Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen lapsesta; "estin" tapaamisen

Vierailija
10.08.2012 |

Miehen lapsen piti tulla meille eilisillasta sunnuntaihin. Lapsi laittoi keskiviikkona viestiä, että ei voi tulla torstaina. Eilen tuli tekstari ettei haluaisi tulla koko viikonloppuna.

Mies vastasi, että sovituista asioista olisi mukavaa pitää kiinni.

Tänään lapsi oli tulossa, jos saa ottaa kaverin mukaan. Minä sanoin ettei käy.

Lapsi on ollut meillä kesän aikana nelisen viikkoa ja kaveri ollut mukana liki kolmen viikon ajan.

Viimeksi oli 8 päivää meillä ja kaveri mukana 7 päivää. Tuona aikana piti tehdä Tukholman-risteily, pari päivää Puuhamaassa ja päivä Serenassa.

Tämä on alkanut olla normaalia liki joka tapaamisella eli aina pitää olla "sirkushuveja", menoja, ostamisia, kavereita mukana jne eli normaali elämä puuttuu kokonaan.

Noh, kun kielsiin lapsen kaverin tulon, lapsi ilmoitti ettei tule sitten ollenkaan. Totesin, että sitten ei tule ja nyt on aika jo sanoa ei. Mies ei olisi halunnut sanoa ei vaan olisi halunnut suostua tuohon "kiristykseen". Minä pidin pääni ja nyt on sitten "hiljainen sota" päällä.

Tyttö menee yläkouluun ja mielestäni sen ikäiselle, ja nuoremmillekin itse asiassa, pitää voida sanoa ei.

Mitä mieltä raati on?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka antavat exän ja lapsien kävellä ylitseen. Toiset meistä eivät ole hissukoita ja määräävät mitä omassa kodissaan tekevät ja ketä sinne tulee. Uskon että uusio-lapsien paljon turvallisempi ja terveellisempää tulla etän kotiin jossa on selkeät säännöt, vanhemmat ovat tasavertaisia ja kaikki perheenjäsenet huomioidaan. Jos minulle joku etä lapsi alkaisi ryppyilemään tai käyttäytyisi epäkunnioittavasti puuttuisi isä siihen heti. Meillä etät jo murkkuja ja siksi isä hoitaa komentamisen. Minun seurassani viihdytään ja minua kuunnellaan mutta en ota täysin vanhemman roolia. Jos lapset olisivat olleet aivan piniä n 3v kun olisivat alkaneet meillä käymään, niin olisin ottanut kasvattajan roolin, mutta nuorempi oli 8v ja liian vanha jo. Mies ei päätä koska lapset tulevat vaan kysyy aina minultakin sopiiko ja yhdessä päätetään. Lapsi siis soittaa isälle ja sanoo haluavansa tulla ja me aikuiset päätämme ajan. Olen ottanut paljon lapsia myös omalla lomallani jolloin mies töissä. Meilläkin mies aluksi ei pitänyt oikein lapsille sääntöjä kun tulivat ja oli liian lepsu. Johtui kai huonosta omastatunnosta ja halusi olla kiva. Asiasta keskusteltiin ja säännöt otettiin käyttöön. Sovittiin että lapsille parasta että tulevat mukaan normaaliin arkeen ja osallistuvat siihen eikä mitään sirkushuveja.Jos isä lähtee vaikka autoa pesemään niin ottaa lapset mukaan jotta saavat olla hetken keskenään. Aina lapset eivät tahdo lähteä vaan jäävät minun kanssani.Varsinkin nuorempi tuntuu seuraavan minua . Äitipuolena otan siis puolikkaan äitin roolin. Hoivaan, paijaan, peittelen, ruokin ja pidän säännöt mutta en komenna tai anna rangaistuksia.

Enkä muutenkaan ymmärrä miksi ei voi komentaa ja antaa rangaistuksia, sehän on aikuisen tehtävä, sama se onko bio vai ei.

Vierailija
102/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä 12v tekee puuhamaassa pari päivää?

Meillä vanhin poika on 12v. Hän oli mukana puuhamaassa mutta parasta hänen oli vesipuisto siellä eikä sielläkään nyt tuntitolkulla jaksa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte yhdessä on tilanne aivan toinen koska olet pääasiallinen kasvattaja.

Jos vieras aikuinen alkaa liian vanhana ottamaan biovanhemman roolin siitä voi seurata pahoja vaikeuksia. Aiheesta ollut televisio ohjelmissa jne.

Vierailija
104/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte yhdessä on tilanne aivan toinen koska olet pääasiallinen kasvattaja. Jos vieras aikuinen alkaa liian vanhana ottamaan biovanhemman roolin siitä voi seurata pahoja vaikeuksia. Aiheesta ollut televisio ohjelmissa jne.

siellä ja tarvetta komentamiseen olisi? Odotellaan isän paluuta vai? Meillä lapset tietävät, että perheen toinen aikuinen olen minä ja meillä ollessaan myös minä osallistun kasvatukseen. Ihan samat säännöt kaikilla lapsilla meillä ollessa on.

Vierailija
105/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät edes kylässä tiedä miten olla. Miksi isä ei ole lasten kanssa vaan jättää hoidon äitipuolelle?

Vierailija
106/124 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät edes kylässä tiedä miten olla. Miksi isä ei ole lasten kanssa vaan jättää hoidon äitipuolelle?

pitkiäkin aikoja ja mies käy töissä..

Vierailija
107/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teidän pitää varmaan keskustella läpi se, mitä ohjelmaa teinille järjestetään isän luona ollessa ja mikä on sinun roolisi. Joku sääntö kavereistakin, eihän se lapsi ole kaveriaikaa siellä viettämässä vaan tapaamassa isäänsä.

Vierailija
108/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsen kaipuun saada kaveri mukaan.

Mutta ihan oikeutettu olit sanomaan ein. Ei lähivanhemmatkaan anna lasten kavereiden kulkea aina ja kaikkialla mukana vaan välillä ollaan ihan perheenä. Lisäksi minusta oli ihan hyvä laittaa nuorelle raja tuohon kohtaan. Hänen ei ole pakko tulla kylään, mutta kaverin evääminen tältä kertaa oli ihan kohtuullinen käsky ja minusta hyvä, ettei sen noudattamisesta annettu heti periksi.

Vierailija
109/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä hyvä laittaa rajat, mutta kannattaa myös ymmärtää, että tuon ikäisille kaverit ovat todella tärkeitä ja ainakin pidemmät tapaamiset ovat todella pitkiä aikoja olla ilman kavereitä (jos siis tapaamisten aikaan lapsi ei voi kavereitaan tavata).

Sinänsä siis ymmärrän tuon "kaveri mukaan", varsinkin kun nuo tapaamiset ovat teillä todella pitkiä. Olisiko mahdollista miettiä tuohon joku ratkaisu "kaveri osan aikaa" /"kaveri välillä mukaan"?

Vierailija
110/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina täytyy olla kaveri mukana, että suostuu tulemaan. Ja mun mielestä tuon ikäinen ei voi vielä itsenäisesti päättää, tuleeko vai ei. Ei toki pakottaakaan ehkä voi, mutta aika tiukkaa linjaa mä pitäisin, enkä lähtisi mihinkään kiristyksiin. Ja minkälainen on kaverin perhe, jos voi teillä viettää monta viikko kesästä?!

Mun mielestä siis tuohon hommaan olisi pitänyt puuttua jo aikaisemmin, ottaa kaveri vain satunnaisesti yökylään ja mukaan retkille. Nyt isän on ehkä syytä laittaa myös rahahanoja hiukan tiukemmalle, ettei mene pelkäksi lypsämiseksi, jos ei suostu tulemaan teille.

Vierailija
111/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaveri viettää noin paljon aikaa teillä.

mutta muistakaa että 12 vuotiaasta ylöspäin saa lapsi päättää kummalla haluaa olla.

Vierailija
112/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun velvollisuus ole majoittaa ja kestitä vierasta lasta. Silloin tällöin on ok, mutta ei aina kun miehenkin lapsi on paikalla. Jotain rajaa.

Vierailija
113/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12-vuotias itse mitään päätä. Jos tapaamisista yms. tulee riitaa ja asia menee oikeuteen, niin 12 vuotiaan oma mielipide asuinpaikasta yms. otetaan huomioon, mutta ei hän itse sitä päätä. Vanhemmat päättävät ja jos eivät keskenään siihen pysty, niin oikeus päättää, mutta kuulee lasta.

että kaveri viettää noin paljon aikaa teillä.

mutta muistakaa että 12 vuotiaasta ylöspäin saa lapsi päättää kummalla haluaa olla.

Vierailija
114/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaamissopimuksia ei rikota, jos lapsi tai äitipuoli haluaa! LApsen vanhemmat voivat päättää asioista, mutta ei lapsi tai äitipuoli.

KAsvatustyö olisi pitänyt aloittaa aiemmin. ITse olette opettaneet tytölle, että tarjolla on sirkushuveja. Kuka nyt saavutetuista eduista luopuisi? Ei ainakaan teini.

Vierailija
115/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni myös miehen koti ja saa kutsua kenet haluaa.

Vierailija
116/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti sen ikäinen löytää pariksi päiväksi tekemistä Puuhamaasta ?

Vierailija
117/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoksi teille parille katkeralle akalle: uusperheessä kasvatustyöhön kuuluu osallistua molempien aikuisten.

Vierailija
118/124 |
10.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaamisista tai huoltajuudesta päätettäessä, mutta todellakaan 12-vuotias ei päätä, kumman vanhemman luona kulloinkin on! Haloo! ALAIKÄINEN EI PÄÄTÄ PERHEEN ASIOITA! Tässä nykyajan vanhemmuus menee pieleen. Totta kai lasta pitää aina kuunnella ja hänelle voi antaa ikäsopivasti vaihtoehtoja, jotta hän saa vaikuttaa omaan elämäänsä ja kokee tulleensa kuulluksi (esim. 3-vuotiaalle "otatko perunaa vai riisiä" tai 12-vuotiaalle "haluaisitko mennä leffaan vai uimahalliin vai olisiko sinulla joku muu kiva ehdotus?"), mutta tietenkään 12-vuotias ei päätä yksin, missä milloinkin yöpyy tai asuu!

Minusta on ok, että lapsi saa tuoda kavereitaan teille(kin); onhan myös teidän kotinne hänen kotinsa. Mutta eihän lapsi saa ydinperheessäkään päättää koska ja kuinka paljon kaverit viettävät aikaa lapsen kodissa. Se, että teidän kotinne on ilmeisesti lapsen etäkoti, ei vaikuta siihen asiaan, että loppukädessä aikuiset sanovat, saako ystävä tulla kylään vai ei. Uskomatonta, että lapselle edes annetaan vaihtoehto sitten sanoa, ettei hänkään tule kotiin, jos ei kaveri tule.

Lapsen luonapidosta sopivat vanhemmat. Jos lapsen äiti ja isä ovat sopineet, että lapsi tulee X-viikonloppuna tai viikkona isälleen, ei lapsi voi itse päättää olla tulematta. Ei, vaikka se harmittaisi, ettei ystävä voi (tällä kertaa) tulla. Eihän 12-vuotias lapsi voi ydinperheessäkään sanoa, että "minä en sitten tule yöksi kotiin vaan menen mummolle, jos ei kaveri saa tulla." Miksi ihmeessä annatte lapsen päättää tällaisista asioista? Se ei todellakaan luo lapselle turvallista tunnetta rajoista ja kahdesta tasavertaisesta kodista!

Vierailija
119/124 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse lähiäitinä sovin kaikista asioista vain ja ainoastaan lapseni isän kanssa. Hänen avovaimollaan ei ole yhtään mitään merkitystä.

Kenen kanssa lapsen isän asioistaan sopii/kysyy neuvoa on hänen yksityisasiansa. Oli sitten se avovaimo, pappi, guru tai spiritismilauta.

Lapseni isän puolisolla ei ole mitään merkitystä minun lapseni kasvatuksessa ja sen olen kaikille osapuolille tehnyt selväksi. Sori nyt vaan kaikki yli-innokkaat "uusperheiden äitipuolet".

Sillä lasten isän avovaimolla on todella suuri merkitys lastesi isälle ja lasten isä pitää taatusti huolen siitä, että nykyinen kumppani on tyytyväinen, sinun tyytyväisyytesi on on avovaimon, lasten ja herra ties kenen jälkeen sijalla 100.

Lasten isän avovaimolla on sijaa myös lastesi kasvatuksessa, halusitpa tai et tai voithan tietysti ihan vapaasti elää omassa pilvilinnassasi.

Vierailija
120/124 |
11.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse lähiäitinä sovin kaikista asioista vain ja ainoastaan lapseni isän kanssa. Hänen avovaimollaan ei ole yhtään mitään merkitystä.

Kenen kanssa lapsen isän asioistaan sopii/kysyy neuvoa on hänen yksityisasiansa. Oli sitten se avovaimo, pappi, guru tai spiritismilauta.

Lapseni isän puolisolla ei ole mitään merkitystä minun lapseni kasvatuksessa ja sen olen kaikille osapuolille tehnyt selväksi. Sori nyt vaan kaikki yli-innokkaat "uusperheiden äitipuolet".

Sillä lasten isän avovaimolla on todella suuri merkitys lastesi isälle ja lasten isä pitää taatusti huolen siitä, että nykyinen kumppani on tyytyväinen, sinun tyytyväisyytesi on on avovaimon, lasten ja herra ties kenen jälkeen sijalla 100.

Lasten isän avovaimolla on sijaa myös lastesi kasvatuksessa, halusitpa tai et tai voithan tietysti ihan vapaasti elää omassa pilvilinnassasi.

on tämän kanssa? Lapsellani on 2 vanhempaa = 2 huoltajaa. Exän uusilla ei ole mitään juridista merkitystä, täysin vaihdettavissa olevia taustatekijöitä. Vastaavat vähän niinkuin päiväkodin lastenhoitajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän