Ottaa selville erilaisia ammatteja jne. Kannustaa ja motivoida jos meinaa mennä amikseen ja päätä olisi lukioon ja myöhemmin yliopistoon.
Valitettavasti tuonikäiset vain ovat monesti sellaisia hetkessä eläjiä, etteivät osaa suunnitella tulevaisuuttaan pitkällä tähtäimellä ja se ahdistaa. Siksi onkin hyvä, ettei nuorena tehty valinta sulje ovia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Lukion jälkeen saa aina paremman valmiuden pääsykokeisiin, laskurutiinin ja/tai kirjoittamisen taidon. Vaikka itse opiskellessa sitten joku amistutkinto voikin antaa parempia eväitä.
Riippuu tosiaan myös linjasta. Amiksessakin on linjoja, missä on paljon kirjallisia töitä.
Minä en ymmärrä, miksi hyvän koulumenestyksen ja/tai lukupään omaavan pitäisi mennä automaattisesti lukioon ja yliopistoon. Mitä vikaa on amiksessa ja AMK:ssa, mikäli niissä on jokin ala, mikä todella kiinnostaa? Ja kyllähän sitä lukupäätä voi käyttää harrastuksissakin, mikäli mieli tekee, ei se ole mikään sääntö, että juuri työn/opiskelun pitää olla keino toteuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lukionkin voi käydä vanhempana ilta-/aikuislukiossa, mikäli mieli tekee.
Poika haki useampaan paikkaan, mutta koska nyt pääsi lukioon, ei amikseen toki enää aio hakea, vaan lukio on tavoitteena käydä loppuun. Amk kuitenkin tavoitteena eli ammattikoulun jälkeen oli toki tavoitteena opiskella edelleen. Aikaisemmin tällä palstalla useampikin äiti sanoi, että lukioon saattaa päästä jopa helpommin kuin amikseen enkä oikein uskonut. Nyt uskon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kiinni siitä omasta motivaatiosta. Jos olet ammattikoulussa ja oikeasti kiinnostunut aiheesta jota opiskelet teet mielelläsi ylimääräistä työtä oppiaksesi lisää.
Jos taas olet lukiossa ja sinua ei kiinnosta opiskelu, et saa lukiosta yhtään mitään. Välttävät paperit joilla et tee mitään, jos saat niitäkään.
Sama tietysti toisinpäin.
Itse tiesin jo nuorena, että minusta tulee IT-alan ammattilainen joten valitsin ammattikoulun. Tästä on aikaa yli 20 vuotta ja sillä tiellä ollaan. Kävin toki myös Amk:n ammattikoulun jälkeen.
20 vuotta sitten amis oli vielä ihan laadukas. Enää ei ole.
Ei se silti poista sitä oman motivaation merkitystä.
Äkkiä se motivaatio laskee, kun opinnot ovat enemmän ja enemmän etäpainotteisia, palautteita ei kuitenkaan saa, saati ohjausta, tunteja on tyyliin 10-13 tai 13-16 ja vapaapäiviä jatkuvasti.
Olen sh, lasten teholla töissä. Kokemukseni on, että varsinkin sote-alalla jos tähtäimessä on amk, kannattaa käydä mielummin pohjalle amis. Tällä alalla on tarjolla todella paljon keikkaluonteista työtä, joten opinnot on mahdollista rahoittaa ilman lainaa jo melko aikaisessa vaiheessa. Ammattikoulussa saa alasta ja työtavoista, esim. kirjaamiskäytännöt, rutiinityö,perus lääkeoppi, potilaan asema ja oikeudet ym ym. todella hyvän pohjan.
Molemmissa on puolensa. Lukio epäilemättä antaa pohjataitoja jatko-opintoja ajatellen, ammattikoulu antaa ammatin. Mielestäni on kuitenkin erittäin hyvä, ettei jatko-opintopaikkoja ratkaise nuorena tehdyt koulutusvalinnat. Itse olen ammattikoulusta sosiaali- ja terveysalalta valmistunut ja siitä ensimmäisellä yrityksellä yliopistoon erittäin suositulle alalle sisäänpäässyt henkilö. En ole kokenut yliopisto-opiskelua ylitsepääsemättömän vaikeaksi tai itseäni muita opiskelijoita huonommaksi ammattikoulun takia. Arvosanani ovat keskimääräistä parempia ja opiskelu sopivan haastavaa. Hyvä, että ihmisillä on joustavat mahdollisuudet kouluttautua kiinnostavalle alalle.
Kyllä hävettäis olla amislainen
Tarkoitat varmaan lähihoitajia? Sairaanhoitaja on AMK-tutkinto, joten sinne ei ole mahdollista päästä suoraan peruskoulusta. Välissä on pakko suorittaa joko lukio tai ammatillinen perustutkinto.