Miksi vähintään 80-90% suomal. naisista päästää itsensä lihomaan...
...siten että viimeistään 40(-45)-vuotiaina ylipainoa alkaa olla just sen verran liikaa että näyttää aika (tai tosi) häijyltä? Ihmettelen vaan.
Olen itse 47 v. timmissä ja melko lihaksikkaassa kunnossa oleva mies ja teen muutaman tunnin viikossa salilla duunia kropan eteen, ja syön suht fiksusti, ei siihen muuta tarvita niin lopputulos on ihan jees. Eli ei vaadi kohtuuttomasti panostusta pysyäkseen kuosissa.
Vastaukseksi ei muuten kelpaa että "te ukotkin repsahdatte pahaan kuosiin", koska kysyin että miksi useimmat NAISET eivät viitsi skarpata sen vertaa että ulkonäkö olisi edes suht koht OK keski-iässä.
Onko kyseessä kenties joku yleinen psyykkinen ongelma mistä miehillä ei ole tietoa vai välinpitämättömyys/tyhmyys/laiskuus vai missä mättää?
Tämä oli simppeli kysymys ja odotan selkeitä vastauksia.
Kommentit (51)
En usko, että vaan suomalaisen miehen aivot on erilaiset, kun hyväksyvät lihavia naisia. Onko ne kuitekin kehittynyt näin, että halauavat lihavia. Joku pervo-syndroma, tai jotakin. Jossakin Tyynnen meröen saarilla myös on lihava nainen kunniassa noh ja nyt myös Suomessa. Ihme miehet....jos olisin mies, mä protestoisin.
joten sen takia painoni on karannut käsistä.
Lisäksi mieheni halveksunta minua kohtaan on sitä luokkaa, ettei tässä enää kannata mitään yrittääkään.
Joskus haaveilen, että laihduttaisin itseni tosi timmiiin kuntoon kuntosalin avulla, ja sitten heivaisin ton mieheni helvettiin.
ettei normaalisti toimeentulevan naisen tarvitse päteä ulkonäköasioissa, kuten esim. tietyissä valtioissa, jossa naisen asema määräytyy ulkonäön, perhetaustan, iän mukaan.
ja en onneksi enää tässä iässä ole niin turhamainen että ulkonäöstä paljoa perustaisin. Olen saavuttanut elämässä tärkeämpääkin: hankkinut korkean koulutuksen, saanut lapsia, menestynyt urallani, ei minulla ole mitään tarvetta päteä ulkokuorellani.
Onneksi olen myös löytänyt aviomiehen joka ei ole pinnallinen vaan tykkää minusta tavallisena lievästi ylipainoisena pulliaisenakin.
Samasta syystä kuin 90% suomalaisista miehistäkin päästää itsensä lihomaan. Täällä asetetaan syöminen ja juominen ulkonäön ja hyvinvoinnin edelle. Lisäksi noin neljäsosa suomalaisista sairastaa masennusta, jonka lääkitys lihottaa monia, ja lopuista melko iso prosenttimäärä onkin alkoholin suurkuluttajia.
Suomessahan on enemmän ylilihavia miehiä kuin naisia.
Olen 34v ja vietän myös salilla n. 5h viikossa, sen lisäksi lenkkeilen. Olen kahden alakoululaisen työssäkäyvä äiti, joten aika on kortilla ja järjestelyjä asia vaatii. Mutta pidän sitä asiaa niin tärkeänä että olen valmis tekemään uhrauksia sen eteen. Nukun sitten vaikka vähemmän.
Mutta en käy siellä salilla sen takia että näyttäisin mieheni tai muiden miesten silmissä viehättävämmältä, vaan koska haluan pitää kroppani ja pääni kunnossa, myös 10 ja 20 vuoden kuluttua.
Näen paljonkin timmejä, mainitsemaasi ikäluokkaan kuuluvia naisia salillani sekä myös teitä miehiä. Kyllä myös katukuvassa näkee ihan simpsakoita pakkauksia tuon ikäryhmän naisissa ja sanotaanko niin että kadulla vastaan tulee enemmän hoikkia naisia kuin miehiä. Joten mun mielestä tuo sun otsikko pitäis ennemmin kuulua "Miksi vähintään 80-90% suomalaisista päästää itsensä lihomaan?"
Eli jättää se nainen sana sieltä pois.
Mutta vastaus kysymykseen mun mielestä on vain ihmisten kiire ja laiskuus. Ollaan ihan rättipoikkiväsyneitä työpäivän jälkeen, painetaan töissä alimiehityksellä tehden monen ihmisen hommat, niin siinä monelle houkutus jäädä kotisohvalle on suurempi. Tähän kiireelliseen elämänrytmiin kun lisätään vielä epäterveellinen, paljolti eineksistä koostuva ruokavalio niin tulos on nähtävissä. Kumpa ihmiset vain saataisiinkin ymmärtämään, niin naiset kuin miehet että se säännöllinen liikunta antaa siihen arkeen niin paljon lisää energiaa ja puhtia. Ja myös varmasti vähentäisi mielenterveysongelmia, uniongelmia, masennusta ym. uskallan väittää.
Naisilla kun voi olla oikeitakin syitä; syömishäiriöt, hormonimuutokset raskauden, synnytyksen, vaihdevuosien jne. aikana, e-pillerit tai masennuslääkitys...miehet aika harvoin ovat raskaana, syövät lääkkeitä tai kärsivät syömishäiriöstäkään ja silti ihan tyytyväisenä ulkoiluttavat kaljamahaansa, jopa paidatta.
Me kaikki emme keksi mitään järjellistä syytä sille, että suurella työllä, vaivalla ja rahalla pitäisimme itsemme "timmissä" kunnossa.
Tyydyttikö vastaukseni?
Itsellemme elämä on paljon viihtyisämpää, helpompaa, mukavampaa ja jopa terveellisempää pikkuisen pulskana kuin tiukkaa dieettiä pitävänä.
Monet naiset tekevät duunia lastensa, perheensä ja kotinsa eikä oman kroppansa eteen - toisin kuin sinä, mies.
Tämä olikin jo toinen vastaus samaan kysymykseen.
Jos sinä jäisit välillä kotiin siivoamaan ja huolehtimaan lapsista, vaimosikin pääsisi laittamaan kroppaansa timmiin kuntoon.
Ihmisillä ei ole itsekuria ja ne on laiskoja. Istuvat mieluummin sohvalla mässyttäen kaikkea epäterveellistä.
Hän ei huomaa niitä hoikkia ja timmejä keski-ikäisiä, koska hän mieltää heidät nuoriksi. Heitähän onkin takaapäin usein mahdotonta tunnistaa keski-ikäisiksi.
Vähintään puolet 50 täyttäneistä naisista on normaalipainoisia - tilastotkin jostakin varmasti löytyisivät, mutta kun olen junassa niin en viitsi rasittaa verkkoa haulla.
Ja lisäksi monikohan tiedostaa, että ylipaino lyhentää eliniästä monia vuosia ja reilu ylipaino lyhentää vuosikymmenen eliniästä.
Kiva kun tulee välillä ilmaa puhdistavia kysymyksiä miehiltä :)
PROVOILUA miehiltä?
Johan tässä on moneen kertaan tullut esille, että suurempi osa MIEHISTÄ päästää itsensä lihomaan kuin naisista...
Lisäksi on aika erikoista, että ap ei siellä salillaankaan, tai juuri missään, näe kuin hyvin harvoin hoikkia/normaalipainoisia ikäisiään naisia, vaikka heitä on ja huomattavasti enemmän kuin vastaavia miehiä. Taitaa olla läskilasit silmillä: ap näkee, mitä haluaa nähdä.
Vastauksia siihen, miksi jotkut päästävät itsensä lihomaan, on tullut monia. Suurin syy lienee se, että voimat ei riitä ja prioriteeti ovat muualla.
Sitä en tajua, että mitä muiden ylipaino joitakuita haittaa? Eikö siinä vaan oman kropan kauneus entisestään korostu?
-N31, BMI 19
p.s. En muuten hirveästi lesoisi noilla liikuntamäärillä ap...
Olen itse hoikka, mutta välillä paino jojottaa n. 5kg skaalalla ylös ja alas. Ehdin kuitenkin tiukentaa linjaa ennen kuin olen oikeasti lihavassa kunnossa. Tiedän kuitenkin, että jos en näin tekisi voisi kiloja tulla aika salakavalasti siitä huolimatta, että ravintoni on terveellistä. Helposti tottuu syömään liikaa.
Eniten olen kuitenkin huolissani lasten tilanteesta. Päiväkodissa jo syötetään pahimmillaan jopa pakasteesta roiskeläppäpitsoja välipalaksi ja samoin lihapiirakoita. Iso osa päivästä on aika ravintoköyhää tai epäterveellista ruokaa. Päiväkodissa aamupuuroon ei saa laitta pientä hippua suolaa, mutta lounaaksi syödään nakkikastiketta. Haloo! Yhdessä nakissa on jo päivän suolan saantisuositus täynnä ja halppisnakeissa paljon nitriittiä jne. Aamupuuroon hippusen suolaa laittamalla aamupala kelpaisi paremmin ja tervellisempi lounaskin olisi toivottavaa.
Hiilareita vedetään koko kansa suurella intohimolla. Kasvisten ja salaatin osuus jää pieneksi ja proteiiniä saadaan niin vähän, että lihakset kuihtuu epätoivoisten laihdutusyritysten aikana. Hyvälaatuisia rasvoja saadaan vähän. Margariinit koetetaan edelleen nostaa jalustalle hyvinä tuotteina. Suositeltavampaa olisi käyttää oliviiviölyä vaikka ja esim pähkinöistä hyvää rasvaa. Voin ja laadukkaan öljyn sekoitus levitteenä on terveellinen vaihtoehto. Esim. Oivariini.
tällä hetkellä lapsille syötetään sokeria todella monessa muodossa ja vehnäjauhojenkin osuus on harmittavan suuri. Jogurtit, murot jne on kaikki sokereituja ja sitten vielä keinotekoisia makeutusaineita on kokoajan vaan enemmän.
Kun pyrkii lapsille syöttämään terveellistä ruokaa sekä muut lapset että ihmiset pitävät sitä erikoisena valintana. Kuitenkin lapseni voivat hyvin ja ovat tosi terveitä. Ja tiedän myös, että näin he oppivat terveellisiin elämäntapoihin luonnostaan. Valitettavasti kouluruokailut ovat huonoin osa päivän ruokailusta meillä. Ja vielä ikävämpää on, että monelle se on se terveellisin ja kenties päivän ainut ateria.
Joten itse en ihmettele ollenkaan, että elämän kiireisimpinä vuosina ei pysty tekemään elämäntaparemonttia, kun aina on tehty näin. Aikuisena vaan aineenvaihdunta vähän hidastuu ja voimavaroja ei enää ole samalla tavalla panostaa itseensä. Kyse on koko meidän kansan ja länsimaisten ihmisten ruokailutottumusten vinoutumisesta. Rasvalla pelotellaan, mutta ennen kaikkea hiilareilla lihotaan ja vielä energiataakkaan lisätään liiallisilla einesrasvoilla.
Täytyy tehdä töitä sen eteen, että vaalii terveellisiä elämäntapoja koko perheelle. Jokapaikassa kahvitellaan ja lapsille tarjotaan sokerimehuja, keksejä ja karkkeja. Pussikootkin on magaa ja mättöä. Tällä hetkellä keskitytään lääkkeillä hoitamaan sairautta ei vaalimaan valinnoilla teveyttä. Mistään hyvämakuisesta ei haluta tinkiä. Minulle tänne kaikki, kun tekee mieli. Ja ollaan totuttu saamaan kaikki mitä halutaan. Ravinnolla hemmotellaan itseä ja palkitaan ja lohdutetaan. Suhde ruokaan on kieroutunut monella tapaa. Ja ihmiset esim. ostavat mielummin rasvaa pilkkovia tabletteja kuin syövät kevyemmin. Kakkostyypin diabeteksen esiaste tai itse sairaus on ihan räjähtänyt käsistä. Ne on niitä elämänvalintoja, että voidaan niin huonosti. Kuitenkin olet poikkeava, kun syöt terveellisesti ja välttelet epäterveellisiä tuotteita.
Toivon, että mm. täysjyvätuotteet, luomu, sokeroimattomat, keinotekoisia makeutusaineista vapaat ja kaikki kasvikset saavat alvittomat hinnat ja veroa lisätään eineksiin. Tulisi tunne, että tervellisiä valintoja tuetaan taloudellisesti. On kallista syödä terveellisesti, mutta minä teen sen silti.
enää harrastaa itse mitään, eikä ole aikaakaan. Siinä tulee helposti hiukan masennusta ja alkaa syödä liikaa. Itse myös lihoin 20 kg saatuani lapsia. Nyt kun lapset ovat jo kaikki koulussa olen saanut itseäni niskasta kiinni ja ehdin harrastaa myös itsekin liikuntaa. Samalla kun alkaa huomata liikunnan positiiviset vaikutukset, niin ruokavaliotakin on helpompi muuttaa terveellisemmäksi. Olenkin onneksi saanut pudotettua nuo kilot nyt päälle 40 v
miksi lihoin hoikasta normaalipainoiseksi (joo, jenkkakahvoja ja vatsamakkaraa löytyy, ehkä olenkin sitten ap:n mielestä läski).
- 3 raskautta joista jokaisessa voimakas pahoinvointi koko raskauden ajan eli jouduin koko ajan tankkaamaan että verensokerit pysyivät ylhäällä. Paino nousi joka raskaudessa 20-25 kg. Tippui myös kyllä hyvin, mutta ei lähtöpainoon.
- Kolme pientä lasta+ oma työ yli 30 min työmatkoineen/suunta + urakeskeinen mies = ei todellakaan omaa aikaa urheiluun saati pelkän terveellisen ja vähäkalorisen ruuan valmistamiseen/syömiseen. Ehdin käydä ehkä kerran viikossa lenkillä. Joskus teen kotona lihaskuntoliikkeitä. Muuten illat kuluvat siivotessa, ruuanlaitossa ja lasten kanssa leikkiessä. Viikonloppuisin nähdään ystäviä, käydään kaupassa ja pestään pyykkiä yms.
- Puputan herkkuja stressiini. Stressiä tulee normaaleiden työ ynnä arkihässäköiden lisäksi mm. siitä, että kahdella lapsella on perussairauksia, joiden hoito vaatii jatkuvaa skarppina oloa ja kommunikointia päivähoidon, neuvolan ja erityisterveydenhuollon kanssa. Mies on täysin tumpelo hoitamaan lasten asioita, joten hoidan ne yksin. Mies vain sanoo unohtavansa, jos lähetän hänet lapsen kanssa lääkäriin, ei osaa vastata kysymyksiin ja tulee turha reissu.
Jos tuut ap hoitaan mun lapsia/hoitamaan kotia pariksi tunniksi niin ehtisin ehkä keskittyä hetkeksi omaan painooni.
Summa summarum: jos miehet osallistuisivat enemmän lasten ja kodinhoitoon, naisille jäisi enemmän aikaa huolehtia itsestään. Vaan kuinkas kummassa miehet ovat ylipainoisempia kuin naiset vaikka heillä ei ole ns. kahta työtä?
hevosmiesten tietotoimistosta olet tuon prosenttilukusi 80-90% vetänyt. Virallisten tilastojen mukaan vain 40% suomalaisista naisista on ylipainoisia - miehistä muuten peräti 60 prosenttia...
Makuja on monia, sanoi kissa kun ahteriaan nuoli....