Millä kaikella sinua peloteltiin pienenä?
Esimerkkinä tässä nyt voisi olla se, että ei saa irvistää kun naama voi pian jäädä siihen irvistykseen :D myös suolla ja vesissä asustelevalla Näkillä peloteltiin.
Kommentit (171)
Vanhemmat saattoivat pelotella huvikseen jollain näkillä, mutta virneestä huomasi, etteivät ole tosissaan. Ihan järkiperäisesti selittivät, ettei veneessä saa kesken kaiken nousta paikoiltaan, kun voi horjahtaa ja pudota ja hukkua ( ja oli kyllä pelastusliivit tasan aina) tai ainakin kastuu läpimäräksi ja sitten harmittaa.
Mummo taas kylvi sitä vanhan kansan paskaa. Näkö huononee jos katsoo televisiota liian läheltä. Jalat vääntyy pilalle jos laittaa kengät väärään jalkaan. Tulee verenmyrkytys jos piirtää käsivarsiin kuulakärkikynällä tai huopakynällä. Sitten kun olin kouluikäinen, alkoi sellainen passiivis-syyllistävä uskonnollinen vetoaminen. Jeesus ja jumala eivät tykkää tavallisia korvakoruja erikoisemmista lävistyksistä, populaarimusiikista, hiusten värjäämisestä, alkoholista, seksuaalisuuden minkäänlaisesta ilmaisemisesta... Taivaspaikkansahan siinä menettää. Koko murrosikäni olin kuin aidalla istuen, tehdäkö niin kuin itseä miellyttäisi vai yrittäisikö miellyttää mummoa ja pelaisi sen kuolemanjälkeisen elämän varman päälle.
Meidän naapurit pelotteli meitä ja naapurin lapsia ufoilla ja karhulla.
Oli monesti tosi pelottava kotimatka pimeessä kävellä/pyöräillä puoli kilometriä kun siellä puhuttiin noista:)
Peloteltiin juuri tällä, että jos ilveilee niin naama jää sellaiseksi. Samaten jos avasi auton ikkunan, peloteltiin, että heti tulee kasvohalvaus ja siitä ei parane koskaan. Peloteltiin, että jos syö yhdenkin sellaisen paprikan sisällä olevan pienen siemenen, kuolee koska ne ovat myrkyllisiä. Peloteltiin lähellä olevista vesistöistä kertomalla riipiviä tarinoita niihin hukkuneista pikkulapsista (vieläkin virtaavan joen katsominen saa kylmät väreet aikaiseksi). Peloteltiin hammaspeikosta joka asuu suussa, tontuista jotka kuulevat ja näkevät kaiken. Peloteltiin, että jos sanoo ruman sanan, taivaan isä pudottaa kuuman kiven päähän (ja siihen sitten kuolisi) > menin aina äkkiä jonkin katoksen alle oltuani tuhma.... :D Listaa voisi jatkaa loputtomiin, pelottelijoina oma äiti ja mummu.... :O
Mun pahe oli kynsien pureskelu. Vanhemmat uhkasi, että lauantaina päivällisen jälkeen, kun muut syö jäätelöä, hakevat he minulle naapurin vanhan mummon kynsiä pureskeltaviksi. Ei auttanu, mutta yökötti :D
Mua peloteltiin ala-aste ikäisenä sillä että jos meikkaa niin silmien taakse kerääntyy kamalasti meikkitöhnää. Uskoin siihen tosi pitkään ja aina ripsaria laittaessa mietin et meneekö sitä nyt silmän taakse talteen. Nyt luulen että tuo ei voi pitää paikkaansa:D Toinen millä peloteltiin oli että jos ei niistä nenää vaan ryystää räkää niin se menee korviin vaikuks ja joutuu korvahuuhteluun! Liian pitkään luulin et toikin pitää paikkaansa.
Joku tämän jo mainitsikin, mutta tosi inhottavaa ja leimaavaa oli silloin 80-90 luvulla kun peloteltiin sokeritaudilla jos syö liikaa karkkia, sanottiin että sillä ja silläkin on sokeritauti tullut kun on niin paljon syönyt sokeria... ja kyllä niitä diabeetikkolapsia ala-asteella tuijotettiin kummissaan!! :/ Ja kyse oli tosiaan 1-tyypin diabeteksesta....
Toivon, että joskus 10-20 vuoden kuluttua kun joku tekee vastaavan gallupin, joka kirjoittaa, että "ajatelkaa miten hullua, peloteltiin, että eläinrasvaa syömällä verisuonet kovettuu ja saa sydänkohtauksen" koska se kuuluu ihan samalla tavalla harhaluuloihin kun nää näkit ja muut mitä täällä on nyt.
Saatanalla ja helvetillä. Ei ollut hauskaa se. T. Ex-vl
Jos uit liian syvälle saat suonenvedon ja hukut.
Lastenkodilla ja apukoululla peloteltiin, jos olin tuhma tai en osannut läksyjä. näkillä peloteltiin etten menisi yksin laiturille. täti pelotteli hissiin jumiin jäämisellä, koska pelkäsi itse hissejä niin paljon.. ja namusedistä varoiteltiin yleisesti. tästä hyvästä luulin että namusetä on puliukko joka syö karkkia..
Jos pidät liian tiukkoja farkkuja et saa isona lapsia. (pojat)
Minkä uskonlahkon edustajat pelottelevat kiviä päälle pudottelevalla jumalalla? :D
Jos kurkkii ulkohuussin reiästä, niin silmään kasvaa näärännäppy. Tuo yllä ollut purkkajuttu on myös tuttu, meillä piti kuitenkin niellä muistaakseni viisi purkkaa. Mustalaiset, joo ja Jehovat. Jos on tuhma, niin Karjaportin auto vie mennessään makkaratehtaalle tai liimataan postimerkki peppuun ja lähetetään saippuatehtaalle.
Olin lapsena kiinnostunut kahvin maistelusta ja mummoni varoitti aina: "Ei saa juoda kahvia, muuten muuttuu mustaksi!" En uskonut :D
Meitäkin varoitettiin seisomasta liian lähellä junaa, ettei se imaise alle.
(Myytinmurtajat testasivat, -ei pidä paikkaansa)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 21:42"]
Jos kurkkii ulkohuussin reiästä, niin silmään kasvaa näärännäppy.
[/quote]
Saihan sinne reikään katsoa yläpuolelta, mutta huussin takaa jos menit kurkkimaan alhaaltapäin avautuvaa näkymää, niin tuli näppyjä :D
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:50"]Äitiini keksimä tehokas pelote oli että Jumala pudottaa suuren kiven minun päälleni jos olen tuhma. Pelkäsin niin paljon että en juuri uskaltanut enää ulos mennä ja jos menin niin juoksin kiireesti paikasta toiseen. Pieni ihminen sai olla jatkuvassa pelossa joskin synnintunto onkin säästänyt aikuisena monelta turhalta kokeilulta.
[/quote][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:50"]Äitiini keksimä tehokas pelote oli että Jumala pudottaa suuren kiven minun päälleni jos olen tuhma. Pelkäsin niin paljon että en juuri uskaltanut enää ulos mennä ja jos menin niin juoksin kiireesti paikasta toiseen. Pieni ihminen sai olla jatkuvassa pelossa joskin synnintunto onkin säästänyt aikuisena monelta turhalta kokeilulta.
[/quote]
Minunkin äitini pelotteli samalla tavalla että Jumala pudottaa suuren kiven päähän!
Meillä peloteltiin "koivumäin herrallla" siis koivunoksalla, jos et tottele.Tyttären poika hyvin höylinä totesi, että onko se Lassi tulossa, siis hänen sukunimi oli Koivunen.
-jos puhuu rumia muuttuu sydän mustaksi.
-näkki
-jos lukee pimeässä, niin menee näkö.
-jos katsoo telkkua liian läheltä menee näkö.
-hammaspeikko
-jöröjukka
-jos nukkui liian myöhään tuli pyllyyn laiskamatoja/makuuhaavoja.
-jos vääntelee naamaansa ja tuuli kääntyy niin naama jää niin.
-jos vauvaa katsoo "yläpuolelta" sen silmät menee kieroon ja jää niin.
-jos katsoo kieroon niin silmät jää niin
-jos ei pidä pipoa niin aivot jäätyy
-jos ei pidä hanskoja tulee reuma niinkuin naapurin Maijalla.
-jos lapsena juo kahvia niin kasvaa musta parta.
Noi tuli äkkiä mieleen.
Miksei täällä ole kukaan vielä maininnut Koivuniemen herraa? Olen aina elänyt siinä uskossa että tää on aika yleinen millä on peloteltu :D ap