Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolaina jäi lyhentämättä, Kela maksoi sen pankille ja perii nyt minulta

Vierailija
14.08.2012 |

Mitä voin tehdä?

Soitan huomenna Kelaan ja kysyn maksusuunnitelmaa. Mutta joutuuko sinne maksamaan paljon korkoja? Entä voisinko vielä saada järjestelyn peruutettua eli lainan takaisin pankkiin (jossa on kaksi muutakin opintolainaani)? Kyse oli muutamasta kympistä ja maksamattomuus johtui sairaudesta.

Kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat ne ens kuussa takaisin, niin mitään korkoja ei tartte maksella.

Vierailija
2/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työkyvytön tietyn aikaa. Itse sain anteeksi 15000 euron opintolainat. Kun ei voi maksaa pankille niin kela sitten maksaa ne pois. Kela sitten tiedottaa tilanteesta ja vaatii selvitystä. Kerroin tilanteeni ja sain lainat anteeksi. Luottotiedot eivät menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tuo Kelan maksam laina on 2500 euroa ja kaikki opintolainat yhteensä 6500,-.

ap

Vierailija
4/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska olen yrittäjä enkä ymmärtänyt niitä todistuksia enempää hakea. Lainasta jäi siis yksi lyhennys maksamatta, kun elämänhallintani oli jonkin aikaa mennyttä ja olin hukannut postiani yms. Sen maksamattomuuden vuoksi oli sitten Kela maksanut koko lainani. En ole enää työkyvytön. lähes tuloton kyllä, mutta pystyisin silti lainaa pienissä erissä lyhentämään. En usko saavani koko summaa anteeksi eikä minun mielestäni kuulu saadakaan.

ap

Jos on työkyvytön tietyn aikaa. Itse sain anteeksi 15000 euron opintolainat. Kun ei voi maksaa pankille niin kela sitten maksaa ne pois. Kela sitten tiedottaa tilanteesta ja vaatii selvitystä. Kerroin tilanteeni ja sain lainat anteeksi. Luottotiedot eivät menneet.

Vierailija
5/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksusuunnitelmasta voi kyllä sopia. En usko että sitä voi enää palauttaa pankkiin, koska tuon Kelan väliintulon jälkeen ei esim. saa enää uutta opintolainaa myöhemminkään. Mutta voithan kysyä.

Vierailija
6/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä nyt jättänyt muutaman kympin vai 2500 maksamatta? Mitä summaa Kela perii? Jos perii sitä muutamaa kymppiä niin mikä on ongelma? Vai maksoiko ne sitten koko loppulainan pois ja perii 2500? Mikä siinäkään tapauksessa on ongelma, maksaahan se pitäis joka tapauksessa? Vai kuvittelitko että kun annat Kelan hoitaa toisen lainan, sitä ei tarvi maksaa?

Vierailija
7/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela eli toiset veronmaksajat eivät ole kenenkään henkilökohtaisten lainojen päämaksajia, toivottavasti eivät toissijaisiakaan.

Mikä jengiä vaivaa, kun omaan kouluttautumiseen ja sitä kautta parempaan palkkakehitykseen satsatut velat pitäsi toisten maksaa pois+

Miksi Kela ei maksa asuntolainojani, häh?

Vierailija
8/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin lainat saa anteeksi kun antaa vaan ajan kulua ja jättäytyy velkajärjestelyyn.

Vierailija
9/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin lainat saa anteeksi kun antaa vaan ajan kulua ja jättäytyy velkajärjestelyyn.

Vierailija
10/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa tilanteessa lainat voi saada anteeksi? Kuinka pitkä työkyvyttömyys ja mistä syystä? Minä teen työtä, eli olen työkykyinen, mutta tulot eivät riitä mihinkään (olen yh, elämme alle köyhyysrajan, emme saa sosiaalitoimiston avustuksia). Voinkohan saada opintovelkaa edes osittain anteeksi, vai annetaanko ne anteeksi ainoastaan työkyvyttömille? Ja ei, en aio hankkiutua työkyvyttömäksi saadakseni opintovelat anteeksi. Kiinnostaa vain tietää, olisiko minullakin oikeus saada kela maksamaan opintovelkoja.

Vierailija
11/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mun verot

- mun pikavipit

- mun asumisen (hyvästä talosta keskustassa)

- mun muut kulut

Vierailija
12/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi aikoinaan noin. Jos opintolainan korkoa ei lyhennä pankille, niin pankki perii lainan sen takaajalta, eli kelalta. Kela sitten perii sen takaisin lainaajalta. Jos tulot ovat olemattomat tai huonot, niin kela voi myöntää vapautuksen koron maksusta, eli voi lyhentää vain sitä lainasummaa. Jos alkaa saamaan tuloja, niin sitten pitää maksaa korkoakin. Korko ei muistaakseni ollut kovin korkea.

Eli tuon korkovapautuksen osalta on edullisempaa olla velkaa kelalle kuin pankille. Toisaalta opintolainaa ei enää saa (sen sijaan saa kyllä sitten sossusta rahaa, koska eivät voi vaatia ottamaan lainaa) ja ainakin itseni kohdalla se pankki, josta olin lainan ottanut, ei myöntänyt minulle luottoa ennen kuin olin maksanut lainan kelalle (luottoa toki saa muualtakin kuin siitä yhdestä pankista).

Vierailija
13/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta jäi yksi muutaman kympin lyhennys maksamatta. Tästä syystä pankki maksatti koko lainan (2500,-) pois; Kela takaajana maksoi. Nyt Kelalta on tullut kirje, että minun pitää maksaa koko summa heille ylihuomiseen mennessä. Siihen en pysty, joten joku maksusuunnitelma pitää tehdä.

Ja se ongelma tässä on, että opintolainassani oli alle 2,5% korko, ja Kelalle lyhennettäessä ilmeisesti tuo aiemman kirjoittajan mainitsema 7%.

Haluaisin siis perua järjestelyn siten, että lainani olisi edelleen pankissa entisillä ehdoilla. Vakuudetkin minulta tarvittaessa löytyisi, eli ei olisi ongelma jos Kela ei enää suostu takaajaksi. Ja sitten lyhentäisin lainaa entiseen malliin, ihan kuten tähänkin asti. Lainan aion tietenkin maksaa pois, mutta mielellään en tavallisen kulutusluoton korolla vaan opintolainan korolla, jolla olen sen ottanutkin.

Ei kai yksi vakavasta sairausjaksosta johtuva maksun laiminlyönti voi johtaa lainan irtisanomiseen niin, että asiaa ei saa enää hoidettua kuntoon? Tai no, pankit tietäen kaipa se on mahdollista. Mitä veikkaatte: jos uhkaan että siirrän jäljellä olevatkin opintolainani (4000,-) toiseen pankkiin, harkitsisivatkohan tarkemmin asiaa? Voiko vanhoja opintolainoja tuolla tavoin siirrellä ja saako niihin edelleen opintolainan edullisen koron? Toisessa pankissa minulla on jo asuntolaina, joten mielellänikin keskittäisin kaiken heille.

ap

Vierailija
14/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on laina ja Kela takaaja. Mikä siinä on vaikeeta?

Takaisin lainat on tapana maksaa. ja kun opintolainaa otit Kela takaajana niin kai tämän ymmärsit?

Vierailija
15/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta jäi yksi muutaman kympin lyhennys maksamatta. Tästä syystä pankki maksatti koko lainan (2500,-) pois; Kela takaajana maksoi. Nyt Kelalta on tullut kirje, että minun pitää maksaa koko summa heille ylihuomiseen mennessä. Siihen en pysty, joten joku maksusuunnitelma pitää tehdä.

Ja se ongelma tässä on, että opintolainassani oli alle 2,5% korko, ja Kelalle lyhennettäessä ilmeisesti tuo aiemman kirjoittajan mainitsema 7%.

Haluaisin siis perua järjestelyn siten, että lainani olisi edelleen pankissa entisillä ehdoilla. Vakuudetkin minulta tarvittaessa löytyisi, eli ei olisi ongelma jos Kela ei enää suostu takaajaksi. Ja sitten lyhentäisin lainaa entiseen malliin, ihan kuten tähänkin asti. Lainan aion tietenkin maksaa pois, mutta mielellään en tavallisen kulutusluoton korolla vaan opintolainan korolla, jolla olen sen ottanutkin.

Ei kai yksi vakavasta sairausjaksosta johtuva maksun laiminlyönti voi johtaa lainan irtisanomiseen niin, että asiaa ei saa enää hoidettua kuntoon? Tai no, pankit tietäen kaipa se on mahdollista. Mitä veikkaatte: jos uhkaan että siirrän jäljellä olevatkin opintolainani (4000,-) toiseen pankkiin, harkitsisivatkohan tarkemmin asiaa? Voiko vanhoja opintolainoja tuolla tavoin siirrellä ja saako niihin edelleen opintolainan edullisen koron? Toisessa pankissa minulla on jo asuntolaina, joten mielellänikin keskittäisin kaiken heille.

ap

Soitat ja sovit maksuaikataulusta.

Vierailija
16/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ottanut tulloin pankkiin yhteyttä ja sopinut maksuista?

vai makasitko letkuissa monta kuukautta?

ap

Vierailija
17/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ottanut tulloin pankkiin yhteyttä ja sopinut maksuista?

vai makasitko letkuissa monta kuukautta?

...silloin olisi varmasti järjestetty joku toinen ihminen hoitamaan asioitani.

Maksut oli laitettu menemään tililtäni automaattisesti, mutta tällä yhdellä kerralla tilillä ei ollut tarpeeksi katetta, joten sieltä oli mennyt vain kahden muun opintolainan lyhennykset ja tämä yksi oli jäänyt. Juuri sillä viikolla kun pankista oli tullut maksuhuomautus, olin muuttamassa ja koin vaikean keskenmenon, jonka seurauksena masennuin usean viikon ajaksi. Muutossa kasa postia, ml. tuo pankin kirje, oli joutunut muiden tavaroiden mukana pahvilaatikkoon, jonka purin tänään.

Asiasta on myös myöhemmin tullut kirje Kelalta, mutta olen masennuksen vuoksi jättänyt avaamatta kaiken hälläväliä-osastolta näyttävän postin. En odottanut Kelalta tulevan mitään tärkeää (ei pitänyt olla mitään syytä), joten en ollut sitäkään kirjettä avannut. Masennus on ollut todellista työkyvyttömyyttä aiheuttavalla tasolla, ja olisin saanut sairauslomatodistuksia siitä, mutta en ole niitä hakenut koska yrittäjänä olen oma työnantajani. Keskenmenon jälkeisen viikon ajalta minulla kuitenkin on todistus.

ap

Vierailija
18/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi masennuksen takia niin että meni o- lainat ulosottoon. En pystynyt hoitamaan mitään asioita en edes menemään lääkärille. Hoida asia pikaisesti:)

Vierailija
19/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta yritän tässä etukäteen selvittää, mitä moinen Kelalle maksaminen tulee minulle maksamaan, ja onko minulla mitään vaihtoehtoja välttyä tuolta 7% korolta (jos se pitää paikkansa).

Mielestäni minun kuuluisi saada edelleen se korko, joka on lainaa otettaessa sovittu. Ja asialla on myös suuri taloudellinen merkitys, koska tuloni ovat erittäin pienet.

ap

Vierailija
20/35 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voit saada siitä sairaslomatodistuksen takautuvasti.

Lääkäri voi kirjoittaa todistuksen takautuvasti mikäli on selkeä näyttö siitä, että on ollut sairas - siis on esim. hoitojakso olemassa ja siitä sairaskertomustekstejä. Jos et ole käynyt missään lääkärissä, niin silloin takautuvaa todistusta ei yleensä voi kirjoittaa.