Kolmas lapsi on virhe monessa perheessä
Se on niin muodikasta nykyään hankkia kolme lasta kun "muillakin on" ja erityisesti, jos kaksi ekaa on samaa sukupuolta keskenään. Ja sitten monesti näkee, että sen perheen resurssit eivät oikeasti olisi kestäneet sitä kolmatta lasta. Enkä nyt puhu vain vauva-ajasta, vaikka sekin on rankkaa, joku juuri tilitti että ei ehdi ja jaksa huomioida kahta vanhempaa lasta, kun vauva valvottaa ja huutaa, sekö on koko perheen ja erityisesti niiden isojen lasten etu?? Vaan todella todella moni, joka ns. ruuhkavuosissa valittaa ettei jaksa, niin kas vain, jossain lauseessa tulee että kolme lasta. Siis vaikka olisivat jo kouluikäisiä. Rahat loppu ja kaikki aika menee harrastuskuskauksiin, läksyihin jne niin ettei äiti ehdi itsestään huolehtia ollenkaan. Miettikää oikeasti ennen kuin hankitte sen kolmannen, hyppäys on iso kahdesta kolmeen. On harha kuvitella, että se kolmas menee siinä missä kaksikin, ei se ikinä mene.
Kommentit (184)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:12"] Voi olla kolme vielä menisi, mutta sanoisin että minimissään keskimäärin 3v ikäeroilla. Kamalaa jos monta vuotta menisi jossain "sumussa" niinkun monet pienten lasten äidit kuvailevat, joiden lapsilla pienet ikäerot. Ei varmaan lapsistakaan kovin kivaa... [/quote] Juuri toisin päin minusta. Pieni ikäero parempi. Tyhmintä on mielestäni perheet, joissa kaksi lasta putkeen ja sitten tehdään vielä iltatähti eskarilaisen ja pikkukoululaisen iloksi ts. ei päästä perheenä minnekkään ilman että pitää ottaa huomioon vauvan tarpeet, yhteiset harrastukset jäissä yms.. [/quote] Miten niin ei päästä perheenä mihinkään? Sen kun pakkaa kamat ja lähtee, me on reissattu ulkomaita myöten, lapset ovat päässeet harrastuksiin jne. Mikä tässä nyt pitäisi olka niin ylitsepääsemätöntä? [/quote] Meillä jäi kyllä koko perheen laskettelu reiluksi kolmeksi vuodeksi (loppuraskaus ja 2.5 v. vasta laitettiin sukset pienemmälle jalkaan ja ei tietenkään heti päässyt muiden matkaan kaikkiin paikkoihin). Myös melontaretket kesällä jäi. Siitä koululaiset ei niin nurisseet kun vaihtui veneilyyn mutta laskettelun takapakista saatiin kuulla.. Mutta shän tietty laskettet ja melot vauva rintarepussa ja matkustat vauvan kanssa miten pitkiä matkoja vaan ja otat snorklausreissuille mukaan keinuvaan veneeseen odottamaan jne. [/quote]Ei meillä ainakaan ole tarvinnut pienemmän takia luopua mistään menoista. Sehän nyt on vain järjestely kysymys. Esim. Toinen vanhemmista hoitaa pientä kun toinen vanhemmista laskettelee isompien kans tai hommaa hoitajan niin molemmat pääsee.Jotku vaan tekee elämästään niin pirun vaikeaa koska talossa on vauva.
[/quote]
Jotkut ei sitten osaa lukea. KOKO perheen kanssa kun on tottunut harrastamaan niin silloin se ei ole sama asia isommille kun TOINEN vanhemmista jää kotiin vauvan takia. En kyllä kadu muita reilusti pienempää kuopusta mutta kyllähän se vaikuttaa ettei heille jää niin paljon.
[/quote]
KOKO perhehän voi väluaikaisesti keksiä jotain uutta kivaa tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:10"]Yllättävän moni tuttu (työkaveri, naapuri, ystävä) on eronnut, kun se kolmas lapsi ja usein vielä iltatähti on tehty. Mistä lie tämä johtuu, mutta olen vain joskus ihmetellyt, että mitä se iltatähti tuo tullessaan, että parin suhde muuttuu ja erotaan.
