Ostolakossa muuttunut
En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.
Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa.
Kommentit (7806)
Kun maailmassa on ihan oikeasti isoja ongelmia, niin energian käyttäminen tuollaiseen irtokarkkiepisodin kaltaiseen asiaan on kyllä totaalisen käsittämätöntä. Kuinka tyhjää ja itsensä ympärillä pyörivää elämää voikaan jotkut elää?
[/quote]Eikös sieltä saa vielä kaupasta koko pullon lähes samaan hintaan.[/quote]
Aivan! Silti raaskii maksaa lasillisesta saman baarissa. Mites se Virven oppi nyt menikään…. ”Katso tiliotteelta niin näet mitkä asiat on sinulle tärkeitä.” Säästyi ne karkkeihin käyttämättä jääneet eurot viinilasilliseen. Tosin tässähän Virve osti alennusta; sijoitti mieluumin halpaan viiniin kuin kalliisiin karkkeihin. Vaikka hinta sama niin hintaero Espanjan ja Ruotsin hintojen välillä eri. Riemukasta!
Virve olisi mennyt katsomaan kulkuetta tänäänkin, mutta sadesään vuoksi se peruttiin. Mitä tuumaa Virve? ”En olisikaan malttanut keskeyttää kirjan lukemista”. Odotan jo postausta jossa vatvotaan ainakin seitsemän sivun verran miksi olikin loppujen lopuksi parempi ettei kulkuetta järjestetty. Onhan tää viihdyttävää ei siinä mitä 😂
Näyttikö kenestäkään muusta nuo Virven sinisenä esittelemät vaatteet harmaalta? En saa noista sinistä kyllä millään. Onko tää taas joku optinen harha, toiset näkee sinisenä ja toiset harmaana?
Minustakin näyttivät harmailta, mutta ehkä se johtui valaistuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi puhelimen kuori joka vuosi?! Mulla on yks per puhelin, ja sama puhelin käytössä 3-5 vuotta.. (puhelimet ostan käytettynä) Ja kuori ei ole kyllä koskaan rikkunut 😆
Hyviä kestäviä lenkkareita on kyllä tosi vaikea löytää nykyään.
No onnittelut sinulle. Silikonikuori kyllä varmasti kestäisi monta vuotta toiminnallisesti, mutta siitä irtoaa aina jokunen pieni palanen - ja kuten ketjussa jo totesi kommenttiini, että ihmiset laittavat tavarat poistoon eri kohdissa ja hänen mielestään nuhraantuneet jutut menevät roskikseen. Sinun mielestäsi taas 1500 päivää käytössä ollut puhelimen kuori on yhä hyvä ja menisi pitempäänkin. Tästä juuri aiheutuu minulle se kognitiivinen dissonanssi, kun sinä ja minä haluaisimme käyttää tavarat loppuun, mutta nirppiksemmät ylenkatsovat meitä ja nuhjuisia tavaroitamme.
Puhelin on monelle se eniten käytetty työväline ja todella kovassa käytössä. Akut nyt taitavat olla ihan nykyisen kehityksen mukaisia, ja ne joutuu aktiivikäytössä vuosittain vaihtamaan. Muuten ei olisi mikään ongelma tehdä puhelimia jotka kestävät melkein mitä tahansa. Apple on ainakin kahdesti julkaissut hyvin heikkonäyttöisen puhelimen, ja seuraavana vuonna julkaissut seuraavana vuonna saman näytön mutta kestävämpänä. Todennäköisesti vain siksi, että asiakkaat protestoivat heikkoa laatua ja kallista korjausta.
Mun mielestä aihe siitä, että haluamme kestävät tavarat takaisin, on tärkeä niin lompakkomme kuin planeettammekin kannalta. Olisi superkiva kuulla niistä kestävistä lenkkareista, puhelimista ja vähän vaikka mistä vastaavasta.
Omasta puhelimesta ei ole koskaan hajonnut silikonikuori. Ei edes pientä palaa ole irronnut. Jos olisi, niin pitäisin tuotetta huonolaatuisena enkä ostaisi sitä uudelleen.
Sama on muissa tuotteissa. Jos tuote kuluu nopeammin kuin odotan, en osta sitä uudestaan vaan etsin paremman ja laadukkaamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi puhelimen kuori joka vuosi?! Mulla on yks per puhelin, ja sama puhelin käytössä 3-5 vuotta.. (puhelimet ostan käytettynä) Ja kuori ei ole kyllä koskaan rikkunut 😆
No onnittelut sinulle. Silikonikuori kyllä varmasti kestäisi monta vuotta toiminnallisesti, mutta siitä irtoaa aina jokunen pieni palanen - ja kuten ketjussa jo totesi kommenttiini, että ihmiset laittavat tavarat poistoon eri kohdissa ja hänen mielestään nuhraantuneet jutut menevät roskikseen. Sinun mielestäsi taas 1500 päivää käytössä ollut puhelimen kuori on yhä hyvä ja menisi pitempäänkin. Tästä juuri aiheutuu minulle se kognitiivinen dissonanssi, kun sinä ja minä haluaisimme käyttää tavarat loppuun, mutta nirppiksemmät ylenkatsovat meitä ja nuhjuisia tavaroitamme.
Puhelin on monelle se eniten käytetty työväline ja todella kovassa käytössä. Akut nyt taitavat olla ihan nykyisen kehityksen mukaisia, ja ne joutuu aktiivikäytössä vuosittain vaihtamaan. Muuten ei olisi mikään ongelma tehdä puhelimia jotka kestävät melkein mitä tahansa. Apple on ainakin kahdesti julkaissut hyvin heikkonäyttöisen puhelimen, ja seuraavana vuonna julkaissut seuraavana vuonna saman näytön mutta kestävämpänä. Todennäköisesti vain siksi, että asiakkaat protestoivat heikkoa laatua ja kallista korjausta.
Mun mielestä aihe siitä, että haluamme kestävät tavarat takaisin, on tärkeä niin lompakkomme kuin planeettammekin kannalta. Olisi superkiva kuulla niistä kestävistä lenkkareista, puhelimista ja vähän vaikka mistä vastaavasta.
Omasta puhelimesta ei ole koskaan hajonnut silikonikuori. Ei edes pientä palaa ole irronnut. Jos olisi, niin pitäisin tuotetta huonolaatuisena enkä ostaisi sitä uudelleen.
Sama on muissa tuotteissa. Jos tuote kuluu nopeammin kuin odotan, en osta sitä uudestaan vaan etsin paremman ja laadukkaamman.
Sama! Miksi ihmeessä ostaa huonoksi havaittu ja ylihintainen tuote aina vaan uudestaan ja uudestaan? En näe tuossa mitään järkeä. En ole ikinä saanut yhtäkään puhelimen kuorta rikottua tai kulutettua niin että siitä irtoilee paloja. Jos tälläinen vieläpä kalliimman hintaluokan tuote ei kestä ehjänä edes puolta vuotta, ja silti ostaa vaan uuden samanlaisen kerta toisensa jälkeen niin pidän kyllä aika hölmönä toimintana. Itse palauttaisin kauppaan ja ostaisin vähän kestävämmän tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan mielelläsi myös jaat vinkkisi siihen, mistä saa laadukkaat kännykänkuoret, lenkkarit, t-paidat ja niin edelleen? Kuitenkin niin suuri osa maailmasta kipuilee tämän suunnitellun vanhenemisen kanssa, joten jaa ihmeessä toki neuvosi planeettamme ja lompakkojemme avuksi. 👍🏻😃 Juurikin Nike ja Apple ovat omalta osaltaan niitä markkinajohtajia, joilla on käsitykseni mukaan ollut markkinaosuutensa pohjalta vapaus päättää siitä, miten kestäviä tuotteita alalla valmistetaan. Aikanaan Nokian kultakaudella useampikin siellä työskennellyt insinööri on minulle todennut, että Nokian puhelimiin valittiin lähtökohtaisesti aina halvimmat ja samalla huonoiten kestävät komponentit, jos hintaero osilla oli vaikka kaksi senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minimalistikotia esittelevässä iloajärjestyksessä-kodissa esitellään omaa laatikkoa kännykänkuorille. Coolit teinit mätsäävät kännykänkuoren päivän asuunsa. HM myy kännykänkuoria kahden kappaleen paketeissa. Ja täällä tietysti on edullisesti ostettu puhelimenkuori, joka on viiden vuoden eli yli 1800 käyttöpäivän jälkeen uudenveroinen. 😃 Olisi tosi kiva tietää, missä näitä aarteita myydään tai edes saada kuva 1800 päivää käytetystä kännykänkuoresta, joka ei ole yhtään ruma, nuhjaantut, rämä tai rikkonainen. Auttakaa nyt naista mäessä!
En ole tuo keneltä kysyit mutta varmaan osaat itsekin kaupassa tutustua valikoimaan ja kysellä vaikkapa myyjältä vinkkejä. Totta on, ettei tavaroita valitettavasti nykyään valmisteta kestämään, mutta onhan tuo nyt ihan hölmöläisen hommaa ostaa noin nopeasti hajoava tuote vain, koska se on Applen valmistama tai ei osaa etsiä parempia vaihtoehtoja. Ei merkki yksistään ole mikään tae kestävyydestä tai laadusta. Applen puhelimet ovat omassa käytössäni olleet hyvin kestäviä, viimeisin ollut käytössä varmaan 5-6 vuotta, mutta jos ostaisin heiltä esim. noin surkean kuoren niin jäisi kyllä viimeiseksi.
Tilasin ebaystä parin euron kuoret kännykkään ja ne olivat käytössä sen 4-5 vuotta, minkä puhelin kesti. Eivät toki parin vuoden jälkeen enää kauniit olleet, mutta ajoivat asiansa joten turha olisi ollut uusia.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo keneltä kysyit mutta varmaan osaat itsekin kaupassa tutustua valikoimaan ja kysellä vaikkapa myyjältä vinkkejä. Totta on, ettei tavaroita valitettavasti nykyään valmisteta kestämään, mutta onhan tuo nyt ihan hölmöläisen hommaa ostaa noin nopeasti hajoava tuote vain, koska se on Applen valmistama tai ei osaa etsiä parempia vaihtoehtoja. Ei merkki yksistään ole mikään tae kestävyydestä tai laadusta. Applen puhelimet ovat omassa käytössäni olleet hyvin kestäviä, viimeisin ollut käytössä varmaan 5-6 vuotta, mutta jos ostaisin heiltä esim. noin surkean kuoren niin jäisi kyllä viimeiseksi.
No jos sulla on kuusi vuotta ollut käytössä sama Applen puhelin, niin kerro ihmeessä mistä siihen ne kestävät kuoret olet ostanut. 😃 Ei todellakaan ole valmistajalla väliä ja monet erimerkkiset olen kokeillut. Kaunis ulkonäkö, pitävä grippi ja garderobiin sopiva sävy (valkoinen käy hyvin myös) ovat ainoat lisäkriteerit.
Applen puhelimista 6S tuli muuten aikoinaan tunnetuksi siitä, että sen runko oli kiinnitetty mahdollisimman eriskummallisilla ruuveilla, jotta kuluttajat eivät itse pääsisi vaihtamaan osia. Toki pitkälle on tultu siitä, että ensimmäisiin Applen puhelimiinhan ei voinut vaihtaa lainkaan akkua. Vaihdettava akku tuli ominaisuuksiin vasta kuluttajien vaatimuksista. Samoin aiemmin ihan oletuksena Apple hidasti vanhojen mallien toimintaa, nykyisin asiakas voi itse valita valitseeko sen vai nopeamman reaktiivisuuden isommalla riskillä puhelimen kaatumisesta.
Edelleen on kuluttajien painostuksesta kiinni, että vieläkin saa turvallisuuspäivityksiä jopa 6S-malliin (julkaistu 2015 eli seitsemän vuotta sitten). Alunperinhän päivitysten piti päättyä kyseiseen malliin vuonna 2020. Eli ihan hetki sitten ei Applen puhelinta voinut käyttää kuin viisi vuotta julkaisun (4,5 vuotta Suomessa julkaisun) jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin ebaystä parin euron kuoret kännykkään ja ne olivat käytössä sen 4-5 vuotta, minkä puhelin kesti. Eivät toki parin vuoden jälkeen enää kauniit olleet, mutta ajoivat asiansa joten turha olisi ollut uusia.
Eikös ne silloin olleet vähän risaiset ja vähän rämät (vai miten Virve tämän muotoili) suurimman osan käyttöajastaan? 😃 Eli sama ongelma kuin Virvellä ja muilla tavaroiden loppuunkäyttäjillä?
Millaiset kuoret ylipäätään ovat teidän mielestä kestävimmät? Silikoniset, mummomallinen lompakkokuori, kova kotelo, muu?
Mulla on ollut läpinäkyvä silikonen kuori ja pysynyt hyvänä. Halpa oli. Tarjontaa on paljon. Materiaali tietty vaikuttaa, kova muovi varmaan särkyy helpommin. Lompakkomallinen nuhjaantuu.
Mutta oli taas Virve ostanut Espanjasta neuletakin eikä mitään ollut hiiskunut tästä hankinnasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama! Miksi ihmeessä ostaa huonoksi havaittu ja ylihintainen tuote aina vaan uudestaan ja uudestaan? En näe tuossa mitään järkeä. En ole ikinä saanut yhtäkään puhelimen kuorta rikottua tai kulutettua niin että siitä irtoilee paloja. Jos tälläinen vieläpä kalliimman hintaluokan tuote ei kestä ehjänä edes puolta vuotta, ja silti ostaa vaan uuden samanlaisen kerta toisensa jälkeen niin pidän kyllä aika hölmönä toimintana. Itse palauttaisin kauppaan ja ostaisin vähän kestävämmän tuotteen.
Esimerkiksi siksi, että se on eettinen valinta? Ei taatusti ongelmaton, mutta vertailuissa Suomessa myytävistä puhelimista Apple on se ylivoimaisesti eettisin valinta. Erityisen loistava Apple on sen osalta, että sen tuotteissa on kaikkein vähiten haitallisia tai mahdollisesti haitallisia kemikaaleja.
Virven merkiiliikkeestä sovittamalla ostettu kahden euron t-paita oli tämän ketjun mielestä paitsi epäeettinen valinta myös ”orjien valmistama”. Kännykänkuorissa taas järkevänä kuluttamisena täällä suositellaan tilaamaan ebaysta randomia Kiina-krääsää parilla eurolla?
Ilmeisesti niiden uiguurien tulee saada asianmukainen palkka vain vaatteista, ei muista käyttötavaroista? Meikit pitää olla luomua, mutta jotain BPA:ta ja mahdollisesti paljon muuta kivaa sisältävää mysteerimuovia voi pitää kädessä ja korvaa vasten monta tuntia päivässä? ”Medical grade silicone” on kännykässä höpötystä ja hölmöilyä, mutta samaan aikaan nirppaillaan kun Virvellä on mekko 100 % polyesteriä?
Täällä voi myös olla monta ihmistä eri mielipiteineen. ;) Itse olen tuo ebaystä kuoret ostanut, enkä ole sanallakaan kommentoinut Virven valintojen eettisyyttä.
Täällä on eri kommentoijia, ei varmaan vain yhtä vastaamassa :)
Kännykänkuorien eettisyydestä en osaa sanoa kun en ole asiaan perehtynyt samoin kuin vaateteollisuuteen. Äkkiseltään kuoria kyllä löytyy myös yksityisiltä tuottajilta, muistelen nähneeni esim kierrätetystä muovista tehtyjä kuoria jotka varmaankin on parempi valinta mitä ebay Kiinasta, ehkä? Tää just oli se pointti että Virvellä olisi sitä aikaa tutkia ja vertailla.
Mutta enempää en sano kännykänkuorista kun ne ei nyt liity sen kummemmin Virveen, koska pointti oli juuri se että hyviä valintoja löytyy jos yhtään etsii, ja sitä V ei halua tehdä vain menee hinta edellä. Vaikka kuinka olisi alelaarista, kauppa saa siitä silti rahaa takaisin. Mutta en ala tästä sen enempää jankkaamaan :)
Nyt on taas löytynyt maailmoja mullistava kirja! Virve markkinoi Kahleeton sielu -kirjaa niin, että jos kaiken kirjan sisällön sisäistäisi oikein kunnolla, kukaan tuskin enää kärsisi masennuksesta, ahdistuksesta tai muista mielenterveyden häiriöistä!
En tiedä, olenko vaan kyyninen paska vai mitä, mutta olen lukenut monia kirjoja, joita Virvekin on hehkuttanut, ja hyvin harva niistä on ollut oikeasti erinomainen. En sitten tiedä, pitäiskö tarttua tuohon Kahleettomaan sieluun, jos sen avulla sais mindsettinsä työstettyä sellaiseksi, että toistuva masennus ja ahdistuneisuushäiriö olisivat vain historiaa. Onko kukaan muu lukenut tuota?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on eri kommentoijia, ei varmaan vain yhtä vastaamassa :)
Kännykänkuorien eettisyydestä en osaa sanoa kun en ole asiaan perehtynyt samoin kuin vaateteollisuuteen. Äkkiseltään kuoria kyllä löytyy myös yksityisiltä tuottajilta, muistelen nähneeni esim kierrätetystä muovista tehtyjä kuoria jotka varmaankin on parempi valinta mitä ebay Kiinasta, ehkä? Tää just oli se pointti että Virvellä olisi sitä aikaa tutkia ja vertailla.
Mutta enempää en sano kännykänkuorista kun ne ei nyt liity sen kummemmin Virveen, koska pointti oli juuri se että hyviä valintoja löytyy jos yhtään etsii, ja sitä V ei halua tehdä vain menee hinta edellä. Vaikka kuinka olisi alelaarista, kauppa saa siitä silti rahaa takaisin. Mutta en ala tästä sen enempää jankkaamaan :)
Virve ostaa halpaa, koska se kuulemma kestää ihan yhtä hyvin kuin kalliskin, kun vaan vähän katsoo materiaaleja ym. Kaiken lisäksi Virven ei tarvitse tehdä niin paljon töitä, kun ei kuluta niin paljon rahaa, joten hänellä jää aikaa tehdä hyvää. Mitä tämä hyvän tekeminen sitten konkreettisesti on, sitä tarina ei kerro.
Tokkiinsa. 😃 Yleisin syy taitaa kuitenkin olla se mikä minullakin, eli työelämässä monella alalla vaaditaan moitteetonta ulkoasua. Jotenkin kai sitä on Kilttinä Tyttönä myös sisäistänyt vuosien varrella noita arvoja.