Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulkitkaa teinien toiminta:

Vierailija
08.08.2012 |

Tilanne: ollaan lapseton pariskunta Helsingistä. Kummityttö on 17-vuotias, asuu vanhempiensa kanssa keski-Suomessa. Tyttö ja sen vanhemmat kysyi saako tyttö ja sen poikaystävä tulla meille viikoksi kesällä. Tottakai suostuttiin. Haettiin lentokentältä, majoitettiin, syötettiin kolme kertaa päivässä kotona tai ravintolassa, käytettiin nähtävyyksillä, maksullisillakin.

Kertaakaan nuoret eivät kysyneet voivatko itse maksaa jotain. Pari kertaa pyydettiin että ne maksaa vaikka kahvit kaupungilla koko porukalle, ja ne näytti kauhistuneilta ja kinas keskenään kumpi maksaa. Ostivat itselleen karkkia jota söivät kotona tarjoamatta kertaakaan. Lähtiessään kiittivät kyllä.

Kysymys: voisitko kuvitella oman teinisi käyttäytyvän näin ja olisiko se sinusta ok? Olisiko meidän pitänyt suoraan pyytää heiltä rahaa tai heidän vanhemmiltaan? Tyhminä lapsettomina me luultiin että melkein aikuiset kyllä tajuavat osallistua kustannuksiin. Olisi kiva kuulla asiallisia neuvoja kuinka toimia ensi kerralla. Molemmat nuoret olivat olleet kesätöissä ja heillä oli rahaa, ostelivat itselleen paljon vaatteita, kenkiä ym.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitäti olettaa kummilapsen maksavan vierailunsa kustannukset ruoat yms.

Missä on vieraanvaraisuus?

Tässä tapauksessa sen poikaystävän voisi olettavan osallistuvan kustannuksiin jollain tasolla, omat liput maksettava.

Kuitenkin ruoat tarjoaisin tälle seurustelukumppanillekin enkä olettaisi hänen tuovan kotiini ruokaa.

Vierailujen pelisäännöt pitää sopia etukäteen.

Ihmettelen miksi viette monta kertaa ravintolohin syömään, kotiruoka tulee edullisemmaksi.

Vierailija
22/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäreni oli poikaystävänsä sukulaisissa vieraana muutaman päivän eipä tullut mieleen että olisi ruokansa pitänyt kustantaa. Kyseessä tyttären poikaystävän kummisetä joka oli kutsunut nuoret vierailulle. Jos kutsun meille vieraita niin kyllä tarjoan ruoat enkä oleta että tuovat eväät mukanaan.

Mutta ap, eivät tuon ikäiset oleta, että he maksavat. Ainoastaan siinä tapauksessa, että vanhemmat ovat antaneet rahaa mukaan ja sanoneet, että menkää KAIKKI syömään.

17-vuotias on lapsi ja olettaa, että kaikki maksetaan.

Asia kannattaa tehdä selväksi ennen seuraavaa vierailua. Siis vanhemmat keskenään. Viikko on pitkä aika... Olisit antanut mennä keskenään ja sanonut, että syökää kaupungilla. Varmaan on vanhemmat anteneet ruokarahaa...?

Ymmärrän ap, ettet lapsettomana tätä tilannetta ymmärtänyt. Minusta on kuitenkin outoa se, että kummilapsen vanhemmat olettivat teidän maksavan kaiken.

Jos poikani (17v) lähtisi kaverin luo kylään, puhuisin kyläpaikan äidin kanssn (done that) ja sopisin laitanko rahaa suoraan annettavaksi äidille, vai annanko lapselle (joka sitten maksaa omia kulujaan tms.).

Eli syyttävä sormi lähtee nyt kummilapsen vanhempiin päin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ehkä, hyväl tuuril sille poikaystvällekin.

Jos mulla kummit ois tullu tollastya pyytää ku oon heidän vieraanaan ni vararikko ois tullu :D

Teinillä ei useimmiten ole vielä työpaikkaa, ja kaikki eivät saa vanhemmiltaan paljoo rahaa kuukausittain... että jos ite olet ottanu ne kylää ni kyl sä maksat, jos muusta et teinin/teinin vanhempien kanssa sovi!

17v on ihan oikeasti todella kakara vielä mieleltään, ei osaa ajatella kaikkea ja kaikkia kuten vanhemat. moni asuu vielä useamman vuoden vanhemmillaan ja sitä omaa rahaa ei ole mitenkään järisyttävästi vielä. joten siitä vähästä rahasta varmastio teini haluaa pitää kiinni.

Ainakin meidän suvussa on aina ollu itsestäänselvää, että teineiltä/nuorilta aikuisilta harvemmin sitä rahaa pyydetään tollasis tilanteissa. vaikka teini jo asuisi omillaan ja kävisi töissä, hän vasta aloittelee elämäänsä. Toimeentulo ei ole vielä vakaata.

Ite oisin kumiosapuolena ilosena maksanu kyl kaiken. Tosin ehkä hillitymmin ollu menojaki, ettei kaikkii rahoi mee siihe et juoksee eri tapahtumissa. lisäksik oisin laittanu kummilapselleni parikymppi taskurahaa mukaan hänen kotiin lähtiessään.

t. 21v nuori aikuinen, joka kyllä tulee suht omillaan jo toimeen, mutta kyllä se ilman varoitusta/etukäteen sopimistä saisi pieniä paniikkikohtauksia aikaan jos pitäs kuudelle hengelle kahvittelut maksaa parikin kertaa viikon aikana... tuntuisi omassa laihassa lompakossa pahana kolhuna.

en tajua miten joku voi vaatia sellasta ainakaan teiniltä, ite voisin sentää jo ehkä maksaakin jos etukäteen ois sovitu juttu.

Vierailija
24/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikeen odotit? :D

Ton ikäisen kehitysvaihe on MINÄMINÄMINÄMINÄ, ei mitään muuta.

Ehkä ulkonäkö hämäävästi saattaa muistuttaa aikuista, mutta aikuisia ne ei todellakaan ole, ei sinne päinkään.

Juu säännöt on sovittava vanhempien kanssa.

Teinit on teinejä eli ihan mahdottomia oikeesti vielä tuossa iässä.

Jos voisit olla yleistämättä :) Itse olen 17v nainen, ja en kyllä tunnista itseäni yhtään ap:n aloituksesta tai viestistäsi. Valitettavan moni ikäiseni ei kyllä osaa oikeasti käyttäytyä, mutta näin ei suinkaan ole kaikkien kohdalla. Olen kohtelias kaikkia kohtaan, opiskelen viimeistä vuotta lukiossa, asun yksin ja käyn töissä. Eikä kyllä tulisi mieleenkään toimia niin kuin ap:n kummityttö! Oikeasti, todella törkeää. Ehkä sinun kannattaisi soittaa kummityttösi vanhemmille ja selittää tilanne?

Vierailija
25/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikeen odotit? :D

Ton ikäisen kehitysvaihe on MINÄMINÄMINÄMINÄ, ei mitään muuta.

Ehkä ulkonäkö hämäävästi saattaa muistuttaa aikuista, mutta aikuisia ne ei todellakaan ole, ei sinne päinkään.

Juu säännöt on sovittava vanhempien kanssa.

Teinit on teinejä eli ihan mahdottomia oikeesti vielä tuossa iässä.

Jos voisit olla yleistämättä :) Itse olen 17v nainen, ja en kyllä tunnista itseäni yhtään ap:n aloituksesta tai viestistäsi. Valitettavan moni ikäiseni ei kyllä osaa oikeasti käyttäytyä, mutta näin ei suinkaan ole kaikkien kohdalla. Olen kohtelias kaikkia kohtaan, opiskelen viimeistä vuotta lukiossa, asun yksin ja käyn töissä. Eikä kyllä tulisi mieleenkään toimia niin kuin ap:n kummityttö! Oikeasti, todella törkeää. Ehkä sinun kannattaisi soittaa kummityttösi vanhemmille ja selittää tilanne?

Luulin jo olevani täysin kalkkeutunut. Olin itse samanlainen kuin sinä, ja kummityttönikin on vikaa vuotta lukiossa, kesätöissä ja muutenkin "fiku", joten kuvittelin hänen olevan kypsempi myös kyläillessään.

Emmekä halunneet pilata nuorten lomaa raha-asioilla, joten päätin avata keskustelun täällä. Se onkin ollut hyvin valaisevaa ja näyttää selvästi kahden eri tyylin mielipiteitä.

Vierailija
26/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitätinä koen, jos nuoret ovat vasta iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen, silloin olen aikuisena vastuussa heidän vierailunsa aikana aiheutuvista ns. juoksevista kuluista ruokailut, nähtävyydet jne.

Vierailija
27/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä olen jo nelikymppinen.

Mä kyllä sit maksan silloin kun se tulee meille.

Vierailija
28/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletatteko heidän maksavan ruuat ja majoituksen ?

HALOO, miski teinien pitäisi

Vierailija
29/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitäti tarjoaa luonnollisesti kotona ruoat ja majoituksen yms. + ehkä yhden päivän retkien kustannukset. Mutta kyllä tuon ikäinen jo saisi itse ainakin kohteliaasti tarjoutua itse maksamaan jotakin ravintolaa, kahvilareissua tai nähtävyyttä.

Vierailija
30/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vieraiden hyvien tapojen mukaan kuuluisi ainakin tarjoutua osallistumaan kustannuksiin. Eli tässä tapauksessa, jos teinien ajattelu ei siihen vielä riitä, niin vanhempien sitten. On minusta melko törkeää, mikäli kuvitellaan, että viikon vierailuun tarjotaan ystävällisesti mahdollisuus, mutta lisäksi kaikki muukin tulisi for free. Ja ymmärsinkö oikein, että vieraat kutsuivat itse itsensä kyläilemään?! :P

Ehdottomasti ei voida olettaa, että kummien kuuluisi tuollaisia lomia tarjota.

Vierailija
31/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletatteko heidän maksavan ruuat ja majoituksen ?

HALOO, miski teinien pitäisi

ja haluat käydä Lintsillä, odotatko että isäntäväkesi maksaa sen sinulle?

Vierailija
32/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ehkä, hyväl tuuril sille poikaystvällekin. Jos mulla kummit ois tullu tollastya pyytää ku oon heidän vieraanaan ni vararikko ois tullu :D Teinillä ei useimmiten ole vielä työpaikkaa, ja kaikki eivät saa vanhemmiltaan paljoo rahaa kuukausittain... että jos ite olet ottanu ne kylää ni kyl sä maksat, jos muusta et teinin/teinin vanhempien kanssa sovi! 17v on ihan oikeasti todella kakara vielä mieleltään, ei osaa ajatella kaikkea ja kaikkia kuten vanhemat. moni asuu vielä useamman vuoden vanhemmillaan ja sitä omaa rahaa ei ole mitenkään järisyttävästi vielä. joten siitä vähästä rahasta varmastio teini haluaa pitää kiinni. Ainakin meidän suvussa on aina ollu itsestäänselvää, että teineiltä/nuorilta aikuisilta harvemmin sitä rahaa pyydetään tollasis tilanteissa. vaikka teini jo asuisi omillaan ja kävisi töissä, hän vasta aloittelee elämäänsä. Toimeentulo ei ole vielä vakaata. Ite oisin kumiosapuolena ilosena maksanu kyl kaiken. Tosin ehkä hillitymmin ollu menojaki, ettei kaikkii rahoi mee siihe et juoksee eri tapahtumissa. lisäksik oisin laittanu kummilapselleni parikymppi taskurahaa mukaan hänen kotiin lähtiessään. t. 21v nuori aikuinen, joka kyllä tulee suht omillaan jo toimeen, mutta kyllä se ilman varoitusta/etukäteen sopimistä saisi pieniä paniikkikohtauksia aikaan jos pitäs kuudelle hengelle kahvittelut maksaa parikin kertaa viikon aikana... tuntuisi omassa laihassa lompakossa pahana kolhuna. en tajua miten joku voi vaatia sellasta ainakaan teiniltä, ite voisin sentää jo ehkä maksaakin jos etukäteen ois sovitu juttu.

Tästä huomaa oikein hyvin, miten eri ikäiset eroavat toisistaan :D Jos vertaa tätä lainaamaani 21-vuotiaan viestiä ja sitä seuraavaa 17-vuotiaan viestiä, niin kumpi vaikuttaa teinimmältä...?

Kotoahan tuommoset kohteliaisuuteen ja käyttäytymiseen liittyvät asiat pitäisi oppia.

T. 19v

Vierailija
33/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tässä teidän mielestä yhtään ole väliä sillä, että tyttö ja tytön vanhemmat pyysivät päästä kylään ja noihin maksullisiin menoihin? Eikä että ap kutsui heidät ja nyt marmattaa menoista..?

Kyllä minäkin kestitän omat kutsumani vieraat, mutta jos joku lähettää minulle viikoksi teinitytön ja (minulle tuntemattoman?) poikakaverin ja vielä sanoo että viekää tänne ja tonne niin kyllä se on minusta eri asia!

ap, sinuna ottaisin asian ystävällisessä hengessä puheeksi vanhempien kanssa.

