Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lidl työnantajana?

Vierailija
21.08.2012 |

Elikkäs hain ihan muuten vain Lidl:n töihin, kun nyt olen ilmeisesti työtttömäksi jäämässä. (Nykyisessä paikassa koko ajan puhutaan jatkosta, mutta mitään ei mustaa valkoisella ole.) ja pääsin haastatteluun.

Paikka Lidl:ssä olisi vakituinen, mutta osa-aikanen (olisikohan 30t/vko? Sopisi minulle vallan hyvin).

Haluaisin kuulla Lidläisiltä, minkälaista on olla kyseisessä kaupasssa töissä ihan oikeasti tällä 2010-luvun puolella, ei mitään urbaanilegendoja punaisista otsapannoista. Entä minkälainen oli haastattelu? Joudun nyt ensimmäistä kertaa elämässäni jonnekin ryhmähaastatteluun...

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

W

Vierailija
22/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:54"]

...

Iltavuorot venyi säännöllisesti. Töitten piti loppua 21.30, mutta lähes poikkeuksetta päästiin lähtemään vasta kymmenen jälkeen. Tämä siksi, että iltavuoro oli kiireinen ja ei ehditty tehdä siivouksia ja nonkkaria illan aikana. Illassa oli yleensä kaksi töissä ja kumpikaan ei saanut lähteä aiemmin, koska yksikään työntekijä ei saa jäädä kauppaan yksin. 

...

Työterveyslääkäri oli toisessa kaupungissa ja oman kaupungin lääkärin antama todistus ei kelvannut, vaan ripuloivana piti matkustaa bussilla toiseen kaupunkiin hakemaan "oikea" todistus, että sai sen pari päivää toipua rauhassa.

...

[/quote]

Olen utelias, mikä on nonkkari?

Niin, ja itse asiaan. Mielestäni työnantajasta kertoo paljon se, millä tavalla henkilökunnan sairastamiset on hoidettu. Jos työnantaja vaatii jokaisesta sairastetusta minuutistakin lääkärintodistuksen, ja silloinkin vain tietyn lääkärin todistuksen, firma pitää työntekijöitään automaattisesti lintsareina ja huijareina, eikä tuollainen yritys välitä henkilökuntansa työhyvinvoinnista yhtään. Ei ole mitään järkeä raahauttaa kipeää, vaikkapa flussaista henkilöä lääkärissä heti ekasta päivästä, kun flunssan voi hoitaa kotona levolla, jos voisi levätä sen lääkärissä juoksentelun sijaan.
Olin ainkoinaan 1990-luvulla töissä tuollaisessa nihilistifirmassa ja umpijäärä toimitusjohtaja ei uskonut, että työntekijä on sairas vaikka oli lääkärintodistuskin. kamalaa kyykyttämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonkkari on maanantaisin ja torstaisin myyntiin tulevat kamppanjatuotteet, kuten vaatteet ja taloustavarat, jotka  ovat esillä pöydillä.

Vierailija
24/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
25/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:54"]

...

Iltavuorot venyi säännöllisesti. Töitten piti loppua 21.30, mutta lähes poikkeuksetta päästiin lähtemään vasta kymmenen jälkeen. Tämä siksi, että iltavuoro oli kiireinen ja ei ehditty tehdä siivouksia ja nonkkaria illan aikana. Illassa oli yleensä kaksi töissä ja kumpikaan ei saanut lähteä aiemmin, koska yksikään työntekijä ei saa jäädä kauppaan yksin. 

...

Työterveyslääkäri oli toisessa kaupungissa ja oman kaupungin lääkärin antama todistus ei kelvannut, vaan ripuloivana piti matkustaa bussilla toiseen kaupunkiin hakemaan "oikea" todistus, että sai sen pari päivää toipua rauhassa.

...

[/quote]

Jos työnantaja vaatii jokaisesta sairastetusta minuutistakin lääkärintodistuksen, ja silloinkin vain tietyn lääkärin todistuksen, firma pitää työntekijöitään automaattisesti lintsareina ja huijareina, eikä tuollainen yritys välitä henkilökuntansa työhyvinvoinnista yhtään. Ei ole mitään järkeä raahauttaa kipeää, vaikkapa flussaista henkilöä lääkärissä heti ekasta päivästä, kun flunssan voi hoitaa kotona levolla, jos voisi levätä sen lääkärissä juoksentelun sijaan.

[/quote]

Mitäpä luulet kumpi vähentää tehokkaammin aiheettomia poissaoloja se että vaaditaan poissaoloista asianmukainen todistus vai se että ilmoitellaan itse kun huvittaa olla poissa? Nykyisellä sukupolvella ja tätä edeltävällä sukupolvella ei nimittäin työmoraali yleisesti ottaen ole parhaimmasta päästä.

Vierailija
26/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:15"]

Nonkkari on maanantaisin ja torstaisin myyntiin tulevat kamppanjatuotteet, kuten vaatteet ja taloustavarat, jotka  ovat esillä pöydillä.

[/quote]

Kiitos tiedosta.
T. Utelias 38

Vierailija
27/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Next

Vierailija
31/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut Lidlissä töissä 3,5 vuotta. Työnantajassa ei ole mitään vikaa, mutta muutama suorastaan vittumainen esimies on sattunut kohdalle tänä aikana. Olen työskennellyt kahdessa eri myymälässä pääkaupunkiseudulla.
Lidl työpaikkana käy ihmiselle, joka on oikeasti valmis tekemään töitä. Siellä on koko ajan tekemistä, eikä kukaan seiso tyhjän panttina. Tauot olen saanut pitää halutessani aina. Myymälämme vieressä on S-Market, ja monet kerrat olen nähnyt monta työntekijää kerralla tupakalla lastauslaiturilla, eli tämä jo viittaa siihen, että siellä on kerralla töissä enemmän porukkaa. Meillä puolestaan panostetaan tehokkuuteen, eli työntekijöitä on vähemmän. Sivusta katsottuna "ässäläiset" vaikuttavat melko "löysiltä". :D
Kyllä, illat ovat venyneet joskus hyvinkin pitkiksi, mutta itse olen suostunut ylityötä tekemään. Lidlissä ei ole henkilökunta-alennusta, mutta meillä on viime aikoina otsikoissakin ollut Lidl -lisä. Minulla tämä on siis 5%.
Molemmissa myymälöissä työporukalla on ollut aivan mahtava yhteishenki, mikä on todella plussaa hektisessä työympäristössä.
Ihan oikeasti ärsyttävin puoli tässä työssä on hankalat asiakkaat. On ihan käsittämätöntä, minkälaista porukkaa on oikeasti olemassa. Tämä työ on opettanut kyllä todella paljon, niin ihmisistä kuin itsestänikin.
Olen opiskelija, ja työvuorotoiveeni on aina otettu todella hyvin huomioon. Meillä on työntekijät pysyneet suht hyvin, ei todellakaan mitään 4kk:n pätkäharjoittelijoita. Pari sellaista on ollut, jotka lopettivat, koska joutuivat oikeasti tekemään töitä. He olivat siis juuri niitä marisijoita, joille työnteko oli jotenkin ylitsepääsemättömän raskasta.
On toki minuakin joskus vituttanut töissä, mutta missäpä työssä ei?
Loppueläämääni en myyjänä aio olla, tämä vaan sopii nyt opiskelujeni ohelle.

Vierailija
34/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NÄISTÄ SYISTÄ SE ON EHKÄ HUOKEA OSIN,tosin ...

Vierailija
35/77 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/77 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/77 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi uutta ketjua avata niin kirjoitan tähän vanhaan ketjuun. Onko kellään kokemusta/tietoa Lidlin aluepäällikön hommista? Millaista työtä? Millainen asema organisaatiossa?

Vierailija
38/77 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 13.4. viestiin.

Harmillisen tutulta kuulosti tarinasi.

Kuin sinun tarinasi toisto tapahtui myös Itä-Suomessa, tänään.

