Ollaanko me köyhiä?
Mun palkka on 2700 euroa /kk (käteeen 2100e)
Miehen palkka on 3500 e /kk (käteen 2800e)
Asuntolaina korkoineen on 950 e/ kk
Yhtiövastike 400 e/kk
Mun auto maksaa bensoineen yms kuluineen 120 e/ kk
Miehen auto 400/e
Vakuutus, sähkö, ynnämuut laskut kk on 140 e
silti säästöön ei jää rahaa kuukausittain yhtään. Joko me ollaan köyhiä tai sit tuhlareita.
Kommentit (35)
mutta tyhmä sä ainakin olet.
Jonkun pitää pitää yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Kuluttaminen nyt vain on yksi keino tehdä niin.
Itse ostan vaatteita ja palveluita ja pidän omalta osaltani rattaa pyörimässä. Jos kansantalouden toimintamalli ei ole hanskassa, niin sille en voi mitään.
todellakaan tee 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa.
Hyvä, että huomasit, että ette todellakaan ole köyhiä.
Olis säästössä paljon rahaa! Tulot nyt kuitenkin ovat pienemmät (1600€ + 900€ + lapsilisät) kuin teillä niin säästöön ei kauheasti jää. Kuitenkin 50€ kk laitan säästöön. Kyllä siitäkin kertyy pikku hiljaa :)
Jättäkää ne vaatteet ostamatta parin kuukauden ajan niin luotto on silloin maksettu pois! Miten saa luottoa kulumaan kuukaudessa 1500€??? Vaikka kuinka ei ole muita tuloja silloin? Olihan teillä miehesi tulot kuitenkin!! Ihme sakkia kun ei osata käyttää rahaa kohtuullisesti!
että älyttömiä tuhlareita ollaan..
Ruokakauppaan menee aivan _helvetisti_ rahaa kuukaudessa, samoin luottokorttilaskun lyhennykseen (mun entinen työpaikka meni konkurssiin, en saanut 1,5 kk palkkaa ollenkaan ja jouduin maksamaan kaiken luottokortilla).
Ehkä pitäis alkaa säästämään.. Vaatteisiin mulla ja tyttärellä 4-v menee kk 300 euroa, se on ehkä vähän liikaa..?
ap
Onpa taas fiksua väkeä. Ap on selvästi itsekin huomannut että raha valuu 'jonnekin', ei sen takia tarvitse alkaa haukkumaan.
Me saadaan tonni vähemmän:
Tulot nettona: 4000+lapsilisät ja bonukset, eli n. 4250 €/kk
Asuminen: 960+390 = 1350 (jää 2900)
Autolaina+2 tankillista bensaa: 310+150 (jää 2440)
Ruoka ja muut päivittäistavarat: 800 (jää 1640)
Minulle ja miehelle "omaa rahaa" 2*300 (jää 1040)
Tuolla jäljellejäävällä tonnilla maksetaan kaikki muut laskut (vakuutukset, auton muut kulut, lasten vaatteet ja harrastukset, sähkö, hesari ymv). Laskut jakaantuu aika tasaisesti ympäri vuoden niin, että säästöön saadaan sen perinteisen etelänmatkan ja kesäreissun verran ja voidaan jopa sisustaa kotiakin. Säästössäkin on jonkun verran. Ongelmia tuottaa isommat jutut, kuten kylpyhuoneremontti mihin ollaan säästetty jo pari vuotta (tosin sinä aikana tehty kaksi ulkomaanmatkaa, joten ollaan näköjään priorisoitu matkat remontin edelle ;) )
Pari kertaa on tullut tilanne että on tehnyt tiukkaa. Silloin ollaan nipistettu satanen ruokarahoista ja sataset "omista rahoista". Kun lapset oli täysipäiväisesti päiväkodissa teiki tiukempaa, nyt eletään jo leveästi :D
noilla tuloilla en itseäni kyllä rikkaana pitäisi.
aika leveesti. Matkustellaan 2-3 kertaa vuodessa ulkomailla, ostetaan mitä mieleen tulee. käyttöluottoja tms muita ei ole, vaan tuo mun luottokorttilasku 1500 e kun kuukauden ajan jouduin sillä maksamaan kaiken.
Mä oon jotenkin tottunut valittamaan siitä että me ollaan köyhiä, etten ole tajunnut että me ollaan itseasiassa normituloisia, mutta tuhlataan ihan hulluna rahaa.
Onko muilla suuretkin säästöt?
ap
Jospas lopettaisit luottokortin käytön ja alkaisit laittaa rahaa kuukausittain säästöön. Rahankäyttönne on tuhlailevaa. (helppohan tässä on muita neuvoa, vaikka itsekin ostelen kaupasta mitä huvittaa)
No ette tosiaan ole köyhiä, menot vaan on liian isot tuloihin nähden. Ihan eri asia kuin köyhyys.
tulla tänne vinkumaan noilla tuloilla "köyhyydestäsi"?!? Mä olen opiskelija ja mies on sairaseläkkeellä, kolme lasta. Tiukkaa tekee, mutta pärjäämme jotakuinkin, vaikka tulomme ei ole yhteensä edes sen vertaa, kuin toisen teistä palkkanne. Kyllä, sinä olet yksinkertaisesti vain TYHMÄ.
Mun palkka on 2700 euroa /kk (käteeen 2100e) Miehen palkka on 3500 e /kk (käteen 2800e) 400 .
mahdollista? Onko teillä jotain erityisvähennyksiä. 2700 eurosta käteen 2100 euroa. Minulla brutto noin 3800 e ja käteen tulee nippa nappa 2500 e. Eihän tuo asuntolainankaan vähennys voi molemmille noin paljon vaikuttaa.
vähän niinkuin lapseni isä, saa nettona 3800€ mutta "ei olis varaa maksaa elareita" jep jep..
Laittaa ärsyttään tuollaset kysymykset, voiko joku olla noin tyhmä ettei tiedä noilla puitteilla ovatko köyhiä vai ei. Ei köyhällä ole autoa, saati omaa asuntoa saati käy ulkomaila edes kertaa viidessä vuodessa.. hohhoijaa, mikähän oli ap:n todelinen syy tehdä tämä keskustelu..
Maksatteko paljon mätkyjä?
Mä saan takas 1200 euroa tänä vuonna, mies 600 e.
En tiedä miten meillä on näin pienet veroprosentit? Ei meillä mitään erityisvähennyksiä ole.
Huvittavaa, että mä oon nyt yhtäkkiä aivan helvetin tyhmä kun pohdiskelin ääneen raha-asioitani :D kun joku kommentoija valitti että mies on sairaseläkkeelllä blaablaablaa ja pärjäävät vähemmänllä. Se on ihan teidän asianne.
Meidän rahat tosiaan vaan valuu jonnekin.. Ehkä se että kaveriporukka koostuu pitkälti suomenruotsalaisista törkyrikkaista (Mieheni on suomenruotsalainen, muttei omaa perintörahoja tms.), saa mut ajattelemaan että ollaanko me jotenkin köyhiä. Niihin verrattuna joo ollaan, mutta varmaan normaalitasolla keskituloisia.
Jouluna saan bonusta 1 kk-palkan verran, sen sijaan että tuhlaan rahat suunnilleen samantien, tai ostan perheelle matkan, laitankin rahat säästöön. Joulukuuhun mennessä oon päättänyt saada luottokorttivelat pois.
..lohdullista että on muitakin törsäreitä kuin mä!
AP
Jos te olette köyhiä, niin mitähän me sitten ollaan? Mä olen äitiyslomalla minimipäivärahalla, mies on opiskelija ja elää opintotuella.
Tulot siis vähän alle 1000e/kk.
Maksatteko paljon mätkyjä?
Mä saan takas 1200 euroa tänä vuonna, mies 600 e.
En tiedä miten meillä on näin pienet veroprosentit? Ei meillä mitään erityisvähennyksiä ole.
Huvittavaa, että mä oon nyt yhtäkkiä aivan helvetin tyhmä kun pohdiskelin ääneen raha-asioitani :D kun joku kommentoija valitti että mies on sairaseläkkeelllä blaablaablaa ja pärjäävät vähemmänllä. Se on ihan teidän asianne.
Meidän rahat tosiaan vaan valuu jonnekin.. Ehkä se että kaveriporukka koostuu pitkälti suomenruotsalaisista törkyrikkaista (Mieheni on suomenruotsalainen, muttei omaa perintörahoja tms.), saa mut ajattelemaan että ollaanko me jotenkin köyhiä. Niihin verrattuna joo ollaan, mutta varmaan normaalitasolla keskituloisia.
Jouluna saan bonusta 1 kk-palkan verran, sen sijaan että tuhlaan rahat suunnilleen samantien, tai ostan perheelle matkan, laitankin rahat säästöön. Joulukuuhun mennessä oon päättänyt saada luottokorttivelat pois.
..lohdullista että on muitakin törsäreitä kuin mä!
AP
mutta ei köyhyyttä määritellä niin, ettei mitään jää säästöön. Ei kukaan tienaa niin paljon, ettei voisi tulojaan kuluttaa.
Oscar.
Meillä on paremmat tulot, eikä asuntolainaa. Eletään leveästi, eikä säästöön jää oikein mitään ) :