Vierailija
34/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuosta huomaa miten ihmiset eroavat toisistaan, iällä harvoin on merkitystä.

Vierailija
35/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen vs. aikuinen, eiköhän nämä asiat kuulu ihan aikuisten keskenään selvitellä.

Uskoisin, että minun teinini kyllä kysyisi, mutta hänen kumminsa kyllä vetäsi pussillisen herneitä nenäänsä ja ottaisi loukkauksena, jos teini alkasi kukkaroaa kaivamaan esiin esim. kahvilassa.

Vierailija
36/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitäti tarjoaa luonnollisesti kotona ruoat ja majoituksen yms. + ehkä yhden päivän retkien kustannukset. Mutta kyllä tuon ikäinen jo saisi itse ainakin kohteliaasti tarjoutua itse maksamaan jotakin ravintolaa, kahvilareissua tai nähtävyyttä.

Vierailija
37/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kummitäti maksaa vieläkin kun tulen kylään ja mä olen jo nelikymppinen.

Mä kyllä sit maksan silloin kun se tulee meille.

Kutsutko useinkin itsesi hänen luokseen kylään viikoksi ja pyydät, että mennään sinne ja tänne, ja pidät täysin luonnollisena, että kummitäti maksaa kaiken? No mikäpä siinä, jos olet peruslusmu pitkäaikaistyötön omasta tahdostasi ja kummitätisi ökyrikas.

Vierailija
38/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tässä teidän mielestä yhtään ole väliä sillä, että tyttö ja tytön vanhemmat pyysivät päästä kylään ja noihin maksullisiin menoihin? Eikä että ap kutsui heidät ja nyt marmattaa menoista..?

Kyllä minäkin kestitän omat kutsumani vieraat, mutta jos joku lähettää minulle viikoksi teinitytön ja (minulle tuntemattoman?) poikakaverin ja vielä sanoo että viekää tänne ja tonne niin kyllä se on minusta eri asia!

ap, sinuna ottaisin asian ystävällisessä hengessä puheeksi vanhempien kanssa.

jo aloituksessa ap mainitsi, että aloite vierailuun tuli kummitytön vanhemmilta. Silloin ilman muuta tytön vanhempien ( ja myös sen pojan vanhempien ) olisi pitänyt sopia nuorten kanssa, että miten he hoitavat kustannukset. Mun mielestä se, että tullaan kyläilemään kutsumatta, on aika paljon isäntäväeltä kun kustantaa ruuat ja muun oleilun. Maksulliset käynnit ja ainakin osa ravintolaruokailusta kuuluu ilman muuta vierailijoille! Mulla ei tulisi MIELEENKÄÄN lähettää lastani ystävineen jonkun tuttuni nurkkiin laittamatta käyttörahaa mukaan. Jo se, että isäntäväki ottaa mahdollisia vapaapäiviä tai järjestelee lomansa uusiksi, ansaitsisi suuren kiitoksen.

Vierailija
39/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin että kehityspsykologisten teorioiden mukaan teini-ikäinen on hyvin egosentrisessä kehitysvaiheessa. Tässä valossa ap:n kuvaama käytös vaikuttaa aivan normaalilta ikäryhmään kuuluvalta toiminnalta.

En siis ottanut kantaa kenenkään yksittäisen henkilön persoonaan tai käyttäytymiseen.

Vierailija
40/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta aloitteestaan, niin isäntäväki maksaa kustannukset, ellei muuta ole sovittu. Jos taas vieraat erikseen pyytävät isäntäväkeä viemään heitä paikkaan X, niin vieraat maksavat omat kustannuksensa. Jos teinien vanhemmat ovat taas etukäteen pyytäneet vähän epämääräisesti tyyliin "voisitteko vähän kuljetella teinejä ympärinsä", niin silloin on sovittava selvästi etukäteen, minne mennään ja kuka maksaa. Ei voi olettaa, että teinit ilman muuta maksavat itselleen esim. Lintsin rannekkeet, jos heidän kanssaan ei ole etukäteen sovittu, että mennään Lintsille ja he maksavat itse.

Pääkaupunkiseudulla on minusta ihan turha kuskata 17-vuotiaita ympärinsä. Heille voi hyvin antaa kartan kouraan, kertoa oleellisimmat bussi tms. linjat ja pyytää kulkemaan itse.

Joka tapauksessa seuraavalla kerralla kannattaa teidän ottaa maksuasiat puheeksi jo etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi