On teidän perheessä taloudellinen tasa-arvo?
Jos toinen tienaa selvästi enemmän ja toinen on työtön tai muuten pienituloinen niin se toinen vetää sisäfilettä sun nenän edessä kun itsellä punalaputettua jauhelihaa ja makaronia?
Kommentit (24)
Ei ole, kumpikin laittaa yhteisellw tilille saman verran. Minä tienaan nettona 1200-1300, mies 4000-6000. Näin on aikanaan sovittu, tienasin silloin enemmän, mutta en halua elää toisen rahoillakaan.
Tasa-arvoisesti maksamme kumpikin puolet yhteisistä menoista ja omillaan saa tehdä mitä lystää. Ruoka on meillä yhteinen meno ja se siis maksetaan puoliksi ja lapsenkin toiveita toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kumpikin laittaa yhteisellw tilille saman verran. Minä tienaan nettona 1200-1300, mies 4000-6000. Näin on aikanaan sovittu, tienasin silloin enemmän, mutta en halua elää toisen rahoillakaan.
Meillä ei asumiseen ja elämiseen riittäisi n 2000e mitenkään. Ja olisi tosi kurjaa kun vain toinen reissaisi ja eläisi ns keskituloista elämää ja toisella olisi vain koti ja ruokaa.
Jäisivätkö myös lapset ilman kaikkea vai sponssaako isä esim harrastuksia ja lomia heille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei asumiseen ja elämiseen riittäisi n 2000e mitenkään. Ja olisi tosi kurjaa kun vain toinen reissaisi ja eläisi ns keskituloista elämää ja toisella olisi vain koti ja ruokaa.
Jäisivätkö myös lapset ilman kaikkea vai sponssaako isä esim harrastuksia ja lomia heille?
Talo on jo velaton ja lapset muuttaneet omilleen.
On tasa-arvo. Mies on vähän erikoinen, ikinä köyhempinäkään aikoina ei ole puuttunut minun ostoksiini, vaikka hän itse välillä nuukailee tarpeettomastikin. Hänellä on vähän isommat tulot ja haluaa maksaa enemmän yhteisistä menoista.
Sopikaa hyvät ihmiset näistä en kuin hynttyyt yhteen. Sopikaa myös kotityöt, lastenhoito, kummankin vapaa ajoista, ym. Kun tekee nämä selväksi, tietää kannattaako ja onnistuuko se rutiinipuoli. Pelkällä rakkaudentunteella ei pitkälle pötkitä. Aamen. 👍🙄
Meillä on miehen kanssa workshop. He works and I shop. Oikeastikin kyllä mies tienaa kaikki rahat meidän taloudessa mutta omistetaan kaikki puoliksi ja meillä on yhteiset tilit.
Se yhteinen elintaso (arjen ruoka, perheen yhteiset matkat, yhteinen ulkona syöminen jne.) on meillä luonnollisestikin samanlainen. Emmehän muuten olisi perhe. Mutta oma henkilökohtainen kulutus (vaatteet, harrastukset jne.) tehdään tietysti sen oman tulotason mukaan. Hassua ajatellekaan että olisi jotenkin muuten.
Mitä tarkoitat taloudellisella tasa-arvolla? Se on vaikeaa toteuttaa täydellisesti jollei molempien tulot ja omaisuudet ole samansuuruiset.
Oli, silloin kun oltiin perhe ja on nyt, kun ollaan jo kaksin. Mulla on lähes aina ollut paremmat tulot, mies jäi nuorena tk-eläkkeelle. Kaikki yhteen, kukin kykyjensä mukaan, ja sillä eletään, nykyään jo oikein mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti 2000e on todella pieni summa! Meilläkin velaton talo ja pienet asumiskulut mutta kyllä pelkästään sähköön, autoon, ruokaan ja vakuutuksiin humahtaa tuo summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuossa mainittiin lapset?
