Miksi vähintään 80-90% suomal. naisista päästää itsensä lihomaan...
...siten että viimeistään 40(-45)-vuotiaina ylipainoa alkaa olla just sen verran liikaa että näyttää aika (tai tosi) häijyltä? Ihmettelen vaan.
Olen itse 47 v. timmissä ja melko lihaksikkaassa kunnossa oleva mies ja teen muutaman tunnin viikossa salilla duunia kropan eteen, ja syön suht fiksusti, ei siihen muuta tarvita niin lopputulos on ihan jees. Eli ei vaadi kohtuuttomasti panostusta pysyäkseen kuosissa.
Vastaukseksi ei muuten kelpaa että "te ukotkin repsahdatte pahaan kuosiin", koska kysyin että miksi useimmat NAISET eivät viitsi skarpata sen vertaa että ulkonäkö olisi edes suht koht OK keski-iässä.
Onko kyseessä kenties joku yleinen psyykkinen ongelma mistä miehillä ei ole tietoa vai välinpitämättömyys/tyhmyys/laiskuus vai missä mättää?
Tämä oli simppeli kysymys ja odotan selkeitä vastauksia.
Kommentit (51)
Bmi 19,8 ikää 39v
- alkoa harvoin
- en tupakoi
- syön kohtuullisia annoskokoja
- liikun joka päivä
koska minuakin alkoi pelottaa yleisimmät vastaukset: "on tärkeämpääkin tekemistä", "hoidan lapsia, en pysty", "ulkonäkö ei ole tärkeää" jne. Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että se hoikka ja kiinteä vartalo ei ole vain ulkonäkökysymys? Nykyään terveydenhuollossa menee rahaa enemmän liikalihavuudesta johtuviin sairauksiin kuin tupakoinnista johtuviin. Eikä nyt kannata ajatella että "minä olen ihan terve" joo, ehkä vielä, mutta entä 10 vuoden päästä? Lapset ja ukkokin olisi varmaan iloisempia kun äiti ja vaimo jaksaa muutakin kuin valittaa. Ja kyllä se ukko varmasti pärjää tunnin pari viikossa niitten kullannuppujen kanssa. Sitäpaitsi liikuntaa voi harrastaa ihan ilmaiseksikin tai vaikka lasten kanssa jos se mies ei kertakaikkiaan pärjää yksin. Sen miehenkin voi ottaa mukaan vaikka lenkille jos pelkää, että se ei pärjää yksin kotona ilman valvontaa.
Läski ei kerry niinkään liikunnan puutteesta, vaan liiasta ja epäterveellisestä syömisestä. Harva lihoo sen vuoksi, että ei olisi aikaa liikkua, vaan pikemminkin siksi, että käytetään liikaa aikaa turhaan syömiseen.
ruokaa käytetään väärin, esim. jos masentaa niin syödään epäterveellisesti, koska se lohduttaa hetken aikaa, mutta koska myös tekee olon kahta kauheammaksi niin sitten on pakko syödä seuraavana päivänä lisää. Että ehkä monet ihmiset on ruokaholisteja, kuten on alkoholisteja, ettei vaan päästä siitä hiilihydraatti-ym. koukusta irti eikä halutakaan päästä koska se on liian vaikeaa. Omalla kohdalla ainakin näin, tosi vaikeaa ollut opetella syömään terveellisesti.
Suomalaisista 15-64 -vuotiaista naisista 44 % on ylipainoisia. Ylemmässä koulutusluokassa ylipainoisuus on vähän harvinaisempaa kuin alemmassa. Miehissä ylipainoisia on 60 %.
miehistä on useammalla ylipainoa kuin naisista....
Siis vihaiselta? Ilkeältä?
Hauska tämä "mies" joka luulee että naisten on yhtä helppo pitää paino kurissa kuin miesten. Miehillähän on luonnostaan enemmän lihasmassaa. Eikä hormonit heittele, varsinkaan vaihdevuosien aikana, eli keski-iässä.
Kyllä kun minä katson ihmisiä näen vanhemmassa väestössä paljonkin liiankin laihoja vanhoja akkoja, kuivettuneita ryppyisiä korppuja, kaipa ne on sitten niin hyvännäköisiä että "miehellekin" kelpaa.
"ulkonäkö ei oo mulle tärkeää" (ei ehkä sulle mut ajattelisit edes välillä muita), "mulla on hyvä itsetunto ja siks mä voin olla lihava eikä se haittaa mua" (ja mulla on hyvä itsetunto ja siks mä dokaan, röökaan ja turpoan), "hormonit heittelee" (ulkonäöstä päätellen monella heittelee vähän h--vetisti), "raskauskilot..." (no ne nyt on aina ikuisia tietysti, ja se roikkuva hillitön vatsanahka, eihän sille voi tehdä mitään, ja siks voidaan samantien mässätä ku siat), "ei vaan jaksa skarpata",...
huh huh, me naiset ollaan isolta osin kyllä velttoa ja itsekästä sakkia. Tosi asiassa olisi itsellä kivempi ja parempi ja terveempi fiilis jos olisi hoikka ja hyvässä kunnossa, ja oikeasti muutkin tykkäisi enemmän, oikeasti: muut ei vaan kehtaa huomauttaa että: laihduttaisit niin olisit kauniimpi ja reippaampi ja energisempi.
Ollaan me ylipainoiset naiset ihme porukkaa kun ei tämän enempää välitetä itsestämme eikä siitä miltä muiden silmissä näytämme. Ja sitten vielä osa meistä oikeasti luulee että läski on silleen kaunista että se kaunistaa meitä miestenkin silmissä. Ei se niin mene: oikeasti todella harva mies tykkää jenkkakahvoista ja löysistä, isoista perseistä. Läskit on useimmiten itsekkäitä, laiskoja ja veteliä ihmisiä jotka tuhoavat omaa terveyttään ja aiheuttavat esteettistä pahoinvointia muille. Ryhdistäytykää ja alkakaa elää ihmisiksi!
Me kaikki emme keksi mitään järjellistä syytä sille, että suurella työllä, vaivalla ja rahalla pitäisimme itsemme "timmissä" kunnossa. Tyydyttikö vastaukseni? Itsellemme elämä on paljon viihtyisämpää, helpompaa, mukavampaa ja jopa terveellisempää pikkuisen pulskana kuin tiukkaa dieettiä pitävänä.
Mulla ei ole timmiä kroppaa eikä ylipainoa, olen sellainen laiskanpulskea hyväntuulinen ja kohtalaisen kuntoinen nainen. Liikun sen verran, minkä koen mukavaksi, käyn juoksemassa, koska pidän siitä, peruskuntoni pysyy ihan hyvänä ja minä terveenä, mutta en omakohtaisesti näe järkeä lähteä ähkimään salille tai muun vakituisen liikunnan pariin tuon juoksun lisäksi. Minua vaan ei kiinnosta. Tai jos ei kiinnosta juostakaan, niin en juokse. Minä saan enemmän nautintoa hyvän kirjan ja suklaan parissa, kuin saavuttaakseni itselleni timmin kropan.
Puhdasta mukavuudenhalua siis. Eikä ees hävetä myöntää. =)
huh huh, me naiset ollaan isolta osin kyllä velttoa ja itsekästä sakkia. Tosi asiassa olisi itsellä kivempi ja parempi ja terveempi fiilis jos olisi hoikka ja hyvässä kunnossa, ja oikeasti muutkin tykkäisi enemmän, oikeasti: muut ei vaan kehtaa huomauttaa että: laihduttaisit niin olisit kauniimpi ja reippaampi ja energisempi.
Ollaan me ylipainoiset naiset ihme porukkaa kun ei tämän enempää välitetä itsestämme eikä siitä miltä muiden silmissä näytämme. Ja sitten vielä osa meistä oikeasti luulee että läski on silleen kaunista että se kaunistaa meitä miestenkin silmissä. Ei se niin mene: oikeasti todella harva mies tykkää jenkkakahvoista ja löysistä, isoista perseistä. Läskit on useimmiten itsekkäitä, laiskoja ja veteliä ihmisiä jotka tuhoavat omaa terveyttään ja aiheuttavat esteettistä pahoinvointia muille. Ryhdistäytykää ja alkakaa elää ihmisiksi!
Kiitos tästä.
terveisin "mies vähän yli 30-vee, punttia 5x viikossa ja lenkkiä 2x viikossa"
Minä olin hoikka ja haluttava nuorena, tein töitä sen eteen myös monta tuntia viikossa ja tarkkailin syömisiäni. Nyt olen tehnyt biologisen tehtäväni saatuani kaksi lasta, ei tarvitse enää miellyttää kenenkään silmää vaan voin elää niin kuin itse haluan: nyt on vihdoin aikani nauttia elämästä!
T. Itseensä ja elämänsä tyytyväinen 160cm/70kg
Läski ei kerry niinkään liikunnan puutteesta, vaan liiasta ja epäterveellisestä syömisestä. Harva lihoo sen vuoksi, että ei olisi aikaa liikkua, vaan pikemminkin siksi, että käytetään liikaa aikaa turhaan syömiseen.