Mun tuttavapiirissä on muutama pienituloinen ja yhteistä heille on se
että jos joskus on ylimääräistä rahaa, ostetaan jotain kivaa extraa, koska muuten ei saisi mitään extraa koskaan.
Ja sitten seuraavassa kuussa ihmetellään miten sähkön tasauslasku maksetaan...
Kommentit (60)
jonka on äärimmäisen hankala ymmärtää sitä, että vuokra on maksettava ajallaan. Hän tekee niin, että kun tuet ropsahtavat tilille, on lupa pitää shoppailupäivä, koska on rahaa! Sitten ei jääkään euroja, joilla maksaa asuminen, sähkö, matkat jne. Silloin tulee vuokranantajalle sähköposti, että koska on ollut odottamattomia menoja, niin hän ei voikaan maksaa vuokraa ennen kuin saa jostain rahaa.
Ai että miksi tiedän näin olevan? Serkkutyttö opiskelee samassa paikassa ja ihmettelee, eikö oikeasti pienituloiset opeta lapsilleen mitään rahankäytöstä.
Ystäviä sulla, että he siis päivittelevät sulle sähkölaskun tasauslaskun suuruutta..?!
Itse olen pienituloinen, mutten ilkeisi kellekään kertoa maksukyvyttömyydestäni.
Jos päivittelee laskun suuruutta, ei se kerro maksukyvyttömyydestä. Se on kavereiden kesken tavallista rupattelua siitä, mitä päivään kuuluu. Kyllä minä pystyn laskuni maksamaan ja vaikka joka tilistä jotain pientä ekstraa ostamaan, mutta ei se minua silti estä vaikka työkavereille päivittelemästä, että "jestas kun tuli huima sähkön tasauslasku eilen, varmaan siksi kun viime talvena posotti patterit täysillä viikkotolkulla". Ei siitä kukaan ajattelisi, että olen matkalla toimeentulotukiluukulle.
olen pienituloinen, enkä laita säästöön pahan päivän varalle. Saan toimeentulotukea, eli säästäminen ei kannattaisi. Sukan varressa säästän rahaa, mutta käytän sen matkustamiseen. Haluan nauttia elämästä ja tykkään matkustelusta, joten panostan siis siihen.
jonka on äärimmäisen hankala ymmärtää sitä, että vuokra on maksettava ajallaan. Hän tekee niin, että kun tuet ropsahtavat tilille, on lupa pitää shoppailupäivä, koska on rahaa! Sitten ei jääkään euroja, joilla maksaa asuminen, sähkö, matkat jne. Silloin tulee vuokranantajalle sähköposti, että koska on ollut odottamattomia menoja, niin hän ei voikaan maksaa vuokraa ennen kuin saa jostain rahaa.
Ai että miksi tiedän näin olevan? Serkkutyttö opiskelee samassa paikassa ja ihmettelee, eikö oikeasti pienituloiset opeta lapsilleen mitään rahankäytöstä.
Mistä tiedät, että tuon opiskelijatytön vanhemmatkin ovat pienituloisia? Kun kyseessä on tosi nuori ihminen (ilmeisesti?), niin todennäköisempi selitys kuin vanhempien pienituloisuus on se, ettei ole vain vielä kypsynyt täysin aikuisuuteen ja aikuiseen elämään. Jotkut nuoret saattavat suhtautua vähän välinpitämättömästi joihinkin asioihin, mutta kyllä he siitä järkevöityvät... ajan kanssa. Vanhempien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, yleensä.
Pikemminkin päinvastoin muuten: pienituloiset ja vuokralla asuvat vanhemmat ovat huomaamattaan opettaneet lapsilleen, että vuokrat maksetaan ajallaan heti kuun alussa. Sen sijaan omisyusasunnossa asuville koko vuokranmaksu on tuntemattomampi käsite, ja voi olla, että suhtautuvat vuokranantajaan vähän siten, että samahan se on, koska sen maksaa, kunhan joskus maksaa...
on jollain tapaa vähän yksinkertaisia ihmisiä, suurin osa syrjäytyneiden perheiden vekaroita, joita tyhmät vanhemmat (lue: yksinhuoltajaäiti) eivät ole tajunneet opastaa elämän perusasioissa esim. rahankäytössä, juhlimisessa, opiskelussa, työnteossa, elämänasenteessa, sukupuolivalistuksessa... ja tämä on valitettava fakta.
siellä ne reppanat nytkin makaa kotona työttöminä teiniäiteinä ja -isinä, joiden elämänsisältö on oman tilanteen surkuttelu, sossutukien huijaus ja juhliminen. jos rahaa jostain joskus sattuisi tulemaan, se todellakin tuhlataan samantien yhtään tarkemmin ajattelematta. siis sellaista wt-sakkia. harrastetaan kaikkea epäterveellistä ja laillisuuden rasjamailla olevaa, ei vahingossakaan mennä töihin vaikka työtäkin saisi, eikä ainakaan opiskella, että saataisiin parempaa työtä jatkossa. säälittävää. sellaisia laiskoja maanmatosia.
on jollain tapaa vähän yksinkertaisia ihmisiä, suurin osa syrjäytyneiden perheiden vekaroita, joita tyhmät vanhemmat (lue: yksinhuoltajaäiti) eivät ole tajunneet opastaa elämän perusasioissa esim. rahankäytössä, juhlimisessa, opiskelussa, työnteossa, elämänasenteessa, sukupuolivalistuksessa... ja tämä on valitettava fakta.
siellä ne reppanat nytkin makaa kotona työttöminä teiniäiteinä ja -isinä, joiden elämänsisältö on oman tilanteen surkuttelu, sossutukien huijaus ja juhliminen. jos rahaa jostain joskus sattuisi tulemaan, se todellakin tuhlataan samantien yhtään tarkemmin ajattelematta. siis sellaista wt-sakkia. harrastetaan kaikkea epäterveellistä ja laillisuuden rasjamailla olevaa, ei vahingossakaan mennä töihin vaikka työtäkin saisi, eikä ainakaan opiskella, että saataisiin parempaa työtä jatkossa. säälittävää. sellaisia laiskoja maanmatosia.
Täällä ei tosiaan pitkästy!
olen joskus itsekin ollut työttömänä kokonaiset kaksi viikkoa. kun on taustat kunnossa, hyvä kasvatus, asenne kohdallaan ja vaativat vanhemmat, ei sitä oikein pysty jäädä työttömäksi pidemmäksi aikaa. otin nöyränä vastaan mitä työtä sain, opiskelin hyvään ammattiin ja kas, rahaa virtaa ovista ja ikkunoista.
ihmisen tausta vaikuttaa niin paljon tuohon työllistymiseen ja elämässä pärjäämiseen ylipäätään - vanhemmilla on hirveästi valtaa muuttaa nuoren ihmisen elämän suuntaa jos vain halua löytyy. tyhmät ja sivistymättömät vanhemmat eivät ymmärrä patistaa lapsiaan, koska elävät siinä samassa wt-maailmassa kuin jälkikasvunsakin.
Kun tulee veronpalautukset, lähdetään monen sadan euron reissulle kylpylään tai laivalle hinnalla millä hyvänsä.
Kun ei osaa säästää, ei voi laittaa rahaa sivuun, että menisi laivalle silloin kun se on halvempaa...
on jollain tapaa vähän yksinkertaisia ihmisiä, suurin osa syrjäytyneiden perheiden vekaroita, joita tyhmät vanhemmat (lue: yksinhuoltajaäiti) eivät ole tajunneet opastaa elämän perusasioissa esim. rahankäytössä, juhlimisessa, opiskelussa, työnteossa, elämänasenteessa, sukupuolivalistuksessa... ja tämä on valitettava fakta. siellä ne reppanat nytkin makaa kotona työttöminä teiniäiteinä ja -isinä, joiden elämänsisältö on oman tilanteen surkuttelu, sossutukien huijaus ja juhliminen. jos rahaa jostain joskus sattuisi tulemaan, se todellakin tuhlataan samantien yhtään tarkemmin ajattelematta. siis sellaista wt-sakkia. harrastetaan kaikkea epäterveellistä ja laillisuuden rasjamailla olevaa, ei vahingossakaan mennä töihin vaikka työtäkin saisi, eikä ainakaan opiskella, että saataisiin parempaa työtä jatkossa. säälittävää. sellaisia laiskoja maanmatosia.
Päivän uskomattomin kateellisen vuodatus! = O Täällä ei tosiaan pitkästy!
Vai laitoitko tunneälyn ja köökkisykolokian taidot kerralla liikkeelle, kun tämmöiseen päätelmään tulit? Kerro ihmeessä meille muillekin, millä perusteella. Haluavatko kaikki kunnolliset siis alitajuisesti elää pellossa, velaksi maksetusta thaimaanmatkasta toiseen?
saisi mitään kivaa pientä extraa? Itse toimisin ihan varmasti samoin, sillä laskuilta ei voi välttyä ja niitä saa murehtia sitten joka kuukausi muutenkin.
Mitä jos vaikka ilahduttaisit ystävääsi ja ostaisit heille jotain kivaa pientä? Vaikka sitten kilokaupalla suklaata, tai mistä nyt pitävätkin?
Pitäisikö mun seuraavaksi maksaa hammaslääkärilaskukin?
sitä huomaa viimeistään kolmekymppisenä ettei kotimaassa ole vakituisia töitä ja saa heittää haaveet omakotitalosta ja mökkistä.
Koulutusta löytyy monelta alalta ja liuta pätkätöitä kymmenien vuosien takaa. Molemmat lähenee neljääkymppiä ja pitäisi lapsiakin tehdä ennenkuin on liian myöhäistä. Tai no mies voi hankkia niitä kyllä....
Säästöjä ei jää kaikki menee vuokraan ja muuttoon paikkakunnalta paikkakunnalle töiden perässä. Autoonkaan ei ole varaa.
Rahaa jää lähinnä lohduttaviin ostoksiin. Hienoihin viineihin ja vaatteisiin. Krääsääkin ostetaan kyllästymiseen saakka. Kaikkeen paskaan on kyllä varaa, mutta mitään pysyvää ei meidän ikäpolvelle ole sallittu. Kiitos vaan vanhemmille ja kokoomukselle.
Odotellaan vain muuttoa pois täältä.
Pienituloisilla ei ole varaa säästää. On järkevää ostaa paljon olutta ja makkaraa ja vetää siitä onnensa. Suomi on oluen ja makkaran luvattu maa.
Mutta taas olen ihan pulassa, kun reiluksi viikoksi on rahaa vaan vähän reilu satanen, ja tuntuu ettei se riitä mihinkään.
Kun saan palkkani, alkaa kaikki mennä sileäksi saman tien. Se on todella rasittavaa ja turhauttavaa. Ja täysin oma vika.
Mutta ensi kuussa TAAS kerran mä yritän, josko nyt ei kävisi noin, vaan rahaa jäisi jemmaankin...
ei sinua ainakaan ole siunattu, kiva kun olet kuitenkin sitten suhteilla onnistunut elämässä pärjäämään.
Vai mitä järkeä sun kirjoituksessasi oli, eivät lapset vanhempiaan ja kasvatustaan valitse. Niillä mennään mitä on saatu. Itsepähän sen sanoit että tausta ratkaisee, kaikki evät synny kultalusikka suussa.
olen joskus itsekin ollut työttömänä kokonaiset kaksi viikkoa. kun on taustat kunnossa, hyvä kasvatus, asenne kohdallaan ja vaativat vanhemmat, ei sitä oikein pysty jäädä työttömäksi pidemmäksi aikaa. otin nöyränä vastaan mitä työtä sain, opiskelin hyvään ammattiin ja kas, rahaa virtaa ovista ja ikkunoista.
ihmisen tausta vaikuttaa niin paljon tuohon työllistymiseen ja elämässä pärjäämiseen ylipäätään - vanhemmilla on hirveästi valtaa muuttaa nuoren ihmisen elämän suuntaa jos vain halua löytyy. tyhmät ja sivistymättömät vanhemmat eivät ymmärrä patistaa lapsiaan, koska elävät siinä samassa wt-maailmassa kuin jälkikasvunsakin.
saisi mitään kivaa pientä extraa? Itse toimisin ihan varmasti samoin, sillä laskuilta ei voi välttyä ja niitä saa murehtia sitten joka kuukausi muutenkin. Mitä jos vaikka ilahduttaisit ystävääsi ja ostaisit heille jotain kivaa pientä? Vaikka sitten kilokaupalla suklaata, tai mistä nyt pitävätkin?
Miksi ihmeessä tuollaista tekisin? Pitäisikö mun seuraavaksi maksaa hammaslääkärilaskukin?
Silloin ikävät menoerät tulis hoidettua ja perheellä jäisi vielä enemmän omaa rahaa kaikkeen kliffaan! :D
olen opiskelija, eli mielestäni kuulun tuohon pienituloisten luokkaan. Joka joulukuu on tullut n. 60e veronpalautuksia ja kyllä, ne menevät rehellisesti "turhaan". Mielestäni kerran vuodessa olen oikeutettu käymään kampaajalla ym. muuta ylellistä. Se, että tuohon kampaajakäyntiin lisätään baarireissu (käyn baarissa noin. 2krt vuodessa) niin tammikuussa saakin miettiä, että lähti touhu sen verran lapasesta etten juuri nyt pysty maksamaan puhelinlaskua.
Pitäisi vissiin opetella sitä rahankäyttöä
Miksi ihmeessä mainitset yksinhuoltajaäidit tässä? On kyllä outo katsantakanta asioihin sinulla.
samapa tuo, että tuhlaako sitä tullutta extrarahaa vaiko ei, jos ei heti käytä johonkin kivaa, niin sitten sen joutuu käyttämään niihin laskuihin tai ruokaan. Mukavampi on joskus saada jotain, jota haluaa, kuin elää vain arkea, jossa juuri ja juuri pysyy hengissä eikä mikään koskaan muutu.
Ja tietysti maksan ensin vuokran, sähkön, veden, netin ja puhelimen, koska ei kai kukaan niin tyhmä ole, että elämän perusasioista tinkisi. Jos nyt vaikka vuokran jättäisi maksamatta niin katto lähtisi pään päält, ja asuntopula on niin kova, ettei uutta enää löytyisi.
että sulla on ihan yksi pienituloinen tuttavapiirissä.
eiköhän suurin osa suomalasista ole niitä pienituloisia paitsi kaikki täällä kirjoittjat ovat niitä rikkaita, hohhoijaa
lukisitte edes itse mitä kirjoitatte, tosi epäsivistynyttä touhua