No nyt se kilometrikorvaus laskee!
Kommentit (104)
Liian yleistä on että osa osa palkasta maksetaan verottomina kilometrikorvauksina, pahimmassa tapauksessa suurin osa palkasta.
Näillä kilometrikorvauksilla pelaava eivät vain aina ymmärrä, että että verottomista kilometrikorvauksista ei tule eläkekertymää ja jos sairastuu tai jää vanhempainlomalle tai työttömäksi niin päivärahan määrään vaikuttaa vain ne verolliset tulot. Nämä ovat aina sellaisia ikäviä yllätyksiä :-)
Millä selität sen, että meiltäkin tuo työvälineet korvausoikeus poistetaan? Hankkisitko sinä tietokoneet ja työtasot työpaikallesi, vaan koska naapurin juntti on vedättänyt verottajaa omiensa hankinnassa?
39
tällä hetkellä, kun puolisoni joutui keväällä hankkimaan meille auton työajoja varten. Asumme aika lähellä työpaikkojamme, joten minä käytän polkupyörää matkoihin, mutta puolisoni ei voi, sillä hän on juuri em. it-tuki, joka ei voi koneita fillarilla kuskata ympäri kuntaa.
Kyseinen kunta on maantieteellisesti kovin laaja, joten ajoa tulee paljon. Auto on siis pelkästään työkäytössä, sillä emme tarvitse autoa muuten. Kyseisessä kunnassa ei ole tarjota autoja työntekijöiden käyttöön. Kunnanjohtaja on ainoa, jolla on työsuhdemobiili.
Tällaista taustaa vasten on minusta aika selvää, että korvausten tulee kuolettaa myös auton hankintakuluja. Mielestäni tämä sama koskee kaikkia työpaikkoja, joissa jo rekrytointi-ilmoituksessa mainitaan, että oma auto on välttämätön. Sellaisia työpaikkoja on paljon.
työnantajalla. Kotihoitajat, lastensuojelutyöntekijät, it-tukihenkilöt ym. ajavat paljon. Vähän epäilen, että leasing-autoja on turha odottaa. Että omakustanneajoja sitten vaan, vai?
Eikä tämä ole mitään marginaaliryhmien kitinää vaan ihan oikeasti aito ongelma! Ihan liian moni unohtaa miten paljon yhteiskunnassa on töitä, jotka vaativat oman auton käyttöä ja väittävät ihan ilman mitään perusteita, että kaikki vaan huijaavat ja vedättävät verovapaita korvauksia valtiolta.
Jep, mutta se 25c/km riittää kattamaan kulut, mitä oman auton käytöstä tulee mukaanlukien bensat, vakuutukset, osansa huolloista ja arvonalenemasta. Siis jos autonsa on edes vähän järkevästi mitoittanut hinnan ja kulutuksen puolesta. Turha itkeä jos kuvittelee maksavansa 100ke V8 audin osareita kilometrikorvauksilla.
Itkuhan tässä tulee siitä, että km-korvaukset ovat todella hyvä tulonlähde niille, jotka autoilevat paljon. Olen itsekin ajanut 20-30tkm vuodessa km-korvauksilla ja kaikkien kulujen jälkeen pystyy kevyesti rahoittamaan esim 45 000 euron auton osamaksut pois kolmessa-neljässä vuodessa. Tämän ei tietenkään ole km-korvausten tarkoitus.
Hyvä paikka leikata, paljon parempi kuin opetustoimi, lastentarhat, sosiaalitoimi tai terveydenhuolto. Ei vaan taida riittää, joten eiköhän noidenkin vuoro ole pian.
Mieheni työpaikalla ei saa käyttää omaa autoa työmatkoilla, vaan täytyy ajaa työpaikan ihan hyvillä autoilla. Ovat todenneet, että kilometrikorvaus on niin suuri, että on taloudellisempaa pitää omia autoja. Ja työnantaja on hyvin suuri, joten laskuvirheestä ei ole kysymys.
Työantaja päätti lopettaa kilometrikorvausten maksamisen jo jotain vuosia sitten. Nyt on yhdeksän työnantajan autoa varattavissa omatoimisesti kalenterilla ja parkkimittarikin on työnantajan tarjoama :-). Työmatkat pitää aloittaa töistä ja päättää töihin. Autoa ei saa ottaa kotiinsa yöksi.
Itsellä tulee vuodessa työajoja alle tuon määritelyn 15tkm, joten saisin kaikista työajoistani kyllä "täyden" 43sent. korvauksen, mutta jos yläoleva toteutusi omassa työpaikassa, menisi firma samointein vaihtoon. Minun ei olisi mitään järkeä ajaa yli 50km ensin työpaikalle hakemaan firman autoa päästäkseni asiakkaan luo, kun nyt voin lähteä suoraan kotoa ja parhaimmillaan jopa 70km lähempää asiakasta. Sitten päivän lopuksi sama 70km ylimääräistä firman pihaan ja taas yli 50km kotiin. Ei olisi järkeä, ainakaan ajot eivät vähenisi.
Tosiasia on, että tuon oman yli 50km työmatkan ajaminen ei missään nimessä olisi taloudellisesti kannattavaa, jollei samaan aikaan saisi työajoista kilometrikorvausta. Kilometrikorvaukset työajoista on ainoa syy, että pari toimistopäivää viikossa ylipäänsä olisi kannattavaa ajaa kodin ja firman väliä.
Ei niiden kilometrikorvausten tarkoitus todellakaan ole rahoittaa 40.000-50.000 € Audia. Itse maksoin pelkästään kilometrivähennyksillä tuon hintaisen auton lyhennykset 3 vuodessa pois (sis tietty kaikki auton huoltoihin tms sisältyvät kulut).
Olihan se kiva etu, mutta täysin väärin.
Tosiasia on, että tuon oman yli 50km työmatkan ajaminen ei missään nimessä olisi taloudellisesti kannattavaa, jollei samaan aikaan saisi työajoista kilometrikorvausta. Kilometrikorvaukset työajoista on ainoa syy, että pari toimistopäivää viikossa ylipäänsä olisi kannattavaa ajaa kodin ja firman väliä.
Eihän 50 kilsan työmatkassa ole mitään järkeä!
työntekijöiden käyttöön. Ihmiset käyttävät todella törkeästi hyväkseen tuota km-korvausta ja ovat suorastaan epärehellisiä.
t. henkilöstösihteeriEntä sitten työntekijälle? Ehkä teidän firman pitäisi ihan itse hoitaa nuo epärehelliset työntekijät, eikä lusmuilla ja aiheuttaa rehellistenkin työntekijöiden rankaisemiset! Hemmetti miten raivostuttavaa!
Juuri näin. Huijareiden toimintaan pitäisi puuttua sen sijaan, että viedään esim hyviltä myyjiltä intoa myydä. Kuka sitä haluaa omalla kustannuksellaan tehdä kun auto kuluukin ajossa.
Henkilöstösihteeri ei taas ota huomioon tässä sitä pientä seikkaa, että miten paljon nuo ympäri maata autoilevat TUOvat rahaa firmaan. Se on huonoa johtamista, jos jonkun annetaan ajella ihan huvin vuoksi eikä kauppa käy. Suuri osa autoilijoista on esin myyntitöissä ja pitävät osaltaan Suomen talouden rattaita pyörimässä. Loppuisi siinä monen sihteerin ja muunkin hommat, jos myyjät lakkaisivat ajelemasta tai jos tämän muutoksen myötä motivaatio siihen laskee.
Ihmettelen, että eikö pienen joukon väärinkäytöksien kitkemiseen ole muuta keinoa.
kouluista ja terveydenhuollosta ja mummojen vaipoista! Go Kyllönen go!
Mulla työnkuvaan liittyy autolla ajaminen ja uusilla korvauksilla se ei ole enää kannattavaa. En jää tuleen makaamaan vaan vaihdan työpaikkaa. Työsuhdeauton saisi, mutta ei voi vähempää kiinnostaa.
Onneksi on aikaa etsiä uusi työ :) Ja vaihtelu sitä paitsi virkistää.
työntekijöiden käyttöön. Ihmiset käyttävät todella törkeästi hyväkseen tuota km-korvausta ja ovat suorastaan epärehellisiä.
t. henkilöstösihteeriEntä sitten työntekijälle? Ehkä teidän firman pitäisi ihan itse hoitaa nuo epärehelliset työntekijät, eikä lusmuilla ja aiheuttaa rehellistenkin työntekijöiden rankaisemiset! Hemmetti miten raivostuttavaa!
Juuri näin. Huijareiden toimintaan pitäisi puuttua sen sijaan, että viedään esim hyviltä myyjiltä intoa myydä. Kuka sitä haluaa omalla kustannuksellaan tehdä kun auto kuluukin ajossa.
Henkilöstösihteeri ei taas ota huomioon tässä sitä pientä seikkaa, että miten paljon nuo ympäri maata autoilevat TUOvat rahaa firmaan. Se on huonoa johtamista, jos jonkun annetaan ajella ihan huvin vuoksi eikä kauppa käy. Suuri osa autoilijoista on esin myyntitöissä ja pitävät osaltaan Suomen talouden rattaita pyörimässä. Loppuisi siinä monen sihteerin ja muunkin hommat, jos myyjät lakkaisivat ajelemasta tai jos tämän muutoksen myötä motivaatio siihen laskee.
Ihmettelen, että eikö pienen joukon väärinkäytöksien kitkemiseen ole muuta keinoa.
Faktahan on se, että oman auton käyttö työajoihin on kannattavaa bisnestä työntekijälle. Kulukorvaus kattaa autosta koituneet todelliset kulut ruhtinaallisesti ja ylijäävä korvaus on näin ollen oikeasti verotonta ansiotuloa, joka on vain naamioitu kulukorvaukseksi.
Tottahan toki vastaisuudessakin hyviä myyjiä tulee palkita, mutta palkitaan se mieluummin rehellisesti verollisella tulolla, ei huijaamalla kulukorvauksissa.
että provisiopalkat tuon muutoksen myötä sitten myös poistuvat kokonaan. Provikkapalkalla ei nimittäin ole enää mitään järkeä myyntityötä tehdä. Ainakin pohjapalkan on noustava ja sitä myöden työantajan säästöt sitten valuvatkin kankkulan kaivoon.
Kannattaako ihmisen hakea sellaiseen työpaikkaan, missä vaaditaan auto, jos ei sitä autoa halua ostaa? Kun ihminen hakee työpaikkaa, hän miettii millaiseen työhön ja millä ehdoin hakeutuu.
Kaverini tekee hoitoalan työtä missä käy asiakkaiden luona, ja siksi osti auton. Auto maksoi 3000€ ja samalla autolla ajaa edelleen, neljäs vuosi menossa. Jos laskee renkaat ja huoltokulut, vakuutukset sekä autosta maksamansa hinnan, niin ihan hyvin tuo matalampikin km-korvaus riittää. Tiedän ~menot, koska autoin häntä laskemaan paljonko suunnilleen se oma auto maksaa vuodessa.
Kannattaa muistaa sekin, että jos uuden/uudehkon auton ostaa, niin moni käyttää sitä merkkihuolloissa jne. Jos vanhempi auto (ja en tarkoita mitään 80-luvun kotteroa, vaan esim. n. 10 vuotta vanhaa) mikä ihan karvalakkimallia, ei huoltoihin mene niin paljon rahaa, ei myöskään varaosiin, koska perusautojen perusvaraosia saa edullisesti. Samoin moni muu asia maksaa, isommat renkaat maksavat enemmän erikoisvanteista ym. puhumattakaan.
Jos haluaa ostaa kalliin auton, jonka hinnalla saisi yksiön ostettua, niin oma moka jos km-korvaukset eivät riitä kattamaan kuluja.
Työpaikkaa voi aina vaihtaa, elämä on valintoja. Kulkeehan moni omalla autolla työmatkansakin, vakka ei saa työmatkavähennyksiä kun sen bussilipun verran, mikä vuodessa nippa nappa ehkä ylittää omavastuun =maksaa autokulut 100% itse. Mutta moni tekee noin, koska säästää esim. aikaa ja säästynyttä aikaa voi sitten viettää lasten kun on jo omalla autolla jo kotona, sen sijaan että istuisi bussissa vaihdon jälkeen vasta matkalla kotiin.
Kyllä moni ostaa myös esim. työpuhelimen omista rahoista itselleen, jos työnantajan tarjoama kännykkä on sellainen mistä ei pidä (väärää merkkiä/mallia tmv).
Faktahan on se, että oman auton käyttö työajoihin on kannattavaa bisnestä työntekijälle. Kulukorvaus kattaa autosta koituneet todelliset kulut ruhtinaallisesti ja ylijäävä korvaus on näin ollen oikeasti verotonta ansiotuloa, joka on vain naamioitu kulukorvaukseksi.Tottahan toki vastaisuudessakin hyviä myyjiä tulee palkita, mutta palkitaan se mieluummin rehellisesti verollisella tulolla, ei huijaamalla kulukorvauksissa.
Mä taas olen kuullut, että nuo eivät korvaa kaikkia kuluja JA sitä miten auton arvo on muutamassa vuodessa romahtanut kun kilometrejä on pari-kolmesataatuhatta mittarissa. En tarkoita, että km-korvaukset ovat mikään palkkio, vaan että motivaatio kyllä laskee, ellet saa korvausta auton kulumiselle ja arvon laskulle. Menee siis omasta pussista.
työpaikallani n 30 ihmistä ajaa omilla autoillaan työajoja. Työ on liikkuvaa ja auto on työväline.
Olin ajatellut vaihtaa autoa, mutta nyt se ei enää kannata. Näkyy taatusti autokaupassa, että uusia autoja ei enää osteta. Ajetaan vanhoilla autoilla, jotka nyt alkaenkin saastuttavat enemmän yms yms. Tässä mennään taas perse edellä puuhun. Säästetään muka tehokkaasti yhdessä asiassa, mutta aiheutetaan tappiota toisaalla.
Mun työnantaja saa etsiä työsuhdeauton ratin taakse jonkun uuden ihmisen. Siinäkin taas kustannus alkaa rekrytoimaan, kouluttamaan jne uutta ihmistä. Uskoisin että meiltä talossa nostelemaan lähtee kaikki, jotka nyt ajavat omalla autolla eli me kaikki 30.
Olen opettaja, ja on ihan luonnollista ja normaalia, että minä joudun itse ostamaan tietokoneeni, kännykkäni ja oman työtilani, työnantaja ei sellaisia minulle tarjoa. Saan niistä verovähennykset, mutta silti se investoiminen kuuluu työnkuvaani. Työnantaja ei myöskään maksa suurinta osaa koulutuksistani, ammattikirjoistani ei mitään, eikä aiheeseen liittyvistä välineistä. Minä olen ostanut omilla rahoillani demovälineitä tunneille, enkä todellakaan ole mikään poikkeus.
Miksi sitten olisi täysin mahdotonta, että autoa työssään tarvitseva joutuisi myös itse panostamaan siihen?
että mieheni oli työtön ennen kuin tuon kyseisen työpaikan sai, niin kyllä kannatti ottaa työ vastaan ja hankkia auto, vaikka sitä ei muuten tarvitse. Täällä meidän kotinurkillamme työpaikkoja ei kasva puissa, joten turhan nirsoksi ei voi heittäytyä.
Mitään luksusautoa ei hankittu, vaan 6 vuotta vanha perusfarkku, jonka kyytiin sitten kaikki vimpaimet mahtuvat. On siinä maksamista silti siinäkin. Tapauksessamme siis teimme 7 tonnin sijoituksen, jotta mies pystyi hoitamaan työnsä. Hänelle esimies oli myös "myynyt" työpaikan sanomalla, että palkkahan on huono, mutta kilometrikorvaus tasoittaa tilannetta jonkin verran. Mielenkiintoista nähdä nouseeko palkka kun edut heikentyvät.
t.39 kai
Faktahan on se, että oman auton käyttö työajoihin on kannattavaa bisnestä työntekijälle. Kulukorvaus kattaa autosta koituneet todelliset kulut ruhtinaallisesti ja ylijäävä korvaus on näin ollen oikeasti verotonta ansiotuloa, joka on vain naamioitu kulukorvaukseksi.Tottahan toki vastaisuudessakin hyviä myyjiä tulee palkita, mutta palkitaan se mieluummin rehellisesti verollisella tulolla, ei huijaamalla kulukorvauksissa.
Mä taas olen kuullut, että nuo eivät korvaa kaikkia kuluja JA sitä miten auton arvo on muutamassa vuodessa romahtanut kun kilometrejä on pari-kolmesataatuhatta mittarissa. En tarkoita, että km-korvaukset ovat mikään palkkio, vaan että motivaatio kyllä laskee, ellet saa korvausta auton kulumiselle ja arvon laskulle. Menee siis omasta pussista.
Jos elää kuplassa, jossa kuvittelee että verottomilla kilometrikorvauksilla tulee pystyä kustantamaan itselleen yli 30k maksava Audi kolmen vuoden välein, niin olisko aika miettiä hetki ahneuttaan? Perusauton (Ford, Opel, Toyota) kilometrikustannus auton hinnan putoamisineen, huoltoineen, bensoineen jne. on sellaiset 29c/km, Autoliiton mukaan. Miksi tällaisen auton käytöstä tulisi maksaa verottomasti 43c/km?
Tähän pitää sanoa, että on törkeää syyttää huijariksi, kun suurin osa on autoillut ihan sääntöjen mukaan ja saanut siitä sääntöjen mukaisen korvauksen! Ei se ole mitään huijaamista, että on tehnyt työnsä. Pieni porukka se on, joka on keplotellut näillä asioilla.
hymyilette kun aletaan laskuttamaan ajot asiakkaalta ja todennäköisesti lasku on enemmän kuin olisi se 0.45e/km.
Toinen hauska asia on siinä että jos km-korvaus alenee niin kyllä etelän asiakkaat saavat vielä palvelua mutta jos olet jossain kauempana niin yksin jäät. Lähetä vaikka mailia, jooko? Tai lue sitä manuaalia. Tai muuta etelään, täältä saat kivan pikku kaksion omakotitalon hinnalla.
Sitten kun ihmettelette kuka ajaa 80 km/h motarilla niin se olen minä. Säästän polttoainetta.
Liian yleistä on että osa osa palkasta maksetaan verottomina kilometrikorvauksina, pahimmassa tapauksessa suurin osa palkasta.
Näillä kilometrikorvauksilla pelaava eivät vain aina ymmärrä, että että verottomista kilometrikorvauksista ei tule eläkekertymää ja jos sairastuu tai jää vanhempainlomalle tai työttömäksi niin päivärahan määrään vaikuttaa vain ne verolliset tulot. Nämä ovat aina sellaisia ikäviä yllätyksiä :-)