Miksi "Aihe Vapaa" on väärä foorumi uskonasioille?
Kommentit (71)
Teologeilla on ollut 2000 vuotta aikaa osoittaa epäilijöille, että Jumala on olemassa ja toimii maailmassa. Todistelu puhuttelee yhä vain niitä, jotka haluavat uskoa.
Avomielinen kyselijä on edelleen ymmällään.
No ei kukaan nyt kutsun ääniä päässään kuule!! Kutsuhan voi olla missä muodossa vaan, jonkun läheisen uskoontulo, kaipuu, yhtäkkinen kiinnostus asiaa kohtaan, mielenkiinnon herääminen pakollisella kirkkokäynnillä, rajakokemukset, kuoleman läheisyys, sairaus........
Uskovaisille on omat foorumit, missä voi jakaa ajatuksia uskovaisten kesken. Hehän tulevat tänne vain käännyttämään, olemaan parempia (niinkuin joku sanoi aiemmin) ja kertomaan ateisteille, että kristinusko on ainoa uskonto.täällä on sitten kiva ärsyttää, muutenhan siis pysyisivät julistussivuillansa.
Teologeilla on ollut 2000 vuotta aikaa osoittaa epäilijöille, että Jumala on olemassa ja toimii maailmassa. Todistelu puhuttelee yhä vain niitä, jotka haluavat uskoa.
Avomielinen kyselijä on edelleen ymmällään.
Eikä pysty kukaan todistamaan myöskään, etteikö Jumalaa olisi olemassa. Kompa paikka, eikös?
Ja nyt kaikille ihmisille suosittelen tätä videota:
Se on tiededokumentti, ei mikään uskonnontuputus video. Täällä jo moni onkin sen katsonut, mutta nostinpa taas esille kun sopii aiheeseen. Tosi mielenkiintoinen.
ja saat apua, mutta Jumala ei kuule niitä miljardia, joilla on oikea hätä. Mikä tekee sinusta niin erikoisen, että pienet ongelmasi kiinnostavat Jumalaa?
Maailmassa on yhä yli miljardi aliravittua, viimeisimmät tilastotiedot kertovat. Nälkää näkevistä lähes puolet on lapsia.
Miksi Jumala antaa lasten kuolla nälkään?
Ja montaa muutakin, kuin vain minua.
Välillä itsekin kyselen samoja asioita, miksi syyttömät saavat kärsiä? Toisaalta, kyse lienee siitä, että tämä maailma ei ole taivas, täällä on Jumala, mutta myös se paha, vielä. Ihmiset saavat vapaasti valita, kumpaa seuraavat ja "kumman töitä" toteuttavat. Joskus tietysti siihenkin tulee loppu, ei Herra katsele tätä menoa ikuisesti, kyllähän se Raamatussakin ilmoitetaan.
(ps. Käsittääkseni ruoka maailmassa riittäisi kaikille, jos me jakaisimme sitä vähän järkevämmin emmekä olisi niin ahneita)
ap
Uskovaisille on omat foorumit, missä voi jakaa ajatuksia uskovaisten kesken. Hehän tulevat tänne vain käännyttämään, olemaan parempia (niinkuin joku sanoi aiemmin) ja kertomaan ateisteille, että kristinusko on ainoa uskonto.täällä on sitten kiva ärsyttää, muutenhan siis pysyisivät julistussivuillansa.
Ja tottakai tänne saa tehdä uskovaisetkin aloituksia, mutta turha vaatia jotain erityiskohtelua mitä tulee vastausten laatuun.
että noita käännytys- viestejä olisi täällä enemmän, kuin ateistien pilaamia viestejä uskonaiheisissa ketjuissa?
Itse en uskovaisena ole ikinä pitänyt tuosta tuputtamis- jutusta. Kaikki saa puolestani uskoa miten haluavat, mutta minua kyllä potuttaa, kun aina joku tulee pilaamaan hyviä uskoa käsitteleviä ketjuja, vaikka voisi ihan hyvin ohittaakin ne.
keskustelun kotonani yhden läheiseni kanssa, joka sanoo olevansa ateisti. Ja hänkin oli ihan mielellään keskustelemassa kanssani, en ollut pakottanut :D
Olen myös keskustellut uskosta erään ystäväni kanssa, hän on agnostikko. Sekin oli mielenkiintoinen keskustelu, ystävänkin mielestä, ainakin hän niin sanoi :)
Keskustelu onnistuu, jos kumpikin kuuntelee toista, ja sitä keskustelukumppania kunnioitetaan.
