Ihmettelyjä olympialaisten lajivalikoimasta, esim. purjelautailu/suunnistus
Millä perusteella lajit valitaan olympialaisiin? Olen nimittäin jo pitkään ihmetellyt miksi suunnistus ei ole olympialaji?! Harrastajamäärä ei varmasti häviä purjelautailulle, taitouinnille yms. lajeille.
Kommentit (7)
eri puolilla maailmaa. Luulen, että Afrikassa tai Aasiassa suunnistus ei ole samanlaista kuin pohjoismaissa tai Keski-Euroopassa. Toisekseen löytyykö kaikista olympialaiset järjestävistä paikoista sopiva maasto, sopivan suuruinen jne. Jos siis olympialaiset järjestetään maassa, jossa on lähinnä aavikkoa ja tasankoa, miten löydetään samat olosuhteet kuin maissa, joissa on vaihtelevaa maastoa. Toisekseen yksi kysymys on se, että ne, joille maasto on syystä tai toisesta tutumpi, heillä on väistämättä etulyöntiasema.
Kaikissa ulkolajeissa on olosuhteet erilaisia eri puolilla maailmaa, sitä ei voi käyttää perusteluna. Suunnistuksella on todella paljon enemmän harrastajia kuin monella olympialajilla. Esimerkisi tuo purjelautailu tai vaikkapa kuviokellunta käyvät esimerkeiksi.
Eipä ole tullut mieleen, mutta aika ihme juttu kyllä.
No onneksi meillä on Jukolan viesti:)
eri puolilla maailmaa. Luulen, että Afrikassa tai Aasiassa suunnistus ei ole samanlaista kuin pohjoismaissa tai Keski-Euroopassa. Toisekseen löytyykö kaikista olympialaiset järjestävistä paikoista sopiva maasto, sopivan suuruinen jne. Jos siis olympialaiset järjestetään maassa, jossa on lähinnä aavikkoa ja tasankoa, miten löydetään samat olosuhteet kuin maissa, joissa on vaihtelevaa maastoa. Toisekseen yksi kysymys on se, että ne, joille maasto on syystä tai toisesta tutumpi, heillä on väistämättä etulyöntiasema.
että olympialaisissa saa olla vaan sellaisia lajeja, joita on yhtäläinen mahdollisuus harrastaa kaikkialla maailmassa. No just joo.
Olen miettinyt ihan samaa kuin ap! En oikeastaan edes tajunnut, että suunnistus ei ole olympialaji!
Ja voisi myös ihmetellä, että olympialajeina ovat esim. beach volley ja tramboliinihyppely :) Vaikka ovatkin hienoja lajeja ja vaativia.
Sitä harrastaa maailmanlaajuisesti isompi joukko kuin suunnistusta.