[/quote]ihan yllättävän moni on eronnut sen toisen lapsen jälkeen. Ja jotku jo sen ensimmäisen.. syyt varmaan on muussa kuin lapsiluvussa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:52"]
Minulla ei ainakaan ole sisaruksiini oikein mitään välejä. Siskoni on edelleen katkera, kun joutui minua hoitamaan jo melko pienenä, kun vanhemmilla ei resurssit riittäneetkään kolmeen lapseen. Siskoni oli minulle enemmän äiti, kuin oma äitini ja se on aika rankka taakka 12 vuotiaalle tytölle, että joutuu olemaan äitiniä pikkusisarukselleen. Ymmärrän siskoani erittäin hyvin.
Vanhinta sisarustani en ole nähnyt kymmeneen vuoteen.
[/quote]
Meillä oli vähän vastaavanlainen tilanne. Naapurissa asuu perhe jossa 7-vuotias on ihan heitteillä kun
äidin aikan menee nuoremman kanssa. Säälittää kovasti kun tyttö on aina yksin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:12"] Voi olla kolme vielä menisi, mutta sanoisin että minimissään keskimäärin 3v ikäeroilla. Kamalaa jos monta vuotta menisi jossain "sumussa" niinkun monet pienten lasten äidit kuvailevat, joiden lapsilla pienet ikäerot. Ei varmaan lapsistakaan kovin kivaa... [/quote] Juuri toisin päin minusta. Pieni ikäero parempi. Tyhmintä on mielestäni perheet, joissa kaksi lasta putkeen ja sitten tehdään vielä iltatähti eskarilaisen ja pikkukoululaisen iloksi ts. ei päästä perheenä minnekkään ilman että pitää ottaa huomioon vauvan tarpeet, yhteiset harrastukset jäissä yms.. [/quote] Miten niin ei päästä perheenä mihinkään? Sen kun pakkaa kamat ja lähtee, me on reissattu ulkomaita myöten, lapset ovat päässeet harrastuksiin jne. Mikä tässä nyt pitäisi olka niin ylitsepääsemätöntä? [/quote] Meillä jäi kyllä koko perheen laskettelu reiluksi kolmeksi vuodeksi (loppuraskaus ja 2.5 v. vasta laitettiin sukset pienemmälle jalkaan ja ei tietenkään heti päässyt muiden matkaan kaikkiin paikkoihin). Myös melontaretket kesällä jäi. Siitä koululaiset ei niin nurisseet kun vaihtui veneilyyn mutta laskettelun takapakista saatiin kuulla.. Mutta shän tietty laskettet ja melot vauva rintarepussa ja matkustat vauvan kanssa miten pitkiä matkoja vaan ja otat snorklausreissuille mukaan keinuvaan veneeseen odottamaan jne. [/quote]Ei meillä ainakaan ole tarvinnut pienemmän takia luopua mistään menoista. Sehän nyt on vain järjestely kysymys. Esim. Toinen vanhemmista hoitaa pientä kun toinen vanhemmista laskettelee isompien kans tai hommaa hoitajan niin molemmat pääsee.Jotku vaan tekee elämästään niin pirun vaikeaa koska talossa on vauva.
[/quote]
Jotkut ei sitten osaa lukea. KOKO perheen kanssa kun on tottunut harrastamaan niin silloin se ei ole sama asia isommille kun TOINEN vanhemmista jää kotiin vauvan takia. En kyllä kadu muita reilusti pienempää kuopusta mutta kyllähän se vaikuttaa ettei heille jää niin paljon.
[/quote]itse et taida osata lukea.. vaihtoehtona ehdotin myös hommata hoitajan niin molemmat pääsee. Mutta ei ku pitää tehdä asioista väkisin niin vaikeita.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:10"]Yllättävän moni tuttu (työkaveri, naapuri, ystävä) on eronnut, kun se kolmas lapsi ja usein vielä iltatähti on tehty. Mistä lie tämä johtuu, mutta olen vain joskus ihmetellyt, että mitä se iltatähti tuo tullessaan, että parin suhde muuttuu ja erotaan. [/quote]. Erohan voi tulla muustakin syystä kuin siitä iltatähdestä johtuen. Vai ootko ihan gallupin eron syistä tehnyt?
