Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TOUKOKUISET 2013

Kommentit (416)

1/416 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malttanut enää odottaa, että joku muu perustaa toukokuisten ketjun, joten tässä tulos.

Lyhyt esittely: Olen 27v. ja mies 29v., yritämme ensimmäistä lastamme.

Mietin, vihjaillaanko tai kyselläänkö teiltä kovasti lapsenhankkimissuunnitelmista? En tiedä, olenko jotenkin läpinäkyvä, mutta sen jälkeen, kun aloitimme yrittämisen, niin töissä on useampaan kertaan kyselty meidän vauvasuunnitelmista.

Tänään muut työkaverit onnittelivat yhtä työkaveria, joka on raskaana. Jotenkin oudosti keskustelu kääntyi siihen, että jouduin vakuuttelemaan etten ole raskaana. Seuraava kysymys, olikin "Onko teillä projekti käynnissä?" Totesin vain, että kerron, jos on jotain kerrottavaa.

Jotenkin en haluaisi kaikkien arvaavan tai tietävän, että yritämme lasta. Ilmeisesti kuitenkin ikä, tuorehko avioliitto ja vakituinen työpaikka antavat aihetta epäilyille. Vielä en ole harmistunut, mutta jotenkin toivoisin, että aihe ei tulisi parin viikon välein esille kahvipöydässä.

Tsemppiä kaikille kuumeilijoille, toivottavasti saadaan tähän listaan paljon plussia :)

2/416 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vietti hiljaiseloa huhtikuun ja nyt siis remmiin mukaan..olen kyllä ahkerasti teitä taustalla seuraillut.. Pikaisesti meistä:Minä 31 ja mies 32 ja esikoista kuumeillaan. Vikana tuntematon ovuloimattomuus ja terot ja glomit käytössä. Viime kuussa en saanut hymynaamaa aikaiseksi, sitä edellisessä kuussa kyllä. Ensi kuu tuo tohtorilla käynnin jos ei siis tämä kuu tuota hedelmää. Nyt siis viikko edessä hymy naaman bongausta. Tehdään tästä toukokuusta se meidän kuukausi :)

Minnihiiri81 kp 8/31 yk 10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liityn, kirjoittelin jo tuolla maalis- ja sitten huhtikuisissa vaan nyt on sitten kp 3/26-30 yk3.

Vierailija
4/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä projektiin ryhtynyt 30 v nainen, mies 27 v. Nuvaring jätettiin pois 30.7, joten nyt jännäillään täällä ekoja kertoja =). Vauvasta on puhuttu haaveilumielellä jo n. 3 vuotta, mutta nyt kesäloman aikana mies ehdotti jos ei enää ehkäistäisiin. Ensijärkytyksen jälkeen olen ollut asiasta enemmän kuin innoissani! Nyt on hankittuna jo kasallinen ovulaatio- ja raskaustestejä, eilen kävin ostamassa jopa vauvakirjan... Tiedän kyllä ettei ole kauhean realistista odottaa ensimmäisellä tärppäävän, mutta minkäs tälle päälle voi =)

Joten hei vaan kaikki kanssahaaveilijat ja kovasti kaikille peukkuja =)

kp 5/28

Vierailija
5/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tänne.. petyin niin aikaisista menkoita että en pystynyt tuonne edellisiin enää kirjoittaan. Mua pelottaa että pikkukakkosen saamiseen menee taas yhtä kauan ku mitä esikko antoi itseään odottaa.. )= mulla on clearbluen ovismonitori käytössä tässä kierrossa ja se näytti ovis plussan kp 12 eli kp 13 olis ollut ovis ja niin kivuistakin päättelin

minä siis 26 mies 29 ja esikko poika 9 kk

16/26(28) dpo 3? yk 3

Vierailija
6/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli huhtikuisista siirryn tänne kun ei harjoitus tuottanut toivottua tulosta :)

Minä 34v. ja mies 38v. eli ei enää olla ihan nuoria kuumeilijoita. Minulla aikaisemmasta elämästä lapset 11v. ja 9v. Toiveissa olisi nyt yhtenen pienokainen ja saisi tulla pikaisesti koska nyt jo ikäeroksi tulee nuorempaan tuo 10 vuotta.

Meiltä hyvin harva on kysellyt vauvanteko asioita, ilmeisesti meinaavat ettei noi enää mitään tee :) Työmotivaatio on välillä hukassa niin työkaverit leikillään sanovat, että jää äitiyslomalle niin pääset pois täältä. Helpommin sanottu kuin tehty. Miehen siskolle kerroin yrityksestä kun en halunnut valehdella kun kysyi ihan suoraan.

Nuorempi lapseni on syntynyt toukokuussa (silloin oli äitienpäivä) ja se oli oikein loistava kuu saada vauva, joten toivotaan että kaikki toukokuisiin siirtyvät ja uudetkin saavat plussan.

Merette kp 10/27-28 yk 5

Vierailija
7/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 21, mies 26. Toista lasta yritetään, esikoinen nyt vuoden.

Tähän kiertoon tilasin ovistikkuja, en jaksa enää pohdiskella tuntemuksia ja laskeskella sopivia päiviä millon ovis _saattaisi_ olla. :)

Tinuppi kp 3/32-36 yk3+kkm+yk4

Vierailija
8/416 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin tulla mukaan kuumeilemaan. En ole aikaisemmin täällä kirjotellut, mutta taustaillut olen muutaman kuukauden.

Minä 26v. ja mies saman ikäinen. Esikoinen olisi haaveissa. E-pillerit lopetettu joulukuussa yli 10 vuoden käytön jälkeen ja pillereiden lopettamisen jälkeen onkin kierto ollut sitten hieman sekaisin. Alkukesästä minulla meni totaalisesti hermot, kun kuukautisia ei taaskaan näkynyt ja oireita oli vaikka minkälaisia joten kävin gynellä joka antoi primolut nor kuurin käynnistämään kiertoa. Kerroin gynelle näistä vauva haaveista ja hyvinkin epäsäännöllisestä kierrosta, mutta hän sanoi että on toiveikas, että raskaudun luomusti, mutta siihen voi mennä normaalia pidempi aika. Mikä sitten on normaalia pidempi aika? Kuitenkin hän käski ottamaan yhteyttä uudelleen, jos en ole syksyyn mennessä raskautunut.

Täällä siis yrityksen aloittamisesta aikaa 8 kuukautta, mutta kadoksissa olleista kuukautisista johtuen nyt lähti käyntiin yk 6.

Cilla86 kp 2/27-83(?) yk 6

9/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liittyisin tänne... Olen tuolla huhtikuisissa hengaillut mukana, vaikka olen koko ajan kuulunutkin toukokuisiin.

Vauvakuumeiltu ollaan melkein 2,5 vuotta. Minulla ikää 27v ja miehellä 29v. Olemme julkisella puolella lapsettomuushoidoissa. Inseminaatioita on tehty 3 kappaletta ja nyt on menossa pitkän kaavan koeputkihedelmöitys- eli IVF-hoito. Mitään varsinaista vikaa ei kummassakaan ole, mutta miehen sperman siittiöpitoisuus on välillä melko alhainen. Minulla on lievästi monirakkulaiset munasarjat, mikä voi osaltaan hankaloittaa raskautumista, vaikka kierto on säännöllinen.

Joka tapauksessa olen nyt viikon verran käyttänyt Synarela-nenäsumutetta, jolla on tarkoitus saattaa munasarjat lepotilaan. Viikon päästä alkaa sitten pistoshoito, jolla aletaan munarakkuloita kasvattamaan ennen niiden talteen keräystä. Jännittää kyllä melkoisesti, jos asiaa alkaa kovin tarkkaan ajattelemaan, mutta yritän keskittyä kaikkeen muuhun kuin tähän hoitoon. Käytännössä siis otan lääkkeeni, mutta pyrin muuten olemaan ajattelematta tai puhumatta asiasta miehenkään kanssa kovin paljoa. En halua uhrata kaikkea aikaani ja voimiani tämän asian stressaamiseen, kun minulla on elämässä niin paljon asioita, ihmisiä ja eläimiä, joiden takia kannattaa nauttia elämästä myös tällaisena kuin se on juuri nyt. Raskausajan onnesta nautitaan sitten, kun sen aika koittaa. Toivottavasti jo tämän kuukauden jälkeen lopultakin.

Tällä hetkellä jopa noita hoitoja suurempi hankaluus on viikonloppuna alkanut rajuoireinen virtsatietulehdus, johon sain mielestäni poikkeuksellisen vahvan antibioottikuurin. Se antibiootti vie minulta nyt yöunet täysin! Kello on nyt kolme yöllä, enkä ole nukkunut yhtään! Puoli tuntia sitten nousin sängystä ylös ja totesin, että ei tästä tule mitään. Kolme yötä olen nyt valvonut melkein kokonaan. Näyttää siltä, että marssin aamulla lääkärin pakeille ja haen sairaslomalapun. Tuskin tässä työkykyinen enää huomenna on, kun kaksi päivää jo kulkenut kuin haamu työpaikalla. Kuuri loppui tiistai-iltana, joten toivottavasti tämä unettomuus hellittää nopeasti...

Marjana kp 31/31-33 yk 28

10/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulenpuuska: Meiltä aina säännöllisesti joku kyselee lapsenhankinnasta, mutta ollaan kuitattu se aika lyhyesti. Pikkuhiljaa ne kysymykset kyllä alkaa satuttaa enemmän ja enemmän, kun ei niitä lapsia niin vain tehdäkään...

Tuju: Loppujen lopuksi se on melko yleistäkin, että ekalla kierrolla tärppää. Muistaakseni ensimmäisen puolen vuoden prosentit raskautua on jotain 80% ja ensimmäisen vuoden 90 %. Mahdollisuudet on siis hyvät.

Cilla: Varmaan kun kierto tasoittuu, niin siitä on todennäköistä raskautua ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tujulle noita prosentteja tuossa luettelinkin. Ja niitä vielä lisää luetellakseni, jokaisessa kierrossa on 20-25% todennäköisyys tulla raskaaksi. Tsemppiä vaan!

Marjana

Vierailija
11/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle vauvayritysutelijalle pitäisi sattua vastaan joku, joka tölväsee että yritetty on mutta ei tule! Vanhempani ovat pari kertaa kuulleni udelleet ja jälkeenpäin saaneet sellaisen räksytyksen että uskoisin etteivät enää kysele! Työpaikallani on nyt joku vauvabuumiaika ja keväällä minultakin kyseltiin asiaa paljon. Silloin kun ei ollut vielä projekti päällä niin lähinnä utelut huvittivat, nyt en tiedä miten suhtautuisin.

Marjana: Kiitoksia rohkaisevista sanoista =) Ihmetyttää kyllä että miten pitkään yrittäneiden maltti kestää? Itsellä on tämän 1,5 viikkoa ollut aika niin pitkä, että alkaa jo pelottaa kuinka pitkä kuukausi on tulossa! Vai rauhottuuko sitä sitten jos ei heti tärppää? Kovasti mietin jo jotain uutta harrastusta että saisi jotain muuta ajateltavaa. Pöhköys iskee =D

Onko kellään kokemusta David ovulation testistä? Tai onko niissä yleensä eroja? Ensimmäistä kertaa kun ovulaatiota jahdataan niin on hieman avuton olo =)

Tuju kp 6/28(?), yk1

Vierailija
12/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan nyt tänne toukokuisten pinoon huhtikuisten sijasta, koska kaikki on jo siirtyny tänne :)

Eilen mahassa oli koviakin menkkamaisia kipuja, ei vaan sellaista pientä juilimista enää, mutta menkkoja ei näy.

Sain yöllä ihan hullun itkukohtauksen, kun tuntuu, että olen menettänyt parhaan ystäväni (lapsien jälkeen en ole nähnyt häntä kuin pari kertaa eikä juuri olla muutenkaan yhteydessä enää). Yrittänyt kyllä olen.

Tunsin oloni todella yksinäiseksi. Ei riitä, että on mies vierellä, jos ei ole ketään muuta :(

Yöllä heräsin kauheaan janoon ja nyt väsyttää ja päätä särkee. Ihana työpäivä siis tulossa -.-

Anteeksi tämä valittaminen, on vaan niin paska fiilis.

Taikku kp 36/28(?), yk1

EDIT: Niin, ja hiuksia irtoo edelleen ihan kauheesti :/ Kohta oon kalju...

Mitä tää voi olla?

13/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuju: Tähän asiaan on vain pakko suhtautua siten, että hätäilemällä ei voita mitään ja stressi pahentaa tilannetta entisestään. Kyllä sitä ehkä on malttia saanut tässä vuosien aikana, mutta silti loppukierron piinaviikot on aina kyllä melkoista piinaa. Joka kierrossahan sitä toivoo ja odottaa, että josko se olisi nyt tärpännyt. :) Paitsi tässä kierrossa, kun tämä on vain tällainen välikierto tässä ennen IVF-hoitoa.

Mutta kuten olen sanonut, että täytyy nauttia niistä asioista, jotka ovat läsnä juuri nyt ja siksi vauvakuumeilu on hauskinta silloin, kun pyrkii olemaan murehtimatta sitä. Eikä tässä pääkään kestäisi, jos koko ajan murehtisi. Siinä kärsisi oma hyvinvointi, parisuhde ja jopa ystävyyssuhteetkin. Eli kaikki liian tärkeät asiat. :) Onhan sitä huonoja hetkiä, mutta kokonaisuudessaan me ollaan selvitty hienosti tästä 2,5 vuoden yrittämisestä.

David-ovulaatiotestit on mielestäni olleet varsin toimivia. Joskus en ole niillä ihan samanvahvuista viivaa saanut, mutta se viiva on ollut kuitenkin niin selvästi muita päiviä tummempi, että on voinut ovulaation siitä bongata.

Taikku: Olisiko kilpirauhasen liikatoiminta?

Vierailija
14/416 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täällä haaveillaan toisesta lapsesta. Esikoinen nyt 8kk. Pikkasen kyllä jänskättää pieni ikäero, jos tärppääkin pian.

Minä 32v ja mies 26v.

kp 1/29-34 yk2

15/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Miisku! Älä turhaan jännitä. Ihminen mukautuu tilanteeseen kuin tilanteeseen, joten kyllä te pärjäätte pienilläkin ikäeroilla. Eli toivottavasti tärppää pian. :)

ON: Jouduin eilen hakemaan sairaslomaa unettomuuden takia. Teen tarkkuutta vaativaa työtä, enkä tosiaankaan voinut kuvitellakaan olevani työkuntoinen eilisaamuna. Työterveyslääkäri hieman ihmetteli, miksi päivystävä lääkäri oli valinnut minulle kyseisen antibiootin tavalliseen virtsatietulehdukseen. Sen antibiootin takia joka tapauksessa valvoin yöt ja päivällä vapisi kädet kuin krapulaisella. Viime yönä sain nukuttua ihan normaalisti sitten, kun sen lääkkeen vaikutus oli ehtinyt loppua. Hurja tabletti nimittäin!

Synarelaa olen nyt sumutellut reilun viikon ja ihmettelen, kun siitä ei ole tullut oikeastaan mitään haittavaikutuksia. Vain hieman herkempi mieliala, mutta sekin on tullut vain yhden kerran esiin. Toivottavasti se kuitenkin tehoaa silti...

Rinnat on kyllä tosi arat! Peiton liikkuminen rintojen päällä aiheuttaa kipua ja rintsikat saa pukea ja riisua hyvin varovasti. Yleensä minulla on rintojen arkuutta loppukierrossa ennen menkkoja, mutta ehkä tuo lääke nyt korostaa sitä arkuutta. Niitä menkkoja odottelen siis... Ilman tuota lääkettä niiden pitäisi viimeistään tänään alkaa ja sitä kyllä toivon. Mitenhän mahtaa käydä, jos sitä vuotoa ei kuulukaan tai iskee päälle vasta ensi viikolla, kun pitäisi keskiviikkona ultrata sitten? Onko kukaan ollut IVF-hoidoissa tai kuullut muuten?

Tänään täytyisi vielä yrittää touhuta paljon asioita, että saisi pidettyä itsensä päivän ajan aktiivisena ja yöllä sitten hyvin nukuttua. Ettei tuo unirytmi heitä häränpyllyä kokonaan. Viime yö meni hyvin, mutta eihän se vielä yhdessä yössä korjaudu, jos on 4-5 yötä valvonut melkein kokonaan. Eli siivousta ainakin tiedossa! :)

Marjana kp 31/31-32 yk 28

Vierailija
16/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikku: Ressaatko kovasti? Kaverille tuli hieno pälvikaljuus kevään mittaan kun ressasi kovasti häistä. Hiusten lähtö siis saattaa johtua ihan siitä. Toivottavasti menkkojen pois jäänti olisi sitten jokin positiivinen uutinen ;)

Miisku: Olen aina ajatellut että lapsilla olisi hyvä olla n. 3 v ikäero. Nyt kun lapsien "hankinta" lipsahti tänne neljännelle kymmenelle, niin tuumin jo että jos luoja suo niin ehkä sen 2 kpl voisi tulla paljon nopeamminkin. Erilaisiin tilanteisiin ja perhekokoihin tottuu =) Niin ja tervetuloa!

Marjana: Paljon tsemppiä ja uurasta nukkumattia myös ensiyöksi! Itse painin toistuvien kortisonikuurien aikoina unettomuuden kanssa, ja on se kyllä rankkaa! Parhaimmillaan kun vetänyt pienillä torkuilla kolmisen viikkoa niin alkaa hauskuus olemaan vähissä. Mutta aina ne siitä korjaantuu ja sitten nukutaan kuin tukki =)

Eilen menin innostuksissani kertomaan ystävälle tästä projektista ja vastaanotto oli niin nihkeä että oli kyllä viimoinen jolle kerroin. Ymmärrän toki että hän mietti että miten meidän ystävyydelle käy, hänelle kun asia ei ole vielä tärkeä. Tuli sen verran surullinen mieli että meinasin ja haudata koko hankkeen =( onneksi miehen vauvakuume on ja pysyy, tsemppailee nyt kovasti =)

Tuju kp 7/28(?), yk1

Vierailija
17/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulenpuuska: Meiltä kysellään aika paljon lapsenhankkimissuunnitelmista, sekä työpaikalla että ystäväpiirissä. Aikaisemmin tämä ei haitannut, mutta sen jälkeen kun aloitimme yrityksen ovat kaikenlaiset kyselyt ja vihjailut ruvenneet ärsyttämän. Lisäksi myös lähes puolitutut ihmiset kyselevät, milloin hankitte lapsia tms. Yleensä kuittaan nämä utelut melko lyhyesti. Ei olla muutenkaan kerrottu kenellekään yrityksestä, niin miksi alkaisin puolitutuille ihmisille kertomaan.

Marjana: Kiitos tsempeistä! Jostain noita prosentteja olen joskus lukenutkin. Onneksi kierto on nyt pikkuhiljaa alkanut tasoittua joten eiköhän tämä tästä. Aika vahvat antibiootit olet saanut, toivottavasti saat ensi yönä nukuttua. Toivon koko sydämestäni, että IVF-hoito onnistuu ja saat vihdoin plussan! Olet sitä joutunut niin kauan odottamaan.

Taikku: Oletko juuri lopettanut hormonaalisen ehkäisyn? Itse lopetin joulukuussa pillerit ja ensimmäiset 5 kk ilman pillereitä olivat aivan järkyttävää aikaa. Hiuksia irtosi aivan hirveästi, hiukset rasvoittuivat todella nopeasti, finnejä tuli naama täyteen (ja minulla ei ole ollut elämäni aikana kuin ehkä max. 10 finniä yhteensä ennen tätä), vatsa turposi järkyttäväksi palloksi ja lisäksi oli kokoajan menkkamaisia tuntemuksia ja munasarjoja vihloi, tosin menkkoja ei näkynyt.. Alkoivat sitten ensimmäisen kerran muistaakseni kp 75. Jos olisin tiennyt mitä pillereiden lopettamisesta seuraa, olisin viskannut pillerit roskikseen jo aikoja sitten.

Ensi viikolla ajattelin aloittaa ovulaation tikutuksen. Parissa edellisessä kierrossa olen yrittänyt ovulaatiota metsästää, mutta olen saanut vain haaleaa viivaa. Uskon kuitenkin, että olen ovuloinut noissa kahdessa edellisessä kierrossa, koska molemmissa kierroissa n. 14 päivää ennen menkkojen alkua on ollut todella kovat kivut munasarjojen kohdalla, lisäksi on ollut jotain limoja. Huomenna lähdetään miehen kanssa minilomalle, toivottavasti vuoto loppuisi ennen sitä :)

Cilla86 kp 4/27-83(?) yk 6

Vierailija
18/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kp 37/28

Ei raskaana.

Stressiä on mieletön määrä minulla jatkuvasti. Ja hormonaalinen ehkäisy lopetettu kesäkuussa.

Tää on varmasti niistä johtuvaa... Raskautta toki olisin toivonut :)

Tulis se täti niin alkas uus yk :)

Plussatuulia kaikille!

Vierailija
19/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Minäkin tänne tupsahdin.

Eli minä 30, mies 34 ja meillä on 4-vuotias tyttö. Vuosi ollaan oltu ilman ehkäsyä, mutta nyt alkaa vasta yk 7, koska menkat on tullut niin harvakseltaan. No katsotaan miten tää nyt meneillää oleva 3 Terolut-satsin kuuri vaikuttaa. Nyt kiertopäivät oli ekaa kertaa järkevät, mut koska tulivat pillereillä avustetusti, niin en laita niitä tuohon alla olevaan mukaan.

82 kp 2/48-95, yk 7

20/416 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuju: Ai kamala! Miten ihmeessä sinä olet kolme viikkoa selvinnyt lähes nukkumatta... Minä olin niin sekaisin neljän yön jälkeen, ettei oikeasti pystynyt tekemään yhtään mitään. Tosin siinä varmaan vaikutti se lääkekin, että olin pääkopastakin ihan sekaisin.

Höh, typerää, että ystäväsi on ollut nihkeä vauvahaaveidenne takia. Melko itsekästä oikeasti. Mutta toisaalta täytyyhän sitä ystävienkin tunteet hyväksyä ja ymmärtää. Kyllä hyvä ystävyys kestää lapsetkin, joten eiköhän keskustelu tuon asian tiimoilta muutu vielä rennommaksi ja mukavammaksi.

Cilla: Rentouttavaa minilomaa teille!

82: Mahtavaa, että Terolut teki tehtävänsä ja lyhensi kiertoa. Toivottavasti pari kiertoa menevät samalla tavalla ja sitten kroppa tajuaisi itse miten päin pitäisi kierron pyöriä.

ON: Jos kovasti kuvittelen, niin tänään oli pyyhkiessä ihan minimaalisesti värillistä vuotoa. Ja jos lisää kuvittelen, niin ehkä myös hieman menkkamaisia jomotuksia. Voi että, alkaisivatpa ajallaan! Muuta uutta ei olekaan kerrottavana. Rinnat meinaa räjähtää kivusta. :D

Olen tänään ulkoillut paljon kurjasta kelistä huolimatta. Luulisi sen puolesta ainakin unen tulevan. Itseasiassa olin ulkona 5,5 tuntia ja niistä liikkunut reilut 4 tuntia. Kunto kasvaa ja kilot karisee. =P

Marjana kp 32/32-33 yk 28