Varatkaa hyvät ihmiset kahvipöytäänne myös ihan tavallista mustaa teetä!!
Tuntuu ettei kukaan enää tarjoa perinteistä mustaa teetä, nykyään on vaan jos jonkinsorttista skeidaa: vihreää, valkoista, punaista marjateetä (WTF???) ja ihan järkkyjä peach-passion-boysenmarja -yhdistelmiä.
Ihan vaikka Rainbown halpamerkki käy, kunhan se on kunnon TEETÄ!
Eikä mitään maitoja sekaan.
Kommentit (108)
mutta vieraat monesti irvistelee sille jo ennenkuin maistavat, joten yleensä laitan myös mehukannun pöytään. meiltä ei valitettavasti saa tavallista kahvia ollenkaan mutta teetä on useampaa laatua.
ihmeen "teeasiantuntija" ap luulee olevansa, niputtaa vihreän ja valkoisen teen samaan nippuun epämääräisten marjahaudutteiden kanssa.
Tee on teetä, ihan sitä samaa ainetta se musta tee on kuin vihreä ja valkoinen. Toiset vain ovat terveellisempiä kuin toiset ja maistuvat vähän erilaisilta. Yleisimmin maitoa laitetaan mustaan teehen, joten opettelepa juomaan jotain muuta lajia niin ei ole suurta pelkoa pakko-maidosta.
ärsyttää sekin, että kahvipöydässä on aina sitä pskaa juhlamokkaa tarjolla, en tykkää maidolla enkä ilman. Saanko minäkin vaatia espressoa kahvipöytään :)
ihmeen "teeasiantuntija" ap luulee olevansa, niputtaa vihreän ja valkoisen teen samaan nippuun epämääräisten marjahaudutteiden kanssa.
Tee on teetä, ihan sitä samaa ainetta se musta tee on kuin vihreä ja valkoinen. Toiset vain ovat terveellisempiä kuin toiset ja maistuvat vähän erilaisilta. Yleisimmin maitoa laitetaan mustaan teehen, joten opettelepa juomaan jotain muuta lajia niin ei ole suurta pelkoa pakko-maidosta.
En todellakaan kuvittele olevani mikään teeasiantuntija, mistä sait sellaista päähäsi?
Kuten sanoin minulle riittää Rainbown musta tee. Mielestäni kahvipöydässä pitää olla ensisijaisesti mustaa teetä tarjolla teenjuojia varten.
En harrastele mitään haudutettua teetä, kotona juon jotain markettitavaraa kuten just tuota keltaista Liptonia. PG Tips on suosikkiteeni (eikä sekään todellakaan mikään erikoistee) mutta en ole löytänyt sitä Suomesta.
AP
Musta tee on järkyn makuista etten osta sitä kaappiini kuivettumaan ja tilaa viemään.
En edes tunne ketään kuka pitäisi tavallisesta mustasta teestä.
Kyllä useimmat maustetut teet ovat ihan sitä mustaa teetä, lisänä yleensä jotain kuivattua hedelmää tms. mausteena plus aromeja. Mutta ihan ovat oikeaa teetä, eikä mitään kuivattuja kukanlehtiä.
Se ei kuitenkaan muuta sitä, että ne maustetut teet maistuvat ihan hirveälle. Niissä ei todellakaan ole päämakuna teen maku, vaan siihen lisättyjen aromien maku. Yksi pahimmista on juuri mainitsemasi Tiikerin päiväuni. Sen voittaa pahassa maussaan vain Keisarin morsian.
Sen sijaan minulle kyllä kelpaa hätätapauksessa Liptonin keltainen. Vaikka minun onkin vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa ostaa kaikista pahimman makuista kaupan tarjolla olevista mustista tee-laaduista, juo Liptonin keltaista silti paljon mieluummin kuin noita maustettuja litkuja.
Mutta se on teenjuojien aliarvioimista kantaa pelkästään noita marjapusseja kahvipöytään. Ei kai kukaan oikeasti juo noita? Oma miehenikään ei osaa teetä ostaa, se tuo aina jotain vihreätä tai noita marjahirvityksiä. Ostan siis teeni itse!
Mietipä tältä kannalta: olen kofeiiniyliherkkä, joten en voi juoda kahvia tai kofeiinia sisältävää teetä. Sekä mustassa että vihreässä teessä on kofeiinia, joten ainoastaan rooibos ja erilaiset yrtti-/marjahauteet sopivat minulle. Niinpä olenkin kovin ilahtunut, jos niitä joskus on tarjolla!
Kofeiiniton vaihtoehto on siis monelle myös ilon aihe. Se myös sopii mahdollisimman monelle, toisin kuin musta tee, jota kaltaiseni eivät voi käyttää.
Kyllä useimmat maustetut teet ovat ihan sitä mustaa teetä, lisänä yleensä jotain kuivattua hedelmää tms. mausteena plus aromeja. Mutta ihan ovat oikeaa teetä, eikä mitään kuivattuja kukanlehtiä. Suurin osa oikeista teen juojista kyllä tietää, että maustetut teet ovat YLEENSÄ mustaa teetä...
Ohessa eräs suosituimmista maustetuista:
Tiikerin Päiväuni
Ainekset: Kvittenin-, seljan- ja hunajan aromeilla maustettu musta tee. Lisänä kuivattuja mustaseljan marjoja, appelsiinin ja ananaksen paloja sekä malvan ja auringonkukan terälehtiä
Tähän viestiin sen verran, että joku täällä sanoikin, että kahvipöytätarjottavien kanssa sopii parhaiten se aromatisoimaton musta tee (tai joku simppeli maustettu, kuten Earl Gray). Musta se oli ihan hyvin sanottu: itsekin juon kotona maustamatonta mustaa teetä (eri laatuja, tai sitten Earl Grayta), mutta kylässä kelpaa kyllä nämä maustetutkin teet. Kuitenkin olen samaa mieltä siinä, että ne eivät tosiaan ole niin hyviä vaikkapa korvapuustin kanssa.
En mä nyrpistele tai pyörittele silmiäni, mulle kelpaa kyllä tee kuin tee, ja teen lisäksi myös erilaiset yrttiteet (juon niitä kotonakin), mutta tämä on asia, jota moni kahvinjuoja ei tule ajatelleeksi. Moni kuitenkin haluaa tarjota kylävieraille parasta. Kyllä meillä ainakin ostetaan kotiin semmoisia juttuja, joita ei itse käytetä (esim. maito ja liha), mutta joita tarjotaan vieraille.
Pidän aina käsilaukussa paria teepussia mukanani.
juuri äsken puhuttiin töissä kahvinkeittimistä ja kahvipöytäseurueeni oli aivan hämmästynyt että meillä ei ole kotona tavallista kahvinkeitintä. Se on joillekin ihan ennenkuulumatonta, hullua.
ja sitäkös usein hämmästellään...
Mitäs me sillä tehtäisi? Kukaan perheestämme ei juo kahvia. Kun meille tulee kahvivieraita, laitamme ihan vanhaan tyyliin suodatinsuppilossa kahvia tulemaan. Vesi keitetään ensin vesikannussa. Kyllä siitä kahvia tulee.
Teetä haudutanmme teenkeittimellä. Meillä ei pussiteetä tarjoilla. Teelaatuja sen sijaan löytyy kyllä useita, ilman mitään hedelmäviritelmiä. Itsekin olen joskus ihmetellyt, kun kylästä ei löydy edes sitä halvinta peruspussia vain jotain punaisia hedelmävirityksiä. Lastenmehuhetki on jo ihan eri juttunsa.
tehkääpä listaa niistä HYVISTÄ mustista teelaaduista, joita kelpaisi sitten vieraalle tarjota.
Menee muuten hukkaan tämäkin ketju, jonka aihe on kuitenkin ihan kiinnostava.
tehkääpä listaa niistä HYVISTÄ mustista teelaaduista, joita kelpaisi sitten vieraalle tarjota.
Menee muuten hukkaan tämäkin ketju, jonka aihe on kuitenkin ihan kiinnostava.
joku perus Twiningsin Earl Gray (se on kylläkin maustettu, mutta miedosti) tai English breakfast toimivat kahvipöydässä. Niitä saa varmaan joka marketista.
ihan perus mustan teen ystävä, Earl Grey on liian sitruunainen.
Se Lipton on ihan hyvä valinta vierasvaraksi. Tai Pirkka tai Rainbow, en vaadi sentään liikoja :)
ihan perus mustan teen ystävä, Earl Grey on liian sitruunainen.
Se Lipton on ihan hyvä valinta vierasvaraksi. Tai Pirkka tai Rainbow, en vaadi sentään liikoja :)
Ootkohan sä ikinä ees juonu mitään teetä??
tiikerin päiväuni, earl grey (montaa erilaista). Siinä joitain suosituimpia mustaa teetä sisältäviä sekoituksia.
Käytkö koskaan Ikeassa? Kannattaa kurkata niitä Ikean kahvilassa olevia teepusseja - ovat luomua ja todella hyviä. Eikä hirveästi maksa kaupassa.
on sitruspuu, joten sen aromi on hieman sitruunainen.
Keisarin morsian, uskollinen ystävä, tiikerin päiväuni, earl grey (montaa erilaista). Siinä joitain suosituimpia mustaa teetä sisältäviä sekoituksia.
Käytkö koskaan Ikeassa? Kannattaa kurkata niitä Ikean kahvilassa olevia teepusseja - ovat luomua ja todella hyviä. Eikä hirveästi maksa kaupassa.
uskollinen ystävä ja tiikerin päiväuni on just niitä maustettuja laatuja, joita monet tässä ketjussa vierastavat...
ne Ikean teet on Clipperin, Clipperiä löytyy marketeistakin.
Suodatinkahvi on niin nhirveää kuraa, ettei ole tosikaan. Mulla tulee siitä maha kipeäksi. Kotona juomme vain espressoa. Joten sitä tahtoisin kylässäkin.
Mutta kahvinjuojia käy niin harvoin, että purut odottaisivat avatussa pussissa aika kauan. Siispä meillä kahvinjuojat saavat tyytyä pikakahviin.
Ja teenjuojat saavat valita teensä ihan omaan käyttöön hankitusta valikoimasta. Jossa on kyllä aina välillä mukana perus mustaa teetä, mutta ei aina. Aina on jonkinlaista vihreää teetä (nyt sitruunaista ja se on kyllä kauheaa, en osta toista kertaa) ja Keisarin morsianta sekä Teetaivas-sekoitus. Jos mikään niistä ei käy, niin saa juoda myös vettä, kotimehua tai maitoa.
Jokin raja siinäkin, kuinka nirsona kannattaa kyläillä ollenkaan. Itse ainakin juon mukisematta vaikka kahvia jos se on keretty kaataa valmiiksi tai vaikuttaa, ettei isäntäväki ole varannut minkäänkaista teetä. Enkä edes pidä aina ruuasta, mutta syön silti.