Ei ole tasa-arvoa. Minä tienaan meidän perheen ainoat rahat ja mies käyttää ne lähinnä alkoholiin. Ei ole mitään tasa-arvoa tämä, eikä mitään muutakaan arvoa. Olen hyväksikäyttty tiskirätti. Pitäisi erota,, mutta voimat ei enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti 2000e on todella pieni summa! Meilläkin velaton talo ja pienet asumiskulut mutta kyllä pelkästään sähköön, autoon, ruokaan ja vakuutuksiin humahtaa tuo summa.
No ei ole todellakaan pieni summa. Meillä menee vuokraan 1700e (syistä joilla ei tässä merkitystä), ja hyvin riittää yhteensä 3000e kuukaudessa kaikkiin talouden yhteisiin kuluihin. Jos asumiskustannukset olisivat normaalit, maksetun asunnon kulut, olisi se vähintään tonnin pienempi summa eli 2000e riittäisi mainiosti.
On koska asun yksin.Maksan kaikesta yksin.Ilman sosiali tukia.Joten pienillä rahoilla menään ja vuoralla asutaan.Kun ei miehen rahoja,ei edes perintörahoja koskaan ollut. Mutta hyvää elämää .Kun lukee tällä ihmisten jutut vaimoista tai miehistä.Lopun elämän asun yksin naisena.Ajatuksen vahvistaa juuri tällä kirjotetut tekstit,parisuhteista ja avioliitoista, eroista.
Meillä on taloudellinen tasa-arvo koska luojan kiitos tienamme molemmat suunnilleen saman verran (minä muutaman satasen enemmän kuussa) ja tienaamme molemmat todella hyvin (siis aivan järjettömän hyvin, kukaan ei uskoisi jos kertoisin summat). Kaikki yhteiset kulut maksetaan tasan puoliksi ja muuten kumpikin laittaa rahansa mihin lystää.
On. Tällä hetkellä molemmat tienaavat yhtä paljon (vähän) mutta aikaisemmin, jolloin jompi kumpi saattoi tienata toista enemmän, laskettiin menot niin, että yhteiselle tilille kiinteitä maksuja varten laitettiin "jyvitetty osuus" niin että käytännössä se "enemmän" tienaava laittoi enemmän, ja vähemmän tienaaja vähemmän. Enemmän tienaavalle jäi muistaakseni vähäsen enemmän käyttörahaa, mutta summat olivat joka tapauksessa pieniä, koska kumpikaan ei ole koskaan tienannut kovin hyvin.
On ja ei Arjessa tienataan suunnilleen yhtä paljon ja ollaan tienattu aina, samaa alaa opiskeltiin ja samantapaisiin hommiin päädyttiin. Taloustilille menee etukäteen sovittu summa joka kk ja sieltä hoidetaan kiinteistöjen (okt ja vaatimaton mökki) kulut, ruoka, lasten asiat, vakuutukset, autot, bensat jne perheen yhteiset menot. Loput omista palkkatuloistaan kumpikin saa käyttää miten haluaa omilta tileiltään. Kummallakin on omat säästöt ja sijoitukset.
Epätasa-arvoa tilanteeseen tulee siitä, että minulla on perittyä varallisuutta sijoitettuna noin 100 000 enemmän kuin miehellä. Avioehtoa ei ole joten osituksessa puoliksi menisi mutta tällä hetkellä pystyisin halutessani käyttämään enemmän rahaa kuin mieheni.
Meillä on nykyään melkein samat tulot eli tämä on helppoa... Mutta ollaan jo joskus aikoja sitten vielä pienituloisina opiskelijoina sovittu, että maksetaan tulojen suhteessa yhteiset asiat, ja sillä on menty vaihtelevien tilanteiden läpi. Ikinä ei ole tarvinnut rahasta riidellä tai kokea epäreiluutta. Molemmille jää tulojen suhteessa sitä omaakin rahaa jonka saa sit käyttää miten haluaa.
on. Perhe on yksikkö ja kaikilla sama elintaso.
Niin oli silloin kun tienasin enemmän ja samanverran kuin mieheni.
Ja vieläkin kun mun eläke on brutto 2050e ja miehen palkka 7800e/kk, nettona mun osuus n 30% nyt