Kuka teistä on paras suomalainen kirjailija kautta aikojen tai paras teos?
Kommentit (54)
päätaloon olen täysin hurahtanut, mutta en voi silti sanoa että hän olisi paras. päätalon kerronta on jotenkin niin kotikutoista.
päätaloon olen täysin hurahtanut, mutta en voi silti sanoa että hän olisi paras. päätalon kerronta on jotenkin niin kotikutoista.
Itse olen tykännyt Outi Pakkasen kirjoista, myös Leena Landerista.
Kirjoista Pikku Pietarin piha, Veitikka, Ulvova mylläri.
En osaa vastata mikä on paras mutta vanhemman kotimaisen ystäville haluan suositella Joel Lehtosen Rakastunut rampa.
Putkinotko on myös hieno sarja.
että merkittävin teos on jo tässäkin ketjussa moneen kertaan mainittu Täällä Pohjantähden alla. Luin sen ensimmäistä kertaa teini-iässä ja sen jälkeen olen lukenut sen monta kertaa monessa eri järjestyksessä.
Kirja esittelee tärkeän palan suomalaista historiaa. Lisäksi Linna on loistava ihmiskuvaaja, ja hänen repliikkinsä ovat todella eläviä.
Tuota teini-iän wanna-be-anarkistitunnelmiin jymähtänyttä, joka väitti ettei kukaan oikeasti voi pitää Linnasta, kehtottaisin olemaan hieman vähemmän ennakkoluuloinen ja lukemaan ne Linnat avoimin mielin.
tuntematon sotilas & Väinö Linna. Ikää mulla 36v.
Antti Tuuri: Pohjanmaa
Anna-Leena Härkönen: Häräntappoase
ja Pitäjän pienempiä. Samaa tyyliä kuin Alastalon salissa mutta monipuolisempi ja mukavampi lukea.
Pirkko Saisio Elämänmeno
Väinö Linna Täällä pohjantäden alla
On mielestäni Daniel Katzin kirja "Mikko Papirossin taivaallinen niskalenkki". Se kuvaus tulkkauksesta ydonvoimalatyömaalla hihityttää mua aina. Sitä ei voi lukea bussissa tai junassa, koska on pakko nauraa ääneen:-)
Anja Kaurasen varhaistuotannossa on sitä jotain. Sonja O kävi täällä on tullut luettua monta monituista kertaa. Se on vaan hyvä, kerrassaan mainio, aivan upea.
Bo Carpelan, Märta Tikkanen, Monika Fagerholm.
Jopa sen Lastuista. Ja Maria Jotuni on oikeasti hyvä. Riikka Pulkkisen rajaa olen lukenut vuosia, pääsemättä sivulle 50. Canthin papin perheen olen lukenut monta kertaa. Hannau Salam ei uppoa, Sofi Oksasesta pidän, Joistan Kjell Westön kirjoista. Luen enemmän kyllä ulkomaista kirjallisuutta, suosikkeja Brink, Roth, Theroux, Lahiri, Schlinck...ja John Irving.