Heips!
Terppa, täällä vihdoin rekisteröitymään uskaltanut käyttäjä :) Olen kohta 20v täyttävä nainen, vauvakuumetta olen potenut viimeiset pari vuotta, mutta nyt viimeaikoina on tullut niin vahvaksi, että muuta en juurikaan ajattele... Poikaystäväni kanssa olen ollut yhdessä kolme vuotta ja suhteemme on ollut aina tasapainossa. Hän täyttää 23v. Työssäni olen lasten kanssa tekemisissä päivittäin, se ei auta tilannetta laisinkaan :D Tässä eräänä iltana otin asian vakavasti puheeksi, tähän mennessä olemme aikalailla jossitelleet. Molemmat olemme hyvistä perheistä, lapsirakkaita ja tunnollisia. Olemme asuneet yhdessä jo yli kaksi vuotta, ja pian muutamme suurempaan asuntoon. Mies on todella ymmärtäväinen ja vastasi kyllä myönteisesti lapsen hankintaan, olenhan sitä nyt tässä pitkän aikaa puhua pälpättänyt ja tehnyt selväksi että haluan lapsia nuorena. Ja hän on täysin samaa mieltä. Olemme molemmat vakkaritöissä, ja pelonsekaisin hämmentävin tunteiden myllertäessä mahassa kysyin, että josko yritettäisiin jo ennen muuttoa. (parin kk päästä) Kuulisin mielelläni muiden nuorien, ja miksei vanhempienkin alkutaipaleesta yrittämisen ja muun keskellä :) Olen ystäväporukastani ainoa kuumeilija, mikä itseäni ei tosin haittaa ollenkaan. Kokemuksia ja tarinoita otan enemmän kuin mielelläni vastaan!
Kommentit (393)
Ingela:menipäs sun neuvola puhelu ärsyttävän vaikeeksi, luulis nyt et olis sit laittanu lähetteen sinne polille tai jotain että tietäis miten pitkällä se raskaus on.
Henn: tervetuloa, mutta tosiaan ihan on paikallaan toi ingelan varoitus siitä että ei täällä viimeaikoina enää juuri mun ja ingelan lisäksi ole näkynyt ja me ollaan nyt just kummatki plussattu eli tästä varmaan jossain vaiheessa hypätään tonne odottelijoiden joukkoon.
Täällä olis menossa vissiin rv 6+4, ei juuri mitään oireita pieniä nipistelyjä ja vihlaisuja lukuunottamatta. mies on ollu jotenki liikuttavan hyväntuulinen viimeaikoina ja eilenkin kun oltiin nukkumaan menossa, se kysy varovasti että olenko mä mitään neuvolaa varannu, kerroin sille ajan ja sen ultran kans ja sanoin missä ne on ja sen että siellä neuvolassa menee kuulemma yli tunti ja jotain siinä sit muutenkin juteltiin aiheesta. kyllä se taitaa olla ihan yhtä onnellinen tästä <3.
mulla on varmaan vuosi sitten ekaa kertaa (lähinnä muistaakseni menkkojen, ristiäisten jne. herkistämänä) ollu sellasia hirveitä itkukohtauksia ja sellasta että mä haluan vauvan nyt heti ja sit sellasia haikeita maseenuspäiviä mielellä mitäköhän mä menetän kun musta ei koskaan tuu äitiä, mutta näitä on siis ollu 1krt/1-2kk eli tosi harvoin ja yleensä ne on kestäny just sen päivän ja seuraavana päivänä sit taas olen ollu vain onnellinen siitä että ei niitä lapsia ole. viime kesänä mies alkoi puhua (on siis rakennusalan yrittäjä) että kun on tota omaisuutta kertyny jonkun verran et mitä sitten kun hän kuolee niin kaikki menee valtiolle kun ei ole perillisiä ja siitä mulle tuli sit jotenki niin toisaalta helpottunu olo, toisaalta ihan paniikki, mut siitä se ajatus sitte lähti ja vajaa puoli vuotta muöhemmin sit jätin pillerit pois, ja jännänä sattumana vielä, ekasta pillerittömästä päivästä meni päivälleen 5kk kun sain plussan. tuskin se mies sentään sitä lasta pelkän perinnön takia haluaa, mutta se vaan oli hänelle luonteva tapa ottaa asia esille, kun hän on aina kanssa ollu sitä mieltä että ei halua lapsia. onhan se nyt pirun kallis ja aikaa ja hermoja vievä "projekti" jos ei muuta halua kun jonkun joka perii :DDD
aaww,noniin,kyllä ne miehetkin sitä odottaa,ne vaan näyttää sen tuommoisina pilkahduksina meille :) ja tosiaan,tuskinpa se mikään tuommoinen perimisjuttu on,hullua ainakin olisi jos vaan siltä kantilta miettii :D ja useimminhan ne miehet vissiin kokee sen isyyden tunnun tulevan vasta sitten kun saavat sen nyytin syliin,kun taas meille naisille (tai mulle ainakin) se äitys on alkanut kehittyä jo raskauden aikana kun me ne kaikki liikkeet ja oireet tunnetaan ennen kuin se vauva on ehtinyt edes syntyä :)
minäkin kysyin mieheltä että mikä on se sana millä hän sitten haluaa itseänsä kutsuttavan,onko se isi,iskä,pappa vai isä,niin hetken mietinnän jälkeen sanoi että haluaa olla isä. melkein arvasin,sillä heillä isää on kutsuttu aina isäksi tai papaksi (miehen isä on suomenruotsalainen),joten luonnollista ainakin miehelle :) itse pitää hieman pyöritellä isä sanaa suussa,sillä minun isä on ollut meille aina isi,ei mikään muu :D
onko teillä kenelläkään mietitty yhtään lasten nimiä valmiiksi,tai nimitoiveita heitetty ilmaan? meillä on jo pitkät listat suosikkinimiä ylhäällä,jo kuumeilun alkuvaiheista asti niitä on kasattu :D ei olla ihan yksimielisiä oltu kaikista suosikkinimistä tai edes etunimien määrästä,kun minä haluaisin lapselle kolme etunimeä,ja mies vain yhden,niinkuin itsellään on (minun mielestä oli outoa kun kuulin ensimmäisen kerran ettei sillä oli kuin yksi nimi kun minulla niitä on ne kaikki kolme :D). sovittiin sitten (minä pitkinhampain suostuin tähän diiliin) että jos tulee tyttö,niin annetaan kolme nimeä,ja jos tulee poika niin se saa sen yhden nimen. alan vasta pikkuhiljaa taipumaan oikeasti tähän sopimukseen,sillä jos en olisi suotunut,mies olisi halunnut antaa vain sen yksi tai kaksi nimeä sukupuolesta riippumatta,mikä taas mun mielestä ei ole tarpeeksi kiva :D yleensä mies antaa periksi aioissa jotka on minulle tärkeitä ja itselle ei ole niin väliä,mutta tässä asiassa oli järkähtämätön,joten ei auta :D
kyllä mulla ainaki on äitiys kasvanu vauvan kanssa samaa vauhtia. miehelle se varmaan onkin eri asia, tai vaikka se olis konkreettisempi sitten jo kun vatsa alkaa kasvaa mutta tulee kuitenkin varmasti myöhemmin.
meillä on molemmilla on se varmaan tavallisin versio eli kaks etunimeä, ja mä olen ajatellu tytöllä noudattaa samaa kaavaa, jos on poika niin sitten saa varmaan kolme nimeä, oman nimen, isänsä toisen ja minun isän toisen kolmanneksi. (tämä syystä että isäni toinen nimi on ollut suvussani jo ainakin neljän sukupolven ajan toisena nimenä, ja tyttöjen nimiä ei ole sellaisia jotka olis perinteeksi muodostunu) en ole ikinä kuulluut että jollakulla ei olisi kuin se yksi etu nimi (tai olen, oma äitini, mutta hänen nimensä onkin kaksiosainen, kirjoitetaan viivalla, niin hänelläkin tavallaan on kaksi nimeä) ja voi kyllä nimiä olemiettiny ja pyöritelly vaikka kuinka,mutta en ole yhtään hyvää keksinyt, (ja mä olen tosiaan vaan yksin niitä miettiny ei olla vielä yhdessä aiheesta puhuttu mitään.) koska mulla on sellanen päähänpinttymä että nimen pitäis olla maks. kaks tavuinen, alkaa tietyllä etukirjaimella ja sit haluan sellaisen nimen että lapsi osaa sanoa sen itsekin, en siis esim. hyväksy etunimessä ärrää jos kuitenkin lapselle tulee ärrävika :) lisäksi sitten vielä pitäisi sointua noihin toisiin ja kolmansiin nimiin, ja olla sellanen että kuulostais kivalta vauvana, teininä, nelikymppisenä työelämässä että vielä pappana. aika hankalat kriteerit mutta eipä niitä juuri montaa lasta ole ilman nimeä maailmassa vielä jääny että eiköhän sitä jotain keksitä :)
noista "titteleistäkään" ei ole mitään puhuttu, mutta meillä on tuo koiralauma tossa ja niille jutellessa mies on iskä jä mä olen mami tai mamma, jotenkin luulen että niillä on luontevaa jatkaa ihmislapsenkin kanssa.
viime yönä mietin taas sitä ultraa enkä juuri nukkunut, vielä viisi yötä! ja sen jälkeen aion kertoa äidilleni ja isälleni, sit voi alkaa kysellä salailematta kaikista sairauksista yms. mitä on suvussa ja itellä ollu et osaa sit neuvolassa vastata kysymyksiin, ainakin oman vesirokon sairastamisen käskivät selvittää, mä luulen että mulla on se ollu, mut voi sit tarkistaa sen ja jos se merkkaa jotain niin mulla ei ole hajuakaan minkä ikäisenä se olis ollu. ja sen tiedän et meidän isän äidillä on ainaki suuri taipumus johonki tiettyyn ihosyöpään, on vissiin perinnöllinen, ja erityisen herkkä punatukkaisella ja vaaleihosella ihmisellä, jota tyyppiä mä en onneks ole. ja sit voi myös kysellä vähän että missä vaiheessa äidillä on näkyny ja miten sen raskaudet on muten sujunu. miehen äitiä en ole ikinä tavannu ja on jo kuollutkin (takana tosi riitaisa ero eikä mies ollut äitinsä kanssa kymmenen viimeisen elinvuoden aikana edes puheväleissä)
Mites paino, onko mitään muutoksia tapahtunu vielä? mulla on lähteny laskuun koska olen yrittäny nyt jättää turhat makeat karkit ja jätskit vähän vähemmälle (olen 165cm/72kg) koska niitä mulla on aina kulunu tosi paljon, enkä halua lasta opettaa siihen tapaan/lisätä riskiä raskausajan diabetekseen ja sit toinen mitä on ennen kulunut aika reilusti on olut, ja nyt on sit oltu jo kolmeviikkoa ilman sitäkin, niin nyt on lähteny 1-2kg painostaki :) neljä viikkoa vielä ja sit alkaa kesäloma, sillon ollaan viikolla 11. onnistuisko sen piilottamaan siihen asti työkavereilta, pomolle aion kertoa jo ennen mutta toivoisin että työkavereilta pitää salassa mahdollisimman kauan, voi sitä vittuilun määrää (miten sä voit haluta lapsen, kukas sen vaipat vaihtaa, mitäs mä sanoin...jne.)ja toiseks mitä olen seurannu muita mammautuvia niin se vatsa on kaikkien yhteistä omaisuutta ja sitä saa kaikki kosketella yms. ja sekin ärsyttää. mä liityin vauva.infon palstalle tammikuisten odotusryhmään jo.
jee,ei enää kauaa siis ultraan :) ! minäkin soitin tänään sinne neuvolaan ja kertoivat että sain lähetteen sinne gynepolille kun ei neuvolan omalle gynelle saanut tarpeeksi aikaisin aikaa,ja nyt pitääkin sitten odotella vaan että koska saan kutsun sinne :) sen jälkeen kun saadaan selville viikot niin voin varata sen neuvolankin. alkoi heti yli kovaa jännittämään :D mutta ultraa ne ei vissiin tee,jonkun tutkimuksen vain,tai ainakin näin käsitin..noh näkee sitten :) minäkin odotan että saan viikot tietoon niin sitten voidaan pikkuhiljaa alkaa kertomaan perheille,ennemmin en viitsi kun en osaisi kertoa oikein mitään :D
hyvä jos olet saanut jo noin hyvin pudotettua painoa melkeinpä itsestään,laihduttaakaan kun ei oikein enää saisi :) omat mitat ovat 173cm/72kg ja nyt on parin viikon sisällä tullut vajaa kilo lisää. en tiedä johtuuko sekin vain turvotuksesta,vatsa on nimittäin varsinkin iltasella aivan kamala pallo :o :/ minullekkin maistuu normaalisti makea,erityisesti suklaa ja limsa,muusta karkista en niin välitä. myös leivokset on heikkolenkki,mutta niitä nyt ei tule syötyä samalla tavalla kuin esim sitä suklaata :) mutta nyt olen huomannut semmoisen ihmeellisen jutun että ei tee enää mieli :D en tiedä onko jokin hetkellinen kummallisuus,mutta enemmänkin on tehnyt mieli suolaisia juttuja. tosin viimeyönä näin unta että ostin mansikkasuukkoja ja herätessä teki aivan yli kovaa mieli niitä,vaikken normaalisti koskaan osta niitä :D
pitäisi kyllä muutenkin hillitä tätä makean syömistä nyt raskauden aikana kun miehellä on 1-tyypin diabetes,niin en halua kyllä ainakaan totuttaa sitten vauvaakaan oikein makeaan,vaikkakin en nyt tiedä kuinka minun syöminen lisää vauvan riskiä sairastua helpommin diabetekseen..mutta parempi ottaa varmanpäälle :) ja pelkään muutenkin sitä painon nousua nyt,minulla kun on taipumus lihota herkästi (ja lähtee huonosti) ja koko ikäni olen taistellut ylipainon kanssa,niin en haluaisi lihoa sitä 20kg nyt,sillä se lähtee ihan varmasti todella huonosti synnytyksen jälkeen :D
alkoholi jäi jo pari kk sitten pois kokonaan kun tämä kierto oli niin outo ettei oikein missään vaiheessa ollut ihan varma että uskalsiko ottaa. muutenkaan en ole mikään alkoholin suuri ystävä,kyllä pari drinkkiä juon mielelläni jos baariin lähdetään mutta siihen se yleensä jää :)
minä kun olen kotona työttömänä niin ei tarvitse pelätä että joku täällä kyttäisi masun kasvua :D mutta totta,on inhottavaa kun monella on sellainen mielikuva,että vauvamahoja saa mennä koska vaan käpälöimään ja hieromaan ilman lupaa :( mun masua saa kyllä silitellä,kunhan vaan kysyy ensin lupaa :)
en ole vielä edes viitsinyt katsella mitään ryhmiä vielä,kun viikot on ihan hukassa vielä,mutta sitten kun sen la:n saa selville niin sitten pomppaan johonkin odotusryhmään :)
hienoa että sait sen ajan järjestymään, sit saat viikot selville ja varattua neuvola-ajan ja sit nähdään päästäänkö molemmat tammikuisiin vai minne sulla osuu. jos eri kuukauteen niin sitten kyllä ilmoittelet minne hyppäät, voin käydä seuraamassa tilannetta jos ollaan eri ryhmissä, mä en sitten taas limsaa juo juuri ollenkaan enkä suklaastakaan niin välitä, mutta salmiakki on mun suuri intohimo. ja se etät työpaikan yhteysessä on hese ja sieltä saan myös henkkari alennukset ei ainakaan aita asiaa, se punainen majo ja tuplajuustohamppari on niin hyviä :D olen siis ravintola alalla töissä ja kun sitä muiden syömistä katsoo kahdeksantuntia päivässä niin kaikkeahan siinä tekee mieli, mutta onneksi mä en ainakaan tähän asti ole lihonu helposti, tää on tullu kaikki silleen pikkuhiljaa vuosien saatossa, enkä ole koskaan tän suurempi olu, ylipainoa siis on nytki mutta eii mitenkään ihan hulluna. ja lakoholin käytöstä, mä en siis käy koskaan baareissa, mun ei hermot kestäis niitä humalaisia idiootteja enää vapaa-ajalla, joten mä olen juonu vaan kotona, mutta sitäki useemmin on tullu rankan työpäivän jälkeen otettua 1-4 rentouttavaa olutta. ja tosiaan mä en ole väkevien ystävä ollenkaan, harvoin siis olen humalassa vaikka tilastojen mukaan paljon juonkin. nyt on oltu itseasias tasan kolme viikkoa ilman. vapun jälkee en ooottanu, ol muuten vaan paripäivää väliä ja sit tuliki jo plussa. '
kyllä munkin masua koskea varmaan saa, mutta tosiaan kysyä pitää eka, se vaan mietittyttää kun ollaan työkaverien kans tosi läheisiä ja halaillaan paljon jne, et ymmärtääkö ne et sen halaamisen ja vatsan koskemisen välissä menee raja, no sit sen näkee ja jolleivät ymmärrä niin sit pitää vaan sanoa ettäsaa koskea mutta varoittaisitko etukäteen, ja katsoo nyt,e ihän sitä vielä tiedä miltä se sit siinä vaiheessa tuntuu kun sitä vatsaa alkaa olla.
nyt mulle on parin PÄIVÄNÄ OLLU IHAN HULLU VÄSYMYS JA EILINEN TYÖPÄIVÄ OLI FYYSISesti rankin pitkään aikaan (oho, caps lockki menny vahingos päälle mut en jaks korjata :D) kaikkia paikkoja särki illalla ihan hulluna, varsinki jalkojen lihaksi, lonkkia ja selkää. ja mies on nyt ihmetelly paripäivää sitä että mun nännit "jöpöttää" kokoajan, ei siis hänestä lainkaan huono asia, mut en tiedä johtuuko raskaudesta vai mistä.
sama täällä,väsy painaa päälle ihan hirveästi :/ normaalisti en -koskaan- nuku päikkäreitä mutta nyt vissiin pitää ruveta vähän lepäilemään päivälläkin,muuten ei meinaa jaksaa. ja nuo nänni,mullakin nöpöttää melkein koko ajan,ennen ei koskaan kun mulla on aika tubulaariset rinnat ja tosi pienet nännit ollut aina,mutta nyt ne on selvästi kasvaneet,ei siis ollenkaan huono asia :))
olen myös huomannut yhden uuden(ei niin mukavan) oireen. minittäin musta on pikkuhiljaa tulossa hermoheikko :D normaalisti osaan pitää mölyt mahassa ja pinna on aika pitkä,mutta nyt pienetkin asiat ottavat niin päähän että itku meinaa nousta (vieläkin herkemmin) pintaan ja hermot menee heti :( mies on aika viilipytty,toivottavasti vaan jaksaa pitää tuon asenteen loppuun saakka varsinkin jos tämä tästä pahenee :D pelkään että rupean saamaan jotain megalomaanisia raivokohtauksia (en ikinä raivoa,jos suutun niin itken :D ) ja musta tulee joku..bregzilla :D saa nähdä..
ihana bregzilla :DDD munki menee hermo hiukan helpommin mut olen myös huomannu leppyväni nopeammin ja helpommin ku ennen.
mun gyne on kipeenä joten ultra aika on peruttu...parin viikon päästä yritetään uutta aikaa, mut on kuulemma epävarmaa et onko se vielä silloinkaan töissä. saas nyt nähdä, koitin jo soittaa neuvolaan ja kysyy et jos niiden kautta pääsee mut olin myöhässä niin jätin soittopyynnön. nyt vaan odotellaan
voi kurja juttu,mutta aika hassua kun mulle kävi nyt samalla tavalla! neuvolatäti soitti tänään ja sanoi että jostain syystä (selitti kyllä mutten oikein pysynyt kärryillä kun päpätti niin nopeasti) mun se poli aika oli vedetty takaisin,ja niillä kyllä on hoitotakuu että viimeistään 12 viikon kuluttua pääsee..no ei paljon auta silloin! jäi sitten vaihtoehdoiksi että olisin mennyt sinne yksityiselle ja maksanut itse,tai sitten että otan sen ajan mikä siellä mun neuvolassa oli tarjolla jo alunperinkin 10.6,niin otin sitten sen. siihe on vielä 2 vk ja 5vrk,mut ei auta (tai se sanoi että voidaan odottaa tässä samalla jos sieltä polilta ehtii ensin tulla se lähete niin menen sitten sinne,mutta jos ei niin sitten menen tuonne neuvolan juttuun) :( tosi ärsyttävää! noh,ainakin se on nyt sitten varmasti ultra,ja ainakin siellä nyt pitäisi jo näkyä jotain niillä viikoilla varmasti :) kamalaa vain kun nyt pitää odottaa niin kauan jännityksessä :)
joo, tosi kurjaa tollanen kiusanteko ja jännityksessä pitäminen :), mä haluaisin vaan varmistuksen sille että siellä oikeesti joku on, ja sitä myöten olisin jo uskaltanu omille vanhemmilleni siitä puhua, on vaan niin rankkaa kun ei ole ketään kelle jutella aiheesta. mies kun ei ole ihan niin innoissaan vielä et jaksais kaikkea kuunnella, eikä kuulemma halua mitään synnytysjuttuja tai muita edes ajatella. ja onhan se nyt eri puhua naiselle joka on kokenut saman kolmesti ku míehelle joka ei ole sitä kokenu ikinä, eikä tule samalla tavalla kokemaankaan
Moikka, uusi kirjottelija täälläkin! :)
Minulle ja miehelleni myös iskenyt mahdoton vauvakuume, mutta olen älytön stressaaja ja se on yksi asia minkä takia mietin onko minusta äidiksi. Olen pian 24-vuotias ja tällä hetkellä teen osa-aikatyötä. Miehelläni on vakituinen työ ja asumme omistusasunnossa. Pelkään että jos tulen raskaaksi, osaanko nauttia ja ottaa rennosti ettei vauvalle tulisi mitään minun stressailustani raskaudenaikana ja olisihan se muutenkin ihana nauttia ja valmistautua hyvillä fiiliksillä vauvan tuloon. Tai kun vauva syntyy, pystynkö saamaan turhan stressaaminen pois ja vaan nauttia äitiydestä. Tälläisiä ajatuksia on itselläni :D Mun mielestä on ihanaa lueskella täällä lohduttavia kirjoituksia, jotka todella vähentää hieman stressiä että on samanlaisia tilanteita ja mietteitä samanikäisiltä ihmisiltä :) Senpä takia tänne ekaa kertaa tulinkin nyt kirjoittelemaan! Tsempit kaikille! :)
heipparallaa ja tervetuloa mukaan noboby :) tuskinpa sitä kukaan osaa olla täysin stressaamatta,mutta on hyvä muistaa että liika stressaaminen voi olla haitallista jo sitä raskauttaa haaveilevalle,saatika sitten kun on raskaana,stressi on varmasti yksi huonoimpia juttuja vauvalle :( joten yritä tehdä kaikkia mukavia juttuja ja unohtaa se stressaaminen (helpommin sanottu kuin tehty,tiedän). itse en stressaa paljonkaan etukäteen,nyt ainakaan kun se vauva on jo tulossa :)
taavi: joo tekisi kyllä jo niin mieli kertoa kaikille,onneksi pari ystävää tietää niin niiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia,muuten varmaan jo vahingossa lipsauttaisin jollekkin :D viikonloppuna miehen veljet tulee käymään isänsä luona(asuvat kauempana),aiotaan silloin kertoa vauvauutiset niille,jännittää varsinkin appiukon reaktio,positiista kuitenkin odotan :) (toivottavasti)
ON: huoh ja argh tätä tilannetta! sain kuin sainkin sitten sen ajan sinne naistentautienpoliklinikalle,7.6. neuvolan aika olisi ollut 10.6 ja soitin sinne ja kysyin että onko väliä kumpaan menen (kun se poli maksaa vähän vajaat 30e ja neuvolan juttu olisi ollut ilmainen) niin se neuvolantäti suositteli että menisin sinne polille että saisin mahdollisimman nopeasti sitten varattua sen neuvolan. sekin olisi ultra ja todennäköisesti siinä olisi vielä joku tutkimuskin. eli peruutin sen 10.6 ajan. no tänään tuli UUSI kirje äitiyspoliklinikalta : olemme varanneet sinulle ajan 18.6.2013 klo 10.30. .... siis mitähän tämä nyt meinaa!? yritin soittaa neuvolaan mutta sieltä ei vastattu enää kun soitto aika oli ohi,sitten yritin soittaa sinne äitiyspolille mutta sinne voikin soittaa vain ma ke ja to. "jos kyseinen aika ei sovi,ottakaa yhteyttä mahdollisimman pian" no aika vaikeaa kun ei voi soittaa! :o
koko päivä mennyt aivan pilalle kun ei tiedä mistään mitään. pahimmassa tapauksessa se aiemmin lähetetty kirje oli se jonka ne joutui vetämään takaisin,ja tämä on nyt joku korvaava ja ehdin jo perua sen neuvolan 10.6 ajan. oon varmaan jo yli puolessa välissä raskautta kun pääsen ensimmäisen kerran edes ekaan neuvolatapaamiseen,saatika ultraan :( :( tämä tuntuu jotenkin epäreilulta.
ingela rv ei vieläkään tietoa!
onnea yritykselle vaan nobody, yritä olla ajattelematta koko vauva asiaa, niin stressaat kaikkein vähiten, yleensähän se kai tärppää sillon kun sitä vähiten odottaa, vai mitä ingela? :) ei tule varmasti olemaan helppoa, mutta kyllä se siitä.
ingela: onpa ihme sähläämistä siellä, oletko saanu tänään soitettua sinne äitiyspolille? onhan se tosi epäreilua, luulisi että olisivat soittaneet sulle et hei sulle on tällänen kirje tulossa mutta sitä aikaa ei voidakaan antaa sulle, joten älä reagoi siihen mitenkään. tai jotain.
mulla on nyt sit se eka neuvola perjantaina puolislta päivin, ei enää pitkä aika :D, ja nämäki välipäivät olen yövuorossa, joten päivät menee nukkuessa, niis ei juuri ehdi odotella sitä, ja nyt on sitten aika varattu taas yksityiselle ultraan, maksaa kuulemma noin 100€ ja on tiistaina klo 11. mä olen nyt jotenki päässy eroon siitä hirveestä poltteesta kertoa kaikille, nyt mä vaan nautin siitä tunteesta et minäpäs tiedän jotain mitä te ette tiedä...
hehe,joo silloin se tulee kun vähiten odottaa :D olin jo jollain tasolla luovuttanut plussa kierrossa kun se vaan venyi ja venyi ja sitten kuitenkin se plussa tuli :)
ja joo,sain soitettua ensin neuvolaan ja kysyin että mikäs tämä tämmöinen kutsu on,niin ei kyllä sielläkään tienneet,oli tullut joku sekaannus kuulemma. siellä äitipolilla ei edes tehdä niitä rv tutkimuksia,joten se oli joku ihme sekaannus ja sain luvan peruuttaa sen. eli _onneksi_ siis se 7.6 on se oikea aika ja paikka,siihenkään ei ole enää kuin viikko,iik :D soitin sinne äitipolille ja kerroin että on tullut joku sekaannus tässä,etten vielä tarvitsekaan sitä aikaa,niin oli onneksi mukava täti langan toisessa päässä ja sanoi että no tuut sitten kun pitää niitä muita tutukimuksi silloin rv 12 tehdä (niitä riskisyysteemejä ja muita) :) nyt saa ensin vaan jännittää viikonloppua kun kerrotaan miehen perheelle :)
keskiviikkona syntyi mulle kummityttö,kävin heti samana päivänä katsomassa sitä,ja voi kuinka pieni ja ihana se oli <3<3 en millään malttaisi odottaa että saan itsekin samanlaisen :) onneksi sentään on jo tilauksessa oma nyytti,olisin varmaan itkenyt silmät päästä kateudenkyyneiletä jos en vieläkään olisi raskaana :D
ja huh,on tuo yksärille meno vaan niin kallista :/ mutta kiva että kuitenkin pääset,onhan se kiva nähdä että mitä siellä masussa on :) millä viikoilla nyt olitkaan taavi?
onnea kummitytöstä, sulla on sit jo leikkikaveri valmiina :)
mulla olis tänään 8+0 eli kyllä siellä jo jotain pitäis alkaa kuulua ja näkyä (menkoista laskettuna siis), viimeyönä kun olin töissä ja neljän nurkilla kävin vessassa ilmestyi paperiin ihan punaista vuotoa, onneks sitä ei sit tullu enää lisää vaan loppui siihen, eikä sit ihan hirmupaljonkaan ollu, eikä kipuja ja vielä kun katoin kalenteria niin pitäis 28 pvän kierroilla alkaa menkat just viimeyönä niin kai se on ihan normaalia, pitää kysästä huomenna kun on eka neuvola.
joo ja saan vähän harjoitella ennen omaa vauvaa :D
mutta hui,kuulostaa kyllä vaarattomalta jos kerran menkkojen normaalisti pitäisi alkaa tuona aikana,olisin silti varmasti itse pelästynyt aikalailla :/ toivotaan että kaikki on silti hyvin,ja hyvä että se neuvola sattuu olemaan myös huomenna :) olisi kurjaa jos km tulisi kun jo suht pitkälle on päässyt (tai siis olisihan se muutenkin kurjaa) :(
jaksoinpa taas pitkästä aikaa avata koneen, neuvola meni perjantaina ihan ok, kyllä mä varmaan sen tädin kans tulen toimeen mutta en usko että meille mitään sen syvempää suhdetta syntyy, niin paljon se puhui että mä en meinannu saada suunvuoroa, kun olisjotain kysyttävääkin ollu, sit sen puheet tuntui osittain melkoiselta saarnaamislta (esim, siinä kohdassa kun kysyin et pitäiskö 6 vuotta vanha jäykkäkouristus uusia kun olen tosi tapaturma-altis, ja kysyin tosiaan koska en tiedä), ja sit saarnattiin siitä kun en syö kalaa riittävästi ja maitotuotteitakin käytän vaihtelevasti, välillä reilummin välillä tosi vähän, en siis osaa juoda maitoa vaikka ei mitään vammoja ole, sen mitä maitotuotteta käytän on jugurtti, viili, rahka ja kahvimaito, edes juustoa en juuri syö muuten kun mitä joskus ruuanvalmistuksessa käytän. enkä edes laita margariinia leivälleni koska en tykkää mausta (niinkuin en sais rasvaa riittävästi ruuanvalmistusessa käytetystä ja käytän salaatinkastikkeenakin mieluiten paljasta maustettua oliiviöljyä)! siis purkista syödään nyt aiemmmin aloitetun foolihapon lisäksi, calsium+d vitamiini, ja omega 3, jotain verikokeita otettiin, mutta en enää tiedä oliko ne jotka liittyy jotenki siihen nt-ultran tulosten tehostamiseen vai pitääkö siinä yhteydessä käydä otattamassa uudet. jäi jotenki tosi monta asiaa epäselväks ja kun sillä oli niin hirvee kiire että meillä on nyt tää tunti aikaa ja sit hänen pitää olla jossain palaverissa. en mä oikeen tiiä, jotenki jäi vähän paha maku.siihen nt- ultraan nyt kuitenki pitäis huomen aamulla varata aika että saatais se sopimaan siihen 19.6-3.7 väliin jossa se on pakko tehdä, ja sit tottakai siinä on juhannus eli se vähentää entisestään niitä päiviä joihin se voi sopia, onneks mulla on loma siinä kohtaa niin on sit helpompi ku itelle sopii melkein mikää vaan ku mitään pidempää reissua ei ole tulossa. seuraavaan neuvola tapaamiseen siis aikaa muistaakseni 7 viikkoa, se tais olla 24.7 vasta. ja jotenki mä olisin yleisesti kaivannu enemmän tietoo siitä raskaudesta ja synnytyksestä ja elämästä sen lapsen kanssa. en saarnaa siitä mitä saa syödä ja mitä ei. (varsinki kun sen antama tieto oli eriävää noiden papereiden kanssa mitä se antoi, paperien mukaan vihreän teen juonnissa ei ole rajoituksia, neuvolan th:n mukaan pätee sama ku kahviin kun siinä on kofeiinia, neuvolan th:n mukaan kirjolohi on oikein hyvä syötävä, mutta ainaki meillä päin kirjolohi on yleensä tuoreena kasvatettu kustavissa ja mun käsittäänkseni siinä mielessä juuri kuuluu siihen itämeren kalaan mitä ei sais syösä kun siinä oli vissiin elohopeaa. mut nauratti kun niis papereis luki et kola- ja energiajuomiakaan ei suositella/rajoitetusti kofeiinin takia, rajoitus oli energiajuomaa litra ja kolaa 2 litraa päivässä..:D...).
niin ja se vouto oli kuulemma normaalia, koska ei kipuja, ei paljoa vuotoa ja kuulemma juuri toisten kuukautisten aikaan sitä saattaa vähän tulla. (netist olen mielestäni lukenu et jollain voi tulla hiukan joka menkkojan aikaan) mutta nyt siis odotellaan tiistaiaamun ultraa, sen tiedän että sielllä on ainaki ihana täti, olen jopa miettiny että veisinkö sille kukkia kun ei nyt sit varmaan tuu käytyy enää siellä ainakaan ihan pian. eka kunnallises raskauden seuranta ja sit ku jään hoitovapaal ni en tiä miten sitä on varaa käyd yksityisel ja sit viel ni jos aletaan yrittää toista heti perään niinku puhe on olllu, ni onko sittenkään tarvetta. mulle vaan tulee sitä tätiä niin ikävä :(
mitäs tänne kuuluu?
mä olin eilen ultrassa ekan kerran, näin siellä pienen jumputtavan sydämen, ja 17,3mm pitkän tyypin jolla oli pää kaksi kättä ja kaksi jalkaa. kaikki oli kuulemma tosi hienosti, ja viikkoja olis sen ultran mukaan vasta 8+2 menossa eli paria päivää nuorempi tyyppi oli kun luultiin. (kone näytti la:ksi 14.1 mutta ei siirretty virallisesti kun on niin lähellä neuvolan tädin laskemaa 9.1) seuraavana vuorossa nt- ultra 25.6.
olipas kurja taavi kun se neuvolatäti ei jaksanut antaa suunvuoroa :( saitko varattua sitä aikaa? onpa hassua että noilla neuvola ajoilla on noin pitkä väli toisiinsa :o mutta onneksi niitä ehtii tulla tässä ennen la:ta,niin voit sitten kysyä noista raskaus ja synnytysjutuista. ainakin itse yritän miettiä mahdollisimman vähän mitään synnytyksiä,kun siihen on kuitenkin niin pitkä aika vielä :) mutta eri asia jos sitä stressaa ja pelkää :( kannattaa kyllä säilyttää näin raskauden aikanakin se maalaisjärki,ainakin näissä ruoka-asioissa,kun tosiin oon kuullut että toisaalla sanotaan yhtä ja neuvolassa toista joistakin ruuista. olin myös ajatellut että voi ei,en voi enää jouda kolaa (kun niin tykkään siitä) mutta en kyllä nyt ihan 2 litraa juo päivässä,edes parissa viikossa :D eli voin varmasti huoletta juoda silloin kun tekee mieli :) oi että,hyvä että ultrassa näkyi hyviä tuloksia :)! ja tuskin tuo laskettu aika muutenkaan pitää paikkaansa,niin mitäpä sitä muuttamaan :)
meillä on huomenna se eka ultra,jännittää niin kovaa,tosin positiivisella tavalla! enkä jännitä pelkästään sitä että sen ötön näkee siellä,vaan myös sitä että viimeinkin saadaan selville ne oikeat raskausviikot,ja sen jälkeen voidaan alkaa kertomaan perheelle tästä :) huoh,luulin selviäväni ilman pahoinvointia,mutta sieltä se viime viikonlopulla tuli -.- olisikin edes vain sitä aamupahoinvointia,mutta tämän laatu on enemmänkin semmoinen koskavaanpahoinvointi. ja varsinkin silloin kun alan tehdä ruokaa niin äklötys nousee huippuun,saati silloin kun pitäisi syödä tai sen syömisen jälkeen se iskee viimeistään. tai silloin kun nälkä kasvaa liian suureksi. ja valitettavasti nyt tekisi mieli syödä vain mäkkärin hampurilaista,pizzaa tai tacoja :D esim. wokki ja uudelit saa aikaan kamalan ällötyksen,melkein yökkäilen kun mietinkin sitä. mansikoita ja muita marjoja voisin syödä varmasti loputtomiin,mutta kun ne on aika kalliita vielä :( oon sortunut pari kertaa ja ostin hollantilaisia mansikoita,mutta pesin ne kahteen kertaan ja kuivasin yksitellen,tuskinpa niiistä silloin on niin haittaa :) ja yh (voi tätä valituksen määrää) nämä kesäiset helteet ei oo oikeen mun juttu tällä hetkellä. meillä sisällä mittari hipoi kuumimpina päivinä melkein +30 astetta vaikka 2 tuuletinta puhalsi täysillä. ja se auton kamala helleällötyshaju.. siitä tulee normaalistikkin huono olo,mutta nyt en voi muuta kuin avata ikkunan ja yrittää miettiä raikasta viileää ilmaa,muuten lentäisi oksu :< eli tässä se kesä sitten vissiin menee,sisällä hellettä vältellen,oksentamista peläten.
mites sinulla taavi,onko ollut pahoinvointia ollenkaan ?
ja mites KataV (jos nyt vielä käyt täällä),miten meni synnytys? (ainakin oletan että olet jo jakaantunut :) ) tai miten arki on lähtenyt muuten käyntiin vauvan kanssa?
rupesinkin taavi tuosta sun vinkistä juomaan enemmän vettä niin alkoi pikkuhiljaa vatsa taas toimimaan paremmin :) ! muakin huvittaisi huudella kaikille että hei mä oon raskaana,jee! :D odotan sitä että saadaan kertoa perheille,yritetään kuitenkin olla hiljaa vielä siihen saakka että saataisiin jotain tietoa näistä viikoista. varsinkin siskon ja äidin reaktioita odotan,tiedän että iloisia ovat varmasti uutisesta,mutta silti :)
soitin muuten perjantaina sinne neuvolaan ja voi että kun meni vaikeaksi! lääkäri silloin käski mun pyytää päästä sinne varhaisultraan ja kun sanoin siitä niin se täti oli niin vaikea! kerroin ensin kaikki faktat,eli en tiedä millä viikolla olen,en tiedä koska on ollut ovis ja koska on ollut menkat,ja että viikkoa enne plussaa tuli nega,niin se silti ensin laski siellä että la olisi 24.12. olin vaan että no..toivottavasti ei ole :D ja sitten kun selitin kaiken uudestaan etten voi olla niin pitkällä,mutta lääkärin mukaan ehkä rv 6,niin se sanoi että eihän mua voi laittaa varhaisultraan,kun ei siellä näkyisi mitään jos olen rv 4 tai 5:llä.. ja parempi olisi jos menisin ensin gynelle ja se katsoisi paremmin..mutta ohops,sillä ainoalla gynellä onkin seuraava aika vasta kuukauden päästä,eli mun pitäisi ehkä sitten mennä YKSITYISELLE tai mulle pitäisi laittaa lähete gynepolille.. siis enhän minä mihinkään yksityiselle halua maksaa,kun nämä jutut pitäisi saada ilmaiseksi niinkuin kaikki muutkin saa! että kun meni hermo :( se oli niin vaikea ja aivan kuin olisi ollut mun vika että tämä mun tilanne on nyt tämä enkä tiedä mistään mitään. sitten se vielä sanoi että se juttelee mun oman lääkärin kanssa (joka oli se joka käski siihen ultraan) että mitä tehdään ja se miettii ja soittaa sitten alkuviikosta uudestaan. enkä siis saanut sitä neuvola aikaa edes. se vaikutti ihan siltä että olisin vain omasta mielestäni halunnut mennä sinne varh.ultraan ja huijannut että lääkäri käski sanoa näin..
valitettavasti olen kuullut monelta että tuon neuvolan mihin minä kuulun,niin sen neuvolatädit on huonoja ja ärsyttäviä,ja tämä mun ensikosketus siihen paikkaa ei vaikuttanut myöskään lupaavalta..saa nähdä miten käy vielä :D ja se nainen ei ole vieläkään soittanut,huoh -.-
anteeksi tämä vuodatus,mutta mun mielestä kamalan vaikeaa tuon neuvolan osalta.
jännä juttu että noin vaan se biologinen kello alkaa tikittää niilläkin jotka ovat sanoneet että lapsia ei tule koskaan :) mikä sain sulla taavi tuon vauvakuumeen alkamaan? mä oon aina tiennyt että haluan lapsia,jopa kolme,ja oon aina tykännyt hoitaa vauvoja ja pikkulapsia :D mutta se että ei tykkää toisten lapsista tai osaa muka huolehtia lapsista,ei tarkoita,etteikö voisi rakastaa ja huolehtia omista lapsista yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin äiti :) myös mun äiti kuulemma nuorena ajatteli ettei halua ikinä lapsia,ja niin vain sai silti kolme ja on ollut maailman paras äiti :)
ja tervetuloa mukaan henn! olipas huono tuuri teillä,noin pitkällekkin jo pääsitte :/ mutta hyvä jos pystyt ajattelemaan tuolla lailla,ei sitä varmaan muulla tavalla kannatakkaan ajatella,masentuisi vain turhaan..
voin vain vähän varoittaa että tämä ketju on hiljentynyt radikaalisti,jostain syystä melkein kaikki muut paitsi minä ja taavi on kadonneet linjoilta jo aika kauan sitten :/ mutta minä siis ainakin käyn säännöllisesti lukemassa ja päivittelemässä,vaikka plussa tulikin jo eikä tarvitse enää kuumeilla :) nyt vain tsemmpia tulevaan kiertoon,toivottavasti saat taas nopeasti plussan :) !
ingela rv 4,5 tai 6? (kai :D)