Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulet lihavan syövän päivän aikana? Kirjoita kuvitelmiesi "ruokapäiväkirja" tähän!

Vierailija
20.08.2012 |

Eli aamiainen, lounas, päivällinen jne. tai vaikka vapaamuotoisesti.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavaliosi on nyt? Mikä muuttui?

Lihavien tyypillisin ongelma on aamiaisen puute, lounas näykkimistä... ja iltaa kohden kiihtyy. Lihava ei herää aamulla maha kurnien vaan ylpeänä aloittaa päivän kahvilla. Lounaskin saattaa jäädä väliin, koska elimistö on tottunut iltasyömiseen. Aika monilla lihavilla itseasiassa päivän kalorikokonaisuus ei ole hirveän suuri, ainoastaan liian iltapainotteinen.

Itse olin lähes 20 vuotta lihava ja nyt pitänyt tämän nykyisen painon (BMI 24-26) 8 vuotta. Kova on ollut opettelu... Tällainen saattoi olla päiväni ruokavalio:

- aamiainen: kahvi + rasvaton maito

- lounas: joskus söin ruokaa, yleensä vedin jonkun automaattisämpylän, joskus en syönyt mitään

- päivällinen: ruokaa iso annos + jotain makeaa jälkkäriksi kuten vaikka suklaapatukka tai jäätelö

- alkuillan välipala: pari karjalanpiirakkaa voilla tai jotain muuta hyvää, ehkä pari pullaa

- yöpala (noin klo 22) 2-4 voikkaria oivariinilla, kinkulla ja juustolla

Kahvia join paljon, juomana muuten vesi, light limut

Ja tuolla ruokavaliolla painoa oli lähes 100kg. Siihen kun joskus veti vielä raskaamman päivän tai leipoi mokkapaloja tmv., niin lihominen oli taattu.

Vierailija
42/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

visio sen perusteella mitä olen tuttavapiirissäni nähnyt ja kuullut.

1. On syönyt jo kolme päivää Nutrilet-ateriankorvikkeita. Neljäntenä päivänä repsahtaa ja saa ahmimiskohtauksen, jota kestää taas seuraavaan kuuriyritelmään asti. Järkipuhetta siitä, että noin ehdoton dietti ei ehkä toimi, ei ota kuuleviin korviinsa.

2. Kertoo, että "mulle ei maistu aamupala ja lounasta ei töissä ehdi syödä". Aika töiden jälkeen meneekin sitten ruokaa mättäessä esim. saattaa tehdä 4 hengen annoksia vastaavan määrän juustopastaa ja vetää sen kerralla sekä päälle vielä 6 ruispalaa kermajuustolla ja metukalla. Ja suklaata tietysti levy jälkkäriksi. Sitten ihmettelee, että miten mä vaan lihon, enhän syö kun iltaisin!

3. Jättää lounaan väliin ja korvaa sen säilykeananaksella ja rahkalla. Sitten kahvin kanssa otetaan pullaa ja pikkuleipää. Tällä systeemillä töiden jälkeen on hirveä nälkä ja kotiin mennään grillin tai kebabin kautta.

4. Kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljaa jne. ei tunneta. Kaikki mitä suusta menee alas on teollista moskaa, koska ruokaa ei "ehditä" laittaa. Eli lihapasteijaa, lihapiirakkaa, nakkeja, perunasalaattia, valmisaterioita, roiskeläppää jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamu: Kahvi, 1 leipä kumijuustolla ja Becelillä

lounas: light-jogurtti

välipala: ilmaa

päivällinen: ilmaa

iltapala: pähkinöitä, pari leipää Becelillä ja kumijuustolla, kalkkunaleikettä, tavallinen lounas hetken kuluttua ja juomaksi sokerilimsaa toki hedelmäsokerilla, jälkkäriksi pala pullaa ja kahvia

yönapostelua...

Vierailija
44/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti. Mulla on just se ongelma, et päivällä syön liian vähän ja se kostautuu iltanaposteluna:( huomenna aion alottaa aamuni puurolla

Vierailija
45/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien tyypillisin ongelma on aamiaisen puute, lounas näykkimistä... ja iltaa kohden kiihtyy. Lihava ei herää aamulla maha kurnien vaan ylpeänä aloittaa päivän kahvilla. Lounaskin saattaa jäädä väliin, koska elimistö on tottunut iltasyömiseen. Aika monilla lihavilla itseasiassa päivän kalorikokonaisuus ei ole hirveän suuri, ainoastaan liian iltapainotteinen.

Itse olin lähes 20 vuotta lihava ja nyt pitänyt tämän nykyisen painon (BMI 24-26) 8 vuotta. Kova on ollut opettelu... Tällainen saattoi olla päiväni ruokavalio:

- aamiainen: kahvi + rasvaton maito

- lounas: joskus söin ruokaa, yleensä vedin jonkun automaattisämpylän, joskus en syönyt mitään

- päivällinen: ruokaa iso annos + jotain makeaa jälkkäriksi kuten vaikka suklaapatukka tai jäätelö

- alkuillan välipala: pari karjalanpiirakkaa voilla tai jotain muuta hyvää, ehkä pari pullaa

- yöpala (noin klo 22) 2-4 voikkaria oivariinilla, kinkulla ja juustolla

Kahvia join paljon, juomana muuten vesi, light limut

Ja tuolla ruokavaliolla painoa oli lähes 100kg. Siihen kun joskus veti vielä raskaamman päivän tai leipoi mokkapaloja tmv., niin lihominen oli taattu.

Uskon, että mulla paino pysyy kurissa ja ruokahalu normikantimissa juuri tuhdin aamiaisen ansiosta. Herään nälkäisenä ja aamuateria on päivän ihana herkkuhetki. Tuhtia, tuoksuvaa ruisleipää 2-3 isoa siivua, päälle erilaisia juustoja (rakastan niitä), väriksi ja mauksi herkullisia vihanneksia ja tuoreita yrttejä. Tämän oheen pitää saada vielä lautasellinen maustamatonta jugurttia, johon sekaan esim. iso omena ja/tai marjoja. Jälkkäriksi reilu kourallinen pähkinöitä (sellainen sekoitus) koska olen huomannut, että ihoni pitää niistä. Ne myös pitävät nälän kaukana, mikä on tietysti loogista, sillä onhan niissä sitä energiaakin.

Pointti on se, että hyvä aamiainen luo päivälle vakaan perustan. Kyllä mulle lounaalla ruoka maistuu, välipalan ja normaalin annoksen iltaruokaakin syön, ja joka päivään mahtuu vielä pieni herkkuhetki. Herkkuna yleensä salmiakkia ja toisinaan, jos teeveessä on tarjolla vaikka hyvä leffa, niin mässytän sen ääressä jäätelöä, tummaa suklaata tai punaviiniä. Olen huomannut, että sen aamiaisen ansiosta päivän muut ateriat ja herkkuhetket eivät riistäydy överiksi, eikä tee mieli syödä enempää kuin energiantarve vaatii.

Kokemusta aiheesta on. Tiedän paljon herkkuhetkistä, jotka riistäytyvät käsistä holtittomaksi mätöksi... Nyt, 15 vuoden jälkeen, olen ensi kertaa aikuisiässä saanut syömiseni pakottamatta kontrolliin vuosien ahmimiskierteen jälkeen. Loistava olo ja mieli rauhaisa.

Aamiainen. Kokeilkaa..!

Vierailija
46/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Olen lopettanut kaiken leipomisen eli en tee mitään enää. Jos haluamme herkutella, ostamme ne pari mokkapalaa valmiina, niin ei ole pellillistä tuossa kiusaamassa.

- Olen leivissä siirtynyt niistä ihanista vaaleista patongeista ja vastaavista täysruisleipään. Saatan edelleen sutaista rasvaa, kinkkua ja juustoa, mutta pyrin rajoittamaan määrän kahteen.

- Karjalanpiirakat olen lopettanut, pullaa syön vain yhden.