[/quote]
En, mutta olen vain ihmetellyt silloin, kun oli tutuissa paljon lastentekoiässä olevia. Kaksi tehtiin peräkkäin ja kun ne menivät kouluun, tehtiin se kolmas. Ja siitä pari vuotta erottiin.
Tulihan se toki mieleen, että oliko se kolmas lapsi tapa sitoa miestä, vai eikö mies olisikaan halunnut kolmatta, vai eikö parisuhde kestänytkään sitä iltatähteä, kun oltiin uudestaan sidottu kotiin ja vaippoihin.
No sinänsä minulle sama. Mutta tuli mieleen, kun luin tämän ketjun.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:10"]Yllättävän moni tuttu (työkaveri, naapuri, ystävä) on eronnut, kun se kolmas lapsi ja usein vielä iltatähti on tehty. Mistä lie tämä johtuu, mutta olen vain joskus ihmetellyt, että mitä se iltatähti tuo tullessaan, että parin suhde muuttuu ja erotaan. [/quote]. Erohan voi tulla muustakin syystä kuin siitä iltatähdestä johtuen. Vai ootko ihan gallupin eron syistä tehnyt?
[/quote]
En, mutta olen vain ihmetellyt silloin, kun oli tutuissa paljon lastentekoiässä olevia. Kaksi tehtiin peräkkäin ja kun ne menivät kouluun, tehtiin se kolmas. Ja siitä pari vuotta erottiin.
Tulihan se toki mieleen, että oliko se kolmas lapsi tapa sitoa miestä, vai eikö mies olisikaan halunnut kolmatta, vai eikö parisuhde kestänytkään sitä iltatähteä, kun oltiin uudestaan sidottu kotiin ja vaippoihin.
No sinänsä minulle sama. Mutta tuli mieleen, kun luin tämän ketjun.
[/quote]
Jaa-a, sitähän ei tiedä kuin asianosaiset itse. Mielenkiintoista vain, kuinka tekstisi mukaan se nainen haluaa sen kolmannen. Joissain perheissä mies on lapsistaan yhtä kiinnostunut kuin äitikin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:52"]
Minulla ei ainakaan ole sisaruksiini oikein mitään välejä. Siskoni on edelleen katkera, kun joutui minua hoitamaan jo melko pienenä, kun vanhemmilla ei resurssit riittäneetkään kolmeen lapseen. Siskoni oli minulle enemmän äiti, kuin oma äitini ja se on aika rankka taakka 12 vuotiaalle tytölle, että joutuu olemaan äitiniä pikkusisarukselleen. Ymmärrän siskoani erittäin hyvin.
Vanhinta sisarustani en ole nähnyt kymmeneen vuoteen.
[/quote]
Meillä oli vähän vastaavanlainen tilanne. Naapurissa asuu perhe jossa 7-vuotias on ihan heitteillä kun
äidin aikan menee nuoremman kanssa. Säälittää kovasti kun tyttö on aina yksin.
[/quote]säälittäis mullakin. Meillä ei vanhemmat sisarukset huolehdi pienemmistä vaan äiti ja isä. Se että lapsia on useampia ei ole syy siihen että lapsi heitteillä .Kyllä vika on vanhemmissa. Näitä tapauksia on ihan yhtälailla yksi lapsissa perheissä. Huono vanhemmuus ei johdu lapsi luvusta.
Ekologinen virhe ja narsismia hankkia enemmän kuin sen kaksi tai yksi per vanhempi. Ihmetyttää myös uusioperheet missä pitää tehdä vielä se parin biologisesti yhteinen rakkauden hedelmä vaikka molemmilla olisi jo kaksi tai kolme edellisistä liitoista.
Meidän kolmas lapsi oli ehkä paras päätös ikinä. Niin paljon iloa on tuo kuopuskin tuonut meidän kaikkien elämään. Ei ole fyysiset eikä henkiset voimat olleet vähissä kolmenkaan kanssa ja rahastakaan ei tee tiukkaa. Se on totta, että menee paljon aikaa harrastuskuskauksiin, mutta se on oma valintamme, mihin aikamme haluamme käyttää. Asumme kuitenkin pienessä kaupungissa eli ei kuskauksiin kuitenkaan kohtuuttomasti aikaa mene. Kyllä mun täytyy tällä kokemuksella sanoa, että suurin muutos oli lapsettomasta yhden lapsen vanhemmiksi. Meilä on kokemusta reilun yhden vuoden ikäerosta, sekä useamman vuoden ikäerosta, ja molemmat toimivat oikein hyvin. Eikä tosiaankaan haluttu kolmatta siksi, että "muillakin" on, tai siksi, että kaksi vanhinta on samaa sukupuolta. Olen aina toivonut saavani kolme lasta.
Tuskin kukaan luulee kolmen menevät siinä kuin kaksi. Tuskin kukaan luulee kahden menevät samalla kuin yksi. Jokainen lapsi tietysti teettää töitä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:27"]
Ekologinen virhe ja narsismia hankkia enemmän kuin sen kaksi tai yksi per vanhempi. Ihmetyttää myös uusioperheet missä pitää tehdä vielä se parin biologisesti yhteinen rakkauden hedelmä vaikka molemmilla olisi jo kaksi tai kolme edellisistä liitoista.
[/quote]
Siinäpä sulle ihmettelyn aihetta :)
[/quote]
Mikäs totuuden torvi se siellä huutelee? Niin kauan kuin elätän itse omat lapseni, ei sulla pitäisi olla mitään mäkistävää. Kannattaa keskittyä ihan niihin omiin mukuloihin ja jättää muiden elämäntapojen ihmettely vähemmälle.
[/quote]
Mitä ihmettelemistä siinä on jos kaksi aikuista haluaa yhteisen lapsen? Ei se halu eroa monilapisesta ydinperheestä mitenkään.
Ahaa olen siis virhe koska olen kolmas lapsi :)))
Minä sitten varmaan olen ainoa äiti, joka on kokenut, että kolmannen jälkeen oli hankalampi liikkua isompien kanssa. Ei se mitään ylipääsemätöntä ollut, mutta kyllä esim. kun lähdin uimaan lasten kanssa, niin vauvan piti olla koko ajan sylissä, kun altaassa vahdin isompia.
Kun lähdin isompien kanssa hiihtämään, oli oma työnsä sitoa vauva rinkkaan selkään, että päästiin liikkeelle. Tai kun oltiin mäenlaskussa, niin pakkasin vaunut matkaan, mihin sain vauvan, kun isompien kanssa laskin mäkeä. Tai kun mentiin luistelemaan, oli oma työnsä vauva ottaa matkaa sinne kentän laidalle ja itse ei voinut luistella isompien kanssa.
Kaikki saatiin kyllä soljumaan ihan hyvin, mutta koska en suostunut vain istumaan päivää sisällä isompien kanssa ja odottamaan miestä töistä ja sitten vasta ulkoilua yms. sai käyttää aika lailla mielikuvitusta, että vauvan sain pakattua matkaan niin, että isommat pääsivät puuhaamaan niitä juttuja, mihin olivat tottuneet.
Isommat olivat 4v ja 5v, kun vauva syntyi ja kotihoidossa, koska en nähnyt mitään järkeä viedä heitä päiväkotiin, kun olin vauvan kanssa äitiyslomalla.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:10"]Yllättävän moni tuttu (työkaveri, naapuri, ystävä) on eronnut, kun se kolmas lapsi ja usein vielä iltatähti on tehty. Mistä lie tämä johtuu, mutta olen vain joskus ihmetellyt, että mitä se iltatähti tuo tullessaan, että parin suhde muuttuu ja erotaan. [/quote]. Erohan voi tulla muustakin syystä kuin siitä iltatähdestä johtuen. Vai ootko ihan gallupin eron syistä tehnyt? [/quote] En, mutta olen vain ihmetellyt silloin, kun oli tutuissa paljon lastentekoiässä olevia. Kaksi tehtiin peräkkäin ja kun ne menivät kouluun, tehtiin se kolmas. Ja siitä pari vuotta erottiin. Tulihan se toki mieleen, että oliko se kolmas lapsi tapa sitoa miestä, vai eikö mies olisikaan halunnut kolmatta, vai eikö parisuhde kestänytkään sitä iltatähteä, kun oltiin uudestaan sidottu kotiin ja vaippoihin. No sinänsä minulle sama. Mutta tuli mieleen, kun luin tämän ketjun. [/quote] Jaa-a, sitähän ei tiedä kuin asianosaiset itse. Mielenkiintoista vain, kuinka tekstisi mukaan se nainen haluaa sen kolmannen. Joissain perheissä mies on lapsistaan yhtä kiinnostunut kuin äitikin.
[/quote]
No harvoin ainakin tämän palstan mukaan miehet haluaa sitä iltatähteä. Joka päivä on useampi ketju, missä itketään, että mies ei halua kolmatta/iltatähteä ja "unohdanko" pillerin, vai painostanko seksilakolla.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:10"]Yllättävän moni tuttu (työkaveri, naapuri, ystävä) on eronnut, kun se kolmas lapsi ja usein vielä iltatähti on tehty. Mistä lie tämä johtuu, mutta olen vain joskus ihmetellyt, että mitä se iltatähti tuo tullessaan, että parin suhde muuttuu ja erotaan. [/quote]. Erohan voi tulla muustakin syystä kuin siitä iltatähdestä johtuen. Vai ootko ihan gallupin eron syistä tehnyt? [/quote] En, mutta olen vain ihmetellyt silloin, kun oli tutuissa paljon lastentekoiässä olevia. Kaksi tehtiin peräkkäin ja kun ne menivät kouluun, tehtiin se kolmas. Ja siitä pari vuotta erottiin. Tulihan se toki mieleen, että oliko se kolmas lapsi tapa sitoa miestä, vai eikö mies olisikaan halunnut kolmatta, vai eikö parisuhde kestänytkään sitä iltatähteä, kun oltiin uudestaan sidottu kotiin ja vaippoihin. No sinänsä minulle sama. Mutta tuli mieleen, kun luin tämän ketjun. [/quote] Jaa-a, sitähän ei tiedä kuin asianosaiset itse. Mielenkiintoista vain, kuinka tekstisi mukaan se nainen haluaa sen kolmannen. Joissain perheissä mies on lapsistaan yhtä kiinnostunut kuin äitikin.
[/quote]
No harvoin ainakin tämän palstan mukaan miehet haluaa sitä iltatähteä. Joka päivä on useampi ketju, missä itketään, että mies ei halua kolmatta/iltatähteä ja "unohdanko" pillerin, vai painostanko seksilakolla.
[/quote]
tän palstan varaan ei kukaan järkevä perusta maailmankuvaansa
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:26"]Minä sitten varmaan olen ainoa äiti, joka on kokenut, että kolmannen jälkeen oli hankalampi liikkua isompien kanssa. Ei se mitään ylipääsemätöntä ollut, mutta kyllä esim. kun lähdin uimaan lasten kanssa, niin vauvan piti olla koko ajan sylissä, kun altaassa vahdin isompia.
Kun lähdin isompien kanssa hiihtämään, oli oma työnsä sitoa vauva rinkkaan selkään, että päästiin liikkeelle. Tai kun oltiin mäenlaskussa, niin pakkasin vaunut matkaan, mihin sain vauvan, kun isompien kanssa laskin mäkeä. Tai kun mentiin luistelemaan, oli oma työnsä vauva ottaa matkaa sinne kentän laidalle ja itse ei voinut luistella isompien kanssa.
Kaikki saatiin kyllä soljumaan ihan hyvin, mutta koska en suostunut vain istumaan päivää sisällä isompien kanssa ja odottamaan miestä töistä ja sitten vasta ulkoilua yms. sai käyttää aika lailla mielikuvitusta, että vauvan sain pakattua matkaan niin, että isommat pääsivät puuhaamaan niitä juttuja, mihin olivat tottuneet.
Isommat olivat 4v ja 5v, kun vauva syntyi ja kotihoidossa, koska en nähnyt mitään järkeä viedä heitä päiväkotiin, kun olin vauvan kanssa äitiyslomalla.
[/quote]
Meillä ei tuota ongelmia koska isommat ovat jo kuudennella. Eivät odota muutenkaan että äiti päivystäisi scoottirampin vieressä
Aina sitä ei voi päättää, että lapsiluku jäisi vain kahteen. :D mun vanhemmat suunnitteli, että tekevät mun jälkeen yhden pojan. Tulikin kaksoset. :D
Minusta on tullut paljon rennompi äiti kolmannen lapsen myötä. Meillä lapset 6 vko, 3v ja 5v. Vauva huutaa monta tuntia iltaisin, mutta tiedän, että kyseessä on ohimenevä vaihe, jonka kyllä jaksamme. Olen tosi järjestelmällinen ja pidän kiinni aikatauluista. Auttaa kovasti tässä sirkuksessa kun osaa ennakoida ja suunnitella tekemisensä.
Onhan tässä oma hommansa, mutta ei elämän aina tarvitsekaan olla helppoa. Nyt nautitaan ja iloitaan pienistä arkisista jutuista ja vähän myöhemmin reissataan ja harrastetaan enemmän. En mä kyllä osannut edes ajatella jotain kamalia teinivuosia kun hankittiin lapset. Ehkä olisi pitänyt tai toisaalta tulisiko mitään koskaan tehtyä jos miettisi aina sen pahimman kautta?
Meillä on parisuhde kunnossa ja mies on paljon isompien lasten kanssa. Asuttiin pari vuotta ulkomailla kun keskimmäinen syntyi ja oltiin silloin ihan omillamme vailla turvaverkkoja. Siitäkin selvittiin yhdessä ja nykyinen tilanne tuntuu jopa aika helpolta siihen verrattuna. :)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:12"] Voi olla kolme vielä menisi, mutta sanoisin että minimissään keskimäärin 3v ikäeroilla. Kamalaa jos monta vuotta menisi jossain "sumussa" niinkun monet pienten lasten äidit kuvailevat, joiden lapsilla pienet ikäerot. Ei varmaan lapsistakaan kovin kivaa... [/quote] Juuri toisin päin minusta. Pieni ikäero parempi. Tyhmintä on mielestäni perheet, joissa kaksi lasta putkeen ja sitten tehdään vielä iltatähti eskarilaisen ja pikkukoululaisen iloksi ts. ei päästä perheenä minnekkään ilman että pitää ottaa huomioon vauvan tarpeet, yhteiset harrastukset jäissä yms.. [/quote] Miten niin ei päästä perheenä mihinkään? Sen kun pakkaa kamat ja lähtee, me on reissattu ulkomaita myöten, lapset ovat päässeet harrastuksiin jne. Mikä tässä nyt pitäisi olka niin ylitsepääsemätöntä?
[/quote]
Meillä jäi kyllä koko perheen laskettelu reiluksi kolmeksi vuodeksi (loppuraskaus ja 2.5 v. vasta laitettiin sukset pienemmälle jalkaan ja ei tietenkään heti päässyt muiden matkaan kaikkiin paikkoihin). Myös melontaretket kesällä jäi. Siitä koululaiset ei niin nurisseet kun vaihtui veneilyyn mutta laskettelun takapakista saatiin kuulla.. Mutta shän tietty laskettet ja melot vauva rintarepussa ja matkustat vauvan kanssa miten pitkiä matkoja vaan ja otat snorklausreissuille mukaan keinuvaan veneeseen odottamaan jne.
[/quote]
Vauvan kanssa reissaaminen ei ole ongelma. Itse en laskettele ja golfkentälle pääsen kunhan järkkään lastenvahdin. Vauvaa tulee vedettyä ahkiossa hiihtoreissuilla ja aika pian se voi istua fillarin kyydissä mukana perheen pyöräretkillä.