Ei tarvitse silti olla samaa mieltä.
ap
Mistä tiedät, ettei se ollut Allah, eikä Jeesus?!
Miksi Jumala ei kutsu minua? Ei Jeesuskaan eikä Allahkaan. Ja jos joku kutsuisi tai puhuttelisi, mistä tietäisin, että en valinnut väärin?
Allah = Jumala.
Allah on arabian kieltä ja tarkoittaa Jumalaa. Se on sama jumala kuin kristinuskon jumala. Ei mikään erillinen "toinen" jumala.
Itse olen sitä mieltä, että jumala/jumalat ovat kaikki yksi ja sama. Ihmisillä on vain eri tapoja uskoa häneen ja he haluavat kutsua sitä eri nimillä tai jakaa useampiin osiin.
jos jonkun jengin maine on sillä lailla pilalla että aina tulee oletusarvoisesti lunta tupaan minne tahansa meneekin, niin tulee sekin ajatus mieleen että joskus voisi katsoa peiliin. Uskovaisilla vain on tehokkaat defenssit tätä vastaan, tyyliin elämme lopun aikoja, jo Raamatussa sanotaan että meitä pilkataan ja niin edelleen.
Mitä jos se uskonto ei vaan puhuttele minua, enkä tunne mitään vetoa sitä kohtaan. En Allahia enkä Jumalaa.
Minunko vikani se on, että nuorena pyysin kriisissä monta kertaa tulevani uskoon, ei ketään ei missään, ei kutsua, ei mitään.
Ja nytkö se on minun vikani, että en tullut uskoon? Miksi? Eikö Jumala olekaan niin vahva, että olisi ollut mahdollista käännyttää minut?
Aika tyypillisiä uskisvastauksia tähän asti. Sitä samaa kuin aina. VÄlillä tuntuu, että hauki on kala kun raamatussa lukee niin pappi sanoi.
Harvat uskovaiset ajattelevat omilla aivoillaan.
Jos Jumala on maailmankaikkeuden ulkopuolinen olento, ja vaikka hänen olemassaoloaan ei voikaan toistokokeilla saada selville, niin eikö kuitenkin pitäisi voida esittää jokin puhtaasti looginen todistus, jotta Jumalan olemassaoloon olisi syytä uskoa?
Vai mihin sinä uskot? Miten selität sen, että tuhannet ihmiset ovat nähneet samanlaisia rajakokemuksia häilyessään kuoleman rajalla?
on tuonkin selvittänyt. Jotain aivojen osaa kun ärsytettiin niin ihminen koki leijuvansa ruumiinsa yläpuolella jne.
Ei niin mitään taikuutta/ihmeellistä tuossakaan vaikka varmasti tuntuu todella oudolta jos kohdalle sattuu.
tämähän on siis sitä yle-dokumentista...
Siinä ei kylläkään pystytty selittämään, miten aivoissa minkäänlaista toimintaa tapahtumatta ihminen olisi pystynyt tarkkailemaan ja tarkasti muistamaan elvytystoimenpiteensä... Selitä?
Miten se olisi edes teoriassa mahdollista, jos hänen tietoisuutensa ei lisi irtautunut ruumiista?
Mitä jos se uskonto ei vaan puhuttele minua, enkä tunne mitään vetoa sitä kohtaan. En Allahia enkä Jumalaa.
Minunko vikani se on, että nuorena pyysin kriisissä monta kertaa tulevani uskoon, ei ketään ei missään, ei kutsua, ei mitään.
Ja nytkö se on minun vikani, että en tullut uskoon? Miksi? Eikö Jumala olekaan niin vahva, että olisi ollut mahdollista käännyttää minut?
Aika tyypillisiä uskisvastauksia tähän asti. Sitä samaa kuin aina. VÄlillä tuntuu, että hauki on kala kun raamatussa lukee niin pappi sanoi.
Harvat uskovaiset ajattelevat omilla aivoillaan.
Kysyn tätä ihan vilpittömästi, vaikka kirjotettuna kuulostaa jotenkin hyökkäävältä? Ei kuitenkaan tarkoitus kysyä hyökkäävästi :)
Itsellänikin on kyllä sikäli "jännä" uskoontulo, että toisaalta olen ollut pienestä asti uskovainen, pidin itseäni uskovaisena, mutta oli vuosia, jolloin en ajatellutkaan koko uskoa tai Jumalaa, en rukoillut, menin maailman mukana kuten muutkin ei-uskovaiset nuoret. Välillä oli kausia, kun hakeuduin uskovaisten seuraan, rukoilin. Luin Raamattua. Ei se oikein avautunut mulle kuitenkaan, epäili paljon ja kaikkea.
