Te, jotka annatte paikata hampaanne ilman puudutusta.
miten kestätte sen järkyttävän vihlonnan kun hammasta porataan ym.? Ei mulla ole mikään huonoin kipukynnys, mutta se vihlonta on jotain niin kauheaa että sitä pelkää jo etukäteen, synnytänkin mielummin.
Kommentit (55)
asiat mitä se siellä tekee, vesisuihku ja ilma mitä ne sinne päästää ottaa myös kipeää, ja se kun sitä tököttiä painellaan sinne reikään.
itseellä halkesi hammas ja sitä korjatiin viimeksi samoin yhtä paikkaa. En ottanut puudutetta enkä ottaisi uudelleenkaan.
Viisaudenhampaiden ottoon puudutetta laitetiin ja se vasta olikin kiva kun koko suu oli tunnoton (kaikki 4 viisauden hammasta otetiin kerralla). Ei voinut niellä eikä sylkeä. Eikun nenä kohti kattoa ja toivoa että verisylki valuu kurkkuun.
Juurihoitoon otan varmsti puudutteen.
ilman puudutusta odottaessani ensimmäistä lastani. Tuosta on toki yli 30 vuotta. Olin nuori ja uskoin silloin, että puudutuksesta voi olla sikiölle haittaa ;)
Siis pesin toki, että näyttää puhtailta, mutta vain aamuisin. Söin jatkuvasti makeaa, puputin limua jne. Lopputuloksena hampaat on ihan sökönä. Mikään ei enää auta. Yritän kaikin keinoin pysäyttää tilanteen pahenemisen, mutta jatkuvasti vanhojen paikkojen alla on jotain, hampaita murtuu, juurihoitoja tulee jne. Olen 37-vuotias ja viimeiset viisi vuotta olen oikeasti pessyt hampaat kolmesti päivässä, juon vettä vain väliaikoina, lankaan päivittäin kahdesti jne. Hoidan siis kaikin mahdollisin tavoin, mutta sekään ei enää riitä. Nytkin lohkesi paikatusta hampaasta palanen... No, laittaa sen samalla, kun menen kesäkuussa aloitettua juurihoitoa jatkamaan. (juurihoidetaan kahdesti ennen paikattu hammas)
En uskalla syödä edes mitään sitkeää enää, kun aina lähtee jotain puremisen mukana.
Hymy on ihan ok päälle, ongelma on takahampaissa.
ap
ja meillä ei kummallakaan ole yhtään paikkaa suussa! Tiedän kyllä että on aika harvinaista että kolmikymppisellä ei oo reikiä ja että meillä ei kummallakaan ole!
Aika harvalla eikä ole enää mullakaan tämän aamun jälkeen.Siis ekat kaksi reikää paikattiin eikä poraaminen
tuntunut missään vaikka tehtiin ilman puudutusta.Täytin viime viikolla 54 vuotta,että sillai...
Tää on joo ikivanha keskustelu, mutta mulla ois huomen aamulla paikkaus, ja vähän jännittää kun ei ole ikinä ennen paikattu yhtäkään hammasta (oon siis 15v, kesällä kääntyy 16v). Iskän mielestä pitäs ottaa puudutus mut en tiiä, jotkut sanoo että puudutus sattuu enemmän ku ite poraus.. meenkö puudutuksen kanssa vai ilman??
En ole ikinä saanu paikkauksen takia puudutusta vaikka olen tosi pahasta pelkopotilas :( eivät ole ikinä ehdottaneetkaan.
Juurihoidon takia vain olen saanut mutta vain ekalla kerralla.. muut käynnit ilman :( kumpa ei olisi ollenkaan hampaita 😭
Piikkipelkuri kirjoitti:
Tää on joo ikivanha keskustelu, mutta mulla ois huomen aamulla paikkaus, ja vähän jännittää kun ei ole ikinä ennen paikattu yhtäkään hammasta (oon siis 15v, kesällä kääntyy 16v). Iskän mielestä pitäs ottaa puudutus mut en tiiä, jotkut sanoo että puudutus sattuu enemmän ku ite poraus.. meenkö puudutuksen kanssa vai ilman??
Puudutus ei kyllä satu yhtään,vähän epämiellyttävältä voi tuntua,minulle ei kumpaakaan.
Vastaan 8 vuotta myöhässä. Mutta tänään minulla oli hampaanporaus, enkä ottanut puudutusta, ja kyllä sattui aivan saatanasti. Mutta ei minulle 12 vuotiaalle pikkutytölle kerrottu, että porattaisiin.
Olen opetellut kestämään lapsesta saakka. Alussa oli niin vaikeaa, että pelkäsin hammaslääkärikäyntejä. Synnytykset ovat olleet paljon kivuliaampia, kokonaisvaltaisesti kivuliaampia ja kestäneet kauemmin.
Ei se vihlonta niin kovaa ole. Enemmän minua sattuu kun kolhin itseäni esimerkiksi töissä.
en usko että kukaan näitä juuri lukee enään. mutta kuintenkin, menin porauttamaan hampaan ku siinä oli reikä ja hammaslääkäri sanoi että se on ihan pieni pinta reikä että pärjäisin ilmankin puudutusta. noh olin sitämieltä etten puudutusta ota koska yksinkertaisesti pelkään piikkejä D:.
Sitten alettii poraa ja kävi ilmi että se ei ollukkaan niin pieni ja kysäsivät että laitetaanko nyt puudutus ku se onkin juureen ulottuva reikä. enpä ottanut ja tekihän se kipiää mutta noh
Ei poraus ole enää semmoista kauan kestävää, kuten joskus kauan sitten. Lyhytaikainen pieni vihlaisu ja ei tunnu suurena kipuna nykyisillä porilla. Tsemppiä hampuliin.
Puudutuspiikki ja se suht pitkään kestävä puutumisen tunne ylipäätään ovat minusta niin ikäviä, että siedän mieluummin hetken vihlontaa jos kyseessä on pieni reikä. Joskus on ollut isompi ja hammaslääkäri on suositellut puudutusta, toki silloin olen sen ottanut.
Vierailija kirjoitti:
sattuu enemmän kuin poraaminen.
Ääni voi olla poratessa inhottava, mutta ääni ei satu!
Kerran multa on puudutettu, kun otettiin viisaudenhammas pois ja se oli kyllä kamalaa, kun oli koko turpavärkki koko päivän puuduksissa.
Ja tosiaan, jos huolehtii siitä, ettei reiät pääse liian suuriksi, ei tarvii pelätä, että sattuis.
Kauneuden eteen on vaan kärsittävä...
Kauneuden, juupa juu. Enemmän korostaisin terveyttä ja sitä miten iso vaikutus hampaiden ja suun kunnolla on koko muuhun kehoon. Hoitamattomat kun tosiaan vaikuttaa aika hurjillakin tavoilla.
Säännölliset hammastarkastukset, esim kerran vuoteen, on hyvä tapa saada hoidettua ongelmat heti kun ne ilmenevät. Eipä sitten tarvitse istua juurihoidoissa tai hampaanpoistoissa jotka on isompia ja kivuliaampia juttuja.
Eli harjaus ja lakkaus väh 2x pvä ja lisäksi vuosittain tarkistus ja tarvittaessa hoito. Sillä pääsee pitkälle.
Käyn vain yksityisellä. Otan aluksi puudutteen siellä etukäteen ja palaan odotustilaan, yleensä siinä välissä on joku nopea potilas ennen minun oikeaa vuoroa. Näin puudutusaine ehtii vaikuttaa kunnolla.. jostain syystä siinä menee aina hirveän pitkä aika että hampaiden alue puutuu minulla. Nopeasti puutuu kyllä poski tai huuli tms ympäröivä kudos, mutta ei todellakaan se alue mistä porataan.
Pari kertaa on paikattu pieniä reikiä ilman puudutusta. Sehän ei tunnu lähes miltään, tai siis hirveän epämiellyttävältä toki, mutta ei se ole sellaista kunnon kipua josta koko kroppa nytkii. Mutta silloin kun porataan hermoon asti niin en voi käsittää kuka sen tekisi ilman puudutusta, hyi yök.
Minullakin on sylkientsyymeissä jotain vialla, reikiä tulee, kiillevauriot pahoja. Harjaan hampaat vähintään kahdesta päivässä, lankaan päivittäin, huuhtelen suun hyvin joka ruokailun jälkeen, käytän täysxylitoltuotteita päivittäin. Hampaan on silti aika karsean näköiset ja reikiä on varmasti vuosittain useita koko loppuelämäni ajan.
Kun on ollut koko elämänsä aikana vain pari pientä reikää jotka paikattu ilman puudutusta niin ei ole sattunut. Kai se kipu riippuu siitä miten syvälle joutuu poraamaan ja miten kauan.
En ymmärrä miksi pitäisi sietää kipua kun puudute on mahdollista ottaa. Olen sitä ikäpolvea jota porattiin lapsena ilman kivunlievitystä ja olen hammaskipuni sietänyt. Enää en suostu siihen.
jos se poraa 15 minuuttia Mun poraa vain joitain sekuntteja kerralla, pari korkeintaan kolme kertaa. Kiillotus päälle.