Voiko isä vaatia tälläistä?
Eli mies haluaa makssaa elarit suoraan lapsen tilille. n.450e. Ihan ok juttu muuten mutta! hän vaatii saada nähtäväksi kaikkien maksujen kuitit mitä tililtä maksetaan. Näin hän omien sanojensa mukaan pystyy varmistamaan et lapsi saa täyden hyödyn rahasta. Mut eihän se näin voi mennä. Sit mies vaatii etten saa makssaa tililtä mitään vuokra-asuntoon liittyvää. Asumis kustannukset on kuulemma ns. "minun elari maksut" Mitä mieltä te olette?
Kommentit (86)
Isällähän on käyttöoikeus lapsen tilille myös, sehän voi nostaa ne rahat takas itselleen(siis jos teillä on yhteishuoltajuus).
Ja kyllä asumiskulut on myös lapsen kuluja, tietysti. Ymmärrän kyllä kun noin paljon elarwita maksaa että haluaa että ne käytetään nimenomaan lapsen elintasoon, ehkä voisitte sopia että hän maksaisi lapsen kalliin harrastuksen tms, ja sinä sitten saisit sen verran vähmmän elareita?
Sinä huollat lapsen käytännössä sillä rahalla, joka lapsen elatukseen on määrätty tai josta olette sopineet - miehelle ei todellakaan kuuluu miten sen teet. Ei pätkän vertaa.
on myös asumisen kuluista osa
isällä ei ole lupaa vaatia sinulta ainuttakaan kuittia
Eikös sitä aina sanota että lapsen tililtä EI SAA käyttää rahaa lapsen elatukseen. Ja elarit on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatukseen. Eli ei kait tuo ole oikeudellisesti mahdollista ilman että rikot sitten lakia.
Miten olis jos mies kuitenkin maksaisi sinun tilillesi mutta voisit kerätä kuitit mitä lapsen elatukseen menee jos haluat jaksat. Mutta aika tylsää se on sitten käydä kaupassa ja maksaa osa leivistä, jugurteista jne erikseen että nää on lapselle ja nää toiset ostokset itsellesi. Vai hyäksyisiköhän miehesi sitäkään että ostat lapselle ruokaa ? Entä minkähintaiset talvikengät on miehesi mielestä ok ?
Mies makssaa lisäksi päivähoito maksun kokonaan. Miehen mielestä mä joudun maksamaan kauppa käynnit yksin. Mies makssaa sit kun lapsi on hänellä
Toimitat kuitit isäll ja myyt ne vaatteet käyttämättöminä huutiksessa?
Lapsen tilillä olevat/sinne tulevat varat ovat hänen omaisuuttaan. Sinulla ei ole oikeutta käyttää lapsen varallisuutta elatukseen. Siksi mies maksaa elarit tilillesi, mistä käytät ne normaaliin elämiseen.
mihinkään kuittien toimittamisiin, tai muihin rahanmenoselvityksiin lapsen isälle.
Jos isä haluaa tarkistuttaa maksetun rahasumman oikeellisuuden, hän tekee sen lastenvalvojan kautta.
Sinä AP saat 450€ kuukaudessa elaria yhdestä lapsesta ja sen lisäksi mies maksaa päivähoitomaksunkin+kaiken silloin kun lapsi on luonaan?
Meneekö lapseen todellakin 900€ kk+päivähoito??
No hyvä! näin sinäkin asian ajattelin. Miehen syy tähän älyttmään ehdotukseen on vain ja ainoastaan minä. Mies luulee et huvittelen hänen elarirahoilla ja ostan itselleni läjäpäin tavaraa.
vai mistä tuon 900e sait? Kuitenkin, ymmärrän jos isä maksaa noin paljon, että haluaisi varmistaa niiden rahojen myös menevän lapseen, lain mukaan ei kuitenkaan voi vaatia sellaista.
Eihän tuollaisia elareita kenellekkään määrätä. 450 euroa ja päivähoitomaksu päälle.
Taitaa olla niin, että mikäli et suostu, jäävät elatusmaksut yli puolta pienemmäksi. Yritä siis päästä neuvotellen johonkin sopuratkaisuun.
Ei mene 900e kuussa. isä vain haluaa et lapsella on kaikki mitä tarvitsee. Ettei hänen tartte elää saman laista lapsuutta kun mies itse on elänyt
Mies makssaa lisäksi päivähoito maksun kokonaan. Miehen mielestä mä joudun maksamaan kauppa käynnit yksin. Mies makssaa sit kun lapsi on hänellä
254? ja 450€ lapsen tilille(josta ei muuten voi käyttää elämisen)
Mutta jo toi pelkkä hoitomaksu kattaa minimi elarin...mitä vittua sä valitat??
Luulen, että miehellä on ihan hyvät syyt epäillä rahojen lopppusijoitusta.
hyvääkin. Kertyy lapsen tilille iso summa tulevaisuudenturvaksi!
Mies haluaa itse makssaa tuon summan. on kyllä uhanut tolla "en makssa ku minimi elarit enkä senttiäkään hoitomaksuja." jos en suostu tähä kuvioon. Mies on myös uhannut hakee lähivanhemmuutta koska omasta mielestään pystys tarjoamaan lapselle paremman kodin. Asuaahn hän nyt tilavassa okt ja me vain pienes vuokra kolmios. Tienaa paljon paremmin kuin minä jne
Haluan vain käyttää elarin siten miten parhaaksi näen. Ilman mitään kuitti kyyläystä. sitä mä täs vaa valitan
lapsen elatukseen. Miehen kannattaa hakea maistraatista sinulle valvoja, jotta et tuhlaa lapsen rahoja.
Voitkos maksaa sieltä sit ruokalaskuja, jos sinä maksat vuokran, sähkön, vakuutukset yms?