Kuitenkin, koen että tulin "oikeasti" uskoon (tai en tiedä onko oikea sanamuoto, ehkä pitäisi sanoa että usko syveni? tai en minä tiedä...) vasta erittäin pahan kriisin jälkeen. Rukoukseni Herralle siinä vaiheessa erosi aiemmasta sillä, että nyt olin valmis antamaan kaikkeni Herralle, laittamaan Hänet ensimmäiseksi, tärkeimmäksi asiaksi elämässäni, ennen ehkä pidin Jumalaa vähän niinkuin "varasuunnitelmana" elämässäni. Mulle oli kuitenkin tärkeämpää silloin muut asiat, kuin Jumala.
En tiedä, mutta omalla kohdallani siis vasta sen jälkeen olen saanut kokea Jumalan olemassa olon, ja saanut rukousvastauksia ja täysin varmistunut Herran olemassa olosta.
En sano, että kaikilla menisi näin tämä asia, mutta tällainen kokemus minulla on. Jokaisella varmaan omanlaisensa, jokaista Herra lähestyy sillä tavoin ja sillä hetkellä, kun on parhaaksi katsonut?
ap
juuri sinuakin Jumala kutsuu, joka olet täällä asioista "omalla kannallasi" Jos sinua ei Jumala liikuttaisi millään tavalla, sinä sivuuttaisit nämä avaukset aivan kokonaan. mutta kuitenkin, sinä sisimmässäsi mietit näitä asioita, et ehkä ole sitä vielä tiedostanut muille, et ehkä itsellesikään?
mutta kuitenkin, sinä sisimmässäsi mietit näitä asioita, et ehkä ole sitä vielä tiedostanut muille, et ehkä itsellesikään?
rasittavaa asennetta joka saa ihmisillä karvat pystyyn. Miksi te uskovaiset olette esim. niin huolissanne joogasta? Kuitenkin salaa, ehkä itseltänne tiedostamatta miette joogaa ja tiedätte sisimmässänne, että jooga on teille ainoa oikea tie?
voivat jankata samoja hauki on kala vastauksia. Mua kiinnostaa asia myös filosofiselta kannalta ja mua vilpittömästi kiinnostaa se, että miten ihminen voi uskoa Jumalaan, koska minulle se on täysin mahdoton konsepti. Annetaan paljon vastauksia, mutta suurin osa tärkeistä kysymyksistä, kuten astrobiologiset kysymykset jäävät täysin vastaamatta.
Olisi uskovaisten mielestä siis joku kaikkivaltias, joka ei olisikaan kaikkivaltias ja sekava kirja, jossa on paljon ihan käsittämättömiä löpinöitä ja joka on jouduttu kirjoittamaan kahdesti olisikin jollain tavalla pyhä.
Ehkä minua eniten kiinnostaa tämä Jumala on kaikkivaltias ja antaa viattomien ihmisten kärsiä silmittömästi, koska ei olekaan sittenkään ihan niin kaikkivaltias ja ihmiset uskovat!
juuri sinuakin Jumala kutsuu, joka olet täällä asioista "omalla kannallasi" Jos sinua ei Jumala liikuttaisi millään tavalla, sinä sivuuttaisit nämä avaukset aivan kokonaan. mutta kuitenkin, sinä sisimmässäsi mietit näitä asioita, et ehkä ole sitä vielä tiedostanut muille, et ehkä itsellesikään?
Mitä alkeellisempi kansa sitä uskovaisempi se on, mutta heti koulutustason noustessa ihmiset usein hylkäävät Jumalan. Ehkä se, että Raamattu ei vastaa mihinkään tieteelliseen kysymykseen on minusta myös täydellinen ristiriita.
Onneksi Jeesus tulikin tänne meitä syntisiä varten...
Joku osaa asettua toisen asemaan, joku toinen ei. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen, ei edes vaikka tulisi uskoon. Minäkin teen päivittäin syntejä, en ole niin hyvä enkä niin "täydellinen", kuin haluaisin. Haluaisin olla "parempi" kuin mihin pystyn.
Onneksi Herra on armollinen :)
ap