Tässä esimerkkipäivä nykyään:

Aamiainen: puuroa ja kahvia

Lounas: syön aina kunnon lounaan, pyrin olemaan lappaamatta lautasta ihan täyteen, mutta syön kuitenkin ja otan jälkkäriäkin

Välipala: kahvi ja pulla tai joku pieni myslipatukka tai vastaava

Päivällinen: ne pari ruisleipävoikkaria

Kello kuudelta lopetan syömisen ja sen jälkeen vain ja ainoastaan rehut on sallittuja.

Loppujen lopuksi huomioiden kalorimäärän laskun painon pudottua, niin varmaan suhteessa syön painoon nähden ihan yhtä paljon. Tärkeintä on vain se, että 14-15 jälkeen syön enää noi pari ruisleipävoikkaria. Sen sijaan sitä ennen tankkaan reippaammin niin kaloreita laskematta.

Vierailija
47/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainattu viesti: "kasvisruoat yleisiä. monesti tosi epäterveellistä.

suosittelen välttämään niitä!! "

Vierailija
48/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala: 2 kuppia mustaa kahvia, annospussi eloveena puuroa

lounas: salaatti, esim. tonnikala ja hedelma

iltapaivalla: kuppi mustaa kahvia

paivallinen: lautasellinen kotiruokaa salaatilla ja kasviksilla

iltapala: kuppi teeta ja voileipa

Niin ja enaa en liho... aiemmin soin ihan samalla tavalla, mutta soin karkkia aivan liian paljon- paivittain...

Vierailija
49/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksipuolisesta, usein teollisesti prosessoidusta, paljon lisäaineita sisältävästä ruokavaliosta johtuen voi kärsiä monien vitamiinien, hivenaineiden ja kivennäisaineiden puutteesta, jolloin elimistö oikein "huutaa" lisää ruokaa. Mutta saa sitä samaa vanhaa jaskaa. Lisäksi verensokeri heittelehtii kun ruokavalio perustuu eineksien vehnään ja hiilarilisäaineisiin. Sitten saa järkkyjä ahmimiskohtauksia kun verensokeri romahtaa.

Vierailija
50/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen:

- kahvi, elovena pikapuuro, tuoremehua

Työpaikan aamukahvitauolla:

- kahvi, neljä suklaakonvehtia

Lounas:

- iso annos pastaa ja kermalohikastiketta, salaattia ei tule otettua kovin paljon, jälkiruoka

Iltapäiväkahvit:

- kahvi + pulla

Päivällinen:

- Ristorante pakastepizza, tuoremehua, Susette-vanukas

Illalla:

Kolme voileipää joissa päällä juustoa, kinkkua ja tomaattia, tuoremehua (juotu nyt litra päivän mittaa)

Myöhään illalla:

Jukurtti, vielä pari leipää

Vierailija
51/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava miessinkku, joka kay n. 2krt/ vko Makkarissa lounaalla. Ottaa aina isoimmat ranskikset ja burgerin, mutta "kompensoi" sen light-limulla. Jos ei burgeri maistu, niin vaihtaa sen kebabiin, pizzaan, tms. Lisaksi kosteita vkonloppuja kavereiden kanssa, jolloin uppoaa useita litroja olutta, siideria, jne.

Herkkuperse nassuttaa useamman kerran vkossa karkkipussin telkkua katsellessa tai jaateloa, sipseja tai jos tuli leivottua, niin viela 1 pala sita marjapiirakkaa, pullaa, mokkapalaa, tms. Herkkuperseen herkut eivat kotona vanhene.

Lihavat perheet ovat ihan kotiruokalinjalla, koska se on terveellisinta ja salaattikin maistuu. Paaruoaksi on aina jotain hiilareita ja juustokuorrutteista, kermapohjaista kastiketta ja vihanneksetkin viimeistellaan voisulalla. Iltapalaksi (sokeri)jogurttia, muroja, voileipaa, pullaa...

Vierailija
52/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lihottaa yksinkertaisesti siksi, että siinä on paljon energiaa. Grammassa on seitsemän kilokaloria, melkein yhtä paljon kuin rasvagrammassa, jossa kilokaloreita on yhdeksän.

Alkoholin lisäksi kaloreita tulee juoman sisältämästä sokerista: mitä makeampi juoma, sen enemmän kaloreita. Makeassa liköörissä voi olla viisikin kertaa enemmän energiaa kuin kuivassa valkoviinissä.

Voinappeja pullossa

Juomalla yhden lasillisen viiniä eli 12 cl saa kaloreita voinapin verran. Puolessa litrassa siideriä on saman verran energiaa kuin kahdeksassa palassa suklaata (noin 270 kcal). Samassa määrässä olutta energiaa on hieman vähemmän, eli kuuden suklaapalan verran (noin 200 kcal).

Pullo keskiolutta sisältää noin 130 kilokaloria. Jos sen verran ylimääräistä energiaa tulee päivittäin, kuukaudessa lihoo noin kilon, vuodessa runsaat kymmenen kiloa.

Vierailija
53/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö sen minkä muutkin.

painonsa kuin laiha. Eli joutuu syömään enemmän.

Olen niin lihava, että kaikkien laskurien mukaan jo perusenergiankulutukseni on yli 2500 kcal vuorokaudessa. Eipä vaan voi pitää paikkaansa, kun olen syönyt n. 2300 kaloria vuorokaudessa, olen LIHONUT n. kilon kuukautta kohti viimeisen 8 kk:n aikana. Nyt kun laihdutan, syön 1200-1600 kcal vuorokaudessa, ja silti paino putoaa vain 0,5 kg viikossa. Ja mitään piilokaloreita EN saa, eli siitä ei johdu.

Vierailija
54/88 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: kuppi kahvia tilkalla rasvatonta maitoa, hiivaleipäviipale Keijulla, mukillinen vettä.

Lounas työpaikkaruokalassa: 2 dl riisiä, täytettyä munakoisia (kasvisvaihtoehto) kaksi poikittain leikattua palaa noin 5cm paksuja, salaattia (noin puolet lautasesta) jossa kurkkua ja salaattia sekä ruokalusikallinen perunasalaattia (öljykastike). Jälkkäriksi 2dl maustamatonta jogurttia, mansikkahilloa noin 0,5 ruokalusikallista.

Välipala: kuppi kahvia mustana

Päivällinen: Makkarakastike (pieni hauhallinen) ja pastaa noin saman verran. Ei salaattia. Jälkkäriksi kahvia ja kaksi palaa kääretorttu jossa täytteenä kotitekoista vadelmahilloa ja kermaa.

Iltapalaa vasta tässä mietin. Syönkö vaiko en. Ehkä keitän teetä ja otan leipää.

Joskus tulee syötyä karkkia illalla ja pullaa. Joskus syön luonaan jälkeen töissä suklaata jos oikein maksentaa ja vituttaa.

t. 178cm / 82kg

Vierailija
55/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"syön vain purkin rasvatonta raejuustoa ja kaksi keksiä päivässä ja silti lihon". Paskan marjat. Varmasti JOSKUS on lihavalla tuollaisiakin päiviä, ja hän kokee olonsa marttyyriksi, kun ei silti laihdu.

Tosiasia on, että lihava on lihava, koska hänen kalorisaantinsa ylittää kulutuksen. Aniharvoin kyse on aineenvaihduntasairaudesta.

Joten oikeasti enemmistö päivistä kuluu syöden enemmän kuin kuluttaen. Olkaa rehellisiä.

Ongelma on siinä, että monella läskit istuvat tosi tiukassa, joten pitäisi nähdä nälkää laihtuakseen, terveellinen elämä ei riitä. Joten laihdutus tyssää aina siihen nälkään.

Vierailija
56/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mennä mettään, mutta yritetään:

Aamulla:

-Neljä höttöleipää juustolla.

-Puuroa voisilmällä.

Kahvi ja munkkipossu

Lounas työpaikkaruokalassa:

-Makaroonilaatikkoa

-näön vuoksi vähän salaattia

-Ruokajuomana maitoa

-Leipä

Päivällinen kun pääsee kotiin:

-Pakastepizza paistettuna.

Iltakahvin kanssa vielä pussillinen pullaa*. Sitten parin tunnin päästä siitä on hyvä kömpiä yöpuulle.

*Tuo pusillinen pullaa -mielikuva tuli siitä, kun yksi sairaalloisen ylipainoinen kaveri kehuskeli kerran syöneensä sen verran illan aikana. Taisi kuitenkin mennä nuo minun arvioni pahasti yläkanttiin. :D

Vierailija
57/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun todellisuus vielä muutaman kuukauden takaa, tällä paino kipusi yli sadan:

Aamulla:

4 palaa vehnäpaahtoleipää oivariinilla ja metvurstilla

Lounaalla:

Jotain peruslounasruokaa mutta aika iso annos, vain pikkulautasellinen salaattia. Pala vaaleaa leipää voilla

Päivällisellä:

Iso annos kotiruokaa (joka tosin tarkoitti rasvaisia jauhokastikkeita jne) isolla satsilla perunaa, vähän tai ei ollenkaan salaattia. Ehkä lisänä taas leipää.

Illalla:

Useampi pala leipää, päällisenä joko metvursti tai voissa paistettua lenkkimakkaraa

Energiajuomia n. 5 viikossa, limsat sokerittomina. Ei karkkia, mutta viikonloppuisin sipsejä (max. 2 pussia kuukaudessa). Iltaisin ja viikonloppuisin välillä grilliltä makkaraperunoita, kebabia jne.

Tällä hetkellä syön:

Aamulla:

Jälkiuunileipää 2 palaa, beceliä, kinkkuleikkele, kurkkua ja tomaattia, kahvia mustana

Lounaalla:

Lounasruokalasta 3/4 lautasellista kasviksia, lisänä proteiinia mutta ei perunaa/pastaa/riisiä. Ruisleipää 1 pala jos on tarjolla.

Välipalana:

Puoli purkkia ananasta

Päivällisellä:

Sama kuin lounaalla

Illalla:

Jälkiuunileipää em. päällisin tai esim. tonnikalalla tai kananmunalla. Salin jälkeen proteiinijuoma.

Paino pudonnut 10 kiloa 3 kuukaudessa ja olo on miljoona kertaa parempi. Vatsa toimii oikein lopultakin.

Vierailija
58/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamianen pala pullaa ja kahvi.

töissä kuppi kahvikaakaota.

lounas: salaattia ja 2 palaa kalaleikettä.

välipala: kahvikaakao ja banaani.

( kaksi tuntia jumppaa välissä)

illallinen: leipäpala juustolla ja jogurttia + marjoja noin 2 dl.

Vierailija
59/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalien aterioiden (aamiainen, lounas ja päivällinen) lisäksi välipaloja ja iltapalaa. Lisäksi napostelua, kuten työmatkalla karkkia, telkkarin ääressä sipsiä.

Aterioilla isot annokset, on nälkä tai ei. Ottaa aina jälkiruokaa jos sitä on tarjolla.

Ruoka ehkä ravintoarvoltaan vähän heikompaa, rasvaista ja suolaista, "lohturuokaa".

Lohduttaa ja palkitsee itseään ruualla. Suun täytyy jauhaa koko ajan, hetkeäkään ei voi olla nälkä.

Ja viikonloppuna sitten "herkutellaan" isoilla määrillä makeaa, suolaista ja rasvaista, kun niitä viikon naposteluja ei enää muista.

Juo limsaa ja limuviinoja (siidereitä, lonkeroita jne).

Lempiruoka on pippuripihvi paksulla kastkkeella ja valkosipulikermaperunoilla. Alkuun feta- tai pastasalaatti, jälkiruuaksi juustokakkua ja vispikermaa ja kahvin kanssa vielä vähän suklaata.

Ottaa juhlien noutopöydästä joka ikistä sortiia.

Tällaisia havaintoja olen tehnyt.

Vierailija
60/88 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten normaalit ateriat, mutta lisäksi päivän aikana naposteltuna pari paketillista keksejä (=melkein sama kuin leipää=terveellistä), pähkinöitä (=jyviä, terveellistä), kuivattuja banaanilastuja (=hedelmiä, tietenkin terveellisiä) jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan