"Yhyy mun palkka on vaan 3000 euroa kuukaudessa" ARGH!
MITEN NIIN VAAN?! Kysynpähän vaan. Pieni asia muakin ärsyttää, mutta juurikin tällaiset ihmiset, jotka hokevat, että palkkani on vaan vaivaiset 3000 e kuukaudessa, miten ihmeessä elän sillä?
Mulla on palkka tunneista riippuen 1300-1700 e kuukaudessa. Miehellä 2000 e:n luokkaa. Eli yhteensä meillä on tulot suurinpiirtein pikkasen päälle 3000 e. Ja me pärjätään vallan mainiosti, niin en ymmärrä niitä ketkä ruikuttaa jos jo toisella osapuolella on palkka sen päälle 3000 e. Meillä on kuitenkin 2 autoa, paritalo, kohta 2 lasta. Pian jään äitiyslomallekkin ja silti meinattiin pärjätä vallan mainiosti.
Minkä takia sitä luksusta pitää hankkia niin paljon, ettei rahat riitä? Ja kyllä me ollaan päästy matkustelemaankin joka vuosi jossain, jos on intoa ollut lähteä. Tällä hetkellä säästössä on 8000 euroa. Kuukausittain saadaan säästöön 200-600 e, riippuen menoista. Ikää meillä 24 v ja 25 vuotta.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 03:19"]
Suomi on kallis maa, kyllä, mutta jotain rajaa voisi myös laittaa näihin ihmisten peruspalkkoihin. Joku perus toimistorotta ja palkka 3000 euroa kahvinjuomisesta ja perushommista, huh huh. Monet tosiaan elävät siinä illuusiossaan että "teen niin vaativaa työtä että oksat pois." Tilastollisesti suurin osa työntekijöistä on kuitenkin juuri niitä 8-16 kahvinjuojia.
[/quote]
MIssä on tuollaisia hommia, joissa saa lähinnä kuluttaa aikaa kahvia juoden ja saa 3000 e / kk? Haluaa sinne! Jostain kunnalta ja valtioltako noin rentoja paikkoja löytyy?
Itse kun olen yksityisessä kans. välisessä yrityksessä töissä, IT-alalla, niin sen vähän päälle kolmentonninsa päälle saa totisesti tehdä pers ruvella ja usein kovan stressinkin kera töitä jatkuvasti. Kahvitteluakaan varten ei ehdi mihinkään taukotilaan koskaan vaan automaatisti kuppi vaan koneen ääreen ja siinä koodatessa kahvi alas kurkusta.
AP puhuu paskaa
kahden auton kulut onvat varmaankin bensoineen 300 e
lainan lyhennys varmaankin vähintään 1000 e
ruokaan pakko mennä ainakin 700 e
lämpö, sähkö, vakuutukset, puhelimet jne 600 e
vaatteet, lääkkeet yms 200 e
plus kaikki muu.
ei todellakaan voi jäädä 600 e säästöön EI TODELLAKAAN
[quote author="Vierailija" time="09.08.2012 klo 11:37"]
MITEN NIIN VAAN?! Kysynpähän vaan. Pieni asia muakin ärsyttää, mutta juurikin tällaiset ihmiset, jotka hokevat, että palkkani on vaan vaivaiset 3000 e kuukaudessa, miten ihmeessä elän sillä?
Mulla on palkka tunneista riippuen 1300-1700 e kuukaudessa. Miehellä 2000 e:n luokkaa. Eli yhteensä meillä on tulot suurinpiirtein pikkasen päälle 3000 e. Ja me pärjätään vallan mainiosti, niin en ymmärrä niitä ketkä ruikuttaa jos jo toisella osapuolella on palkka sen päälle 3000 e. Meillä on kuitenkin 2 autoa, paritalo, kohta 2 lasta. Pian jään äitiyslomallekkin ja silti meinattiin pärjätä vallan mainiosti.
Minkä takia sitä luksusta pitää hankkia niin paljon, ettei rahat riitä? Ja kyllä me ollaan päästy matkustelemaankin joka vuosi jossain, jos on intoa ollut lähteä. Tällä hetkellä säästössä on 8000 euroa. Kuukausittain saadaan säästöön 200-600 e, riippuen menoista. Ikää meillä 24 v ja 25 vuotta.
[/quote] Luksusta? Minulla on palkka tuon verran, käteen jää kuukaudessa 2000 ja risat. Vuokra on Espoon halvimpia, kaupungin vuokrakolmio 950 euroa. Kaksi koululaista, kaksi kissaa, vanha auto, vanha kesämökki jonka lainaa lyhennän 110 euroa kuussa. Lapsilla muutama harrastus joihin menee tonni vuodessa. Normaalit vakuutukset, ruoka, vaatteet kirppikseltä ja ketjuliikkeistä. Omillaan asuvaa lukiolaista tuen satasella kuussa. Luksuselämää? Tosin en valita koskaan, rahat riittävät toistaiseksi joka toinen vuosi tehtävään viikon Kanarian lomaan, auton huoltoon ja korjauksiin ja omaan lounasruokailuun.
Mun miehen palkka on 4500e ja oma palkkani päälle 3000e. Hyvin tullaan toimeen, mutta koulutukseen ja työvuosien verrattuna, ne voisivat olla ainakin tonnin enemmän. Toisaalta tällaisena aikana, kun töitä on huonosti, saa olla tyytyväinen vähän alipalkattuunkin työhön!
Jos tuntuu epäoikeudenmukaiselta että yliopiston käynyt tienaa vähemmän kuin amiksen käynyt, niin sitten ei varmaankaan kannata hakeutua sinne yliopistoon.
Minäkin tunnen yhden n. 20v pariskunnan, jolla on lapsi. Asuvat omakotitalossa, äiti on kassalla ja isä tekee jotain perus haalarihommia. Se omakotitalo ei tosin ole mikään lukaali järven rannalla vaan vanha hökkeli, pienellä paikkakunnalla, kantabaaria vastapäätä. Enkä yhtään liitoittele. Kaks autoakin heillä taitaa olla, joku Toyota corolla vuodelta 97 ja työauto "firman piikkiin". Äiti taitaa saada jonkun perus 1500€ ja isä sit päälle 2000€ Mutta ihan hyvin heillä näyttää menevän.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2012 klo 11:41"]
ja valitan pienestä palkasta. En siksi, että sillä ei tulisi toimeen, vaan siksi, että se on työni vaativuuteen ja alan palkkataulukoihin nähden pieni palkka.
Mutta sekin kannattaa muuten muistaa, että jos yhden palkka on se 3000, niin siitä menee veroja huomattavasti enemmän kuin kahden pienestä palkasta jotka yhteensä tekee 3000 euroa.
TOsin en kyllä ymmärrä miten noilla teidän tuloilla on hankittu 2 autoa, paritalo ja vielä säästöönkin rahaa. Mulla ei ainakaan olisi minkäänlaiseen omakotitaloon varaa (asun Helsingissä) omilla tuloillani...
[/quote]
meillä mies tienaa 2500 e kuussa ja minä oon työkkärin rahalla. Säästöön jää kuussa 400 e ja matkustellaan. Vuokraa maksetaan 700 e kuussa + sähkö ja yksi lapsi on.
Mulla viimeinen palkka rapiat kuus tonnia, no käteenhän siitä jää just se kolme tonnia ja pari satasta päälle. Asun yksin vanhassa 45m2 aika peruskuntoisessa kerrostalossa lähiössä (ei pk-seutu), tässä talossa myös kaupungin vuokra-asuntoja, eli nistejä ja juoppoja riittää, julkkariremonttia pukkaa ja lainaakin kämpästä vielä yli 100000. Ajan 10v vanhalla autolla, se on sentään kokonaan maksettu. Opintolainaa jäljellä vielä melkein kymppitonni. Terveydentilasta johtuvia menoja parin vuoden aikana yht. 10000. Viime vuoden ulkomaanmatka suuntautui Tallinnaan.
Että joo, aikamoista luksuselämää kuuden tonnin palkalla..Huonekaluista puolet on ihan ikeasta/kirpparilta, asunnon ikkunat vuorattu maalarinteipillä pahimmista vetokohdista (vänkyrät ikkunat eivät avaudu, ja jos avautuvat, en saa enää kiinni), vaatteni ostan hankkamaukalta tms, telkkari on kodin ykkösen alesta hankittu, dvd-soitinta ei ole, älypuhelin on 2,5v vanha, ei ole tablettitietokonetta.
Teidän yhteenlasketut bruttotulot on siis n. 3000€. Ja vaikka nyt ihan minimi veroprosentilla menisitte, käteen ei voi yli 2000€ jäädä.
Kahden auton ylläpitäminen, etenkin kun on
pitkät työmatkat, syö vähintään 500€/kk. Siis polttoaineet, vakuutukset, huollot, ajoneuvoverot, mahdolliset lyhennykset autolainasta.Ruokaan kerroit menevän n. 400€. Lapsen ph 200€. Asutte yhtiössä, teillä on siis vastike maksettavana?
Kai kuitenkin kotivakuutus, vesi, sähkö, puhelin, nettiyhteys, ym. laskut tekevät nuukaillenkin n. 300€/kk.Yhteensä siis kuluja tässä vaiheessa 1400€.
Ja asuntolainaan tonni... Ja säästöönkin vielä jää. Niin ja se kohta syntyvä toinenkin lapsi...Voi olla, että mun matikka on alkeellinen, mutta mä en saa tätä yhtälöä kyllä oikein toimimaan.
Taisin olla huolimaton ja jättää sanan käteen pois lauseiden välistä.
Toinen autolaina on tosiaan maksettu. Toisesta on hieman jäljellä. Vakuutukset tulevat kuukausittain pienenä summana. Emme halunneet 4 kuukauden väliä ja isoa summaa. Näin pysymme kärryillä rahan käytöstämme. Lapsen päiväkoti maksu on hieman yli 200 euroa. Lainaan menee kuukaudessa 1000 e. Vastike on vaivaivet 65 euroa, kun asumme paritalossa ja osakkaita ei ole. Sähkölasku vaihtelee 40-80 euron välillä riippuen paljonko sitä käytetään. Ruokaan menee viikossa n.100 euroa Kuukautta kohti siis 400 euroa. Rahaa säästöön jää kuukaudessa riippuen 200-600 euroa. Joinakin parempina kuukausina jää enemmän, toisinaan vähemmän.
Ja ei, kyllä ne kummatkin autot löytyy pihasta, eikä Laitilasta.
Miksi se on niin vaikea uskoa, että nuorillakin ihmisillä voi jäädä rahaa säästöön ja he pärjäävät pienemmällä? Kertaakaan emme ole vastaanottaneet kummaltakaan isovanhemmilta rahaa, lapsille he ostavat sillon tällön pari vaatetta , kun niistäkin on sanottu ettei niitä tarvita, vaatteita kun on kaapit pullollaan.
Mies on asunut yksinään jo 16-vuotiaasta asti ja tullut toimeen omillaan. Käynt töissä opiskelun aikana. Kuten myös minäkin. Muutin 18-vuotiaana pois kotoa asumaan vuokralle ja sillonkaan ei tarvinnut vanhemmilta rahaa pyytää. Tein koulun ohella töitä ja elätin itseni, silloin tällöin jopa elätin veljeäni.
En ymmärrä mikä tarve teillä ns. vanhemmilla on lytätä meidät nuoret, jos tulemme toimeen omillamme ja pärjäämme. Rahaa jää säästöön sun muuta.
Ja nyt hiljenen, kotihommat odottavat.
Ap
minimissään 3300, tai 3700... kyllähän tuolla jo pärjää, ehkä ne surkuttelijat puhuvat brutosta!
En kyllä ihan hirveästi kehtaisi taivastella toisten rahojen riittämättömyyttä tuollaisella harakiri-lainalla.
200 000 euroa, 1000 euron lyhennyksellä? Ei ihme että ei tee asuminen tiukkaa, itse en öitäni nukkuisi tuollaisen pommin päällä istuessani.
Tervetuloa tänne pk-seudulle. Vaikka molemmat tienaisi sen 3000e/kk (brutto), niin tiukkaa tekee, jos ei ole sponsoreita missään muodossa.
Joten voitko nyt ystävällisesti vaan todeta että aloituksesi oli lapsellinen, ajattelematon purkaus, jolle ilmeinen selitys on mitätön elämänkokemuksesi? Kiitos.
Taisin olla huolimaton ja jättää sanan käteen pois lauseiden välistä.
kuinka yhdellä "huolimattomuudella" _käteen_ jäävät kuukausitulot kasvoivat 1000 eurolla...
minimissään 3300, tai 3700... kyllähän tuolla jo pärjää, ehkä ne surkuttelijat puhuvat brutosta!
minäkin joka vastasin ja kerroin omista riitttämättömistä 3400 euron tuloistani tarkoitin että mulla on brutto ton verran, käteen jää semmoisen 2100 euroa kuussa... Tilannehan tosiaan on täysin eri kun ap puhuukin käteenjäävästä tulosta.
Teidän yhteenlasketut bruttotulot on siis n. 3000€. Ja vaikka nyt ihan minimi veroprosentilla menisitte, käteen ei voi yli 2000€ jäädä. Kahden auton ylläpitäminen, etenkin kun on pitkät työmatkat, syö vähintään 500€/kk. Siis polttoaineet, vakuutukset, huollot, ajoneuvoverot, mahdolliset lyhennykset autolainasta. Ruokaan kerroit menevän n. 400€. Lapsen ph 200€. Asutte yhtiössä, teillä on siis vastike maksettavana? Kai kuitenkin kotivakuutus, vesi, sähkö, puhelin, nettiyhteys, ym. laskut tekevät nuukaillenkin n. 300€/kk. Yhteensä siis kuluja tässä vaiheessa 1400€. Ja asuntolainaan tonni... Ja säästöönkin vielä jää. Niin ja se kohta syntyvä toinenkin lapsi... Voi olla, että mun matikka on alkeellinen, mutta mä en saa tätä yhtälöä kyllä oikein toimimaan.
Taisin olla huolimaton ja jättää sanan käteen pois lauseiden välistä. Toinen autolaina on tosiaan maksettu. Toisesta on hieman jäljellä. Vakuutukset tulevat kuukausittain pienenä summana. Emme halunneet 4 kuukauden väliä ja isoa summaa. Näin pysymme kärryillä rahan käytöstämme. Lapsen päiväkoti maksu on hieman yli 200 euroa. Lainaan menee kuukaudessa 1000 e. Vastike on vaivaivet 65 euroa, kun asumme paritalossa ja osakkaita ei ole. Sähkölasku vaihtelee 40-80 euron välillä riippuen paljonko sitä käytetään. Ruokaan menee viikossa n.100 euroa Kuukautta kohti siis 400 euroa. Rahaa säästöön jää kuukaudessa riippuen 200-600 euroa. Joinakin parempina kuukausina jää enemmän, toisinaan vähemmän. Ja ei, kyllä ne kummatkin autot löytyy pihasta, eikä Laitilasta. Miksi se on niin vaikea uskoa, että nuorillakin ihmisillä voi jäädä rahaa säästöön ja he pärjäävät pienemmällä? Kertaakaan emme ole vastaanottaneet kummaltakaan isovanhemmilta rahaa, lapsille he ostavat sillon tällön pari vaatetta , kun niistäkin on sanottu ettei niitä tarvita, vaatteita kun on kaapit pullollaan. Mies on asunut yksinään jo 16-vuotiaasta asti ja tullut toimeen omillaan. Käynt töissä opiskelun aikana. Kuten myös minäkin. Muutin 18-vuotiaana pois kotoa asumaan vuokralle ja sillonkaan ei tarvinnut vanhemmilta rahaa pyytää. Tein koulun ohella töitä ja elätin itseni, silloin tällöin jopa elätin veljeäni. En ymmärrä mikä tarve teillä ns. vanhemmilla on lytätä meidät nuoret, jos tulemme toimeen omillamme ja pärjäämme. Rahaa jää säästöön sun muuta. Ja nyt hiljenen, kotihommat odottavat. Ap
Miehellä ainakin ja sinullakin luulisi olevan reilut 2000 euroa. Yhteenlasketut tulot siis ennen veroja yli 5000 euroa! Yleensä ihmiset puhuvat bruttopalkasta eikä netosta, ellet ole sitä tiennyt.
Teillähän on ihan hyvät tulot!
ja valitan pienestä palkasta. En siksi, että sillä ei tulisi toimeen, vaan siksi, että se on työni vaativuuteen ja alan palkkataulukoihin nähden pieni palkka. Mutta sekin kannattaa muuten muistaa, että jos yhden palkka on se 3000, niin siitä menee veroja huomattavasti enemmän kuin kahden pienestä palkasta jotka yhteensä tekee 3000 euroa. TOsin en kyllä ymmärrä miten noilla teidän tuloilla on hankittu 2 autoa, paritalo ja vielä säästöönkin rahaa. Mulla ei ainakaan olisi minkäänlaiseen omakotitaloon varaa (asun Helsingissä) omilla tuloillani...
Kaksi autoa ja paritalo. Kaksi lasta. Meidän aluellamme paritalo maksaa puoli miljoonaa. Mikä pankki antaa rahaa ap:n perheen nettotuloilla...?
Suuressa osassa Suomea paritalot eivät maksa paljon 150 000 euroa enempää...
Meillä on 100 neliön okt, joka maksoi remontteineen 85 000 euroa, 2000 neliön tontti, 2 autoa. Tulot myös tuon 3000 euroa. Ei mitään ongelmia lainan saannissa.
Meidän paikkakunnalla ei ole myynnissä ainuttakaan yli 300 000 euron hintaista asuntoa mitä netistä katselee. Sillä saisi jo yli 200 neliön okt:n joka on alle 10v sitten rakennettu. Helsingissä sillä tietysti saisi vaan autopaikan jostain parkkihallista, tiedetään :D
Taas perus av-tietämys loistaa. Eli tienaatte 3000e bruttona käteen? Mikä lauseessa mättää? Jos et tiedä, kaivatko peruskoulun kirjat käteen?
Toinen mikä mättää on asumiskustannuksenne. Jos paritalon vastike on vain 65e (mitä muuten tarkoittaa ei osakkaita?) ja sähkölasku 40-80e kuussa, niin millä se torppa lämpeää? Varmasti ei mahdu kaikki asunnon kulut 105-145e haarukkaan, olettaen että asunto ei ole 30-neliöinen?
Oikeasti, miten helvetin vaikeaa se voi olla ymmärtää bruton ja neton eroa??
äh tää on taas näitä...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2012 klo 11:37"]
[/quote]
ihmiset ovat erilaisia. kaikille ei nyt vain riitä elämässä se, että saa asua kaupungin vuokratalossa huonolla alueella, ei voi harrastaa juuri mitään ylimääräistä, jokainen ulkomaanmatka on ponnistus (jos sellaisia edes on), ruoka- ja vaatekaupassa täytyy roposet laskea viimeisen päälle ja suunnitella ja säästää jokaiseen pikkumenoonkin. mieluummin sitä elää vähän vapaammin, ilman jatkuvaa stressiä rahojen riittävyydestä.
pk-seudulla hyvillä alueilla omistusasunnossa (ei kerrostalossa) asuminen on sen verran kallista puuhaa, etteivät mainitsemasi tulot riitä siihen alkuunkaan, joten ymmärrän kyllä näiden 3000-4000 euroa tienaavien kitinän siitä, etteivät rahat meinaa millään riittää, sillä kuulun itse samaan kategoriaan.