TOUKOKUISET 2013
Kommentit (416)
Minni*86*: Voisko menkkamaiset tuntemukset olla sittenkin jo raskausoireita? :)
Ihan suotta varmaan olen tuosta työjutusta huolissani. Elämä vaan on viime keväästä lähtien pyöriny pitkälti työnympärillä. Pitäisi jo koittaa minun antaa asioiden mennä omalla painollaan.
Yhden keskenmenon (v.2008) kokeneena pelkään ulkomaanreissujen lentomatkaa (viimeksi ei tosiaan johtunut mistään vastaavasta). Lisäksi minulla on todettu olevan suurehko veritulppariski. Kerran on jalkaan epäiltykin veritulppaa. Ei onneksi ollut! Päässä on myös jonkinnäköistä verenkierto häiriötä todettu pari vuotta sitten, kun menetin hetkeksi näön toisesta silmästä. Tämä ilmeisesti liittyy migreeniin minulla.
joo voihan ne ollakkin toisaalta. Toivoa sopii =) mutta iso epäilys kalvaa..
Tuo sinun tulppa systeemi kuulostaa kyllä siltä että kysyisin lääkäriltä luvan (tai sitten söisin omalla luvalla) miniaspiriinia (esim. primaspan) ennen tuota matkaa ja matkan ajan ja vähän jälkeen. Se ei ole mitänkään vaarallista vaikka olisi raskaana.. jotku syö sitä koko raskauden ajan jos esim. polttavat tupakkaa ja on iso tulppariski.
*minni*
Ilmoittaudun mukaan toukokuisiin kuumeilijoihin ja pikaisesti esittelen itseni:
Kolmannesta haaveillaan, itse olen haaveillut jo pidempään ja nyt viikonloppuna mieskin tuumasi että mikä jottei, tulee jos on tullakseen :) Kaksi kesälasta on ennestään, -06 ja -09 syntyneet. Itse olen nyt vielä toistaiseksi 30 v., mies 33 v.
Tosin olen vasta toissapäivänä lopettanut Cerazettet ja tänään alkoi vuoto, joten yksiäkään "luomumenkkoja" ei siis ole tullut, mutta ainahan sitä saa toivoa ja yrittää... Esikoinen sai alkunsa yk 5 ja kakkonen yk 2, kakkosta yrittäessä tosin jo yk 1 tuli varhainen keskenmeno. Katsotaan miten nyt tärppää vai tärppääkö enää edes...
*napsunen*
kp 1/28 / yk 0 ?
Liisuli: Toivottavasti teille vielä se kolmas nyytti suodaan. :)
Misu: Onko teillä selvitetty syytä miksi kaksi lasta on antaneet odotuttaa itseään? Tervetuloa joukkoon!
Aliina: Voi että, yritähän puhua miehesi ympäri, että käytte tsekkauttamassa tilanteen, miksi vauva viipyy. Tosiaan ikä puhuu puolestaan, että ei kovin kauaa kannata odotella, kun mahdollisuudet ei ainakaan kasva enää. Tsemppiä joka tapauksessa teille! :)
Hedelmäsalaatti: Nimenomaan! Matkoja tulee aina uusia, jos suunnitelmat muuttuukin. :)
Tuulenpuuska: Hienoa, ettei teillä töissä suhtaudutaan noin hienosti raskauteen ja perhevapaisiin. Kaikkialla ei ole yhtä hienosti asiat.
Minni: Joko testit kuumottaa kaapissa vai maltatko odottaa ihan, että alkaako menkat?
Napsunen: Hyvältä kuulostaa, että raskaudet on aiemminkin alkaneet helposti. Mahdollisuudet on siis hyvät!
ON: Onneksi rupesin kirjoittamaan tänne palstalle juuri nyt! Rupesin omia kuulumisia kirjoittamaan ja yhtäkkiä säpsähdin, että en ole lainkaan muistanut ottaa iltalääkettä. Onneksi tuli mieleen. En halua ainakaan oman unohduksen sotkevan näitä asioita yhtään!
Huomenna olisi sitten se ensimmäinen kontrollikäynti tämän hoidon tiimoilta. Hieman jännittää mitä siellä sanotaan. Ärsyttää hieman, kun vuoto ei ole kokonaan loppunut... Mutta enpähän minä sille mitään mahda. Kädet ristissä taas toivon, että jos ne pistokset päästään huomenna aloittamaan, niin ettei niistä tulisi mitään haittavaikutuksia tai allergista reaktiota. Aina uuden lääkkeen kohdalla se jännittää, kun on niin herkkä kaikelle.
Nyt unta palloon ja aamulla lääkärin pakeille! Pitäkäähän peukkuja.
Marjana kp 4/30-33 yk 29
omaa napaa, anteeksi. mua niin mietityttää, lähteäkö vanhempieni mukaan reissuun (ovat varanneet sen mulle ja pojallekin kun haluttiin mukaan) sunnuntaina (paluu lauantaina), koska mitäpä jos ovis on tuolla viikolla, aika tiukille menee?!??! nyt on siis menossa kp 4 eli just sillon paluupäivänä olisi jo kp 15, hui hui. Mies ei voi mitenkään lähteä töiden takia mukaan, mutta voi hitsinvitsi miten ärsyttäisi jos ovis olisi siellä ja ei saataisikaan mahdollisuutta tässä kuussa raskautua. Apuva, en tiedä miten vanhempani suhtautuvat jos sanon, että ei lähdetä, toisaalta jos kertoisin totuuden niin ehkä ymmärtäisivät, mutta en haluaisi vielä kertoa asiasta.
hedelmasalaatti: mones yk sulla on menossa?
lähde ihmeessä sinne reissuun. eihän se ovis välttämättä oo just sillon, sehän voi olla myöhäisempikin. kuinka kiire raskautumisella on?
itse olen koittanut ajatella, ettei haittaa jos ei heti tärppääkkään. kesävauva tai syysvauvakin ois ihana :)
Hedelmäsalaatti: Älä nyt oviksen takia jätä kuitenkaan matkalle lähtemättä! Ei elämää pidä lopettaa tämän vauvakuumeilun takia kuitenkaan. Arvaa vaan kuinka paljon sinua harmittaa, jos jäät kotiin ja et siitä kierrosta tulekaan raskaaksi kaikesta yrityksestä huolimatta.
no tää on vasta ensimmäinen yrityskierto:) ensin ajattelin, että mukava jättää ehkäisy pois, että saa vavi tulla jos on tullakseen, mutta jotenkin tää vaan pyörii koko ajan päässä ja toivon niin kovasti vauvaa, että tuntuu piiitkältä ajalta odottaa taas kuukausi erityisesti jos ei ees olisi mahdollisuutta annettu. toisaalta yritän kyllä koko ajan muistuttaa itseäni, ettei mitään saa/pidä suunnitella liian tarkkaan, koska ei elämä suunnitelmien mukaan aina kulje. toi reissu on vaan siis pahimpaan ajankohtaan, ois ollut alku tai loppu kierrosta, ja niinhän se olisikin ollut jos edellinen kierto olisi ollut normaali 28päivää niinkuin viimeisen vuoden, mutta se hyppäsikin 32 päiväksi. kai mä siis suunnittelin liikaa :D:D:D täytyis ottaa siitä oppia. plaah.
mitä muiden viikkoihin kuuluu?;)
hedelmasalaatti kp 5
hedelmasalaatti: voihan se oviksen ajankohtakin vaihdella kierroissa, itse muistan että toinen lapsi sai alkunsa vasta pari päivää oletetun oviksen jälkeen. Olin silloin myös matkoilla oviksen aikaan ja sitä harmittelin, joten yllätys oli suuri kun olinkin raskaana!
Se raskautuminen oli muutenkin "kummallinen", minulla on lähes aina ollut kierto säännöllinen 28-29 päivää, mutta tuolloin ei menkkoja kuulunut edes tuon 29 päivän jälkeen ja raskaustestit näytti vaan negaa. Vasta kp 43 yhtäkkiä testiin ilmestyikin se viiva, ei edes mitään haamuja tullut ennen sitä... Eli kaikki testit näytti lähes 2 viikkoa negaa vaikka testasin eri testeillä.
Itse kirjottelen täällä nyt sillä ajatuksella että vielä tulen siirtymään kesäkuisiin ja siitäkin edelleen kun tosiaan muutama päivä sitten ne pillerit vasta jätin pois. Mutta niin kuin joku tuolla aiemmin totesi että olisi kiva mennä ajatuksella että "tulee jos on tullakseen" mutta kyllä sitä vauvaa vaan niin paljon nyt toivoo...
Hedelmäsalaatti ehdottomasti lähdette! niinku marjanakin sanoi ettei saa jättää elämää elämättä tän kuumeilun takia. Sun poikas pettyy aivan varmasti jos ette sitten lähdekkään, vai oliko hän aivan pieni vielä (sori en nyt muista oletko maininnut)
Marjana: arvaa vaan en tietenkään ole voinut olla testaamatta ja tadaa! tänään tyylipuhdas nega.. päiväpissasta (3 tuntia rakossa) Voi ku ihminen viittii itteään kiduttaa )= onhan se aika aikaista testata mutkumutku.. ei voi mitään uteliaisuudelleen... XD
minni dpo 11?
Minni: No voi rähmä! Monesti olen itsenikin kironnut, kun olen mennyt testailemaan liian aikaiseen, mutta uteliaisuus on ihmisen perusluonne. Toivon, että sinulla vielä plussaksi muuttuisi.
ON: Nyt olisi ensimmäisessa ultrassa käyty. Eli ilmeisesti tämä oli se ns. 0-ultra, jossa katsottiin, että munasarjat on saatu lepotilaan. Hyvinhän ne lepotilassa olikin, eli Synarela oli toiminut niin kuin pitääkin. Jes! Ensimmäinen osuus selvitty. Tänä iltana alkaa sitten tuon nenäsumutteen rinnalle Gonal-pistokset kerran päivässä.
Lääkäri sanoi, että munasarjat näyttää taas monirakkulaisilta eli hyperstimulaation riski on olemassa. Gonalin annos oli kuitenkin laitettu aikalailla minimiin eli hyvin ovat varautuneet tähän hyperstimulaation riskiin. Oli melkoisen huojentunut olo, että lääkitys aloitetaan selvästi normaaliannosta pienemmällä ja lisätään sitten tarvittaessa, kun käyn ensi maanantaina taas ultrassa. :)
Mies seurasi korvat ja silmät tarkkana Gonalin opastusta, koska hän saa ne pistää. Hieman jännittää toki se pistoksen aloitus, mutta yritän ajatella, että sehän on vain elimistön omaa hormonia, eikä sikäli pitäisi aiheuttaa mitään allergiaa tms.
Marjana kp 5/30-33 yk 29
Olen siis käynyt täällä toukokuisissa lähinnä seuraamassa Marjanan kuulumisia. Hassua sinänsä, kirjoittelen palstalle harvakseltaan, mutta käyn lukemassa monta kertaa päivässä. Hienoa Marjana, että kaikki vaikuttaa lupaavalta!
Itselläni on tilanteena 21/26 (24-28) eikä kyllä tunnu yhtään siltä, että olisi tärpännyt. Samat oviksen jälkeiset juilinnat, joita muissakin kierroissa on ollut ihan menkkoihin saakka.
Voisin kuitenkin siirtyä tänne kokonaan, laskurista riippuen la olisi joko 30.4. tai 1.5. seuraava la olisi toukokuussa kuitenkin. Ja itse olen aikanaan syntynyt lähes kaksi viikkoa yliaikaisena...
Miehelle tuossa sanoin, että täytyy varata aika gynelle, kun ei tämä ihan normaalia voi olla, että oviksesta lähtien vihloo ja juilii alavatsassa kuukautisiin asti. Hän oli sitä mieltä, että soittaisin heti ajan. Mutta odotan ensi viikkoon, kun menkkojen pitäisi alkaa, niin tiedän koska seuraavat todennäköisimmin on (ja pieni toivo elää vielä tämän kierron suhteen).
Esittelynä vielä: olemme molemmat 33-vuotiaita, toivomme ensimmäistä yhteistä lasta (miehellä pk-ikäinen, joka asuu meillä 50-50-periaatteella). Minä haluan lapsen, mies lapsia (tyytyy kyllä kuulemma yhteen lisää ja hyväksyy asian, jos minä en pysty siihen yhteenkään).
Tulipa taas sepustettua, onnea kaikille tähän kiertoon!
Tossukumpu 21/26 (24-28) yk8
Kyllä me lähdetään sinne reissuun, niin vähän muutenkin keretään nähdä ja olla mun porukoiden kanssa, että onhan se ihan laatuaikaa heidänkin kanssa ja oltiin samalla reissulla viime kesänäkin ja ihan lomalta se tuntui, poitsu täyttää marraskuussa kolme vuotta, joku sitä kysyikin. Sit lauantai- iltana kun tullaan on se kp 15 niin eihän sitä peliä välttämättä olla kokonaan menetetty tän kuun osalta, poikamme sai alkunsa kp 14 ja viimeisen vuoden olen huomannut oviksen (limojen perusteella) olevan suunnilleen puoli välissä, mutta en ole ikinä sen tarkemmin sitä ajatellut tai tikutellut. Katsotaan miten käy:D
hedelmasalaatti kp 5
Vihdoinkin kp42 vaihtuikin kp1:ksi..
Hieman on molemmilla vieläkin sekavat fiilikset ja nyt vasta tänään herättelin uudestaan keskustelun vauvasta, kun menkat alkoi.. Tuntuu et koko vauvaprojektin aloittaminen km:n jälkeen uudestaan on jotenkin vaikeampaa..toivon et on vaan ohi menevää tämä tunne!
Anteeksi omanapaisuus,yritän jatkossa skarpata!
hilma kp1/25-32(tai ainakin ollut)+yk4+km+yk1
Olen seuraillut näitä ketjuja jo maaliskuun ketjusta asti, nyt päätin ilmottautua mukaan!
Lyhyt esittely siis: Minä 20v. ja mies 21v. ja esikoista oltaisiin näin 5 vuoden seurustelun jälkeen yrittämässä. Pillerit lopetettu maalis-huhtikuun vaihteessa. Säännöllinen kierto ollut pillereiden lopettamisesta asti. Tähän asti ollaan yritetty perus tyyny pyllyn alla taktiikalla, mutta nyt ostin ovulaatio testejä ja nyt seuraillaan niitä. Yrittämistä takana 4 kk, nyt siis viides menossa. Toivotaan jospa nyt jo tärppäisi.
KataV kp 13/28 yk 5
Piippi: Kiitos selvennyksestä! Olinkin yhteyksissä lääkäriin uudelleen ja hän myös selitti tuota vähän tarkemmin. Se kysta nyt lähinnä itseäni mietityttää mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei vaadi seurantaa ja saattaa olla että häviää sieltä ihan itsellään.
Hedelmäsalaatti: Tottakai lähdette! Ei kannata rakentaa elämää sen varaan JOS sattuu tärppäämään ja jos jää yksi kierto välistä. Elämä on kuitenkin aika arvaamatonta ja varmasti ehdit vielä raskautua vaikka ovis ohi menisikin ja voihan että se on vasta silloin kp15 kun jo kotiudutte:)
Marjana: Hirmusti tsemppiä sinne hoitoihin! Täällä on peukut ja varpaatkin pystyssä että nyt onnistaa!! Mitä tuo hyperstimulaatio tarkoittaa?
Tossukumpu: Voihan ne nippailut olla ihan normaaleitakin. Toki kannattaa käydä gynellä tarkistamassa niin saat ainakin itsellesi mielenrauhan:)
Hilma: Mä oon huomannut kun näitä varhaisraskauden keskenmenoja tähän yritykseen mahtuu nyt jo kaksi sekä nyt viimeksi tuo kohdunulkoinen että paras on se kun ei ota puheeksi koko vauva-asiaa. Menee vaan sillä meiningillä millä molemmista tuntuu eikä turhaan laske päiviä tai muuta. Aika toivonsa menettänyt fiilishän tässä on mutta vielä jossain elää toivo josko sittenkin vielä tulisi raskaaksi ja kaikki sujuisi hyvin.
Tervetuloa uusille!
ON: Lukemassa oon täällä käynyt mutta sellainen kiire pukkaa päälle ettei ole ehtinyt paljon kirjoitella. Joka tapauksessa alkaa taas vähitellen "tuntemaan itsensä ihmiseksi". Sitä vähän pelkään millainen kolaus tästä jossakin vaiheessa tulee kun en ole koko kohdunulkoista käsitellyt ollenkaan vaan siirtänyt ajatukset niin paljon muualle kuin suinkin. Miehen kanssa ollaan puhuttu ja mennään tulee jos on tullakseen (haluaisin niin kovin uskoa KUN). Kovin suuret toiveet ei ole kummallakaan ja aika sellainen uskonsa menettänyt fiilis jo nöiden kokemusten jälkeen. Stressaamaan en aio alkaa. Ja koska lääkärin mielestä kaikki ok ultrallakin katsottuna niin raskauden pitäisi olla mahdollinen milloin vain. Se ei vaan tunnu olevan niin itsestäänselvää että elämässä menisi asiat aina hyvin. Tässä on viimeiset vuodet ollut aikamoista työstressiä ja siihen päälle nuo keskenmenot. Toivon kuitenkin että elämä vielä joskus hymyilisi ja soisi meille pienen käärön.
Plussapuhureita kaikille PhhhhhhhhhhhhhhhhuuuuuuuuuuuuH!
Ele (kiertopäivistä ei hajuakaan)
Tossukumpu: Jos ne juilimiset on kovin voimakkaita, niin kyllähän se kannattaa käydä tilanne tarkistuttamassa. Minulla on yleensä aina oviksesta menkkojen alkuun jotain tuntemuksia ja vihlomisia, mutta ne ei koskaan ole kovin voimakkaita. Joskus kyllä tuntuu, että tämä vauvakuume se saa kuuntelemaan kaikkia kehon merkkejä, joita ei välttämättä muuten huomaisi. :)
Hedelmäsalaatti: Oikea päätös reissun suhteen!
hilma: Eihän teidän tarvitsekaan vauvaprojektista numeroa tehdä. Otatte vaan rennosti asian suhteen. Jos seksiä on säännöllisesti, niin kyllähän se raskaus alkaa sitten ihan omia aikojaan. Sinullakin kun on hyvät mahdollisuudet, kun noin pian olet tullut raskaaksi. Nenä pystyyn vaan ja etiäpäin! :)
KataV: Tervetuloa!
Ele: Yritä jossain vaiheessa antaa itsellesi lupa ajatella tuota kohdunulkoistakin, ettei siitä tulisi mieleen sellainen iso peikko. Rauhallista mieltä ja rentoutumista sinulle!
Tuo hyperstimulaatio on siis munasarjojen liiallinen vaste noille lääkkeille. Käytännössä se siis tulee siinä vaiheessa, kun munarakkulat on imetty tyhjiksi tuossa munarakkulapunktiossa neulan avulla ja jos tuo vaste on liian suuri, munasarjoihin kerääkin runsaasti nestettä. Aika harvoin se tila menee tosi vaikeaksi, mutta lievää hyperstimulaatiota esiintyy suurella osalla, vaikkei edes riskiä olisi. Sillä se hieman jännittääkin, kun minulla on hyvin aktiiviset munasarjat muutenkin.
ON: Ensimmäinen Gonal-pistos meni eilen tosi hyvin! Kyllähän se hieman jännitti, mutta mies hoiti pistoksen tosi rutiinilla, vaikkei ole aiemmin mitään pistänytkään. Hänelle siis pisteet tästä suorituksesta. Eikä mitään reagointia tullut tuollekaan lääkkeelle. Nyt sitten iltaisin pistellään ja odotellaan milloin alkaa munasarjoissa jotain tuntumaan. Maanantaina siis seuraava kontrolli, jossa katsovat mikä tilanne on.
Marjana kp 6/30-33 yk 29
Napsunen: Lohdullista kuulla, että raskaus voi kuitenkin alkaa silloin, kun itse pitää sitä epätodennäköisenä :)
Tossukumpu: Oletko varma, että samanlaisia kipuja ei ole ollut silloin joskus ennen kuin lopetitte ehkäisyn? Onhan se mahdollista, että tarkkailet nyt kehoasi enemmän nyt, kun yritätte vauvaa, kuten Marjanakin huomautti.
Hilma3: Keskenmenosta on kuitenkin vasta niin vähän aikaa, että varmasti ajan kuluessa molempien tunteet selkenevät asian suhteen.
Elea: Tsemppiä sinullekin!
Marjana: Hienoa, että hoidot ovat tähän asti sujuneet hyvin.
ON: Minustakaan ei kyllä yhtään tunnu siltä, että olisi tärpännyt. Jännityksellä odotan, tuleeko kuukautisia ensi viikolla vai ei. Lupasin itselleni jo, että en testaa ennen kp 34… Mitenköhän maltan odottaa..
Tuulenpuuska kp 22/26-32 yk 2
Heips kaikille!
Tänne minäkin suuntaan toukokuista toivomaan.. Olen 22v, mies 24v. Esikoista yritetään. Mulla PCO ja mahd. ovuloimattomuus. Tähän kiertoon nyt sitten aloitettu clomit. Ultrassa käyn ensi viikolla, että nähdään onko siellä yhtään rakkulaa kypsymässä :) Vähän jännittää.. Toisaalta mulla ei kyllä toiveet kovin korkealla ole clomien suhteen, ehkä parempi niin. Onko muilla kokemuksia clomeista? Onko tulosta tullut ja millä annoksilla? Entä haittavaikutuksia?
Tsemppiä kaikille syksyyn! Voi että miten ihanaa olisikin ensi vuonna aloittaa kesä uuden perheenjäsenen kanssa :)
Lucija kp 3/23-? yk 10
Marjanalle stemppiä hoitojen onnistumiseen. Kamalia nuo haittavaikutukset noissa lääkkeissä. /=
Työnantajia miettivien ei nyt kannata sitäkin stressata vielä muunkin päälle. Kyllä ne ovat sen ottaneet huomioon että jos nuoren naisen palkkaavat niin luultavastui äippäloma on jossain vaiheessa edessä. Ei sitä voi olettaa että ollaan lapsettomia työntakia. Se on kuitenkin vain työ. tai sen ainakin pitäisi olla. (=
reissua miettivät: Hyvät tukisukkahousut on ehdottomat, niin estää tukoksiakin tehokkaasti. Sehän siinä taitaapi se suurin vaara olla? Vai olenko ymmärtänyt oikein.
ON: nyt se piina sitten alkoi vaikka että olen kyllä niin negatiivisella mielellä. En usko millään että olisin raskaana. Kyllä se niin vaan on että tälläkin kertaa taitaa aikaa ottaa tämä projekti ihan huolella...)`= Menkkakipuja on ollut viimeviikonlopusta lähtien että taitaa täti kurvata paikalle taas liian ajoissa.. )=
Minni*86* 23/26(28) dpo 10? yk 3