"Yhyy mun palkka on vaan 3000 euroa kuukaudessa" ARGH!
MITEN NIIN VAAN?! Kysynpähän vaan. Pieni asia muakin ärsyttää, mutta juurikin tällaiset ihmiset, jotka hokevat, että palkkani on vaan vaivaiset 3000 e kuukaudessa, miten ihmeessä elän sillä?
Mulla on palkka tunneista riippuen 1300-1700 e kuukaudessa. Miehellä 2000 e:n luokkaa. Eli yhteensä meillä on tulot suurinpiirtein pikkasen päälle 3000 e. Ja me pärjätään vallan mainiosti, niin en ymmärrä niitä ketkä ruikuttaa jos jo toisella osapuolella on palkka sen päälle 3000 e. Meillä on kuitenkin 2 autoa, paritalo, kohta 2 lasta. Pian jään äitiyslomallekkin ja silti meinattiin pärjätä vallan mainiosti.
Minkä takia sitä luksusta pitää hankkia niin paljon, ettei rahat riitä? Ja kyllä me ollaan päästy matkustelemaankin joka vuosi jossain, jos on intoa ollut lähteä. Tällä hetkellä säästössä on 8000 euroa. Kuukausittain saadaan säästöön 200-600 e, riippuen menoista. Ikää meillä 24 v ja 25 vuotta.
Kommentit (98)
Olen rikkaan talon porsas ja nyk. yh, jolla 3000 euroa liksa. Tunnen oloni köyhäksi. Asun Helsingissä, jossa en saa riittävästi edes asuntolainaa.
Sitäpaitsi odotahan kun se pikku siitä kasvaa ja haluaa harrastaa, merkkivaatetta, puhelimen, nettiyhteyden, oman huoneen, matkoille ja ihan kaikkea muutakin mitä IHAN KAIKILLA MUILLA ON.
pakko se sun on niitä ostaa...
elämä on valintoja...
ikuisuusaihe...
häntä heiluttaa koiraa...
mut sähän sanoit taikasanat jo, ku muillaki on...
pätee aika moneen muuhunkin pakko saada heti nyt sama vaikka vipillä -asiaan...
Miksi ihmeessä ei olisi totta? Meillä on jo 2 lasta, rakennutimme juuri omakotitalon (tosin pienehkön) meillä on 2 (vanhaa) autoa. Säästössä meillä oli taloa varten 25000 euroa ja 2 vuotta sitten menimme naimisiin ja häihin paloi 8000 euroa. Penniäkään emme ole vanhemmilta tai muilta saaneet. Nettotulot 2500-3000 euroa.
mutta pk-seudulle et ainakaan rakennuttanut, et edes sitä pientä. Ymmärrä nyt sinäkin että asumiskustannukset pk-seudulla ja jossain peräkylällä on eri hintaiset.
Olen rikkaan talon porsas ja nyk. yh, jolla 3000 euroa liksa. Tunnen oloni köyhäksi. Asun Helsingissä, jossa en saa riittävästi edes asuntolainaa.
Sitäpaitsi odotahan kun se pikku siitä kasvaa ja haluaa harrastaa, merkkivaatetta, puhelimen, nettiyhteyden, oman huoneen, matkoille ja ihan kaikkea muutakin mitä IHAN KAIKILLA MUILLA ON.
pakko se sun on niitä ostaa...
elämä on valintoja...
ikuisuusaihe...
häntä heiluttaa koiraa...
mut sähän sanoit taikasanat jo, ku muillaki on...
pätee aika moneen muuhunkin pakko saada heti nyt sama vaikka vipillä -asiaan...
Mun ja mieheni tulot on kk n. 15.000e, plus mies nostaa osinkoa vaihtelevan määrän firmastaan pari kertaa vuodessa. Asumme Helsingissä, meillä on 800.000 euron asunto, josta lainaa miehen nimissä n. 400.000. Uskokaa tai älkää, silti meillä tekee joskus tiukkaa, kun kulutustottumukset on mitä on...Jotenkin sitä menee kai suhteellisuudentaju, kun kaikki ympärillä olevat on yhtä hyvätuloisia (moni tienaa vieläkin paremmin). Kai sitä pitää vaan todeta että Suomi todella alkaa olla aika eriytynyt yhteiskunta...
Miksi ihmeessä ei olisi totta? Meillä on jo 2 lasta, rakennutimme juuri omakotitalon (tosin pienehkön) meillä on 2 (vanhaa) autoa. Säästössä meillä oli taloa varten 25000 euroa ja 2 vuotta sitten menimme naimisiin ja häihin paloi 8000 euroa. Penniäkään emme ole vanhemmilta tai muilta saaneet. Nettotulot 2500-3000 euroa.mutta pk-seudulle et ainakaan rakennuttanut, et edes sitä pientä. Ymmärrä nyt sinäkin että asumiskustannukset pk-seudulla ja jossain peräkylällä on eri hintaiset.
Lainaa 175000 euroa (ei tonttia mukana vielä) ja nimenomaan, ymmärtäkää te että joillakin pienituloisia ihan totta on nämä ilman vanhempia ja perintöjä ja muita. Ei kannata tyhmänä tulla huutelemaan!
ettei meillä ole velkaa. Kyllä meillä on asunnosta velkaa 200 000 e. Suurinpiirtein 1000 euroa kuukaudessa menee lainan lyhennykseen.
ap
Puolet nettotuloista menee lainan lyhennykseen? Aika tiukasti mitoitettu.
Minäkin olen sitä mieltä, että pitää syödä (=kuluttaa) sen mukaan, mitä tienaa. Mutta kun palkka kasvaa, kasvaa samassa suhteessa menotkin ja vaatimukset.
Tyytyväinen olen itse tämän hetkiseen palkkaani (6100 e/kk + lisät 0-2000e/kk). Sain palkkaneuvottelussa juuri äsken sitä nostettua ja vastaa nyt koulutustani, osaamistani ja merkitystäni meidän työyhteisössä.
Että siitä ei saa kuin pahan mielen. Ei tule tulonsiirtoja ja veroihin+veroluontoisiin maksuihin menee kolmannes. Siis vaivaisesta 3 tonnista menee kolmannes jo ennen kuin sitä edes näkee!
Miksi ihmeessä ei olisi totta? Meillä on jo 2 lasta, rakennutimme juuri omakotitalon (tosin pienehkön) meillä on 2 (vanhaa) autoa. Säästössä meillä oli taloa varten 25000 euroa ja 2 vuotta sitten menimme naimisiin ja häihin paloi 8000 euroa. Penniäkään emme ole vanhemmilta tai muilta saaneet. Nettotulot 2500-3000 euroa.mutta pk-seudulle et ainakaan rakennuttanut, et edes sitä pientä. Ymmärrä nyt sinäkin että asumiskustannukset pk-seudulla ja jossain peräkylällä on eri hintaiset.
Lainaa 175000 euroa (ei tonttia mukana vielä) ja nimenomaan, ymmärtäkää te että joillakin pienituloisia ihan totta on nämä ilman vanhempia ja perintöjä ja muita. Ei kannata tyhmänä tulla huutelemaan!
Ketju alkoi otsikolla
"Yhyy mun palkka on vaan 3000 euroa kuukaudessa" ARGH!
Tottakai pienempituloinen pärjää paremmin jos asumisesta ei tarvitse maksaa kuin murtoosa siitä mitä toisaalla. Niin eikö silloin toiselle tuska palkan riittämättömyydestä voi olla ihan todellisuutta, eikä vain pelkkää holtitonta rahan käyttöä.
Miten voi olla rahaa kahteen autoon ja paritaloon noin pienillä tuloilla?! Eihän niillä makseta edes asuntolainan korkoja?! Oletko varma ettet nyt unohtanut kertoa jotain? Kuka ne autot ja talon on maksanut? En käsitä!
Kirjoittamasi on ihan totta, moni vähemmän tienaava saa käteen paljon enemmän kun huomioidaan esim. sosiaalinen asuminen ja muut tuet.
Jos suomessa lähtee kouluttautumaan ja haluaa siitä rahallisesti hyötyä niin aika pian pitäisi päästä 4500 e / kk + palkkoihin jotta siitä on vastaavaa hyötyä.
palkka 3000€ luokkaa ja rahasummana olen siihen kyllä ihan tyytyväinen. Mutta toki se nyppii että takana on pitkä koulutus on toiset saa vastaavasta työstä vähemmällä työkokemuksella enemmän palkkaa - eli epäoikeudenmukaisuus on se tyytymättömyyttä ruokkiva tekijä.
Elämisen kannalta on ihan eri asia asuuko esim. jossain pikkukunnassa vai pk-seudulla. Osittain valintakysymys sekin.
vielä tähän. Että ruikuttamista en ymmärrä minäkään. Jos vaikka päättää hankkia viisi lasta, lienee itsestäänselvää että kuluja on enemmän kuin kahdesta?Ja on oltava isommat autot, asunnot, ja kaikkien niiden mahdolliset harrastukset maksaa. Ts en tajua tätä, että järjestetään elämä tietylle mallille, ja sitten ruikutetaan kun ei rahat riitä siihen mihin "pitäisi" - eikö se elämä ja vaatimustaso pitäisi järjestää _tulojen mukaiseksi_?
palkka 3000€ luokkaa ja rahasummana olen siihen kyllä ihan tyytyväinen. Mutta toki se nyppii että takana on pitkä koulutus on toiset saa vastaavasta työstä vähemmällä työkokemuksella enemmän palkkaa - eli epäoikeudenmukaisuus on se tyytymättömyyttä ruokkiva tekijä.
Elämisen kannalta on ihan eri asia asuuko esim. jossain pikkukunnassa vai pk-seudulla. Osittain valintakysymys sekin.
ap ansaitsee 3700 e ja siitä jää käteen max 2500 e ja lainanlyhennyksiin menee ap:n mainitsema 1000 e ja ruokaa ap:n mainitsema 400 e. Jäljelle jää 1100. Paritalon sähkö ja vesi tekevät vähintään 300 e kuussa. Kahden auton vakuutukset ja bensat 200-300 e kuussa. Jäljelle jää 400 e jolla maksetaan netit, lehdet. puhelimet jne JA TALON VAKUUTUS ja silti "jää" jopa 800 e kuussa...... Miten kukaan edes uskoo ap:ta ????
Niin selvä kusetus taas ja mammat uskoo ja "ihmettelee" kuinka säästäväinen ap on...
noista tuloista ei voi jäädä yhtään mitään käteen saati sitten 800 r säästöön..ja kait lasten hoitokin maksaa 200 e kuussa
saa millään puristettua ruokakulujani 400 euroon, tai sitten syödään pelkkää ranskanpottua ja nakkia. Kyllä mulla 600 euroa menee kuukaudessa ruokaan, joten ihmettelen ap:n pieniä kuluja. No kunhan lapset kasvaa.....kolmea lasta elätän kolmentonnin brutolla, lapsilisillä ja elareilla. Auto on ja velkainen asunto. Pakko olla se velka, kun samansuuruisella vuokralla en saisi kuitenkaan asumistukea, saati että kunnan kämppään edes pääsisin tulorajojen takia ja jossain sitä on asuttava. Ihmettelen, miten pienempituloiset oikein pärjää!
Revin ruokaan vitamiinilisää mustikkametästä, kasvimaalta, katiskalla, ongella ja sienessä. Ymmärrän hyvin heitä, joilla kolmentonnin tuloilla tekee tiukkaa.
En ehdi lukea kommentteja, mutta itse tienaan 1600€ ja silläkin pitää pärjätä ja pärjäänkin hyvin. Miksi ihmeessä joku kehtaa valittaa jos palkka on huimat 3000€. Minulla on auto ja asunto. Velkakin on neljän vuoden kuluttua maksettu.
ja valitan pienestä palkasta. En siksi, että sillä ei tulisi toimeen, vaan siksi, että se on työni vaativuuteen ja alan palkkataulukoihin nähden pieni palkka.
Mutta sekin kannattaa muuten muistaa, että jos yhden palkka on se 3000, niin siitä menee veroja huomattavasti enemmän kuin kahden pienestä palkasta jotka yhteensä tekee 3000 euroa.
TOsin en kyllä ymmärrä miten noilla teidän tuloilla on hankittu 2 autoa, paritalo ja vielä säästöönkin rahaa. Mulla ei ainakaan olisi minkäänlaiseen omakotitaloon varaa (asun Helsingissä) omilla tuloillani...
jos mun palkka olisi VAIN 3000e/kk. Olen opiskellut kauan, teen paljon töitä (sillä pidän työstäni) ja haluan kunnon korvauksen siitä.
ja valitan pienestä palkasta. En siksi, että sillä ei tulisi toimeen, vaan siksi, että se on työni vaativuuteen ja alan palkkataulukoihin nähden pieni palkka. Mutta sekin kannattaa muuten muistaa, että jos yhden palkka on se 3000, niin siitä menee veroja huomattavasti enemmän kuin kahden pienestä palkasta jotka yhteensä tekee 3000 euroa. TOsin en kyllä ymmärrä miten noilla teidän tuloilla on hankittu 2 autoa, paritalo ja vielä säästöönkin rahaa. Mulla ei ainakaan olisi minkäänlaiseen omakotitaloon varaa (asun Helsingissä) omilla tuloillani...
Kaksi autoa ja paritalo. Kaksi lasta.
Meidän aluellamme paritalo maksaa puoli miljoonaa. Mikä pankki antaa rahaa ap:n perheen nettotuloilla...?
nähden aivan liian vähän! Mä ruikutan mutta yritän myös tehdä asialle jotain, eli haen uutta työtä.
ja valitan pienestä palkasta. En siksi, että sillä ei tulisi toimeen, vaan siksi, että se on työni vaativuuteen ja alan palkkataulukoihin nähden pieni palkka. Mutta sekin kannattaa muuten muistaa, että jos yhden palkka on se 3000, niin siitä menee veroja huomattavasti enemmän kuin kahden pienestä palkasta jotka yhteensä tekee 3000 euroa. TOsin en kyllä ymmärrä miten noilla teidän tuloilla on hankittu 2 autoa, paritalo ja vielä säästöönkin rahaa. Mulla ei ainakaan olisi minkäänlaiseen omakotitaloon varaa (asun Helsingissä) omilla tuloillani...
Kaksi autoa ja paritalo. Kaksi lasta. Meidän aluellamme paritalo maksaa puoli miljoonaa. Mikä pankki antaa rahaa ap:n perheen nettotuloilla...?
Miksi ihmeessä ei olisi totta? Meillä on jo 2 lasta, rakennutimme juuri omakotitalon (tosin pienehkön) meillä on 2 (vanhaa) autoa. Säästössä meillä oli taloa varten 25000 euroa ja 2 vuotta sitten menimme naimisiin ja häihin paloi 8000 euroa. Penniäkään emme ole vanhemmilta tai muilta saaneet. Nettotulot 2500-3000 euroa.