Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt se kilometrikorvaus laskee!

Vierailija
05.08.2012 |

voi paska. sillä sai hyvin joululahjarahaa.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauksessamme siis teimme 7 tonnin sijoituksen, jotta mies pystyi hoitamaan työnsä. Hänelle esimies oli myös "myynyt" työpaikan sanomalla, että palkkahan on huono, mutta kilometrikorvaus tasoittaa tilannetta jonkin verran. Mielenkiintoista nähdä nouseeko palkka kun edut heikentyvät.

t.39 kai

Km-korvaus ei ole palkkaa ja sen tarkoitus on vain kattaa autosta koituvia kuluja työajon osalta.

Vierailija
62/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijöiden käyttöön. Ihmiset käyttävät todella törkeästi hyväkseen tuota km-korvausta ja ovat suorastaan epärehellisiä.

t. henkilöstösihteeri

Entä sitten työntekijälle? Ehkä teidän firman pitäisi ihan itse hoitaa nuo epärehelliset työntekijät, eikä lusmuilla ja aiheuttaa rehellistenkin työntekijöiden rankaisemiset! Hemmetti miten raivostuttavaa!

Juuri näin. Huijareiden toimintaan pitäisi puuttua sen sijaan, että viedään esim hyviltä myyjiltä intoa myydä. Kuka sitä haluaa omalla kustannuksellaan tehdä kun auto kuluukin ajossa.

Henkilöstösihteeri ei taas ota huomioon tässä sitä pientä seikkaa, että miten paljon nuo ympäri maata autoilevat TUOvat rahaa firmaan. Se on huonoa johtamista, jos jonkun annetaan ajella ihan huvin vuoksi eikä kauppa käy. Suuri osa autoilijoista on esin myyntitöissä ja pitävät osaltaan Suomen talouden rattaita pyörimässä. Loppuisi siinä monen sihteerin ja muunkin hommat, jos myyjät lakkaisivat ajelemasta tai jos tämän muutoksen myötä motivaatio siihen laskee.

Ihmettelen, että eikö pienen joukon väärinkäytöksien kitkemiseen ole muuta keinoa.

Faktahan on se, että oman auton käyttö työajoihin on kannattavaa bisnestä työntekijälle. Kulukorvaus kattaa autosta koituneet todelliset kulut ruhtinaallisesti ja ylijäävä korvaus on näin ollen oikeasti verotonta ansiotuloa, joka on vain naamioitu kulukorvaukseksi.

Tottahan toki vastaisuudessakin hyviä myyjiä tulee palkita, mutta palkitaan se mieluummin rehellisesti verollisella tulolla, ei huijaamalla kulukorvauksissa.

Tähän pitää sanoa, että on törkeää syyttää huijariksi, kun suurin osa on autoillut ihan sääntöjen mukaan ja saanut siitä sääntöjen mukaisen korvauksen! Ei se ole mitään huijaamista, että on tehnyt työnsä. Pieni porukka se on, joka on keplotellut näillä asioilla.

on maksettu suhteessa liian suurta verotonta kulukorvausta. Ja laki on tämän tökerösti sallinut. Ei salli enää. Siitä tämä poru.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on työnantaja aina tajonnut kannettavan koneen ja puhelimen työkäyttöön.

yläkoulun lehtori

Vierailija
64/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on työnantaja aina tajonnut kannettavan koneen ja puhelimen työkäyttöön. yläkoulun lehtori

Vierailija
65/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusauton (Ford, Opel, Toyota) kilometrikustannus auton hinnan putoamisineen, huoltoineen, bensoineen jne. on sellaiset 29c/km, Autoliiton mukaan. Miksi tällaisen auton käytöstä tulisi maksaa verottomasti 43c/km?

Ööh, nyt se korvaus tulee olemaan 25c/km 15 tonnin jälkeen eli vähemmän kuin mitä auton käytöstä tulee kuluja. Oikein vai väärin?

Appeni on opettaja. Ei hän joudu maksamaan mitään siitä että tekee työnsä. Tämä siis sille opettajalle.

Vierailija
66/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appeni on opettaja. Ei hän joudu maksamaan mitään siitä että tekee työnsä. Tämä siis sille opettajalle.

Suurin osa opettajista käyttää omaa kännykkää, omaa tietokonetta ja kotona on työtila. Siis perusopetuksen aineenopeista. Tämä on ihan yleisesti tunnettu asia, ja huomioidaan verotuksessa, mikäli sen ilmoittaa.

Vierailija
67/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusauton (Ford, Opel, Toyota) kilometrikustannus auton hinnan putoamisineen, huoltoineen, bensoineen jne. on sellaiset 29c/km, Autoliiton mukaan. Miksi tällaisen auton käytöstä tulisi maksaa verottomasti 43c/km?

Ööh, nyt se korvaus tulee olemaan 25c/km 15 tonnin jälkeen eli vähemmän kuin mitä auton käytöstä tulee kuluja. Oikein vai väärin?

Kun ihmiset ostavat varoihinsa nähden liian kalliita autoja jotka pitää jollain vilunkipelillä sitten rahoittaa. Nyt laki ei onneksi enää salli sitä.

Vierailija
68/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta Mamman Mies alkaa ajaa jollain tavisautolla, häh!

Vierailija
69/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/104 |
05.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijöiden käyttöön. Ihmiset käyttävät todella törkeästi hyväkseen tuota km-korvausta ja ovat suorastaan epärehellisiä.

t. henkilöstösihteeri

Entä sitten työntekijälle? Ehkä teidän firman pitäisi ihan itse hoitaa nuo epärehelliset työntekijät, eikä lusmuilla ja aiheuttaa rehellistenkin työntekijöiden rankaisemiset! Hemmetti miten raivostuttavaa!

Juuri näin. Huijareiden toimintaan pitäisi puuttua sen sijaan, että viedään esim hyviltä myyjiltä intoa myydä. Kuka sitä haluaa omalla kustannuksellaan tehdä kun auto kuluukin ajossa.

Henkilöstösihteeri ei taas ota huomioon tässä sitä pientä seikkaa, että miten paljon nuo ympäri maata autoilevat TUOvat rahaa firmaan. Se on huonoa johtamista, jos jonkun annetaan ajella ihan huvin vuoksi eikä kauppa käy. Suuri osa autoilijoista on esin myyntitöissä ja pitävät osaltaan Suomen talouden rattaita pyörimässä. Loppuisi siinä monen sihteerin ja muunkin hommat, jos myyjät lakkaisivat ajelemasta tai jos tämän muutoksen myötä motivaatio siihen laskee.

Ihmettelen, että eikö pienen joukon väärinkäytöksien kitkemiseen ole muuta keinoa.

Faktahan on se, että oman auton käyttö työajoihin on kannattavaa bisnestä työntekijälle. Kulukorvaus kattaa autosta koituneet todelliset kulut ruhtinaallisesti ja ylijäävä korvaus on näin ollen oikeasti verotonta ansiotuloa, joka on vain naamioitu kulukorvaukseksi.

Tottahan toki vastaisuudessakin hyviä myyjiä tulee palkita, mutta palkitaan se mieluummin rehellisesti verollisella tulolla, ei huijaamalla kulukorvauksissa.

Mä taas olen kuullut, että nuo eivät korvaa kaikkia kuluja JA sitä miten auton arvo on muutamassa vuodessa romahtanut kun kilometrejä on pari-kolmesataatuhatta mittarissa. En tarkoita, että km-korvaukset ovat mikään palkkio, vaan että motivaatio kyllä laskee, ellet saa korvausta auton kulumiselle ja arvon laskulle. Menee siis omasta pussista.

Jos elää kuplassa, jossa kuvittelee että verottomilla kilometrikorvauksilla tulee pystyä kustantamaan itselleen yli 30k maksava Audi kolmen vuoden välein, niin olisko aika miettiä hetki ahneuttaan? Perusauton (Ford, Opel, Toyota) kilometrikustannus auton hinnan putoamisineen, huoltoineen, bensoineen jne. on sellaiset 29c/km, Autoliiton mukaan. Miksi tällaisen auton käytöstä tulisi maksaa verottomasti 43c/km?

Vaikken itse hienoa kallista autoa omistakaan enkä juuri km-korvauksia edes nosta, niin ymmärrän silti niitä, jotka ostavat kalliin auton kun ajaa paljon työmatkoja. Turvallisuusasioiden kannalta esim. Ellei joku tätä tajua, niin elää itse kuplassa eikä varmaan aja kymmeniätuhansia km vuodessa. Mieluummin sitä joutuu nokitusten hirven (tai toisen auton) kanssa city-maasturilla kuin jollain vanhalla japsi-kotterolla. Minusta siis city-maastureissakin joku etoo, mutta jos ajelisin tai mieheni ajaisi kymmeniä tuhansia km vuodessa, haluaisin, että auto olisi niin turvallinen kuin mahdollista. Ehkä nää isot uudet sitä kuitenkin on enemmän kuin vanhemmat pienemmät?

Vierailija
71/104 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toivottavasti tämä kilometrikorvausten vähentäminen herättää työnantajasi hankkimaan työautot teille, se on ehdottomasti työnantajan tehtävä.

[/quote]

Ei sen työnantajan edelleenkään ole mikään pakko autoja hankkia. Lisäksi jos työnantaja hankkii kaikille firman autot, niin kyllä se lisää kustannuksia ja sitä kautta lopputuotteen hintoja.

Mutta turha täällä on selittää, ei kateelliset ymmrärrä. Katsellaan seurauksia ja itketään sitten yhdessä vuoden päästä.

Uusien autojen kauppa on jo pysähtynyt, maatalouslomittajia ei saa palkattua jne... Paljonkohan verorahaa on jo poltettu hölmöilyssä?

Vierailija
72/104 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä todella vaikuttaa. Ajan 95 000 km vuodessa kaupungista toiseen ja takakontti on täynnä asiakkaille menevää tavaraa. Liikun viidessä-kuudessa paikassa päivittäin, joten julkisilla kulkeminen olisi mahdotonta. Työnantaja vaatii korkeintaan 5 v vanhan auton ja voitte kuvitella millainen on arvonlasku autossa tällä km-määrällä. Ja huollot, renkaat kaikki korjaukset maksavat. Pienempi summa ei todellakaan riitä.

Vierailija
73/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että provisiopalkat tuon muutoksen myötä sitten myös poistuvat kokonaan. Provikkapalkalla ei nimittäin ole enää mitään järkeä myyntityötä tehdä. Ainakin pohjapalkan on noustava ja sitä myöden työantajan säästöt sitten valuvatkin kankkulan kaivoon.

Haha, voi hitto mitä kitinää. Opettele myymään ja ole hyvä työssäsi, tai vaihda duunia. Jos firma ei maksa sitä mitä haluat, niin hae uusi työnantaja. Ei puuttuvaa osaa ole tarkoitus km-korvauksilla kompensoida! Tässähän se koko ongelman ydin on.

Vierailija
74/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi ajella omalla autolla työpisteestä toiseen työpäivän aikana?

Katselin juuri, että sellaisia siivoojiakin haetaan, jossa oma auto pitäisi olla.

Vierailija
75/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri, että sellaisia siivoojiakin haetaan, jossa oma auto pitäisi olla.

Ne joita työnteko kiinnostaa? Edelleenkin ensimmäiseltä 15tkm matkalta saa sen 0,43c/km ja seuraavilta 0,23c/km. 30tkm vuodessa ajava saa siis ajeluistaan 0,33c/km, joka ihan varmasti riittää kattamaan auton käytöstä tulevat kulut.

Toki löytyy työtävierouksuvien parasiittien lauma, joille tämä riittää syyksi jättää työpaikka ottamatta.

Vierailija
76/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan palkka on sen verran pieni, ettei sillä paljon bensoja kustanneta ja autonkin hankkiminen voi olla mahdotonta jos sitä entuudestaan ei ole.

Työn pitää tuottaa voittoa tekijälle! Sillä kustannetaan eläminen. Ei ole tarkoitus että työssäkäyvä velkaantuu työn tekemisen takia.

Mä tiedän kun olen tuollaista nurkka ajoa harrastanut edellisessä työpaikassa. Ei tosiaan kannattanut.

Ne joita työnteko kiinnostaa? Edelleenkin ensimmäiseltä 15tkm matkalta saa sen 0,43c/km ja seuraavilta 0,23c/km. 30tkm vuodessa ajava saa siis ajeluistaan 0,33c/km, joka ihan varmasti riittää kattamaan auton käytöstä tulevat kulut.

Toki löytyy työtävierouksuvien parasiittien lauma, joille tämä riittää syyksi jättää työpaikka ottamatta.

Vierailija
77/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

työnantaja hommaa sulle kyllä auton jos katsoo sut sen arvoiseksi

[/quote]

Jaan itse lehtiä alueelliselle valtalehdelle ja saan oman auton käytöstä kilometrikorvauksia. Työnantaja ei aivan varmasti hanki minulle autoa. Auton käyttöni on ajamista laatikolta toiselle - jatkuvaa kiihdyttämistä ja pysäyttämistä, Lehdenjakajien TESsin minimipalkalla, yhdeksän euroa ja risat/tunti. Auton kuluminen ja bensakulut on aivan eri luokkaa kun vaikkapa Helsinki-Lahti-välillä moottoritietä cruisaillessa, mutta kilometrikorvaukset samat. Vaihdelaatikkoja menee aina joskus, kilometrejä tulee tosi paljon ja vastuu omalle autolle tulevista vaurioista ja vakuuttamisesta on itsellä. ..... tuu mulle sanoon, että työnantaja ostas mulle yhtään mitään.

Vierailija
78/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules kollega. Sinun ei tarvi yhtään työtilaa varata, ostaa yhtään tietokonetta tai käynnäkkää. Sinun ei tarvi käydä kursseja tai ostaa ylimääräistä kirjallisuutta. Työ tulee tasan hoidettua muutenkin. Voit käyttää koululla tiloja hyödyksi ja pakolliset materiaalit saat taatusti työnantajalta/kustantajalta.

Sen sijaan autoa työssään tarvitsevat tarvivat sen auton oikeasti. He eivät pysty suoritumaan työstä ilman autoa. Voit rinnastaa siihen, että joutuisit vuokraamaan omaan laskuun luokkatilan.

Olen opettaja, ja on ihan luonnollista ja normaalia, että minä joudun itse ostamaan tietokoneeni, kännykkäni ja oman työtilani, työnantaja ei sellaisia minulle tarjoa. Saan niistä verovähennykset, mutta silti se investoiminen kuuluu työnkuvaani. Työnantaja ei myöskään maksa suurinta osaa koulutuksistani, ammattikirjoistani ei mitään, eikä aiheeseen liittyvistä välineistä. Minä olen ostanut omilla rahoillani demovälineitä tunneille, enkä todellakaan ole mikään poikkeus.

Miksi sitten olisi täysin mahdotonta, että autoa työssään tarvitseva joutuisi myös itse panostamaan siihen?

Vierailija
79/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdelta vuodelta:

Lyhennys 400 Euroa/kk ja auton arvo laskee sitä tahtia, että kaikki lyhennykset voi laskea menneen siihen.

Tuliterä auto, ostohinta 25 000, keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7.8. Kilometrejä 45 000.

Kuukausittainen maksu sisältäen korot: 400*24= 9600

Vakuutukset: 900*2=1800 (aika heikot bonarit, täyskasko)

Verot: 119*2=238

Huollot: 340*2=680

Renkaiden kuluma: 600 Euroa (olettaisin, että yhteensä vajaan tonnin renkailla ajetaan kolme vuotta)

Polttoaineet: 1.6 * 7.8 * 450= 5616

Pesut: 300 Euroa (itse siivoan sisukset, ne maksaisi 150 Euroa kerta muuten)

Yhteensä siis: 18834 Euroa/2 vuotta

Per ajettu kilometri: 0.418 Euroa...

Eli ei noilla kyllä pahemmin tienaa. Jos on parempi auto, niin tulee vielä kalliimmaksi. Jotkut tietysti ajaa työajoa vanhalla romulla, niin sitten jää plussalle, mutta kyllä tuo on asetettu ihan oikealle tasolle uusien autojen suhteen. Ja tosiaan autolaina on vähentynyt noin 8000 Euroa ja tuskin hyvittäisivät vaihdossa enää kuin sen 17 000 Euroa (jos edes sitä) eli lyhennyserät saa suoraan laskea kuluiksi.

Laskekaapa joskus, paljonko se ajokilometri uudessa autossa maksaa...

Vierailija
80/104 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdelta vuodelta:

Lyhennys 400 Euroa/kk ja auton arvo laskee sitä tahtia, että kaikki lyhennykset voi laskea menneen siihen.

Tuliterä auto, ostohinta 25 000, keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7.8. Kilometrejä 45 000.

Kuukausittainen maksu sisältäen korot: 400*24= 9600

Vakuutukset: 900*2=1800 (aika heikot bonarit, täyskasko)

Verot: 119*2=238

Huollot: 340*2=680

Renkaiden kuluma: 600 Euroa (olettaisin, että yhteensä vajaan tonnin renkailla ajetaan kolme vuotta)

Polttoaineet: 1.6 * 7.8 * 450= 5616

Pesut: 300 Euroa (itse siivoan sisukset, ne maksaisi 150 Euroa kerta muuten)

Yhteensä siis: 18834 Euroa/2 vuotta

Per ajettu kilometri: 0.418 Euroa...

Eli ei noilla kyllä pahemmin tienaa. Jos on parempi auto, niin tulee vielä kalliimmaksi. Jotkut tietysti ajaa työajoa vanhalla romulla, niin sitten jää plussalle, mutta kyllä tuo on asetettu ihan oikealle tasolle uusien autojen suhteen. Ja tosiaan autolaina on vähentynyt noin 8000 Euroa ja tuskin hyvittäisivät vaihdossa enää kuin sen 17 000 Euroa (jos edes sitä) eli lyhennyserät saa suoraan laskea kuluiksi.

Laskekaapa joskus, paljonko se ajokilometri uudessa autossa maksaa...

Itsekin suunnittelin, että pitääköhän kaivaa tilikirjat esille ja laskea näille av:n idioottipullistelijoille joka ikinen sentti, mikä auton pidosta aiheutuu, mutta en olis jaksanu. Kiitos siis todella paljon tästä havainnollistavasta esimerkistä, jonka avulla toivottavasti JOKAINEN tällä palstalla ymmärtää, ettei rehellisesti vain työajoihinsa autoa käyttävä tienaa niillä korvauksilla yhtään mitään!!

-se 30 000km vuodessa ajava, joka kommentoi jossain ketjun alkupäässä-

p.s. Te, jotka ostelette 45 000e:n Audeja tms ja maksatte niillä pelkillä km-korvauksilla, ette varmaan elä ihan tässä maailmassa, tai ainakaan teidän taloudenpitokyvyt eivät vastaa todellisuutta lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi