Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hölkkääjät: millaisella sykealueella juoksette ja miten pitkiä aikoja?

Vierailija
08.07.2012 |

Olen lenkkeillyt enemmän ja vähemmän aktiivisesti nyt noin vuoden. Alkuun vedin sellaisia lyhyitä 4-6 kilometrin lenkkejä melko vauhdilla niin että syke oli jatkuvasti yli 170. Nyt viime aikoina olen osan lenkeistä ruvennut juoksemaan osittain intervalleina eli olen lenkin aluksi vetänyt vetoja (20 s lähes täysiä + 40 s reipasta kävelyä) x 8, sitten muutama kilometri tasaista hölkkää. Aluksi oli vaikeaa, nyt sujuu jo paljon paremmin.

Nyt sitten ihan viime aikoina olen kokenut valaistumisen: kun juoksee hitaasti ja matalalla sykkeellä, jaksaa vaikka kuinka kauan. Hallelujaa! Olen pitänyt noin 160 sykkeen ja kilometrejä on mennyt helposti lähes kymmenen, mikä on minulle suuri saavutus. Olen niin hyvilläni tästä.

Kertokaas te kokeneemmat, millaisia lenkkejä itse vedätte ja miten jaksatte itse parhaiten? Pidän itseäni vielä aloittelijana ja yritän kehittyä koko ajan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen esim 2-3 h lenkkejä. Pystyn siis puhumaan kännyyn juostessani.

Vierailija
2/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kakkoselle vastauksesta. Minulla on reippaasti kävellessäkin syke toisinaan jo noin 130 - sinulla taitaa olla hitusen parempi kunto. :-) Kuinka pitkän matkan taitat tuossa ajassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitaasti, vauhti varmaan 6-7 min /km.

2

Vierailija
4/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalisti lenkit juoksen välillä 140-150. 160 tuntuu jo, enkä jaksaa sillä kauaa.

Vierailija
5/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölkällä sykkeen 130-145, mäissä nousee kyllä yli 150 ja jos juoksen pidemmästi 10-20km niin yleensä loppumatkasta nousee syke pysyvästi korkeammalle, eikä meinaa laskea ennenkun vasta pääsen perille ja siirryn kävelyyn. MUTTA vauhti ei ole mikään järin suuri jos juoksen matalalla sykkeellä. sitten reippaammalla lenkillä keskisyke on melkein aina joku 153-157 ja haluaisin sen kyllä silloinkin olevan alle 150 mutta ehkäpä se siitä kehittyy.. vuoden verran olen nyt juossut. sitä ennen en ollut juossut KOSKAAN paria sataa metriä enempää yhtäjaksoisesti, en edes koulussa.

Vierailija
6/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille vastanneille. Ehkä tuosta 160:stäkin on vielä varaa siis pudottaa, mutta ehkäpä se tulee kehityksen kautta. Juoksunopeuteni on noin 8 km/h tuolla sykkeellä.

Vierailija
7/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi verrata sitä muihin

Vierailija
8/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksukoulussa silloin neuvottiin, että pitäisi juosta peruslenkit matalalla sykkeellä. Ja huomasin, että olin juossut pääasiassa liian kovalla sykkeellä. Nyt vaatii kyllä harjoittelua juosta matalalla sykkeellä. Tekisi mieli mennä lujempaa, mutta mittaria kun seuraa niin pitää himmata. Vaikkakin kyllä jos syke on siellä 153 niin pystyn kyllä vielä puhumaan hyvin.

Vierailija
9/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät lenkit (yli kymppi) pyrin juoksemaan niin, että keskisyke pysyy alle 140. Tuolloin vauhtini on vähän alle 9 km/h tunnissa. Pisin juoksumatkani on 20 kilsaa.

Lyhyet ja nopeat lenkit juoksen keskisykkeellä 160.

Olen juossut useita vuosia ja leposykkeeni on 55.

Vierailija
10/10 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: olet tietenkin oikeassa, mutta haenkin tässä muiden kokemuksia, minkä kautta voin muokata omaa tavoitesykettäni. Kokemus näyttää sitten, mikä minulle sopii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi