Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulkitkaa teinien toiminta:

Vierailija
08.08.2012 |

Tilanne: ollaan lapseton pariskunta Helsingistä. Kummityttö on 17-vuotias, asuu vanhempiensa kanssa keski-Suomessa. Tyttö ja sen vanhemmat kysyi saako tyttö ja sen poikaystävä tulla meille viikoksi kesällä. Tottakai suostuttiin. Haettiin lentokentältä, majoitettiin, syötettiin kolme kertaa päivässä kotona tai ravintolassa, käytettiin nähtävyyksillä, maksullisillakin.

Kertaakaan nuoret eivät kysyneet voivatko itse maksaa jotain. Pari kertaa pyydettiin että ne maksaa vaikka kahvit kaupungilla koko porukalle, ja ne näytti kauhistuneilta ja kinas keskenään kumpi maksaa. Ostivat itselleen karkkia jota söivät kotona tarjoamatta kertaakaan. Lähtiessään kiittivät kyllä.

Kysymys: voisitko kuvitella oman teinisi käyttäytyvän näin ja olisiko se sinusta ok? Olisiko meidän pitänyt suoraan pyytää heiltä rahaa tai heidän vanhemmiltaan? Tyhminä lapsettomina me luultiin että melkein aikuiset kyllä tajuavat osallistua kustannuksiin. Olisi kiva kuulla asiallisia neuvoja kuinka toimia ensi kerralla. Molemmat nuoret olivat olleet kesätöissä ja heillä oli rahaa, ostelivat itselleen paljon vaatteita, kenkiä ym.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte pyytäneet. Heiltä tai sitten vanhemmilta.

Kun ei tuollaista välttämättä tajua. Jos eivät siis ole hirveästi esimerkiksi olleet sillälailla kyläilemässä, että olisivat joutuneet kuluihin osallistumaan (mummolat, muut sukulaiset jne.)

Kyllä pitää osata suunsa avata, jos jokin asia häiritsee. Kun vaikka onkin 17-vuotias, niin eipä sitä välttämättä tule ihan jokaista asiaa ajateltua...tosin eipä teillä kellään aikuisistakaan näköjään siitä etukäteen puhetta ollut, eli kuten sanoin...aina ei tule ajatelleeksi.

Vierailija
2/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin maksulliset tapahtumat ja ravintolat olisi pitänyt tarjoutua itse maksamaan. En itse olisi vienyt yhtä kertaa enempää mihinkään maksulliseen jos ei olisi edes kysyneet että maksaisivat itse. On ihan ok että varsinkin kummilapselle tarjoaa JOTAIN mutta väärin olettaa että kummi maksaa koko viikon. Pitäisi jo tuonikäisten itse tajuta kyllä.Ilmeisesti vanhempien olisi pitänyt lähtiessä muistuttaa nuoria että kaikkea ei toislla maksateta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikeen odotit? :D

Ton ikäisen kehitysvaihe on MINÄMINÄMINÄMINÄ, ei mitään muuta.

Ehkä ulkonäkö hämäävästi saattaa muistuttaa aikuista, mutta aikuisia ne ei todellakaan ole, ei sinne päinkään.

Juu säännöt on sovittava vanhempien kanssa.

Teinit on teinejä eli ihan mahdottomia oikeesti vielä tuossa iässä.

Vierailija
4/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla ovatkin sitten jo täysi-ikäisiä.

Olisitte ostaneet liput vain itsellenne, eikö se olisi ollut riittävä vinkki.

Vierailija
5/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ent odellakaan ottaisi miltään 17-vuotiaalta rahaa syömisistä kun hän on meillä vieraana. Enkä keltään muultakaan vieraalta kinuaisi että maksavat kahvilassa tms. Kun olemme isäntäväki, me maksamme.

Jos taloudellinen tilanteemme olisi huono, tuossa tilanteessa pyytäisimme suoraan kummitytön vanhemmilta avustusta vierailun järjestämsieen. Onneksi ei ole niin huono tilanne ja voisimme ihan hyvin maksaa heidän menonsa sen aikaa kun ovat kylässä.

Vierailija
6/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis joo periaatteessa tosi törkeää mutta...

Siis teiltä kysyttiin, että saako ne tulla teille viikoksi? Ja sitten te raahasitte niitä ympäriinsämaksullisissa nähtävyyksissä ja kalliissa ravintoloissa ja olette sitä mieltä, että niiden olisi pitänyt maksaa lystistä ainakin puolet? Mahtoivatko ne haluta sitä? Vaikka olisitte kysyneet, niin kysyittekö niin, että kehtasivat sanoa ei. Ehkä niiden oli tarkoitus tehdä asioita itse, keskenään, sillä budjetilla, mihin heillä oli varaa?

ja joo, kotiruoasta minä en koskaan laskuta vieraita. Enkä ravintolaruoastakaan, jos itse heidät sinne vien.

Vierailija
7/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko ok paiskoa ovia? Unohtaa valot päälle koko taloon kun lähtee kaupungille? Seisoa suihkussa tunti joka päivä? Nukkua puolillepäivin? Olla itsekäs ja pahantuulinen? Elää paahtoleivällä? Värjätä hiukset kirkkaanpunaisiksi? Hukata kaikki tavarat? Itkeä ja pahoittaa mielensä pienimmästäkin huomautuksesta?

Onko ok?

Semmoisia ne teinit kumminkin tuppaa olemaan, oli ok tai ei.

Ei ne ole vielä aikuisia eli niiltä ei voi odottaa aikuisten käsityskykyä.

Vierailija
8/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystävän olisi toki pitänyt maksaa omansa.

Vierailija
9/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystävän olisi toki pitänyt maksaa omansa.

Ai teinipoikien kuuluu maksaa ja muijat saa siipeillä?

Vierailija
10/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ulkonäkö hämäävästi saattaa muistuttaa aikuista, mutta aikuisia ne ei todellakaan ole, ei sinne päinkään.

Kuten sanoin, me ollaan lapsettomia eikä tunneta nykyteinejä. Itse kirjoitin 17-vuotiaana ylioppilaaksi ja asuin yksin, eikä mieleenikään olisi välähtänyt nuorempanakaan syödä kylässä omia karkkeja tarjoamatta kenellekään. Tai antaa kummitädin maksaa kaikki mun menot ja ostaa hetken päästä itselleni satasen farkut.

Tosiaan pitää ensi kerralla puhua kustannuksista vanhempien kanssa, luultiin tosiaan näitä kypsemmiksi kuin olivatkaan. Ihmettelen vaan vanhempien toimintaa, kuvittelisin että olisin oman lapseni kanssa puhunut tuosta ennen vierailua.

Vierailija
11/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret eivät keskenään käyneet kaupungilla ja nähtävyyksillä sentään 17-vuotias.

Tyttäreni on parasta aikaa Helsingissä poikaystävänsä kanssa. Hänellä on mukana rahaa ja hoitaa kyllä ruokakulunsa itse.

Shoppailu on todella tärkeä asia matkalla.

Vierailija
12/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän teinit on vähävaraisia (vaikka heidän vanhemmillaan olisikin rahaa) ja aikuiset kummivanhemmat paremmin pärjääviä, joten en minä ainakaan kehtaisi teineiltä mitään rahaa ottaakaan vaikka tarjoaisivat. Teinin vanhemmilta ehkä jos he sitä tarjoaisivat ja olsii itsellä vähän tiukkaa voisin ottaa, mutta ei hyvänen aika teiniltä.

Kivaa isäntäväkeä, kuskataan ympäriinsä mutta taustalla odotetaan että pitäisikin maksaa tästä ohjelmasta. Ohjelman maksullisuus olisi pitänyt kertoa jo ennen kuin mennään mihinkään niin olisi teinit voineet todeta että ei me sitetnkään haluta.

Vierailija
13/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut yks 16v poika ja eri perheestä 15v tyttö ja molemmat on ihan lapsia vielä.

ei niiltä voi odottaa mitään normikäytöstapoja, sen sijaan vanhemmilta vois.

Vierailija
14/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun 17-vuotiaani lähtisi kyläilemään kummitädin luokse, oletan automaattisesti että kummitäti maksaa.

Se, että maksaisiko mukaan tulevan kaverinkin menot, riippuisi kummista, minä itse (jos olisin kummina tässä) maksaisin koskapa olen hänet meille kylään ottanut.

Miksi raahasitte nuoria maksullisiin tapahtumiin ym?

Vierailija
15/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoi olleensa iloinen saatuaan yhden appelsiinin lapsena.

Maailma on pikkuisen muuttunut.

Vierailija
16/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se perusperiaate ole, että isäntäväki maksaa? Eivät tuonikäiset ihan oikeasti vielä ymmärrä rahan arvoa ja talouden pyörittämiseen menevän rahan määrää.

Tosin jos olisin ollut tuon teinitytön äiti (tai varsinkin sen pojan, joka ei varmaan ollut ap:lle kovin tuttu), olisin laittanut tytön mukaan vaikka 500 euroa ja sanonut, että niillä hänen pitää kustantaa joku ravintolareissu isäntäväelle kiitokseksi ja myös omat pääsymaksut maksullisiin kohteisiin. Minusta vähän noloa niiden teinien vanhemmilta, että he odottivat ap:n maksavan kaiken. On kai se jo ihan peruskohteliaisuutta vastalahjaksi antaa jotain isäntäväelle, varsinkin, kun kyse oli viikon pituisesta majailusta.

Vierailija
17/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, me ollaan lapsettomia eikä tunneta nykyteinejä. Itse kirjoitin 17-vuotiaana ylioppilaaksi ja asuin yksin, eikä mieleenikään olisi välähtänyt nuorempanakaan syödä kylässä omia karkkeja tarjoamatta kenellekään. Tai antaa kummitädin maksaa kaikki mun menot ja ostaa hetken päästä itselleni satasen farkut.

Tosiaan pitää ensi kerralla puhua kustannuksista vanhempien kanssa, luultiin tosiaan näitä kypsemmiksi kuin olivatkaan. Ihmettelen vaan vanhempien toimintaa, kuvittelisin että olisin oman lapseni kanssa puhunut tuosta ennen vierailua.

tervetuloa huomaamaan, kuinka erilaisia 17 vuotiaat ovat nykyään... Mä olen kanssa aivan järkyttynyt miten ne olettavat aikuisten hoitavan aivan kaiken, suunnilleen perseen pyyhkimisenkin niiden puolesta. Ja kaikki, skoottereita ja merkkivaatteita myöten pitää aikuisen kustantaa. Hienoa, että kummityttösi on edes ollut kesätöissä, mun tuttavapiiriin kuuluu neitosia, joita ei minkäänlainen työnteko kiinnosta ja vanhempien kustantama elintaso ( mm. kosketusnäyttökännykät ja padit ) kuitataan haistattelemalla ja itkupotkuraivareilla.

Mä en koskaan aiemmin olisi uskonut siunailevani joistain asioista, "että ei sitä ennen", mutta nykyteineihin tutustuminen on kyllä saanut niskakarvat pystyyn...

Vierailija
18/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etukäteen. Ei mulla olis teininä ollu lompakossa tai tilillä rahaa maksaa koko porukalle mitään kahveja, mutta äiti olis tietenkin antanut siihen rahaa, jos kummitäti olis pyytäny.

Meillä vaan on ollut tapana kustantaa kummilasten reissut kahveineen kaikkineen. En vois kuvitellakaan kutsuvani toista ja olettaa, että se maksais itse menonsa. Jos ei ole varaa viedä lintsille tai kahville, niin sitten en vie/kutsu.

Vierailija
19/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se perusperiaate ole, että isäntäväki maksaa? Eivät tuonikäiset ihan oikeasti vielä ymmärrä rahan arvoa ja talouden pyörittämiseen menevän rahan määrää.

Tosin jos olisin ollut tuon teinitytön äiti (tai varsinkin sen pojan, joka ei varmaan ollut ap:lle kovin tuttu), olisin laittanut tytön mukaan vaikka 500 euroa ja sanonut, että niillä hänen pitää kustantaa joku ravintolareissu isäntäväelle kiitokseksi ja myös omat pääsymaksut maksullisiin kohteisiin. Minusta vähän noloa niiden teinien vanhemmilta, että he odottivat ap:n maksavan kaiken. On kai se jo ihan peruskohteliaisuutta vastalahjaksi antaa jotain isäntäväelle, varsinkin, kun kyse oli viikon pituisesta majailusta.

Ja ne teinit ja kummitytön vanhemmat pyysivät että vietäisiin niitä myös näihin maksullisiin paikkoihin. Olivat aika arkoja eivätkä halunneet liikkua kaupungilla ilman meitä.

Olen samaa mieltä siitä, että isäntäväki maksaa jos vie ravintolaan tms. , mutta kieltämättä me hämmästyttiin sitä kuinka itsestäänselvyytenä sitä pidettiin, ja ettei tosiaan vanhemmat olleet ohjeistaneet vaiikka tarjoamaan joskus kahvit.

Kiinnostava lukea mielipiteitänne, ollaan varmasti viisaampia ensi kerralla!

Vierailija
20/66 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäreni oli poikaystävänsä sukulaisissa vieraana muutaman päivän eipä tullut mieleen että olisi ruokansa pitänyt kustantaa.

Kyseessä tyttären poikaystävän kummisetä joka oli kutsunut nuoret vierailulle.

Jos kutsun meille vieraita niin kyllä tarjoan ruoat enkä oleta että tuovat eväät mukanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme