Pohdintaa 3-luokkalaisen uskonnonkirjasta...
Kipuilen aina tasaisin väliajoin uskonnonopetusasian kanssa. Kuulun kirkkoon, mutta en allekirjoita kaikkia kristinuskon opetuksia. Olen harkinnut myös kirkosta eroa.
Kysymykseni on tämä: oppikirjassa puhutaan, että Taivaan Isä pitää huolta kaikista. Tarkoitetaanko tällä ilmaisulla Jeesusta vai Jumalaa? Eihän Jumalalla ole sukupuolta. Juuri tämä mieskeskeisyys nyppii ja pahasti. Jos tarkoitetaan Jeesusta, puhuttaisiin sitten Jeesuksesta. Sehän sentään oli mies.
Kommentit (33)
...ja erottakaa lapsenne myös. Loppuu tuo isähöpinä ja saatte uskoa tai olla uskomatta ihan omalla tavallanne rauhassa.
Taivaan Isä tarkoittaa jumalaa, tietenkin, Jeesus on siinä tiimissä poika (isä, poika ja pyhä henki).
Mut jos Jeesus on Jumalan poika, ni mitä sukua Josef sitten on Jeesukselle? Onkos tässä nyt joku uusioperhekuvio? Neitsyt Maria saanut siemenet sisäänsä jollain mystisellä tavalla, ja saanut huijattua Joosefin uskomaan että joo, mun poika on vaikkei olla pantukaan... Ja sit takavasemmalta on tullu Jumala ja sanonu et "Tää on mun poika ny!"
jos koittaisit selittää samoin kuin joku tuossa yllä? Että kristinuskon mukaan uskotaan näin ja näin? Että maailmassa on muitakin uskontoja (joista kristinusko toki suurin), joissa uskotaan eri tavoin?
Ja tuohon, että miksi puhutaan Isästä, niin se nyt vaan on kristinuskossa alusta asti elänyt ilmaisu. Jeesus puhui "isästä" (vrt. juutalaiset Jahvesta, herrasta), joten sieltä se on kielenkäyttöön juurtunut.
Mutta kuinka oleellinen tuo sukupuolikymys oikeasti kenenkään uskon kannalta on?
Taivaan Isä tarkoittaa jumalaa, tietenkin, Jeesus on siinä tiimissä poika (isä, poika ja pyhä henki).
Mut jos Jeesus on Jumalan poika, ni mitä sukua Josef sitten on Jeesukselle? Onkos tässä nyt joku uusioperhekuvio? Neitsyt Maria saanut siemenet sisäänsä jollain mystisellä tavalla, ja saanut huijattua Joosefin uskomaan että joo, mun poika on vaikkei olla pantukaan... Ja sit takavasemmalta on tullu Jumala ja sanonu et "Tää on mun poika ny!"
pitänyt olla Suomessa ei-tunnustuksellista? Mitä tämä sitten on? Opetetaan totena lapsille joitain taivaan isä -juttuja.
melkein provosoiduin. Mut sit en jaksanutkaan. On jokaisen oma valinta, uskooko vaiko eikö. Ja voitko kuvitella: neitseestä syntyminen ei ole oppi, jonka jokainen kristitty allekirjoittaisi.
Julistuksellinen uskonnonopetus alaikäiselle on aivopesua ja henkistä väkivaltaa pahimmillaan.
Jumala ilmaisee itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä henkenä.
Omien kokemuksien kautta olen 100% varma että mailmassa on muutakin kuin van me elolliset olennot. Onko se sitten jumala, jeesus, pyhäheki tai enkeli, en tiedä. Yksin kumminkaan emme ole täällä. Jokanen saa uskoa mihin haluaa. Älkää lukeko niitä uskonnonkirjoja jos ette niitä voi hyväksyä. Erotkaa kirkosta lapsienne kans. Loppuu höpinät siihen.
kaikkia kristinuskon ihmeellisyyksiä. Pienille lapsille Jeesuksen kidutusta ja ylösnousemisia. Muistan omien lastenkin olleen vähän hämillään ja ahdistuneita tuosta.
Yleissivistykseen tietysti kuuluu minkä vuoksi juhlapyhiä vietetään ja mistä raamattu kertoo. Sinällään minua ei haittaa että kerrotaan kristinuskosta siinä kuin muistakin uskonnoista ja kulttuureista. Vähän täytyisi kuitenkin katsoa minkä ikäisille kerrotaan mitäkin ja ettei alttiille lapsille puhuta kristinuskosta ainoana totuutena, vaan ihminen saisi itse päättää haluaako uskoa.
En nyt oikein osannut varmaan selittää. Itse kuulun kirkkoon ja uskon omalla tavallani, mutta kaikki "tarinat" ei mene läpi.
Mä muistan jo tosi pienenä pohtineeni että eikö Joosefilla ole paha mieli kun Jeesuksen isän rooli on julmasti pöllitty häneltä. Taivaan isä tulee ja väittää Jeesusta omakseen, mitä Joosef moisesta mahtoi tuumata :-(
Mä muistan jo tosi pienenä pohtineeni että eikö Joosefilla ole paha mieli kun Jeesuksen isän rooli on julmasti pöllitty häneltä. Taivaan isä tulee ja väittää Jeesusta omakseen, mitä Joosef moisesta mahtoi tuumata :-(
Ovatko nämä kertomukset menneet näin pahasti ohi? Siis oikeasti? Matteuksen evankeliumin mukaan Joosef oli salaisesti hylkäämässä Marian, koska huomasi tämän olevan raskaana ja tiesi, ettei ainakaan hän ole lapsen isä. Yöllä enkeli ilmestyi Joosefille ja ilmoitti, kuka on ollut asialla ja käski Joosefin ottaa kiltisti Marian vaimokseen. Joosef totteli.
ap ei ole ensimmäinen, joka ei haluaisi kutsua Jumalaa isäksi, vaikka Jeesus niin on opettanut. Lars Levi Laestadiuksen isä oli juoppo ääliö ja niinpä Laestadius puhui saarnoissaan taivaallisesta vanhemmasta.
Mutta siis oikeasti: riippumatta siitä, mihin uskoo ja mihin ei, niin kyllä Suomessa asuvan pitäisi ihan perusjutut kristinuskosta tietää! Koulussa, uskonnontunneilla, ne opetetaan.
Ei helpottanut yhtään. Vaihtoehdot ovat siis erota kirkosta, tai sekoittaa poika täysin selittämällä että en usko tuohon mitä teille opetetaan :(.
ap