Kuka teistä on paras suomalainen kirjailija kautta aikojen tai paras teos?
Kommentit (54)
myös Oksasen Puhdistuksesta.
Veikko Huovisen "Pojan kuolemassa" oli myös todella syviä fiiliksiä. Pian tämän jälkeen hän kuolikin.
sanon sen kirjan jonka oon lukenu useimman kerran niin se on Arto Paasilinnan Onnellinen mies mutta mikä oli minusta vaikuttavin niin sitten moitteistanne huolimatta V. Linnan Täällä Pohjantähden alla. Löytyvät hyllystäni ja olen lukenut n, 5 kertaa. Lukekaa se niin tiedätte miksi. Terv. 57v. maatalon emäntä.
Se itkettää ja naurattaa, jännittää ja pelottaa, on kaunis ja traaginen.
Sofi Oksasen : Puhdistus vain oksettaa.
teosta. Oma elämäni muistuttaa sitä tarinaa jo aivan liikaa.
Vaikka en ole yhtään hänen kirjaansa lukenutkaan.
että merkittävin teos on jo tässäkin ketjussa moneen kertaan mainittu Täällä Pohjantähden alla. Luin sen ensimmäistä kertaa teini-iässä ja sen jälkeen olen lukenut sen monta kertaa monessa eri järjestyksessä.
Kirja esittelee tärkeän palan suomalaista historiaa. Lisäksi Linna on loistava ihmiskuvaaja, ja hänen repliikkinsä ovat todella eläviä.
rakastan sitä
tää jonka mielestä muut on tyhmiä ja vastaa väärin on ilmeisesti itse joku nuori ? nouseva nero...ja edes av ei tajua hänen korkealentoista taidettaan...
ja Mika Waltari paras kirjailija, esim. Valtakunnan salaisuus on myös tosi hyvä kirja.
Myös Väinö Linna kuuluu suosikkeihini.
että kuuluisat suomalaiset klassikot eivät voisi todella olla Hyviä Kirjoja. Totta kai ovat! Juuri siksihän niistä on tullut klassikkoja ja "pölyisiä kympintyttövastauksia".
Ja häneltä ehdoton suosikki Stalinin lehmät.
Kyllä se on Seitsemän veljestä. Kestää useamman lukukerran, ihan mielettömän hyvä teos.
Löydän kommenteistasi vain arvostelun muiden mielipiteistä, en kirjoja tai kirjailijoita.
Omia suosikkejani ovat - ihan oikeasti - just tuo Pohjantähti-trilogia, Seitsemän veljestä, osa Veikko Huovisen kirjoista, Minna Canth, Eino Leinon runot (suorasanaisista pidän vain Elämäni kuvakirjasta, mutta sehän onkin muistelmapohjainen). Edith Södergran suomenruotsalaiselta puolelta on mieleeni. Myös Uuno Kailaan ja monien aikalaistensa runot ovat mieleeni. Mä en henkkoht hirveästi pidä Waltarista, vaikka ymmärrän miksi monet pitävät. Olen 45v., itsenäisissä asiantuntijatöissä. Mulla lienee sitten pölyinen sielu? :)
saa vastata suomenruotsalaisen (eli kirjat on käännetty suomeksi) niin ehdottomasti Tove Jansson. Muumikirjoista ne etenkin myöhäisemmät ovat aivan huikeita ja samaten esimerkiksi Kesäkirja ja Kuvanveistäjän tytär. Ja sarjakuvat.
Kyllä se on Seitsemän veljestä. Kestää useamman lukukerran, ihan mielettömän hyvä teos.
tunnustaa ,mulla on tuo kirja hyllyssä mutten ole lukenut, pitäis vissiin aloittaa.
saa vastata suomenruotsalaisen (eli kirjat on käännetty suomeksi) niin ehdottomasti Tove Jansson. Muumikirjoista ne etenkin myöhäisemmät ovat aivan huikeita ja samaten esimerkiksi Kesäkirja ja Kuvanveistäjän tytär. Ja sarjakuvat.
Muumeissa on jotan maagista. Ja lisäksi syvää viisautta joka sanassa.
Kirjailijoissa minäkin kallistun Janssoniin.
tunnustaa ,mulla on tuo kirja hyllyssä mutten ole lukenut, pitäis vissiin aloittaa.
kantsii. Mulle suurin yllätys oli se, että se on hauska ja viihdyttävä.
Maa on syntinen laulu. Se yllätti, odotin jotain ihan muuta. Kirja löytyi kirjaston varastosta eikä sitä ollut kukaan lainannut vuosikymmeneen.
kun niitä on hyviä niin monta.
Aleksis Kivi, Frans E. Sillanpää, Mika Waltari, Timo K. Mukka ja Väinö Linna vanhemmista jo edes menneistä.
Nykyisistä Kauko Röyhkä on mielenkiintoisin.