Työlistat oli tehty viikoiksi eteenpäin, kesken työpäivän, tunnin kassallaolon jälkeen pyydettiin toimistoon. Kirjoitatko irtisanomisen itse vai kirjoitammeko sen puolestasi. Ymmärrän täysin koeajan. Ymmärrän että syytä irtisanoiseen ei tarvitse työnantajan koeajalla kertoa. Mutta, en ymmärrä miten AIKUISET ESIMIESTASOLLA OLEVAT HENKILÖT, eivät osaa käyttäytyä tilanteessa johdon  "nettisivuilla hyvän esimiehen tunnusmerkkien" hehkuttamalla tavalla. Ei katsota silmiin vain katse kiertää seinissä, sanat tylysti ja nopeasti. Hetkessä et ole mitään, et ole enää mukava (entinen) työkaveri, jolle asia voitaisiin ilmoittaa reilummin, ja jos kauniisti pyydetään, myös hiukan syitä raottaen.. Toivon, että jokainen myymälä- tai aluepäällikkö miettisi, kuinka itse toivoisi itselleen "irtisanomisen" ilmoittamisen hoidettavan. Miksi myymäläpäällikkö ei reilusti vihjaa etukäteen, että tälläinen irtisanoisen mahdollisuus on olemassa, vaan sovittelee vielä päivää aikaisemmin tulevia työvuoroja sopiviksi... Hyvä työpaikka, mutta huono maku jäi, harmillista.

Vierailija
39/77 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut Lidlissä 5 vuotta. Haastettelussa, kun olin oli toinen ihminen minun lisäkseni. Haastattelijana toimi aluepäällikkö ja sen Lidlin myymäläpäällikkö minne hain. Kysymykset olivat rentoja ja ihan perusjuttuja. Pyysin 25 tuntia, kun opiskelin siinä ohella. Pääsin töihin ja sain tuntimäärän mitä pyysinkin.

Työtoiveet ovat toteutuneet erinomaisesti minun kohdallani. Toivevihko on käytössä ja aina, kun olen pyytänyt tarvitsemani vapaani olen ne saanut.

Kun valmistuin, pyysin lisää tunteja ja sopimustunnit kasvoivat 30:een. Aika harvoin on ollut alle 30 tuntia viikossa, yleensä on sinne 34 tunnin luokkaa, joskus jopa enemmänkin, kun soitetaan ja pyydetään sairaslomia palkkaamaan.

Vuoden päästä aloituksestani, minut koulutettiin vuorovastaavan hommiin. Se on erittäin mukavaa vaihtelua ja saaa hieman enemmän vastuuta.

Sain palkankorotuksen olessani vasta TES:n mukaisessa palkkataulukossa 3:n vuoden kohdalla, mutta palkkani korotettiin 5:n vuoden palkkaan. Ilmeisesti tein hyvää jälkeä. :)

Purkutahti on kova, mutta itse pidän siitä. Siinä saa mukavasti puhtia aamuun sekä iltaan, tulee nosteltua tavaroita ja painavempiakin kuormia, jos väsyy niin voi mennä välillä huilailemaan kassalle ja päästämään sieltä jonkun muun pois.

Siivoukset tosiaan hoidetaan itse, mua se ei ole häirinnyt. Onpahan muutakin tekemistä kuin istuskella kassalla. Tosin, kiireisinä päivinä se ei tietenkään ole mukavaa, mutta siihen tottuu.

Vessassa saa käydä silloin kuin huvittaa. Meillä niitä ainakaan kukaan ei kato, ja muutenkin on rento ilmapiiri.

Mä olen ainakin tykännyt, mutta se on jokaisen kohdalla yksilöllistä.

Vierailija
40/77 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini oli juurikin haastattelussa ja toinen oli muutama vuosi sitten töissä. Myymälävastaavalla ei juurikaan mitään valtaa, kaikki valta aluepäälliköllä. Hankaloittaa vähän kun yhdellä ihmisellä liian iso alue vastattavanaan.

Töissä ollut kaveri sanoi että ei se nyt maailman karsein paikka ollut mutta ärsytti tietty jotkut asiat, esim. täytyi itse siivota myymälä eikä ollut ulkopuolista siivoojaa.