Pohdintaa 3-luokkalaisen uskonnonkirjasta...
Kipuilen aina tasaisin väliajoin uskonnonopetusasian kanssa. Kuulun kirkkoon, mutta en allekirjoita kaikkia kristinuskon opetuksia. Olen harkinnut myös kirkosta eroa.
Kysymykseni on tämä: oppikirjassa puhutaan, että Taivaan Isä pitää huolta kaikista. Tarkoitetaanko tällä ilmaisulla Jeesusta vai Jumalaa? Eihän Jumalalla ole sukupuolta. Juuri tämä mieskeskeisyys nyppii ja pahasti. Jos tarkoitetaan Jeesusta, puhuttaisiin sitten Jeesuksesta. Sehän sentään oli mies.
Kommentit (33)
Uskovat kertoo meille että aatelkaa, jumala uhrasi! ainoan! poikansa! että meidän synnit blaa blaa.. Ja sit kuitenkin jumala on vain yksi, ja jumala siis uhrasi itsensä miellyttääkseen itseään. Äääääh.
Ahaa ! Maria on siis täys horo, ilmeisesti rikkaasta suvusta tai muuten kivityksen sijaan sellaisessa asemassa ollut että suku on kehittänyt tälläisen peitetarinan.
Joosefille on varmasti juotettu jotakin merkillistä litkua (samaa kuin oraakkeleille)ja lyöty päätä niin kauan seinään että on uskonut itsekin valkokaapuisen suvun vanhimman
Johan se Raamatussa sanotaan, että (1. Kor. 1:25)
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.
1. Kor. 1:18
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1. Kor. 1:21
Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
1. Kor. 1:23
Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta
1. Kor. 1:27
Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
1. Kor. 2:14
Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.
1. Kor. 3:19
Tämän maailman viisaus on näet Jumalan silmissä hulluutta. Onhan kirjoitettu: -- Hän vangitsee viisaat heidän omaan viekkauteensa.
Jumala mielletään maskuliiniseksi. Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, että esim. katolilaisuudessa Marialla on niin keskeinen rooli - ihmiset ovat kaivanneet myös äiti jumaluutta.
Pitkälle keskiaikaan Joosefia pidettiin koomisena hahmona, hänhän tosiaan oli aisankantaja. Tämän jälkeen hänet on pyhitetty.
Feministi teologia käsittelee aika laajasti sitä, miten naisellisuus on rajattu pois uskonnosta. On mm. esitetty, että alussa Jumala oli sekä mies ja nainen, mutta se olisi myöhemmin yksinkertaistettu mieheksi, etteivät ihmiset olisi alkaneet palvoa kahta Jumalaa.
Oscar.
josef ja maria ovat harrastaneet esiaviollista seksiä ja maria on tullut raskaaksi. Tilanteen pelastamiseksi he keksivät oivat tarinan neitseellisestä sikiämisestä ja ilmestyksestä.
kolminaisuusoppi on silkkaa höpön höpöä, kirkko opettaa omiaan ei raamatun oppeja, olen eronnut siksi kirkosta eroa sinäkin ap. jos et usko kuten kirkko ja koulut opettaa
mihin sitten pitää uskoa?
Matt. 13
13 Minä puhun heille vertauksin, koska he näkevät eivätkä kuitenkaan näe ja kuulevat eivätkä kuitenkaan kuule eivätkä ymmärrä.
14 Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus: -- Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö.
15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, vain vaivoin he kuulevat korvillaan ja silmänsä he ovat ummistaneet, jotta he eivät silmillään näkisi, eivät korvillaan kuulisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä.
16 "Autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja korvanne, koska ne kuulevat!
Room. 10:17
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
Gal. 5:6
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
Raamattu ei puhu kolminaisuudesta vaan sanoo suoraan Jumala on yksi ja kaiken aikaa sama. Lukekaa Jesaja 43-45 luvut. Raamatusta ei myöskään löydy sanaa kolminaisuusoppi tai sanaa joulu vaikka ne on kristikunnan pääopetuksia! Pistääkö pikkasen ajattelemaan?
Kolminaisuusoppia on ikivanha pakanallinen oppi. Muistatte varmaan patsaita, joissa kolmet naamat tai kolmet rinnat jne...Kristikunta omi ne itelleen kuten muutkin pakanalliset jutut esim, joulun, joka on toisen pakanajumalan juhla.
Jeesus puhui isästä ja koska Raamattu on kirjoitettu meille niin silloin ymmärrämme isän olevan miespuolinen keksiköön kristinusko mitä hyvänsä.
Kastaa piti isän, pojan ja pyhänhengen nimessä. Pyhähenki on Jumalan henki/voima kuten Raamattu sanoo. Ks. 1 Mooses 1:1-2
Ei tarvii tehdä selvistä asioista liian vaikeita sillä silloin joutuu uskontosoopaan (= lue uskontojen historiaa) missä ei ole päätä eikä häntää. Monet sanoo niitten olevan eri teitä Jumalan luo mutta Raamattu sanoo vain kapean tien vievän Jumalan luo. Ks. Matteus 7:13,14
Ei helpottanut yhtään. Vaihtoehdot ovat siis erota kirkosta, tai sekoittaa poika täysin selittämällä että en usko tuohon mitä teille opetetaan :(.
ap
Minä olen jo ekaluokkalaiselle selittänyt, että jotkut ihmiset uskovat näin, monet uskovat eri tavalla. Ja että miten maailma sitten oikeasti on syntynyt, on ihan eri juttu kuin uskontojen uskomukset. Minusta lapsi on ymmärtänyt asian aivan loistavasti. Onhan se oppiaine nimeltään uskonto, eli uskomuksiahan siinä käsitellään.
Onhan se oppiaine nimeltään uskonto, eli uskomuksiahan siinä käsitellään.
Ja kerrottaisi että ne tosiaan on vain uskomuksia. Siellä tunnilla kyllä oikeasti kerrotaan että jumala on olemassa ja kaikki nää Jeesuksen ihmehommelit on totta. Ei niistä sanota että joku uskoo että nää on totta, mutta suuri osa ihmisistä ei usko.
itse olen kirkkoon kuulumattomana ja kastamattomana käynyt uskontotunnit, mutta en halunnut tätä traditiota enää lapselle siirtää. Yleisivistävää joo mutta saman tiedon olivi oinut hankkia vaikka yhdessä lukukaudessa eikä junnata samoja asioita 12 vuotta!!
Toki vähän monimutkaistaa elämää kun ET-tunnit ovat eri aikaan ja toisella koululla, mutta eipä tarvitse lukea tuollaista hömmpätarinoita vuodesta toiseen ja opetalla merkitsemättömiä vuosilukuja.
Ei helpottanut yhtään. Vaihtoehdot ovat siis erota kirkosta, tai sekoittaa poika täysin selittämällä että en usko tuohon mitä teille opetetaan :(.
ap
Minä olen jo ekaluokkalaiselle selittänyt, että jotkut ihmiset uskovat näin, monet uskovat eri tavalla. Ja että miten maailma sitten oikeasti on syntynyt, on ihan eri juttu kuin uskontojen uskomukset. Minusta lapsi on ymmärtänyt asian aivan loistavasti. Onhan se oppiaine nimeltään uskonto, eli uskomuksiahan siinä käsitellään.
lähes kaikissa lasten virsissäkin tai uskonnollisissa lauluissa puhutaan isästä.
Itse mietin eka-tokaluokan kirjaa selatessani että miten käsittelsin lapsen kanssa "Jumala loi ihmiset, eläimet, kukat..." -selostusta. Oma maailmankuvani on varsin tieteellinen.
Kristinuskon mukaan ei voida erottaa Jumalaa, Jeesusta (ja Pyhää henkeä, joka on se kolmas ulottuvuus). Jumala on yksi, hänellä on kolme persoonaa/ulottuvuutta/olomuotoa. Jeesuksesta voidaan puhua historiallisena henkilönä, ja tällöin puhutaan tietenkin miehestä. Muutoin Jumalalla ei ole kristinuskon mukaan sukupuolta. Miten hengellä voisi olla? Ja ne partaukot pilvenreunalla kuuluu lapsen jumalakuvaan, aikuisen pitäisi jo osata hahmottaa abstraktimmin (vaikka vaikeaa se on).
Taivaan Isä tarkoittaa jumalaa, tietenkin, Jeesus on siinä tiimissä poika (isä, poika ja pyhä henki).
että alakoulun kirjoissa asioita on pakko yksinkertaistaa. Siksi kolminaisuusopin koukeroihin ei voida mennä kolmannen luokan kirjoissa. Samoin toimitaan tietenkin myös muissa oppiaineissa.
Itse mietin eka-tokaluokan kirjaa selatessani että miten käsittelsin lapsen kanssa "Jumala loi ihmiset, eläimet, kukat..." -selostusta. Oma maailmankuvani on varsin tieteellinen.
Minun maailmankuvani on myös 99% tieteellinen, mutta en näe ongelmaa tuossa "Jumala loi.." -osassa, sillä lapsille olen sanonut tämän olevan kristinuskon uskomus, ja että on monia muita uskontoja, joissa kaikissa on vähän erilainen kertomus. He eivät näe tässä ongelmaa (ovat 4.- ja 2.-luokkalaisia).
Emme kuulu kirkkoon, mutta lapset käyvät tavallisessa uskonnonopetuksessa.
kolminaisuusoppi on silkkaa höpön höpöä, kirkko opettaa omiaan ei raamatun oppeja, olen eronnut siksi kirkosta eroa sinäkin ap. jos et usko kuten kirkko ja koulut opettaa