Filosofinen pähkinä purtavaksi fiksuimmille ajan olemuksesta ...
Oleellinen kysymys aikaan liittyen on: Onko aikaa edes olemassa muutoin kuin ihmismielessä? Aikaa nimittäin ei voida havaita, vaan ainoastaan tilojen muutoksia. Aika on siis luonteeltaan "piilomuuttuja", ideaalityyppi, ts. se on mielestäni aistimusmaailman ulkopuolinen tekijä.
Toki aikakäsite on hyödyllinen tekninen apuväline fysikaalissa laskemissa, mutta onko sitä oikeasti olemassa per se?
Mitä sanoo filosofinen mielenne?
Kommentit (269)
Filosofinen mieleni on ap:n kanssa samoilla linjoilla. Aikaa ei ole aistien maailmassa.
Jos aikaa ei olis ni eiköhän se ois jo löydetty ettei oo.. Onhan meil esim aika vyöhykkeet ja systeemit.
Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[/quote]
No selitä nyt sit et miten ne toimus ilman aikaa????? Mun kellot ainaki käy ihan hyvin ja aika on todistettu esim noilla vyöhykkeillä. Selitä et miten oon muka vääräs????
Aika on
a) olemassa
b) suhteellista
c) aika-avaruus syntyi alkuräjähdyksessä
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[/quote]
No selitä nyt sit et miten ne toimus ilman aikaa????? Mun kellot ainaki käy ihan hyvin ja aika on todistettu esim noilla vyöhykkeillä. Selitä et miten oon muka vääräs????
[/quote]
Sun kellossa liikkuu viisarit. Viisari ei ole sama asia kuin aika. M.O.T.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:19"]
Aika on, koska vanhenemme. Solumme vanhenee, ja niissä on jo syntymähetkellä sykli, eli aika, jona solu jakautuu, kuolee jne. Aika on.
[/quote]
Jos hyväksymme, että aikakäsite on todellinen, niin meidän täytyy hyväksyä sen moniulotteisuus: Ei ole pelkästään sykleja, on trendejä, kausivaihtelua ja satunnaisvaihtelua. Aika, jos sitä ylipäänsä on olemassa reaalimaailmassa, on moniulotteinen asia.
Itse en usko ajan olevan todellinen aistimus, vaan mielen tuote. Kun kävelen ulkona esim. koirani kanssa havaitsen kolme dimensiota (esim rakennuksilla on pituus, leveys ja korkeus), mutta mitään "ajan virtaa" en pysty todentamaan. Havaitsen ainoastaan liikettä ja tilojen muutosta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[/quote]
[/quote]
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Kyllähän aikaa voidaan havaita ja mitata. Miksi kellot ei sitten pysähdy, jos se olisi pelkästään ihmisen mielessä tapahtuva asia. Tietysti ajatuksissa se aika voi tuntua kulkevan eri vauhtia, mutta ei se muuta sitä fyysistä faktaa miten aika kaikille muille juoksee sillä välin.
Aika on olemassa, koska esim avaruudentapahtumat menevät järjestyksessä ja noudattavat kehityskaarta, eivät tapahdu sattumanvaraisessa järjestyksessä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[/quote]
[/quote]
Sun kellossa liikkuu viisarit. Viisari ei ole sama asia kuin aika. M.O.T.
[/quote]
No miks ne sit liikkuu jos siyä ei oo???? HALOOO!!! :D
Ihminen On keinotekoisesti luonut ajan käsitteen. Ilman kelloa ja kalentereita käsitys maailmasta olisi erilainen.
[/quote]
[/quote]
Mun kelloa kyllä liikuttaa patterit, ei aika.
Aika on määritelty käsite vain täällä ihmiselämässä. Muualla emme sitä tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D
[/quote]
[/quote]
Mun kelloa kyllä liikuttaa patterit, ei aika.
[/quote]
Jaa no miten ne liikkuu ilman aikaa??? Esim lämpö mittariski on elo hopeet joka liikkuu ku se lämpee ku se on mittari. Kello on mittari joka nyvaa toimii pattereil!!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D [/quote] No selitä nyt sit et miten ne toimus ilman aikaa????? Mun kellot ainaki käy ihan hyvin ja aika on todistettu esim noilla vyöhykkeillä. Selitä et miten oon muka vääräs????
[/quote]
Korkeampaa metafyysistä ajattelua.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:35"]Selittääkö nää nyt täällä tosissaan kelloista ja "aika vyöhykkeistä"........:D [/quote] No selitä nyt sit et miten ne toimus ilman aikaa????? Mun kellot ainaki käy ihan hyvin ja aika on todistettu esim noilla vyöhykkeillä. Selitä et miten oon muka vääräs????
[/quote]
Korkeampaa metafyysistä ajattelua.
[/quote]
Elu et osaa selittää vaan vaa ivata jos joku ei vaa miellytä.. Selitä miks oon vääräs ennenku ivaat!
Aika on, koska vanhenemme. Solumme vanhenee, ja niissä on jo syntymähetkellä sykli, eli aika, jona solu jakautuu, kuolee jne. Aika on.