Miksi nykyään on näitä yhdistelmäluokkia 1-2lk?
Lapseni aloitti tänään koulun ja hänen luokkansa on ainoa jossa on pelkkiä ekaluokkalaisia. Kolme muuta rinnakkaisluokkaa on 1-2luokkia. Miksi ihmeessä? Ja miten lapset valitaan näihin luokkiin?
Kommentit (26)
muistaakseni. Jos ei saada tarpeeksi oppilaita, on pakko yhdistää luokkia. Ei niitä kukaan huvikseen yhdistele.
lapseni on siis 1A:lla ja 1B ja 1C on näitä yhdistelmäluokkia. Voiko tosiaan olla niin oppilasmäärästä kyse? AP
että riittää rahat. meillä on 1-2, 3-4 ja 5-6 luokat. oppilaita 40
on liian vähän, tai muita luokka-asteita, luokkiahan voi periaatteessa yhdistää ihan miten vaan. Ole iloinen että lapsesi luokaa ei ole yhdistetty mihinkään.
on liian vähän, tai muita luokka-asteita, luokkiahan voi periaatteessa yhdistää ihan miten vaan. Ole iloinen että lapsesi luokaa ei ole yhdistetty mihinkään.
Miksi pitäisi olla iloinen? Nimim. yhdistelmäluokkalaisen äiti
ja erityisesti esim. niille tokaluokkalaisille voi olla haitaksi että luokassa on myös epäkypsempiä ekaluokkalaisia.
normaalikoulu siis opettajakoulutuslaitoksen harjoittelukoulu?
Niissä täytyy olla yhdysluokkia, koska opiskelijoiden täytyy saada harjoitella yhdysluokissa jos päätyvät esimerkiksi kyläkouluille opettajiksi.
vaan ihan tuikitavallinen alakoulu tavallisessa suomalaisessa kaupungissa.AP
paitsi että mua mietityttää miten oppilaat ovat valikoituneet ko luokille. Eli siis miksi tietyt lapset ovat yhdistelmäluokilla toiset taas eivät. Vai heitetäänkö se nopalla kuka menee minnekkin? AP
Ja paljon siitä on etua.
Kyse ei ole mistään "liian vähäisestä" oppilasmäärästä.
Etuja on esim:
-Puolet oppilaista on aina jo tuttuja opelle.
-Oppilas saa enemmän, jos on nopea oppimaan (kuulee ja saa oppila myös niiltä isommilta)
- Oppilas saa enemmän jos on hitaanpi oppimaan (kuulee ja saa varmentaa taitojaan vielä pienempienkin kanssa).
- Koulukiusaamienen vähenee, kun eri-ikäiset työskentelevät samoissa luokissa.
- Luokkakoot saadaan helpommin yhteneväisiksi. Esim. Jos ikäluokkaa ko. alueella on esim. 25 ja tokaluokan ikäluokkaa on 15 oppilasta, niin voidaan tehdä kaksi luokkaa joissa kummassakin on 20 oppilasta, eli aika sopiva määrä.
- Yhteistyötaidot lisääntyy, kun työskennelääm samoissa ryhmissä eri-ikäisten kanssa.
- Tämä on periaatteessa normaalimpaa: harvassa työpaikassakaan kaikki ovat samana vuonna syntyneitä tai perheissä on luonnostaankin eri-ikäisiä lapsia,.
Tässä etuja näin alkuun.
Terveisiä ikäintegroidusta ryhmästä.
varmasti on opet ja eskariopet keskustelleet kuka menee millekin luokalle, mutta niitä juttuja ei vanhemmille kerrota. Olettaisin, että yhdysluokalle on laitetu sellaisia, joilla on esimerkiksi sitä pitkäjänteisyyttä odottaa omaa vuoroaan.
normaalikoulu siis opettajakoulutuslaitoksen harjoittelukoulu?
Niissä täytyy olla yhdysluokkia, koska opiskelijoiden täytyy saada harjoitella yhdysluokissa jos päätyvät esimerkiksi kyläkouluille opettajiksi.
ja siellä on yhdysluokkia vain sellaisina vuosina kun on eskareita (E-1 ja 1-2). Monena vuonna ei ole ollut (kokemusta 9v ajalta).
samoin 3-4 ja 5-6. Normiluokat on sitten 1A, 2A jne.
Kolme kappaletta luokkia 1-2, samoin 3-4 ja kaksi 5-6lk. Tosin nimitykset näille luokille on ihan eri kuin vaikka 1-2. Tavallinen koulu.
Lapseni aloitti tänään koulun ja hänen luokkansa on ainoa jossa on pelkkiä ekaluokkalaisia. Kolme muuta rinnakkaisluokkaa on 1-2luokkia. Miksi ihmeessä? Ja miten lapset valitaan näihin luokkiin?
Itse olin ekaluokalla yhdisluokalla vuonna 1970. Myös 90-luvulla peruskoulun aloittanut tyttäreni oli yhdysluokalla.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista ikäintegroiduista (olikohan se noin?) yhdysluokista. Pienissä kyläkouluissa tiedän yhdysluokkia olevan pienen oppilasmäärän vuoksi. Ovatko tuollaiset yhdysluokat kuinka yleisiä isoissa kouluissa?
olen aikoinani ollut koulussa jossa n.30 oppilasta. Toisessa luokkahuoneessa olivat 1-3 ja toisessa 4-6. (:
mun poika laitettiin 1-2 luokalle, kun hän meni ekaluokalle. Kysyin opelta miten se jaottelu on tehty, niin vastasi, että koska ykkösiä on paljon, yli luokallinen, ja kakkosia reilusti vajaa luokallinen, ni ykkösistä otettiin lukutaitoiset kakkosten luokkaan. Näin nämä lukutaitoiset eivät kyllästy ja turhaannu, kun muille ykkösille opetetaan suunnilleen kirjaimia..
Kun itse olin nuori niin sivukylien luokkia yhdisteltiin jos lapsia oli liian vähän yhteen luokkaan.