Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija huolestui uudesta ilmiöstä: odottavat äidit tupakoivat tahallaan

Vierailija
15.08.2012 |

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012081515956031_rb.shtml

Suomessa on tullut esille tapauksia, joissa synnytystä pelkäävät äidit ovat kertoneet polttaneensa tupakkaa tahallaan, jotta sikiö ei kasvaisi kovin suureksi.

Jotkut äidit ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia. (COLOURBOX.COM)

- Tämä ilmiö tuli minulle aivan uutena. Neuvolakeskusten kanssa olemme jo ryhtyneet keskustelemaan, kuinka tähän reagoisimme, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Mika Gisslerin toteaa.

THL:n tilastoissa kyseinen tupakointi-ilmiö ei vielä näy, vaan tiedot ovat kantautuneet Gisslerin korviin kentällä tehtyjen kyselyjen perusteella. Hänen mukaansa osalla naisista sikiön pienentäminen on vain uusi tekosyy tupakoinnille, mutta sellaisiakin äitejä on, jotka ovat aloittaneet tupakoinnin vain raskauden ja synnytyspelon takia.

- Synnytyspelon yksi keskeisimmistä asioista on lapsen koko. Koko raskausajan tupakoivien äitien lapset ovat syntyessään noin 200 grammaa kevyempiä kuin tupakoimattomien äitien, Gissler kertoo.

THL:stä muistuteaan kuitenkin, että äidin tupakointi voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia lapselle. Pahimmassa tapauksessa tupakoinnista aiheutuneet vauriot voivat aiheuttaa sikiökuoleman.

Keisarileikkauksesta ei juurikaan apua synnytyspelkopotilaille

Gisslerin mukaan jotkin Suomessa asuvat ulkomaalaistaustaiset naiset pelkäävät myös keisarileikkausta, sillä heidän kotimaassaan kyseinen operaatio ei aina ole turvallinen. Suomessa operaatioon liittyy harvoin riskejä, mutta leikkausta käytetään ainoastaan lääkärin arvioiden perusteella, eikä helpottamaan synnytystä. Suomessa ei siis voi käyttää keisarileikkausta pelkopotilaiden tapauksessa.

- Synnytyspelko on monelle ihan aiheellinen pelko ja sitä yritetään lievittää monin keinoin. Sitten, jos mikään muu ei tunnu auttavan, niin turvaudutaan koviinkin ratkaisuihin, Gissler sanoo.

Gissler pitää suomalaisäitien tupakoinnin kehitystä muutenkin huolestuttavana. Nykyisin noin 15 prosenttia odottavista äideistä tupakoi. Parinkymmenen vuoden aikana Suomi on noussut Pohjoismaiden kärkisijoille tupakoivien äitien määrässä mitaten.

- Neuvoisin synnytystä kovasti pelkääviä äitejä kääntymään synnytyspelkopoliklinikoiden puoleen. Siellä voidaan keskittyä pelon syihin ja hoitaa sitä terveellisesti ja turvallisesti, Gissler ohjeistaa.

Uudesta tupakointi-ilmiöstä uutisoi ensimmäisenä Hufvudstatsbladet

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sektion rahalla, siis tulevat polille ja ostavat sen. Suomalaisille ei anneta oikeutta tulla yksityispotilaaksi ja maksaa itse sektiota. Todella typerää!

Vierailija
22/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Suomessa ei saa pelon takia sektiota? Totta helvetissä saa, ei ketään voida pakottaa synnyttämään.

Nainen hankkiutuu vapaaehtoisesti raskaaksi, eikö?

Eihän silloin voi alkaa itkeä, että kukaan ei voi pakottaa synnyttämään. Synnyttämällä ne lapset ulos tulevat.

Ketään ei pakoteta synnyttämään. Sen nimi on VAPAAEHTOINEN LAPSETTOMUUS.

Sektion vaihtoehto pitäisi tosin olla automaattinen jos edellienn synnytys on ollut kovasti koplikaatioinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole kenenkää äidin mielestä huono asia jos lapsi ei painakaan yli neljää kiloa.

Tyhmää.

Meillä esikoinen oli syntyessään yli neljä kiloa. Minusta on kamalaa ettei ennen synnytystä oikeasti tutkita vauvan kokoa! Käsketään vain olemaan stressaamatta, "hyvin se menee". Uskomatonta vähättelyä! Seuraavan vauvan odotusaikana aion vetää syömisen minimiin, jotta lapsi ei kasvaisi yhtä isoksi kuin esikoinen. Tupakointia en viitsi aloittaa, koska olen sen onnistunut jo lopettamaan. Tyhmää, mutta eipä täällä Neuvostoliitossa muukaan auta.

Vierailija
24/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt muuten mielessä sekin, kun itselläni on todettu raskausdiabetes ja infopaketissa luki että jos lapsi arvioidaan yli 4500 g painavaksi, suositellaan sektiota, että pitäisikö vaan mättää suklaata urakalla.

7

Vierailija
25/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt muuten mielessä sekin, kun itselläni on todettu raskausdiabetes ja infopaketissa luki että jos lapsi arvioidaan yli 4500 g painavaksi, suositellaan sektiota, että pitäisikö vaan mättää suklaata urakalla.

7

Alatietä on suositeltu aina. Riippuu varmaan sairaalasta ja hoitavista henkilöistä kuinka vakavasti pelko otetaan.

Vierailija
26/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku keksii kokeilla saisiko huumeita vetämällä synnytettyä vielä pienemmän vauvan.

Vierailija
27/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kannattaa ottaa matka Tukholmaan ja kun synnytys alkaa, mennä siellä sairaalaan ja kertoa pelostaan. Ei ne helikopterilla Suomeen lennätä enää siinä vaiheessa.

Vierailija
28/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksissä?? Tuntuu, että naiselle saa tehdä mitä vain eikä hänen tahtoaan kysytä.

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Täysi-ikäisellä ja kompetentilla potilaalla on oikeus kieltäytyä hänelle suunnitellusta tai jo aloitetusta hoidosta. Potilaan hoitoon ja tutkimiseen tulee saada potilaan lupa, eikä hänelle saa tehdä mitään hoitotoimenpiteitä vastoin hänen tahtoaan.

Vierailija
29/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaaloihin ja hoitoon. Nyt ollaan osoittamassa sormella äitejä, vaikka todellinen ongelma ovat lääkärit ja kätilöt tai oikeastaan sairaaloiden talouspäälliköt, joita kiinnostaa vain raha. Sektio on alatiesynnytystä kalliimpi ja kun lapsi vammautuu, ei maksajana ole sairaala vaan lapsen vanhemmat. Siksi pelkosektiota ei saa: sairaala ei halua kuluja, lapsen vammautuminen tai äidin kuolema ovat sille ilmasia.

Vierailija
30/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkopolista ole kyllä itselleni ollut mitään apua. Se on vahvistanut sitä viestiä, että minä itse olen sivustakatsoja tässä asiassa. Lääkärit ja kätilöt päättävät mikä minulle tilastojen (ja budjetin) valossa on parasta, riippumatta siitä miten edellinen synnytys on mennyt. Se kokemus että itsellä ei ole mihinkään mitään sanottavaa vain vahvistuu tuolla ns. pelkopolilla.

Itse pelkäsin kaikkea liukuhihnatoimintaa, turhia rutiinitoimenpiteitä, sitä ettei ole vaihtoehtoja synnytysasennon tai kivunlievityksen suhteen. En halunnut epiduraalia, mutta pelkäsin, että olen "pakotettu" ottamaan sen vaihtoehtojen puutteessa. No, pelkopolin eka käynti alkoi niin, että vetäjä sanoi suunnilleen näin: "Ei kannata pelätä - epiduraalin saa aina ja peräruiskeen saa heti."

Olin ryhmän ainoa, joka halusi synnyttää pystyasennossa ja käyttää pehmeitä kivunlievitysmenetelmiä. Kukaan ei ymmärtänyt, miksi. Kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan, jossa kätilö halusi kuulla perusteluni mainittuihin toiveisiin - ei kuitenkaan kysellyt muilta, miksi he halusivat vain heittäytyä sänkyyn selälleen, levittää jalkansa ja pyytää kätilöä "ottamaan sen pois".

No, onneksi pääsin Tammisaareen synnyttämään, niin ei tarvinnut olla paniikissa matkalla sairaalaan. Harmi, ettei sitä sairaalaa ole enää...

Vierailija
31/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni myös runsas (yli 2 kuppia pv) kahvin juominen voi hidastaa vauvan kasvua. Eikö kannattaisi yrittää mieluummin sitä kuin aloittaa tupakan poltto?

Itse join aika paljon kahvia, paitsi lopuksi, kun alkoi närästää. Lapsi olikin siihen asti alakäyrällä, mutta otti spurtin kun kahvi loppui (taisin korvata lajeilla). Tosin tuli myös tavallista villimpi lapsi, joten ehkä ensi kerralla kofeiinin vähemmälle, josko se auttaisi.

Vierailija
32/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkopolista ole kyllä itselleni ollut mitään apua. Se on vahvistanut sitä viestiä, että minä itse olen sivustakatsoja tässä asiassa. Lääkärit ja kätilöt päättävät mikä minulle tilastojen (ja budjetin) valossa on parasta, riippumatta siitä miten edellinen synnytys on mennyt. Se kokemus että itsellä ei ole mihinkään mitään sanottavaa vain vahvistuu tuolla ns. pelkopolilla.

ei kukaan kuuntele äitiä... itsekin omassa synnytyksessä teisin, että vauva ei tule ulos alateitse, mut väksisin vaan imukuppia revittiin, lopulta hätäsektioon, ei olisi tullut ikinä alateitse, oli vauva sellaisessa asennossa, et ei olis ikinä tullut... eivät siis kätilö ja gyne osanneet sisätutkimuksessa edes tunnustella vauva päänaukileita, et missä asennossa ovat.. ja missä asennossa on tulossa... eikä minua, äitiä , ammatti-ihmistä edes uskonneet....

eli ei ole mitään sanavaltaaa synnyttjälää.. !

Vierailija
33/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos synnytyspelko on oikeasti paha, eikä nainen vaan halua synnyttää alakautta pelon vuoksi, ei siihen ruveta pakottamaan, vaan voisi saada sektion.

Eikö tämä sitten pidäkään paikkaansa?

Vierailija
34/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakkaa tai kahvia tai hyvin vähäkalorista ruokavaliota raskaana oleville! Ei varmasti ole hyväksi lapselle (tai äidille).

Mieluummin koittaa syödä terveellisesti ja kevyesti ja jättää herkut pois ja harrastaa kevyttä liikuntaa jos pelkää, että lapsesta tulee liian iso. Mutta ei mitään kalorirajoituksia, please.

Vierailija
35/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin aloittaminen, itsensä ja sikiönsä näännyttäminen yms. tavat nähdään hyviksi ja järkeviksi toiminatavoiksi ja ilmeisesti jonkinlaiseksi kostoksi yhteiskunnalle ja ilkeille synnytyslääkäreille! Lällällää minäpä synnytän piruuttani sairaan ja moniongelmaisen vauvan yhteiskunnan elätetäväksi kun lääkäri ei sanonut minulle käsipäivää tai katsonut silmiin haluamallani tavalla.

Ja Suomi on yksi maailman turvallisimmista maista synnyttää.

Vierailija
36/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoidaan vahingossa? Aiheen sivusta, onkohan koskaan tutkittu poikkeaako röökaajien älykkyysosamäärä niistä jotka eivät myrkytä itseään tahallaan?

Vierailija
37/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäsin kaikkea liukuhihnatoimintaa, turhia rutiinitoimenpiteitä, sitä ettei ole vaihtoehtoja synnytysasennon tai kivunlievityksen suhteen. En halunnut epiduraalia, mutta pelkäsin, että olen "pakotettu" ottamaan sen vaihtoehtojen puutteessa. No, pelkopolin eka käynti alkoi niin, että vetäjä sanoi suunnilleen näin: "Ei kannata pelätä - epiduraalin saa aina ja peräruiskeen saa heti."

Olin ryhmän ainoa, joka halusi synnyttää pystyasennossa ja käyttää pehmeitä kivunlievitysmenetelmiä. Kukaan ei ymmärtänyt, miksi. Kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan, jossa kätilö halusi kuulla perusteluni mainittuihin toiveisiin - ei kuitenkaan kysellyt muilta, miksi he halusivat vain heittäytyä sänkyyn selälleen, levittää jalkansa ja pyytää kätilöä "ottamaan sen pois".

Sujuiko synnytys hyvin ilman epiduraalia ja pystyasennossa?? Oliko kipu siedettävää? Itsekin haluaisin aikanaan synnyttää juuri noin, en tiedä sitten onnistuuko se. Pystyasento on mielestäni luonnollisempi ja helpompi tapa, samoin vahvat kipulääkitykset mietityttävät (jos ne hidastavat ja vaikeuttavat synnytystä).

Toisaalta pelkään paljon synnytyskipua ja kerran keskenmenon ja sen jälkeisen lääkkeellisen tyhjennyksen kokeneena (jo se kipu oli aivan hirveää) tiedostan, etten välttämättä kestä synnytyskipua ilman vahvaa lääkitystä.

Vierailija
38/38 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoinnin aloittaminen, itsensä ja sikiönsä näännyttäminen yms. tavat nähdään hyviksi ja järkeviksi toiminatavoiksi ja ilmeisesti jonkinlaiseksi kostoksi yhteiskunnalle ja ilkeille synnytyslääkäreille! Lällällää minäpä synnytän piruuttani sairaan ja moniongelmaisen vauvan yhteiskunnan elätetäväksi kun lääkäri ei sanonut minulle käsipäivää tai katsonut silmiin haluamallani tavalla. Ja Suomi on yksi maailman turvallisimmista maista synnyttää.

Itse en ainakaan pidä noita hyväksyttävinä tapoina, mutta voin hyvin uskoa että tuollaiseen päätyy, kun mitään muuta tapaa vaikuttaa ei ole. Ei ihminen aina ajattele järkevästi ja kun se pelko on joillekkin oikeasti sen luokan pelkoa että miettii itsemurhaa, niin ei varmaan ole kovin ihme jos on näitäkin jotka turvautuvat paastoon tai tupakkaan. Tuomitseminen tuskin auttaa mitään. Ei ole kyse kostosta, vaan pelosta. Eikä se lähde sillä että sanotaan että älä stressaa. Suomi voi olla turvallinen maa synnyttää, mutta kun on kertaalleen käynyt revityttämässä paikkansa, alkaa miettiä että ei synnyttäminen täälläkään kovin terveellistä ole, jos ei muuallakaan.

7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi