Te, jotka annatte paikata hampaanne ilman puudutusta.
miten kestätte sen järkyttävän vihlonnan kun hammasta porataan ym.? Ei mulla ole mikään huonoin kipukynnys, mutta se vihlonta on jotain niin kauheaa että sitä pelkää jo etukäteen, synnytänkin mielummin.
Kommentit (55)
En pelkää kipua millään tavalla. Kyllä mulla jopa pienten reikien poraaminen on aina sattunut, sellaista vihlontaa että vedet nouseee silmiin. Mutta ei sillä mitään väliä ole, menee äkkiä ohi. Olen myös synnyttänyt kahdesti omasta valinnastan ilman kivunlievietystä, koska ei kohtuu nopeasti ohi menevä ja tarkoituksenmukainen kipu haittaa ollenkaan.
Mulla ei edes ole mitenkään korkea kipukynnys, mutta jostain syystä hampaan poraaminen ei ole minulla sattunut, vähän vain vihlonut. Sen sijaan puudutuspiikin laittaminen sattuu todella paljon, enkä kestä sitä tunnetta kun koko naama on turvoksissa ja tunnoton koko loppupäivän. Siispä en ole puudutusta ottanut enää vuosiin poraamisen vuoksi.
Ei mulla poraus ole vihlonut, eikä sattunut. Vähän paineen tunnetta ja porausääntä. Puudutus taas sattuu ihan tolkuttomasti ja siitä toipuminen kestää pitkään. Poraus ja paikkaus on heti ohi. Toki mut on puudutettu ja rauhoitettu viisaudenhampaiden poistoihin, mutta se on eri kokoluokan operaatio. Juurihoitoa tms. ei ole ollut, mutta siihenkin tarviin toki kunnon lääkkeet.
Hampaan paikkaus kestää yleensä huomattavasti vähemmän aikaa kuin synnytys. Toiseksi puuduspiikki sattuu minun kokemukseni mukaan yhtä paljon ja toisinaan jopa enemmän kuin poraus.
Minä olen yksi niistä, jotka ovat saaneet hammaslääkärikammon jo kansakouluaikana, haiseva, kiroilevan ja kovakouraisen hammaslääkärin vuoksi.
Mä oon aika pihi mies, ja oon laskenut, että parin minuutin vihlonnan sietämisellä saa melko hyvän tuntipalkan. Yhden hampaan puudutuksen hinta on n. 10-30 €, vähän riippuen siitä, onko hoidossa julkisella vai yksityisellä. Toisaalta pieni kipu on myös kätevä kannustin hoitaa hampaansa hyvin. Lisäksi puudutuksen jälkeen suu on monta tuntia ihan turtana. Kun puuduttamaton hammas paikataan niin saat kävellä hammaslääkärin ovesta ulos terveenä.
Koska vihaan puudutusta enemmän kuin sitä kipua.
Koska ei se oikeasti edes satu, tuntuu vaan vähän epämukavalta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko järkeä syödä niin paljon karkkia? Ja varmaan "unohdit" pestä hampaasikin.
Hampaat tuli kyllä pestyä kahdesti päivässä ihan pikkulapsesta asti. Meillä ei koskaan syöty karkkia kotona muuten kuin meidän lasten synttäripäivinä, eli kahdesti vuodessa. Limsaakaan ei ollut muuten kuin synttäreillä. Ei todellakaan ollut mitään viikottaista karkkipäivää, vasta joskus yläasteikäisenä olen alkanut ostaa omilla rahoillani karkkia muutenkin kuin synttärinä.
Mutta kun vanhempani olivat niitä, jotka halusivat suudella lapsiaan suulle aina kun sanottiin heipat, kun mentiin nukkumaan, jne. Eli parhaimmillaan sai monta kertaa päivässä pussailla vanhempia suulle. Hyi hel/vetti, en muista missä vaiheessa pääsin tuosta eroon, kun tarpeeksi monta kertaa sanoin, etten vain halua pussailla vanhempiani. Yök :O
Sain sitten vanhemmiltani karieksen, kun heillä molemmilla jokainen hammas paikattu moneen kertaan...
Eli ei tosiaan voi lapsia syyttää siitä että hampaat on paskana, kun vanhemmat ovat ne lapsiaan suulle suutelemalla pilanneet.
Kivun kestää heittämällä, mutta kun semmoiset äkilliset vihlaisut aiheuttaa purentarefleksin. Pelottaa sen poraajan käsien puolesta, jos en ota puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei se oikeasti edes satu, tuntuu vaan vähän epämukavalta.
Sulla ei ole kokemusta siitä, kun pora osuu hermoon. Olen synnyttänyt kaksi lasta ja niitä ei voi verrata siihen hermokipuun, minkä pora voi hammasta paikatessa aiheuttaa. Se on traumaattinen kokemus. Otan jatkossa aina puudutuksen.
Joo. Poran osuessa hermoon se kipu menee koko kehon läpi kuin voimallinen sähköisku. En tämän kokemuksen jälkeen suostu mihinkään ilman puudutusta. Jännittäisin ja pelkäisin niin, että pää tärisi.
Poran ääni on paljon pahempi kuin vihlonta, ja myös puudutuspiikin pistäminen. Yksi hammashoito tehtiin nukutuksessa siksi, että hammaskirurgi katsoi parhaaksi jättää puudutuspiikin pistämättä. Jo siinä vaiheessa tuli kamala olo, kun näin sen ruiskun.
Olen aina kysynyt hammaslääkäriltä, miltä ne näyttää, eli pitääkö porata niin lähellä hermoa, että on parempi puuduttaa. Yleensä ei, jos reikä löytyy tavallisessa tarkastuksessa ja on sen verran pieni, että poraaminen ei satu.
Ei puudutuspiikkikään pahalta tunnu, mutta vältän ylimääräisiä aineita aina, jos mahdollista. Jos kyse ei ole juurihoidosta, niin ilman puudutusta. Muutaman kerran viimeksi vihlasi hieman, muttei mitenkään pahasti. Juurihoitoon otan kyllä puudutuksen.
Päätöksiä päätöksiä. Hammaslääkäri muuten on siinä mielessä hassu paikka, että siellä, jos missä kehittyy päätöksentekokyky. Joudut nopeassa tahdissa tekemään niitä, kun kysytään, useimmiten suun ollessa juurikin silloin sepposen selällään, sitä sun tätä! :>
Minulle ei ole koskaan reikiin laitettu puudutusainetta, mutta siitä on jo tosi monta vuotta kun on viimeksi porattu. Hammaslääkäri pystyy kyllä hieman jaksottamaan sitä poraamista ja antaa levähdystaukoja, jos näkee että potilas on ihan hätää kärsimässä. Kivun sietämiseen auttaa, kun tietää ettei se jatku kovin pitkään ja hammaslääkäri selostaa koko ajan, että hetki vielä jne.
Poraamista pahempaa on minusta suuhygienistikäynnillä hammaskiven poisto ultraäänellä. Siinä on ehkä se, että kun se kestää niin kauan, vaikka yksittäisenä hetkenä se kipu ei ole niin pahaa kuin poratessa. Siihen kipuun jotenkin väsyy, eikä sitä ole niin helppo sietää kun tietää että se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.