Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja alkoholi

Vierailija
21.08.2012 |

Moikka, Toivoisin tähän ketjuun asiallisia vastauksia.

Olen vkolla 20 raskaana, ja huolestunut hieman kesän aikaisesta alkoholin käytöstäni. En ole juonut itseäni humalaan tai muuta vastaavaa, mutta olen esimerkiksi heinäkuussa juonut viikottain oluen tai kaksi. Joitain satunnaisia kertoja olen juonut päivän aika yhteensä 5 annosta. Onkohan huoleeni syytä? Onko paikalla äitejä, jotka ovat nauttineet kohtuullisesti alkoholia raskaana ollessaan?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa järkeä saa käyttää, ja kehoaan kuunnella. Minulla on kolme lasta, vanhin jo aikuisiän kynnyksellä, ja kaikkia odottaessa olen sen lasillisen tai pari nauttinut. Nämä äidit, jotka haukkuvat ja solvaavat, ovat niitä, joiden kanssa en haluaisi viettää aikaa. Onnellista odotusta ja syksyn jatkoa!

Joo saa ajatella itse.. mutta vauva ei pysty puolustamaan itseään tuollaisia itsekkäitä "äitejä" vastaan... Mitä sitten sanot kun olet sitä mieltä että pari lasillista on ok ja syntyykin lapsi joka alkoholin takia kärsii jostain.. olet varmaan silloinkin sitä mieltä että oma nautinto menee lapsen edelle.. mahdat olla itsekäs "äiti"

Vierailija
22/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää mikä määrä alkoholia aiheuttaa haittaa juuri sinun kohdallasi. Ei ole olemassa turvallisia rajoja. Ei voi eikä saada juoda edes kohtuudella. Se kohtuuskin on jokaisen mielestä eri. Jokainen ymmärtää, että alkoholi pienenäkään määränä ei pienen elimistöön kuulu. Ei kukaan jo syntyneelle vauvallekaan juota alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet juonut muutaman kerran pari annosta alkoholia, on naurettavaa väittää, että vauva olisi jotenkin asiasta kärsinyt. Jos olet juonut raskauden aikana useasti (viikottain) silloin olisin hieman huolissani.

Mutta samaa mieltä erään vastaajan kanssa, älä välitä näistä solvaajista. Niitä palstalla riittää.

Vierailija
24/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen liittynyt ketjuun :)

Vierailija
25/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jo syntyneelle vauvallekaan juota alkoholia.

Ei varmaan kukaan normaali, mutta #21 varmaan laskee että kun se 16 vuotiaana teiniäippänä veti pullon vodkaa päivässä, 1 vuotiaalle vauvalle snapsi päivässä on ihan ok, saahan sitä äidin kanssa juhlia arkea!!!

Vierailija
26/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihminen, joka huorittelee ja toivoo joidenkin ihmisten lapsille kuolemaa, kasvattaisi jälkikasvustaan kovin mukavaa ja empatiakykyistä porukkaa.

Vierailija
27/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukan kautta alkoholi menee myös lapsen verenkiertoon, ja vauva on vähintään yhtä humalassa kuin äiti.

Miksi se olisi sallitumpaa tehdä raskaana ollessa, kuin juottaa pullosta vauvalle vähän valkkaria?

Itsellä on kyllä jäänyt yhden kulauksen asteelle raskausaikoina, jos on halunnut jotain maistaa. Todellakaan ei välttämättä "parista lasista" tule vielä seurauksia, mutta minusta se on kertakaikkiaan eettisesti väärin. Ei vauva mahassa pysty päättämään itse, mitä hänen elimistöönsä tulee, äiti on siitä vastuussa, ja alkoholi ei minusta kuulu näihin.

Vierailija
28/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lasta tekemässä pitää ajatella asiat loppuun asti. Olenko tarpeeks kypsä olemaan 9 kuukautta ilman tupakkaa ja alkoholia.. Jos vastaus on ei niin lapsia ei pitäis tehdä lainkaan!

Sen pitäis jo olla kaikille päivänselvä asia kun jo eletään vuotta 2012 että alkoholia ei kuulu raskaudenaikana nauttia...

Vierailija
29/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on näköjään suurimmalle osalle näitä "epäitsekkäitä" äitejä heti vodkapullo.

Tässä näkee niin hyvin tämän eron, juuri olin itse illallisella ja join lasillisen/puoltoista viiniä ruoan kanssa (raskaana vko 22). Vastapäätä istui mieheni työtoverin vaimo, suunnilleen samoissa viikoissa... voi sitä nyrpistelyn määrää! Kuiva ja huumorintajuton, todella onneton ihminen. Meitä nauratti koko matkan kotiin.

Vierailija
30/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tyypin ;) Samat äidit pukevat lapselle kypärän päähän kun lapsi opettelee kävelemään :D

Eihän alkoholin käyttäminen raskausaikana ole verrattavissa tähän, mutta ymmärrän mitä tarkoitat!

Vierailija
31/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee niin hyvin tämän eron, juuri olin itse illallisella ja join lasillisen/puoltoista viiniä ruoan kanssa (raskaana vko 22). Vastapäätä istui mieheni työtoverin vaimo, suunnilleen samoissa viikoissa... voi sitä nyrpistelyn määrää! Kuiva ja huumorintajuton, todella onneton ihminen. Meitä nauratti koko matkan kotiin.

varmaan mahavauvaasikin siellä vatsassa pienessä hiprakassa nauratti. Kyllä ihme asioilla jaksatte pelleillä. Kun imetät sitä, niin muista holauttaa valkkaria sinne vastikkeen sekaan, ettei vieroitusoireet solahda sillä raukalla päälle.

Vierailija
32/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiprakassa? Hohhoijakkaa. Voi teitä.

Vierailija
33/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista huora paska! Nyt solvaat meitä rakastavia, ajattelevia äitejä, mutta me vähän kuule toivotaan sitä päivää että joku lapsistasi sairastuu diabetekseen ja kuolee! Sit tuu tänne kehumaan terveitä lapsiasi ja haukkumaan meitä, helvetin itsekäs alkoholisti-kusipää!!!

[/quote]

Sinähän se oikein älykäs olet, tuohan on ihan sivistyneen ja järkevän ihmisen puhetta! Ihanko oikeasti pidät itseäsi kuvailemanasi "ajattelevana äitinä" ?

Ja ap:lle, ei kannata kysellä tuollaisia asioita täällä, koska täällä kirjottelee vain ja ainoastaan täydelliset kiiltokuvaäidit, jotka tuomitsevat AIVAN KAIKEN. Et kovinkaan usein voi saada täältä tukea, kannustusta tai asiallisia faktoihin peustuvia kommentteja.

Oma mielipiteeni huoleesi liittyen on, että ole ihan huoleti, mutta jos asia sinua kovasti painaa, keskustele siitä neuvolalääkärin kanssa. Ei ne sinua noin vähäisen käytön perusteella alkoholistiksi leimaa. Itse join raskausaikana ehkä yhden viinilasillisen / kuukausi, joten tuo 5 annosta päivän aikana tuntuu aika isolta minustakin. Mutta jos se ei kuitenkaan ole ollut sinulla mikään yleinen tapa, tuskin on huolta.

Asiasta on myös julkaistu vastikään uusia tutkimuksia, googlettamalla saattaisi löytyä netistäkin jotain.

Mutta kuten sanoin jo aiemmin, kannattaa pysytellä poissa keskustelupalstoilta. Tsemppiä loppuodotukseen!

Vierailija
34/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana ja olen juonut alkoholia kohtuullisesti. Ehkä kerran pari viikossa olen tilannut pienen (12cl) viinilasillisen ruuan kanssa ja juonut siitä alle puolet. Kun mieheni on juonut saunaoluen, olen ottanut siitä muutaman sentin lasin pohjalle, tai pari hörppyä. En usko että näistä on ollut haittaa.

Minä mielestäni OIKEESTI pystyn pysymään kohtuudessa, uskon että moni ei voi. Silloin ei kannata juoda yhtään.

Vierailija
35/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, teitä varmaan nauratti koko matka kotiin, mutta meitä muita äitejä naurattaa kun teille syntyy käytkytkuollut lapsi joka ei hengitä. Eli tuu sit taas nauramaan narttu!

Vierailija
36/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaa kirjoitin tänne. En olisi ikinä voinut tajuta, miten jotkut "äidit" ovatkin niin ilkeitä, ja kommentoivat aivan asian vierestä. Kamala palsta, mutta kiitos vastauksista! ;)

ap

Vierailija
37/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te kuitenkaan joisi korkillista pesuainetta?

Mikä siinä pienessä viinanlirussa sitten on niin kiehtovaa että se on pakko ottaa kun ei kuitenkaan ole 100 % varmuutta sen vaarattomuudesta?

Itse en ottaisi mitään riskejä. Lasi viiniä on niin pieni tippa että en edes tajua hyötysuhdetta.

Ihan kuin teille joillekin äideille tää olisi joku ihme rituaali: mä oonkin vähän rohkee ämmmä kun uskallan leikkiä tällasilla asioilla.

Vielä kerran: turvallista rajaa EI ole, koska sellaista EI ole kyetty osoittamaan. VAikka täällä kuinka selittelette, niin tuota tosiasiaa te ette pysty kiertämään

Vierailija
38/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa vaan sitä juomista ja itsellenne vakuuttelua että ei siittä haittaa ole.. Kyllä te sen varmasti tiedätte paremmin kuin kaikki tutkimukset ja todisteet..Kunhan te vaan saatte sen nautinnon siittä alkoholista!

Ei teitä voi pakottaa olemaan juomati, edes sitä paria viinilasillista. Eikä mitään mitä teille sanoo näytä vievän asiaa perille...

Tosiaan vauva ei voi itse päättää mitä äiti raskauden aikana nauttii mutta taatusti on se joka siittä kärsii...

Vahinko ettei jotkut tajua laittaa toista etusijalle.

Harmi ettei lapset voi vanhempiaan valita..

Vierailija
39/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvin pienestä alkoholinkäytöstä raskauden aikana (1-2 annosta viikossa) ei ole osoitettu olevan haittaa sikiölle.

Oma kohtuuteni tarkoitti sitä, että join ehkä kerran kahdessa viikossa n. 6cl viiniä ruuan kanssa. Tämänkin tein niin hitaasti, että alkoholi ehti palaa samalla kun sitä join, joten vauvalle asti ei alkoholia juurikaan päässyt.

Viidellä päivittäisellä alkoholiannoksella on osoitettu tulevan jo FAS-piirteitä lapselle, mutta käsittääkseni sinun tapauksessasi tämä viisi annosta ei kuitenkaan ollut päivittäinen tapa?

Jos noinkin paljolle alkoholille olet jo sikiötäsi altistanut, niin loppuajan kehoittaisin kyllä olemaan ilman.

Vierailija
40/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetteko todella, että se pari lasia viiniä olisi haitaksi vauvalle? Ihan oikeasti? Anna mun kaikki kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan