Tyttöni 9v on 133cm ja painaa 34kg
On ylimääräistä vatsan kohdalla.
Onko hän lihava/ylipainoinen? Miten paljon teidän 133cm pitkät painavat?
Lapseni ei näytä lihavalta "itsekseen" mutta heti kun on kaveri vieressä, näyttää pullukalta, kaikki kaverinsa ovat hoikkia.
Kommentit (62)
mutta hän on vanhempi eli 11v. ja 150cm.
Näyttää aika laihalta mutta on kuitenkin urheilullisen jäntevä...pelaa jalkkista ja koripalloa. Ja syö tosi hyvin.
Meillä lapsi 10v 133cm 23kg, itse on kertonut että tuntee itsesnsä läskiksi ja rttä maha pömpöttää yms. Mutta mun mielestä painoa sais nostaa! Haluaa kuulemma painaa 18kg. Mitä tehdä?
Itse olin nuorempana aika samaa kokoa, esim. pituus 130cm ja paino 30kg. Koskaan minua ei lihavaksi kutsuttu, mutta nykyään kun lapsuuskuvia katselee niin kyllä huomaa olevansa selkeästi hoikempi. Olin kuitenkin terveystarkastuksissa normaalipainoinen. Kyllä se paino ja vartalo muuttuu sitten kun tyttö tulee murrosikään. Itse olen nyt täysin normaalikokoinen, kavereitani tosin lihaksikkaampi johtuen kilpaurheilusta, mutta koskaan en ole ruokavaliotani muuttanut. Lasta ei mielestäni saisi alkaa laihduttamaan, koska siitä voi pituuskasvu häiriintyä, eikä tyttö ylipainoiselta vaikuta, pientä lapsenpyöryyttä saa olla. Kaikkien ei tarvitse olla tikunlaihoja.
Niin tosiaan tuli vielä mieleeni, että lapsen äkillisestä painonnoususta ei kannata huolestua sillä kasvupyrähdys saattaa olla tulossa. Ja tyttöjen ja poikien pituuden ja painon suhdetta on turha verrata, sillä vartalon malli on aivan erilainen. Lapsina suurin osa pojista ovat tikunlaihoja ja tytöistä moni sitten vähän pulleamman puoleisia.
8 v ja 130cm/ 23 kg. Hoikka on muttei liian laiha. Tytöstäsi luultavasti tuntuisi paremmalta jos hän pudottaisi muutamia kiloja. Vatsaläski ei tunnu kenestäkään kivalta ja kohta saattaa pojat jo ruveta kiinnostamaan niin sitten alkaa todennäköisesti ulkonäkö kiinnostamaan. Mielestäni siinä vaiheessa kun on normipainoinen niin helpommin välttyy kaikenmaailman dietti ja muilta hömpötyksiltä. Ja itsetunnolle se varmasti on hyväksi.
Laskureista olen tarkistanut, niiden mukaan ei ole ylipainoinen. Mutta lähellä tuota yläpainon rajaa on. Meillä on ongelmana isot ruokahalut ja liikkumattomuus. Lähinnä ei tykkää ulkoilusta. Liikuntaa sitten harrastaa ja nyt syksyllä voimistelussa treenit piteenee ja kertoja viikossa tulee lisää. Kunto sentään on siis hyvä.
Niin siis tyttöni minun silmään näyttää pulskalta, keskimäärin samanikäiset ja pituiset painaa noin 5kg vähemmän. Mitään dieettiä en aio laittaa, mahtaisiko onnistua. Tuota liikuntaharrastusta tuen ja koitan aktivoida lastani. Vatsa, reidet ja kunnon kylkimakkarat löytyy. Tyttö itse varmastikin tiedostaa asian koska uimapuvuksi valitsi kokouimapuvun vaikka kavereilla onkin ne bikinit...
130cm ja 23kg
Pitkäraajainen hoikkeliini, joka syö normaalisti...herkkujakin päivittäin.
131cm ja 27kg. Noihin mittoihin verrattuna uskon hyvin, että pientä pulleutta voi olla, mutta älkää nyt ainakaan laihduttamaan alkako. Ihan kotiruokaa ja riittävästi liikuntaa vaan kehiin, niin kasvu varmasti tasoittaa.
Mitä vaatekokoa käyttää? Meneekö vielä 134cm vai onko jo 140cm käytössä. Vai vielä isompia?Toki vaatteissa on todella paljon koko eroja saman senttikoon sisällä, mutta yleisesti ottaen siis. Meillä tytöllä käytössä on vaatteesta riippuen 122-134cm, ja 140cm on järjestäen aivan liian suuria.
Ehkä sitten kannattaa kiinnittää asiaan enemmän huomiota, jos joutuu siirtymään reilusti omaa ikää "isompien" vaatteisiin. Ellei sitten ole kyseessä todella pitkäjalkainen tms. keskiverrosta poikkeava ruumiinrakenne. Itse ainakin kiinnittäisin tähän huomiota.
8 v ja 130cm/ 23 kg. Hoikka on muttei liian laiha. Tytöstäsi luultavasti tuntuisi paremmalta jos hän pudottaisi muutamia kiloja. Vatsaläski ei tunnu kenestäkään kivalta ja kohta saattaa pojat jo ruveta kiinnostamaan niin sitten alkaa todennäköisesti ulkonäkö kiinnostamaan. Mielestäni siinä vaiheessa kun on normipainoinen niin helpommin välttyy kaikenmaailman dietti ja muilta hömpötyksiltä. Ja itsetunnolle se varmasti on hyväksi.
Lapsia ei todellakaan laiteta laihdutuskuureille, erityisesti jos kyse on tuon tason "ylipainosta" kuin ap:n tytöllä.
Se mitä voidaan tehdä, on se että tytön painonnousu pyritään pysäyttämään joksikin aikaa, jotta pituuskasvu korjaa tilanteen.
Niin ja noita poikia ei nyt varmaan tarvitse alkaa siinä määrin ajatella vielä 9-vuotiaana, eiköhän sitä yläasteellakin ehdi ihan kivasti.
Ja minusta näyttää jo hieman pullerolta. Lääkäriinkin olin jo yhteydessä, ja kilpirauhasarvot tarkistettiin, olivat kuitenkin ok.
Lääkäri sanoi, että ei syytä huoleen, pituuskasvu korjannee tilanteen, kun se kuitenkin tulee pyrähdyksenä.Myös alkava murrosikä (herrajestas sekinkö jo...)kerää vähän painoa.
Koetan kyllä omaa tyttöäni patistaa vähän enemmän liikkumaan, ja kieltämättä ruoka-annoskoot voisivat pienemmätkin olla, jos liikunta ei aktivoidu enempää.Karkki tai herkut ei sentään ole ongelma. Toivottavasti koulun alkaminen ja säännöllisempi liikunta & ruokarytmi korjaavat tilannetta.
Ei musta mitenkään pullea, kun on sirorakenteinen eli kapeat hartiat jne., mutta ei saisi kyllä kauheasti painokaan nousta.
Mitenköhän tuota ruokahalua hillitsisi? Syö kuin hevonen. Esimerkiksi grillattiin kesällä makkaraa ja kaverina oli muusia. Meidän tyttö söi kaksi kauhallista muusia ja kaksi makkaraa. En tajua. Yritän välttää tuollaisia makkararuokia just sen takia, että syö niitä hirveitä määriä. Viimeksi Mäkissä söi lastenateriansa ja päälle pikkusiskonsa ranskalaisista 70% ja melkein koko hampparin, kun nuoremmalle ei maistunut.
130cm paino 27kg mielellään saisi pari kiloa olla enemmän näyttää (liian) hoikalle
hoikka kaveriensa rinnalla, lihaksikas kuitenkin.
136 cm
30 kg
Hoikka, sopusuhtainen kaveri.
Pituutta kuitenkin 139cm. Silti on mielestäni hiukan pullea, juurikin vatsan kohdalta. Harrastaa kyllä jalkapalloa 3*vko + pelit päälle. mutta silti vahdin syömisten laatua jottei lihoisi.
139 cm ja painaa 33 kg. Tyttö on yksi luokkansa hoikimpia.