Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja alkoholi

Vierailija
21.08.2012 |

Moikka, Toivoisin tähän ketjuun asiallisia vastauksia.

Olen vkolla 20 raskaana, ja huolestunut hieman kesän aikaisesta alkoholin käytöstäni. En ole juonut itseäni humalaan tai muuta vastaavaa, mutta olen esimerkiksi heinäkuussa juonut viikottain oluen tai kaksi. Joitain satunnaisia kertoja olen juonut päivän aika yhteensä 5 annosta. Onkohan huoleeni syytä? Onko paikalla äitejä, jotka ovat nauttineet kohtuullisesti alkoholia raskaana ollessaan?

Kommentit (73)

1/73 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2012 klo 15:03"]

Omaa järkeä saa käyttää, ja kehoaan kuunnella. Minulla on kolme lasta, vanhin jo aikuisiän kynnyksellä, ja kaikkia odottaessa olen sen lasillisen tai pari nauttinut. Nämä äidit, jotka haukkuvat ja solvaavat, ovat niitä, joiden kanssa en haluaisi viettää aikaa. Onnellista odotusta ja syksyn jatkoa!

Haista huora paska! Nyt solvaat meitä rakastavia, ajattelevia äitejä, mutta me vähän kuule toivotaan sitä päivää että joku lapsistasi sairastuu diabetekseen ja kuolee! Sit tuu tänne kehumaan terveitä lapsiasi ja haukkumaan meitä, helvetin itsekäs alkoholisti-kusipää!!!

Keskustelun aihe on arka ja hyvä toki ottaa esille. Aihe jakaa mielipiteitä.

Sitä en vaan ymmärrä ,että joku tulee tänne huorittelemaan? Vaikutat aika lapselliselta...

Vierailija
2/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet juonut?

Sellaista ei olekaan kuin raskaus+kohtuullinen alkoholin käyttö! Olet varmasti päässyt erikoisseurantaan äitipolille alkoholinkäytön vuoksi,vai valehtelitko neuvolassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join odottaessani välillä muutamia annoksia alkoholia. En olisi huolissani.

Vierailija
4/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juot, jos olet itsekkin huolissasi? Minä nautin lasin punaviiniä silloin tällöin ilman omantunnontuskia.

Vierailija
5/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mahtavaa... "Äitipolille". Olen juonut molempia lapsia odottaessa lähes normaalisti viiniä ruoan kanssa. Kaikki hyvin lapsilla.

Vierailija
6/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kaikki sairaita! jos oma "nautinto" menee lapsen edelle niin ette ansaitse äidiksi tulemista!

Hävetkää!

Vierailija
7/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, koska olen ajatellut pysyväni kohtuuden rajoissa. Kysymys koskeekin lähinnä ehkä enemmän sitä, että mikä on kohtuus?

t.ap

Vierailija
8/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä tee vauvalle mitään, suuntaan eikä toiseen. No worries.

Vierailija
9/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä tee vauvalle mitään, suuntaan eikä toiseen. No worries.

voitte toki uskotella niin itsellenne mutta voitteko olla niin varmoja asiasta että olette valmiita riskeeraamaan vauvanne terveyden... Erittäin itsekästä mun mielestä, vauva ei voi itseään edes puolustaa..

Vierailija
10/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tärkeämpää se, että et huolehdi nautituista alkoholiannoksista. Niistä ei ole ollut haittaa lapselle, jos et ole ollut humalassa tai juonut säännöllisesti.

Vierailija
11/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että ei ne pari lasia tosiaan mitään tee, mutta yleisesti huolettaa. Ehkä kaikki kun on ensimmäinen lapsi kyseessä

ap

Vierailija
12/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan sen itsekin tiedät, että asian tiimoilta on tehty jos jonkinlaista tutkimusta ja tulokset ovat ristiriitaisia ja niitä myös tulkitaan vähän tarkoitushakuisestikin.

Vaikka lapsi syntyisi terveenä, et voi tietää, mikä vaikutus alkoholinkäytölläsi oli niihin pienempiin ongelmiin, kuten vaikkapa alttiuteen ahdistua muita lapsia herkemmin. NÄmä pienet tempperamenttierot, jotka ovat niin vähäisiä, etteivät ne ole sairauksia eivätkä adhd-tyyppisiä häiriöitä saattavat haitata merkittävästi lapsesi mahdollisuuksia. Niitä jo pienikin alkoholimäärä voi aiheuttaa. voi myös olla aiheuttamatta. Kuten sanottu, tutkimukset eivät kerro kaikkea eivätkä ole yksiselitteisiä.

siksi yksikään lastaan todella rakastava äiti ei ota riskejä. En voi ymmärtää ketään, joka leikkii näin vakavilla asioilla. SAitko ihan varmasti niistä lasillisista niin paljon, että oli terveysriskien väärtiä?

Sairasta.

Vierailija
13/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri sen takia alkoholia ei pitäisi käyttää ollenkaan.Ja sinun kohdallasihan kyse ei ollut pelkästään niistä parista lasillisesta.

Olen itse alalla ja huolestuttavaa on nykyään raskaana olevien alkoholinkäyttö ja samalla myös ongelmakäyttäjien määrä on räjähtänyt käsiin.

Et kertonut miten neuvolassa suhtauduttiin asiaan?

Todellakin ainakin meiltä laitetaan lähete äippäpolille jos alkoholinkäyttö on tuollaista 5+ annosta kerralla,olisit siis juuri siinä rajoilla käyttösi kanssa.

Ja sekin,että useimmat vähättelevät käyttöään neuvolassa eli ongelma on todellisuudessa suurempi.

Vierailija
14/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään erikseen alkoholin käytöstäni. On kysytty, että juonko, ja olen sanonut että jonkun lasillisen joskus. Ei siihen tartuttu mitenkään.

Tässä voi myös olla jonkunlainen väärinkäsitys siitä kuinka paljon olen juonut? Joitain lasillisia silloin tällöin, ja pari kertaa kesällä KOKO PÄIVÄN aikana noin 5 annosta. Missään vaiheessa en ole ollut humalassa. Tykkään juoda viiniä, ja koen sen osaksi ruokailukokemusta.

Vierailija
15/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärsin luopua siitä koska sikiö ei niinkään tykkää.

Alkoholi on kuitenkin täyttä myrkkyä sikiölle joten luulisi tuon nyt tyhmempikin ymmärtävän että ilman on oltava.

Vierailija
16/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelet lastasi jo ennen syntymää! Häpeä! Alkoholia ei suositella lainkaan nautittavaksi raskauden aikana! Oletko ihan tyhmä!

Vierailija
17/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aivan käsittämätön kulttuuri raskauteen liittyvissä asioissa ihan kauttaaltaan. Itse olen puoliksi ranskalainen, ja meillä on juotu viiniä läpi aikojen, myös raskaana. Tämähän ei tarkoita pullollista kerrallaan, mutta ei niitä lasillisia lasketa. Siellä näitä asioita pidetään itsestaan selvinä, voi juoda vähän jos sitä tuntuu, voi syödä homejuustoa ja ihan voi vaikka kahviakin juoda. Jos olet ihminen jolla ei ole alkoholin kanssa ongelmaa, niin kaikki ok.

Vierailija
18/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvalla sama promillemäärä mikä äidillä veressä...että laske siitä sitten. http://www.alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$file/Alkoholi_R…

Vierailija
19/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei tee hyvää aikuisenkaan keskushermostolle, mutta toki ei ole kuolemaksikaan, joskus jopa terveydeksi. Sen sijaan vasta kehittyvä hermosto on ihan TOINEN JUTTU. Miksi ehdoin tahdoin pitää vaikuttaa sen kehittymiseen myrkyttämällä sitä? Koska on vaan niin kiva nauttia viiniä ruuan kanssa? Ja kun ranskassakin on aina tehty niin?

ei jumalauta mitä sekopäitä saa olla äiteinä. ÄLKÄÄ OTTAKO RISKEJÄ. Teillä on koko loppuelämä aikaa juoda paljon ja vähän. MIksi toi minimaalinen yhdeksän kuukauden aika ei voi olla rauhoitettu, kun kerta siitä ei OIKEASTI tiedetä, kuinka paljon vaikuttaa. Vaikka tuhannella ei vaikuta, silla yhdellä saattaa vaikuttaa. Mutta yhdeksää kuukautta ei voi olla ottamatta niitä ruokajuomia, kun se on vaan niin kiva kun on sitä viiniä ruokajuomana?

Olette te sairaita. ITSEKKÄITÄ ja SAIRAITA.

Vierailija
20/73 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa järkeä saa käyttää, ja kehoaan kuunnella. Minulla on kolme lasta, vanhin jo aikuisiän kynnyksellä, ja kaikkia odottaessa olen sen lasillisen tai pari nauttinut. Nämä äidit, jotka haukkuvat ja solvaavat, ovat niitä, joiden kanssa en haluaisi viettää aikaa. Onnellista odotusta ja syksyn jatkoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä