Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lidl työnantajana?

Vierailija
21.08.2012 |

Elikkäs hain ihan muuten vain Lidl:n töihin, kun nyt olen ilmeisesti työtttömäksi jäämässä. (Nykyisessä paikassa koko ajan puhutaan jatkosta, mutta mitään ei mustaa valkoisella ole.) ja pääsin haastatteluun.

Paikka Lidl:ssä olisi vakituinen, mutta osa-aikanen (olisikohan 30t/vko? Sopisi minulle vallan hyvin).

Haluaisin kuulla Lidläisiltä, minkälaista on olla kyseisessä kaupasssa töissä ihan oikeasti tällä 2010-luvun puolella, ei mitään urbaanilegendoja punaisista otsapannoista. Entä minkälainen oli haastattelu? Joudun nyt ensimmäistä kertaa elämässäni jonnekin ryhmähaastatteluun...

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä haastattelua ei tarvi jännittää, jokainen vaan vuorollaan vastaillaan siinä kysymyksiin, ihan perusjuttuja.

Työnantajana melko vaativa, mutta niinhän kaikki nykyisin kun kilpailu on niin tiukkaa. Ei siellä luppoaikaa ole ja tarkkuutta vaaditaan. Kun tekee työnsa hyvin niin ei ongelmia. Fyysisesti melko rankkaa, kuormia puretaan melkoisella kiireellä. Reilu työnantaja, kun itse joustaa niin ainakin meillä esim. työvuorotoiveet otetaan hyvin huomioon. Ja ne urbaanilegendatt esim. siitä että pitää olla nauha päässä että pääsee kuukautisten aikaan useammin vessaan on kyllä tosiaankin legendaa, ainakin meillä pääsee vessaan kun hätä on. Hyviä ja huonoja puolia on ihan niinkuin jokaisessa työssä. Ennen Lidliä olin yksityisellä työnantajalla niin isona plussana pidän nyt ettei palkka-asioiden kanssa tarvitse taistella, tunnit on aina ollut oikein ,ja palkankorotukset (TES) ja tilit tulee aina ajallaan.

Sanoisin että riippuu aikapaljon aluepäälliköstä millainen työpaikka, toiset on tiukempia kun toiset.

Vierailija
42/77 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että haastatteluun oli otettu myös opiskelija, että pelottaa kuinka paljon sopimukseen viikkotunteja sitten laitetaan. Mulla kun ei kauheasti ole varaa tehdä tuon alle 30... Ilmoituksessa ei kerrottu muuta kuin että on osa-aikainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän työpaikalla on sopimukset 10-30 tunnin välillä, ainoastaan myymäläpääliköllä ja apulaismyymäläpäälliköllä on enemmän. Usein ilmoituksissa mainitaan mille tuntimäärälle haetaan työntekijää, mutta silloinkin kun minä olin menossa niin ei mainittu. Haastattelun alussa täytettiin lomake mihin merkattiin oma toiveensa tuntimäärästä. Minä laitoin että vähintään 30. Sain sen ja "vakituisen" paikan, samasta haastattelusta joku pääsi töihin pienemmillä tunneilla määräaikaseksi.

Tuo tuntimäärähän on sitten minimi, esim. jos on valmis josutamaan ja menemään töihin lyhyelläkin varoituajalla vaikkapa sairaslomia tuuraamaan, voi tunteja saada reilustikin enemmän.

Vierailija
44/77 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

iha kuraa. Paetkaa vielä kun voitte.

Vierailija
45/77 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Lidlissä töissä syksyllä sen 4kk eli koeajan. Olisin mielelläni jatkanut, vaikka täyttä kuraa oli työ, kuitenkin minut irtisanottiin koeajan puitteissa. En kertaakaan myöhästynyt ja muutenkin käytökseni oli todella hyvää sekä kohteliasta. Aina vastasin puhelimeen kun soitettiin ja usein meninkin tuurailemaan. Silti minut irtisanottiin ja kerrottiin että minulla oli todella hyviä mahdollisuuksia.

Jälkeenpäin sain kuulla että täällä omalla alueellani (Itä-Uusimaa) lidlissä on usein tälläinen tapa, että koeajan jälkeen heitetään pihalle, sillä se tulee "halvemmaksi" työnantajalle. Ja niinhän se on ilmeisesti, henkilöt jotka olivat samaan aikaan kanssani haastattelussa, ovat myös kadonneet lidlin työkuvioista samoihin aikoihin kuin minä. Ja kokoajan haetaan uusia työntekijöitä, jotta saadaan taas käyttää uusia henkilöitä "hyväksi".

Ei enää koskaan lidliin töihin.

Vierailija
46/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös negatiivisia kokemuksia Lidlistä työnantajana. Suoraan sanottuna hirvein työpaikka, jossa koskaan olen ollut. Toki riippuu paljon päälliköistä miten homma hoidetaan, ja varmasti jossain on parempi. Työtahti on kova ja usein pitäisi revetä useampaan paikkaan kerralla. Myöskin vapaapäivänä soitettiin usein töihin kuuden aikaan aamulla tyyliin "tunninpäästä tulet sitten tänne." Jos ei vastannut puheiluihin, sai sitten myöhemmin kuulla siitä. Tauot pidettiin usein lyhyissä pätkissä, välillä sai juosta kassalla tai pullohuoneessa, harvoin sai pidettyä koko taukoa yhteen pötköön. Myöskään kesälomaa ei saanut pitää ikinä neljää viikkoa putkeen, vaan se jaettiin kahden viikon erillisille pätkille. Työkaverit vaihtuivat myös todella tiheään.  

Nykyään olen s-ryhmällä töissä, enkä voisi enää ikinä kuvitellakkaan palaavani Lidlille. Saihan siitä hyvää kokemusta, ja ilman tuota Lidlissä työskentelyä tuskin olisin saanut nykyistä työpaikkaani. 

Vierailija
47/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
48/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kuukautta sitä paskalafkaa kestin ja sitten oli pakko sanoa itseni irti tai olisin kuristanut myymäläpäällikön.

Ensinnäkin työvuoroja muuteltiin työntekijältä kysymättä parin päivän varoitusajalla. Jos ei suostunut vaihtamaan vuoroaan, sai kuunnella vittuilua.

Jos ei vapaalla/sairaslomalla vastannut puhelimeen, sai kuunnella vittuilua.

Jos lähti töistä kun vuoro loppui, eikä jäänyt vaikka laskemaan jotain tikkareita, sai kuulla vittuilua.

Iltavuorot venyi säännöllisesti. Töitten piti loppua 21.30, mutta lähes poikkeuksetta päästiin lähtemään vasta kymmenen jälkeen. Tämä siksi, että iltavuoro oli kiireinen ja ei ehditty tehdä siivouksia ja nonkkaria illan aikana. Illassa oli yleensä kaksi töissä ja kumpikaan ei saanut lähteä aiemmin, koska yksikään työntekijä ei saa jäädä kauppaan yksin. 

Eväissä piti olla kuitti liimattuna, tai mp nakkasi tuotteen roskiin. Jos eväät oli muista kaupoista ostettu, sai kuunnella vittuilua.

Työvaatteet piti pestä itse ja mitään korvausta siitä ei saanut.

Tauoilla ei saanut koskaan olla rauhassa, vaan kesken tauon piipattiin kassalle ja jos et tullut, taas vittuiltiin.

Työterveyslääkäri oli toisessa kaupungissa ja oman kaupungin lääkärin antama todistus ei kelvannut, vaan ripuloivana piti matkustaa bussilla toiseen kaupunkiin hakemaan "oikea" todistus, että sai sen pari päivää toipua rauhassa.

Ja se "loistava" Lidl-lisä palkassa oli peräti viitisen senttiä tunnilta. Mitään henkilökuntalaennuksia tms. ei ole.

Olen kyllä ahkera ja luotettava työntekijä, mutta riistä minua ei kukaan. Onneksi olin liiton jäsen ja aika tiuhaan sinne saikin soitella. Ei ole yllättävää, että suuri osa Lidlin työntekijöistä on nuoria ja melko kokemattomia työasioissa. He eivät uskalla nousta työnantajaa vastaan ja suostuvat lähes mihin tahansa. Sääliksi käy.

Vierailija
50/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl on kokemuksieni mukaan paskin työnantaja monistakin syistä. Ensinnäkin se on kapitalistisin päivittäistavaraketju, mitä täältä löytää. Se vaatii työntekijältä paljon, mutta ei anna mitään. Sen kannattavuus lama-aikana perustuu siihen, että kauppoja pyöritetään minimihenkilökunnalla, jonka lisäksi heiltä vaadittava työpanos on moninkertainen tavalliseen kauppaan verrattuna. Mitään ei saa tehdä itse vaan joka ikinen työaskare on tarkoin määritelty parhaan tuottavuuden kannalta. Lisäksi tavara mitä siellä myydään, on mahdollisimman halvalla tuotettua. Myyjät on jatkuvan paineen ja tarkkailun alaisena eikä heistä välitetä. Kova hierarkia asettaa ihmiset epäoikeudenmukaiseen asemaan jolloin "alemmalla hierarkiatasolla" olevia on helppo polkea. Tiivistetysti sanottuen nämä kapitalistit ovat käyttäneet kaiken energiansa tuottavuuden vaatimiseen, joka tapahtuu mahdollisimman halvalla (mieluiten ilmaiseksi) ja työntekijöiden kustannuksella. Näin isoherrat käärivät suurimman tuoton. Lama-aika hyödyttää heitä, koska mm. yllämainituista syistä tavaroiden hinnat voidaan pitää markkinoiden alhaisimpina, ja mitäpä kuluttaja voi tehdä. Ostaa tietysti sen halvimman tuotteen. Ja näin tuetaan tätä toimintaa.

Vierailija
51/77 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni pahin virhe oli mennä Lidliin töihin ! viihdyin siellä 7kk kunnes tylysti irtisanouduin puhelimitse. Jouduin myymälään jossa myymäläpäällikkö ja esimeihet olivat aivan hirveitä ! piilovittuilua ja juoruilua. Työn määrä oli aivan hirveä. Olen tottunut paiskimaan töitä ja ollut haastavammisissakin työpaikoissa, mutta lidli vei voiton. Useasti kesken tauon joutui juosta kassalle eikä ruuhkan hälvetessä saanut mennä jatkamaan taukoaan vaan tauko meni sitten siinä. Kerran kun olin töissä ja joku kokoaika kassalta piippaili apua, ajattelin ,että nyt en mene enkä jätä taukoani kesken. Joku muu saa mennä. Niin eikös myymäläpäällikkö kävellyt ohi ja vittuilevalla äänensävyllä sano " niin jos sulla ei oo muuta kun näprää tota kännykkää, ni tuol kassoilla piippaillaan...". Toinen mikä oli lidlissä väärin niin sairaslomiin suhtautuminen. Ainakin meidän hitler-myymälässä. Minulla on sairaus, jonka takia joudun n. kerran kuussa olemaan yhden päivän pois töistä. Tästä on lääkärin lausonto ja lisäksi lidli tiesi asiasta minua palkatessaan. Noh, joka kuukausi kun soitin, että tänään on taas se päivä, joudun olemaan saikulla niin esimies oli erittäin vihainen, vittuileva, naljaileva ja töykeä puhelimessa. Puhuin juuri siihen sävyyn, että luuli minun huijaavan. Kun olin ollut tämän yhden päivän saikulla ja palasin niin sain vain esimiehiltä ja varsinkin myymäläpäälliköltä vihaisia katseita ja supattelua selän takana. " tuossa se saikuttaja taas menee ". Todella raivostuttavaa ja typerää käytöstä esimiehiltä! enkä ollut ainoa, joka koki sairaslomalta paluun kamalaksi, koska tiesi,että työpaikka odottaa vihaiset pomot. Yhteenvetona: En enään ikinä mene kyseiseen työpaikkaan töihin. Kamala työporukka, hirveää työtä, erittäin töykeitä asiakkaita, lidlin oma asikaskulttuuri, tauot päin prinkkalaa, vapaa aamuinakin soitettiin jo klo 6.00 ja hoputettiin töihin,jos tähän et suostunut sait naljailua kun et ole joustava :D EI ENÄÄN IKINÄ! ansaitsen parempaa kun lidli. Onneksi oli vain opiskeluajan työpaikka. En ymmärrä miten joku voi kestää sielllä 3-10 vuotta, niinkun jotkut meidänkin työporukasta ! onnea ja kestämistä heille !

Vierailija
52/77 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja Lidl on ollut kesätyöpaikkani jo kuutena kesänä. Koska kesätyöt ovat nykyään kiven alla, olen kiitollinen että on edes yksi varma paikka mistä töitä saa, kun on aikaisemminkin ollut. Osa meiningistä on vuosien saatossa parantunut (mm. kassanopeuksien tarkka listaaminen ja vertailu on jäänyt jo onneksi historiaan), mutta varsinkin aamuvuoroisin meininki on todella tylyä. Se kiireinen ilmapiiri saa aina vaan vituttamaan ja loppupäivä meneekin ärsyyntyneenä, pahoittelut vain asiakkaille. Jokaiselle tuodaan oma sekuntikello johon vuoropäällikkö asentaa tavoiteajan jossa lavallinen tavaraa pitäisi olla purettuna. Aikaa ei todellakaan anneta yhtään ylimääräistä enkä ole varmaan ikinä vielä päässyt tavoiteaikaan, vaikka miten otsa hiessä heittelisin tavaraa hyllyyn. Itse ainakin haluaisin tehdä asiat kerralla kunnolla ja tarkistaa esim. päiväyksiä yms., ja monesti saankin muiden jälkiä korjailla mihin itselläni menee aikaa.. monella siinä sitten työnlaatu kärsii, mutta pakkohan se on yrittää mielistellä äkäisiä pomoja. Itselläni on tullut työn myötä myös paljon selkäkipuja, en tiedä johtuuko kiireessä huonossa asennossa nostamisesta vai kassalla istumisesta. Työajat myös vaihtelevat paljon: välillä pitää jäädä ylitöihin (ainakin joka ilta) ja välillä käsketään jo kotiin, vaikka olet ollut vasta pari tuntia töissä (ja palkkahan jää silloin saamatta). 

Eli ihan jokainen ei tuollaista niskaan hengittämistä varmaan siedä, mutta jos ei muutakaan työtä ole tarjolla, niin palkat ym. tulee kyllä aina ajallaan. Nuoriahan nuo tuntuuvat pääasiassa Lidliin palkkaavan, liekö syynä juuri se, ettei nuoret yleensä uskalla pistää vastaan?

Vierailija
53/77 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo lidlin touhu enää laillistakaan.hirveesti sairaslomia,mikä kertoo paljon työntekijöiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista.saa vain odottaa,milloin joku taho heidän tatkiikkaansa puuttuu.melko sairas ja raskas työyhteisö.

Vierailija
54/77 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rose81 kirjoitti:

Onkohan tuo lidlin touhu enää laillistakaan.hirveesti sairaslomia,mikä kertoo paljon työntekijöiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista.saa vain odottaa,milloin joku taho heidän tatkiikkaansa puuttuu.melko sairas ja raskas työyhteisö.

Onko yhä näin?

Vierailija
55/77 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissä kauneimmat ja hyväkuntoisimman näköisin henkilökunta <3 Silmä lepää.

Vierailija
56/77 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä kauneimmat ja hyväkuntoisimman näköisin henkilökunta <3 Silmä lepää.

XXL ja Stadium-liikkeissä on vielä kauniimpia ja parempikroppasia

Vierailija
57/77 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta Lidlissä ja paras työnantaja Suomen kaupoista. Hyvä ja reilu meininki, töitä tehdään mutta työnantajakin on joustava ja reilu, palkkaa sa paljon enemmän kuin muissa kaupoissa, tauot ja muut on lainmukaisia ja montaa asiaa saa itse toivoa (vapaapäiviä, työvuoroja). Itseäni ei ole koskaan haitannut että vapaapäivinä kysytään voinko tulla töihin, jos tarvitsen rahaa eikä muuta ole, menen mielelläni, mutta jos on jotain muuta, en mene. Ei sitä kiusallaan kysytä, yksikin saikku aiheuttaa sen, että joku pitää saada tilalle. Monet oikein odottavat saikkuja, koska rahaa tulee kun tekee toisen vuorot. Ymmärrän että joillekin ihmisille ei sovi se, että kaikki tekevät kaikkea ja auttavat muita, mutta Lidlissä tehdään töitä, mielellään hyvällä porukalla niin jaksaa paremmin. Jos ei jaksa, voi mennä vaikka K-kaupan kassalle istumaan.

Vierailija
58/77 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee paikka ainakin ollut

Vierailija
59/77 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvee paikka ainakin ollut

On vieläkin. Eväissä pitää olla kuitit, lyhyet tauot joita ei usein edes ehdi pitää. Koko ajan pitää lähes juosta ja tehdä kaikki tosi nopeaa. Jos et pysty niin saat kuulla siitä. Kaikki mahdollinen revitään työntekijästä irti.

Vierailija
60/77 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lidlissä ainakin pidetään huolta, että jokainen pitää tauot. Jos joutuu menemään tauolta kassalle (mulle käynyt ehkä kerran vajaan 4kk aikana) niin jäämättä pidetty tauko pidetään loppuun asti.