Opintolaina jäi lyhentämättä, Kela maksoi sen pankille ja perii nyt minulta
Mitä voin tehdä?
Soitan huomenna Kelaan ja kysyn maksusuunnitelmaa. Mutta joutuuko sinne maksamaan paljon korkoja? Entä voisinko vielä saada järjestelyn peruutettua eli lainan takaisin pankkiin (jossa on kaksi muutakin opintolainaani)? Kyse oli muutamasta kympistä ja maksamattomuus johtui sairaudesta.
Kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta?
Kommentit (35)
...miksi ihmeessä sulle nyt pitäis antaa uusi laina samoilla ehdoilla?
Koska epäonnistumiseni johtui työkyvyttömyydestä.
En tokikaan pankille sitä näin esitä. Mutta jos mietitään ihan sitä, mikä yleisesti ottaen tässä tilanteessa olisi oikein, niin minusta ei ole kohtuullista joutua muutaman kympin vuoksi maksamaan kulutusluoton korkoja koko loppulainasta. Siis kun en ole tahallisesti tilannetta aiheuttanut.
Pankille ajattelin sanoa, että siirrän loput lainani toiseen pankkiin, jos eivät sen vertaa huomioi erittäin vaikeaa ja täysin yllättäen tullutta elämäntilannettani, että myöntäisivät uuden lainan entisellä korolla (voin itse järjestää vakuudet).
ap
Itse olen elävä esimerkki siitä. Sain 15000 euroa opintolainaa anteeksi ihan kirjallisella selvityksellä jonka lähetin kelalle kun sieltä tuli ilmoitus, että ovat maksaneet pankille minun opintolainani korkoineen.
Olin ollut viisi vuotta työkyvytön sairauteni takia.
Itse olen elävä esimerkki siitä. Sain 15000 euroa opintolainaa anteeksi ihan kirjallisella selvityksellä jonka lähetin kelalle kun sieltä tuli ilmoitus, että ovat maksaneet pankille minun opintolainani korkoineen.
kelastakin löytyy tällainen inhimillinen piirre... mut tää maa on täynnä henkitoreissaan sinnitteleviä ihmisiä jotka ei saa penniäkään anteeksi mistään, korkoa koron päälle vaan.. voi kun heidänkin elämäänsä armahdettais edes sen verran et olis edellytykset hoitaa edes lapsensa...
kelastakin löytyy tällainen inhimillinen piirre... mut tää maa on täynnä henkitoreissaan sinnitteleviä ihmisiä jotka ei saa penniäkään anteeksi mistään, korkoa koron päälle vaan.. voi kun heidänkin elämäänsä armahdettais edes sen verran et olis edellytykset hoitaa edes lapsensa...
Mitä muuta oikein vaadit, ruumiitako?
paska puhetta jos ei ollu elin iän ennuste alle 12kk
Tosiaankin, juurikin tämä. Työkyvyttömyys on tosiaankin yksi syy inhimillisyyteen. Mutta lähtökohtaisesti opintolaina on kuitenkin maksettava kykynsä mukaan. Se on mennyt kuitenkin siihen, että on kyennyt täyspäiväisesti opiskelemaan (tosin osa käy töissä samalla!). Kohtuutonta silti perintä kerralla, vaikka se on vaan paperilappu isolla summalla. Kenellä normaalilla tallaajalla on heittää kymppitonni tuosta vaan jolle kulle instituutiolle, jos on ollut työttömänä tai työkyvyttömänä jonkun aikaa? Tämä maa on hyvä ja hyvin huono tukineen. Vapaamatkustajia riittää (jotka tuskin osa menevät koskaan töihin) ja sitten ne ketkä ovat henkitoreissaan eivät saa mitään.
Tiedän yhden perheen, jossa perheen isää hoidettiin aivan hautaan saakka. Vaimo ei saanut omaishoidontukea, vaikka useasti tätä haki. Niin, näin "oikeudenmukainen" yhteiskunta meillä on kokonaisuudessaan. Ja työttömille laitetaan perintälappuja ja päihdeongelmaiset saavat loistavia lukaaleita tuosta vaan sosiaalitoimiston kustantamana ilman toivoakaan, että menisivät koskaan töihin.
Kela ottaa aivan varmasti joka saatanan senttiä myöten omansa pois, tästä on kokemusta kyllä. Jos hoidit lyhennyksiä jo pankille ja sitten jätit jonkun maksamatta, niin ihan omaa helvetinmoista tyhmyyttäsi homma on Kelalle siirtynyt. Toista on, jos ei OIKEASTI pysty maksamaan pankille, sattumoisin tiedän liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa tilanteessa lainat voi saada anteeksi? Kuinka pitkä työkyvyttömyys ja mistä syystä? Minä teen työtä, eli olen työkykyinen, mutta tulot eivät riitä mihinkään (olen yh, elämme alle köyhyysrajan, emme saa sosiaalitoimiston avustuksia). Voinkohan saada opintovelkaa edes osittain anteeksi, vai annetaanko ne anteeksi ainoastaan työkyvyttömille? Ja ei, en aio hankkiutua työkyvyttömäksi saadakseni opintovelat anteeksi. Kiinnostaa vain tietää, olisiko minullakin oikeus saada kela maksamaan opintovelkoja.
Jos olet min. 5v työkyvytön TAI pysyvästi työkyvytön, voi saada opintovelat anteeksi. Eläkkeen pitää myös jäädä tietyn rajan alle, rikkaille ei anteeksiantoa ole.
"Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos
tulosi eivät ylitä tulorajaa ja
olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti työkyvytön vähintään 5 vuotta."
https://www.kela.fi/opintolainan-takaussaatavan-perinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa tilanteessa lainat voi saada anteeksi? Kuinka pitkä työkyvyttömyys ja mistä syystä? Minä teen työtä, eli olen työkykyinen, mutta tulot eivät riitä mihinkään (olen yh, elämme alle köyhyysrajan, emme saa sosiaalitoimiston avustuksia). Voinkohan saada opintovelkaa edes osittain anteeksi, vai annetaanko ne anteeksi ainoastaan työkyvyttömille? Ja ei, en aio hankkiutua työkyvyttömäksi saadakseni opintovelat anteeksi. Kiinnostaa vain tietää, olisiko minullakin oikeus saada kela maksamaan opintovelkoja.
Jos olet min. 5v työkyvytön TAI pysyvästi työkyvytön, voi saada opintovelat anteeksi. Eläkkeen pitää myös jäädä tietyn rajan alle, rikkaille ei anteeksiantoa ole.
"Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos
tulosi eivät ylitä tulorajaa ja
olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti työkyvytön vähintään 5 vuotta."
https://www.kela.fi/opintolainan-takaussaatavan-perinta
"Kela voi myöntää maksuvapautuksen vain silloin, kun Kela perii sinulta opintolainaasi. Kela ei voi myöntää maksuvapautusta, jos pankki perii opintolainaasi."
Eli laina pitää jättää pankille maksamatta ja päästää se Kelan perittäväksi. Sitten voi anoa anteeksi lainan. Jos et selvitä tilannettasi Kelan kanssa ja laina menee Kelalta perintään niin menetät luottotietosi. Muuten luottotiedot eivät mene vaikka jätät pankille maksamatta - kunhan selvität asian viimestään Kelan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kävi aikoinaan noin. Jos opintolainan korkoa ei lyhennä pankille, niin pankki perii lainan sen takaajalta, eli kelalta. Kela sitten perii sen takaisin lainaajalta. Jos tulot ovat olemattomat tai huonot, niin kela voi myöntää vapautuksen koron maksusta, eli voi lyhentää vain sitä lainasummaa. Jos alkaa saamaan tuloja, niin sitten pitää maksaa korkoakin. Korko ei muistaakseni ollut kovin korkea.
Eli tuon korkovapautuksen osalta on edullisempaa olla velkaa kelalle kuin pankille. Toisaalta opintolainaa ei enää saa (sen sijaan saa kyllä sitten sossusta rahaa, koska eivät voi vaatia ottamaan lainaa) ja ainakin itseni kohdalla se pankki, josta olin lainan ottanut, ei myöntänyt minulle luottoa ennen kuin olin maksanut lainan kelalle (luottoa toki saa muualtakin kuin siitä yhdestä pankista).
Nykyään saa uuden lainan vaikka edellinen olisi mennyt takaajan (Kela) maksettavaksi.
Tällä yritetään vähentää sossumenoja. Epäreilu tilannehan se on ollut, jos ei saisi lainaa vaan saisi sossusta rahaa. Sitäkun ei tarvitse maksaa takaisin kuten opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutkin lainat saa anteeksi kun antaa vaan ajan kulua ja jättäytyy velkajärjestelyyn.
Ei velkajärjestelyyn niin vaan ''jättäydytä''. Siihen ei edes pääse, jos on tarpeeksi pienituloinen. Eikä sillä lainojen anteeksi saamisella mitään merkitystä ole, jos ulosmittaus pysyy voimassa kuitenkin.
Sabotologi-669 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutkin lainat saa anteeksi kun antaa vaan ajan kulua ja jättäytyy velkajärjestelyyn.
Ei velkajärjestelyyn niin vaan ''jättäydytä''. Siihen ei edes pääse, jos on tarpeeksi pienituloinen. Eikä sillä lainojen anteeksi saamisella mitään merkitystä ole, jos ulosmittaus pysyy voimassa kuitenkin.
Kyllä velkajärjestelyyn voivat päästä pienituloiset eläkeläiset ja pitkäaikaistyöttömät, joilla ei ole maksuvaraa. Velkajärjestelyssä on vaan nollaohjelma.
Vierailija kirjoitti:
...miksi ihmeessä sulle nyt pitäis antaa uusi laina samoilla ehdoilla?
Koska epäonnistumiseni johtui työkyvyttömyydestä.
En tokikaan pankille sitä näin esitä. Mutta jos mietitään ihan sitä, mikä yleisesti ottaen tässä tilanteessa olisi oikein, niin minusta ei ole kohtuullista joutua muutaman kympin vuoksi maksamaan kulutusluoton korkoja koko loppulainasta. Siis kun en ole tahallisesti tilannetta aiheuttanut.
Pankille ajattelin sanoa, että siirrän loput lainani toiseen pankkiin, jos eivät sen vertaa huomioi erittäin vaikeaa ja täysin yllättäen tullutta elämäntilannettani, että myöntäisivät uuden lainan entisellä korolla (voin itse järjestää vakuudet).
ap
Pankki ei ole enää osallisena opintolainaasi, kun olet antanut tämän päätyä perinnän kautta Kelan maksettavaksi, joten lainaa on aivan turha yrittää venkoilla takaisin. Yksikään pankki ei myöskään siirrä lainaa yhtäkkiä Kelaan vaan varmasti olet saanut ilmoituksen rästeistä ja perintään siirrosta. Tässä korkomarkkinatilanteessa on myös täysin turha toivo saada lainaa 2,5% kokonaiskorolla, kun jo euribor ylittää tämän.
Mitä luulet saavuttavasi kiristämällä lainojen siirrolla? Todennäköisesti siirtävät mielellään tuolla maksuhistorialla.
sopimuksestasi niin sulla ei ole varaa vaatia enää yhtään mitään. Omia oikeuksiaan voi vaatia vasta sitten kun osaa itsekin hoitaa omat velvoitteensa. Sun velvollisuus oli hoitaa ne maksut sovitusti, et hoitanut, et edes ottanut yhteyttä pankkiin etkä kelaan, miksi ihmeessä sulle nyt pitäis antaa uusi laina samoilla ehdoilla?