Päiväkotien pakkonukutus tuhoaa perhearjen
Minua on jo pitkään ärsyttänyt 'kansallinen yhteisnäkemys' että lasten pitää nukkua päiväunet päiväkodissa. Syynä lapsen jaksaminen, yhteine rytmi ja mikälie. En ole halunnut omaa lastani (3 v) enää nukutettavan ja olen kohdannut päiväkodissa todellista 'olet huono äiti' asennetta. Ei suoraan mutta viesti on selvä.
Kun lapsi nukkuu päikkärit päiväkodissa tarkoittaa se meillä (ja uskon että monilla muilla) sitä, että illalla lapsi ei nukahda ja kaikkien ilta menee ihan pipariksi. Nyt lomalla kun lapsi ei nuku päikkäreitä niin illat sujuvat todella hyvin; ihanaa yhdessäoloa kahdeksaan ja sitten iltapalan kautta nukkumaan, silmät kiinni yhdeksään mennessä. Meille jää parisuhdeaikaa (ja omaa aikaa) ja kaikkien stressitaso on alhaisempi. Koko perhe voi paremmin.
Nyt stressaa kun ensi viikolla taas saa alkaa väntää nukkumisasiaa rautalangasta (ja ryhmäkurin hengessä kuitenkin häviän väännön).
En yhtään ihmettele, että monissa kodeissa on stressitaso korkealla ja parisuhde tiukilla kun päiväkodit ajavat perheiden illat kaaokseen.
t. isä joka haluaisi itse päättää asioista
Kommentit (167)
Lapsi nukkuu päiväkodissa ja illalla valvoo 23 saakka -> aamulla aikaisin ylös joten on väsynyt -> nukahtaa päiväkodissa -> ei nuku illalla.
Lomilla nukahtaa n. 21 aikaan ja jaksaa päivän hyvin ilman päiväunia, itse asiassa lopetti päiväunet jo noin vuosi ennen kuin aloitti päivähoidon. Vuorokaudessa nukkuu n. 10-11 tuntia, päivähoidossa ollessaan nukkuu yöllä n. 8 tuntia, päiväunten pituutta en tiedä.
Päiväunet sekoittavat koko rytmin ja lapsi on paljon väsyneempi kun nukkuu päivällä, unta per vuorokausi tulee vähemmän.
Asiasta on keskusteltu useasti mutta kai se on pakko alistua siihen, että päivähoidossa toimitaan sen mukaan mikä on hoitajille paras eikä sen mukaan mikä on lapsen paras.
Syksyllä voi olla uusia hoitajia, joilla ei ole noita kivikautisia tapoja riippanaan. Meillä lopetettiin jo kymmenen vuotta sitten ns. pakkonukutukset. Osa lapsista tuli myöhempään ja olivat nukkuneet pidempään, ei väsyttänyt, toisilla tuo unensaantivaikeus illalla. Pieni lepohetki/kirjan kuuntelu on kuitenkin paikallaan, koska ryhmässä oleminen on rankkaa ja muutenkin on välillä hyvä rauhoittua. Sitten lepohetken jälkeen hiljaista leikkiä, että unta tarvitsevat saavat nukuttua.
Mutta jos on vanhakantaisia hoitajia, niin heidät vain pitäisi saada ymmärtämään pointtinne, mutta yrittäkää tehdä se niin etteivät loukkaannu, eli arvostelua kannattaa välttää, pk:ssa ollaan (liiankin) ylpeitä omasta ammattitaidosta ja tavoista toimia ;)
mikäli asiasta tulee liian iso hankaluus.
Tämä on hankala asia, koska osa lapsista tarvitsee unta, osa ei.
Ja päiväkoteja on erilaisia. OSassa riittää henkilökuntaa olemaan valvovien ja nukkuvien kanssa ( ja myös tiloja niin, että nukkuville on rauhallista) ja osassa ei.
Jos jollain on joku hyvä kaikkiin paikkoihin sopiva neuvo tämän asian selvittämiseksi, kertokaa toki.
t, riittämätön lto
Sama homma meillä. 3,5 -vuotias nukkuu hoidossa yli tunnin päikkärit ja kukkuu illan. Emme ole tätä yrittäneet muuttaa, en usko että hoitopaikassa voi tehdä eri lapsille eri sääntöjä. Odotan vain syksyä kun lapsi jää kotiin pikkusisaruksen syntymän myötä ja loppuu nuo päikkärit.
Isompien 4v -> ryhmässä ei onneksi enää ollut pakko nukkua. Palasi se parisuhdekin sitten seuraavana vuonna.... Lyhyt aika tuo on aikuisen ihmisen kärvistellä...teet omat iltapalat ja suihkut lapsen valvoessa, on sitä omaa löhöilyä sitten heti kun kakara suostuu nukahtaa.
Itse en halunnut, että väkisin herättävät pk:saa päiväunilta kun 2-3v siihen kuitenkin nukahti.
Huono äiti -leimaa isälle???? Taisi AP olla kuitenkin provo?
kuluttua ja jo nyt ahdistun siitä, että sitten illat on taas yhtä kukkumista ja huutoa 4v pojan osalta. Loman ja viikonloppujen aikana, kun hän ei nuku päiväunia, hän valvoo aamukahdeksasta iltakahdeksaan, nukkuu yönsä hyvin ja on iloinen. Päiväkotipäivinä hän nukkuu päiväunia tunnin tai puolitoistakin, koska pakkomakuutusta on kaksi tuntia. Sitten illalla hän valvookin vähintään puoli yhteentoista, joskus jopa puolilleöin, vaikka meidän vanhempien pitäisi päästä unille kymmeneltä jaksaaksemme herätä aamulla töihin. Puhumattakaan pojan 2v pikkusiskosta, jonka pitäisi ehdottomasti saada nukkua jo iltayhdeksältä viimeistään. Hänen on vaikea nukahtaa, tai hän heräilee, pojan huuteluun ja mekastukseen. Henkilökunnan kanssa puhuminen ei auta, koska kuulemma henkilökuntaa ei ole tarpeeksi siihen, että osa alle viisivuotiasta valvoisi. Pakkonukutus loppuu siis vasta, kun poika siirtyy isompien ryhmään.
En ole halunnut omaa lastani (3 v) enää nukutettavan ja olen kohdannut päiväkodissa todellista 'olet huono äiti' asennetta.
Minua on jo pitkään ärsyttänyt 'kansallinen yhteisnäkemys' että lasten pitää nukkua päiväunet päiväkodissa. Syynä lapsen jaksaminen, yhteine rytmi ja mikälie. En ole halunnut omaa lastani (3 v) enää nukutettavan ja olen kohdannut päiväkodissa todellista 'olet huono äiti' asennetta. Ei suoraan mutta viesti on selvä.
Kun lapsi nukkuu päikkärit päiväkodissa tarkoittaa se meillä (ja uskon että monilla muilla) sitä, että illalla lapsi ei nukahda ja kaikkien ilta menee ihan pipariksi. Nyt lomalla kun lapsi ei nuku päikkäreitä niin illat sujuvat todella hyvin; ihanaa yhdessäoloa kahdeksaan ja sitten iltapalan kautta nukkumaan, silmät kiinni yhdeksään mennessä. Meille jää parisuhdeaikaa (ja omaa aikaa) ja kaikkien stressitaso on alhaisempi. Koko perhe voi paremmin.
Nyt stressaa kun ensi viikolla taas saa alkaa väntää nukkumisasiaa rautalangasta (ja ryhmäkurin hengessä kuitenkin häviän väännön).
En yhtään ihmettele, että monissa kodeissa on stressitaso korkealla ja parisuhde tiukilla kun päiväkodit ajavat perheiden illat kaaokseen.
Lapsen tarpeethan tässä tulisi olla ne ohjaavat. Päiväkodin isossa ryhmässä hilluminen koko päivän ilman vanhempia on todella väsyttävä juttu.Lapsi tarvitsee siis leponsa. Loman aikana kun ollaan kotona ja yhdessä ei ole tarvtta lapsella valvoa iltasin eikä myöskään tarvitse päivällä lepoa.Todettu juttu on että jos lapsen antaa nukkua kun unta tarvitsee rauhoittuu tämä myös iltaisin paremmin.
lapset kukkuvat sinne puolilleöin päiväkotipäivinä, kun nukkuvat siellä päikkärit. Todella raivostuttavaa.
On näitä sekopäävanhempia riittävästi suomessa ja huostaanotettavia lapsia, joten vastuullinen vanhempi menee itsekin ajoissa nukkumaan
en minäkään tarvitse sitä illan rauhaa siihen että pääsen nussimaan aivoni pihalle miehen kanssa. Vaan ihan vaan nukkumiseen. Ennen kymmentä sänkyyn, nukkumaan.
kahdenkeskistä aikaa arki-iltoina vaan elämä on syöminen-nukkuminen-työ-lapsenhoito niin ei sekään ole lapsen/perheen/yhteiskunnan etu. erotilastot senku komistuu
Eihän kukaan sitä lasta väkisin nukuta. Lapsi on väsynyt, jos hän nukahtaa päiväunille.
Kolmen lapsen kokemuksella voin kertoa, että meidän lapsista kukaan ei ole nukkunut päiväkodissa kuin hyvin harvoin, vaikka heitä on vuositolkulla "pakkonukutettu." Mun mielestä lapseni olisivat tosiaankin tarvinneet päiväunet varsinkin pieninä, koska illat olivat väsymyksen takia aikamoista huutoa, mutta enhän voinut heitä enää neljän-viiden maissa kotona nukuttaa. Meillä ongelma oli siis aivan päinvastainen, kovasti toivottiin aina lasten nukkuvan, mutta eivät nukkuneet "pakkonukutuksesta" huolimatta. Toki lepohetki vähän auttoi, mutta olivat törkeän väsyneitä, kun päästiin kotiin ja illat olivat hankalia väsymyksen takia. Usein laitettiinkin sitten olosuhteiden pakosta ja puoli kasilta yöunille.
Meidän päiväkodeissa virkut ovat päässeet pois sängystä sadun kuuntelun jälkeen jo aika pieninä. Eivät siis pakkomakuuttaneet kahta tuntia näitä lapsia, jotka eivät koskaan nukkuneet.
Eihän kukaan sitä lasta väkisin nukuta. Lapsi on väsynyt, jos hän nukahtaa päiväunille.
Kolmen lapsen kokemuksella voin kertoa, että meidän lapsista kukaan ei ole nukkunut päiväkodissa kuin hyvin harvoin, vaikka heitä on vuositolkulla "pakkonukutettu." Mun mielestä lapseni olisivat tosiaankin tarvinneet päiväunet varsinkin pieninä, koska illat olivat väsymyksen takia aikamoista huutoa, mutta enhän voinut heitä enää neljän-viiden maissa kotona nukuttaa. Meillä ongelma oli siis aivan päinvastainen, kovasti toivottiin aina lasten nukkuvan, mutta eivät nukkuneet "pakkonukutuksesta" huolimatta. Toki lepohetki vähän auttoi, mutta olivat törkeän väsyneitä, kun päästiin kotiin ja illat olivat hankalia väsymyksen takia. Usein laitettiinkin sitten olosuhteiden pakosta ja puoli kasilta yöunille.
Meidän päiväkodeissa virkut ovat päässeet pois sängystä sadun kuuntelun jälkeen jo aika pieninä. Eivät siis pakkomakuuttaneet kahta tuntia näitä lapsia, jotka eivät koskaan nukkuneet.
Kauhulla ajattelen jo tulevaa kun 3,5v aloittaa päiväkodin parin vuoden tauon jälkeen kun palaan syksyllä töihin.
Meillä ei tosiaankaan ole enää isot lapset nukkuneet päikkäreitä juurikin siitä syystä että minä ja mieheni haluamme omaa aikaa illasta kun lapset ovat nukkumassa viimeistään yhdeksältä.
Mulla menee heti hermot jos asiasta kapinoidaan.
kuin sadun kuuntelun ajan, niin ethän sitten voi edes kolmen lapsen kokemuksellakaan puhua asiasta yhtään mitään. Kun toisissa päiväkodeissa todellakin makuutetaan ihan kaikkia, nukkuvia ja hereillä olevia, se koko kaksi tuntia. Helposti siinä aikuinenkin nukahtaisi, kun pitää maata hiljaa hiiskahtamatta aloillaan hämärässä kaksi tuntia. Sitten ei tule uni illalla, yöunet jäävät lyhyiksi ja seuraavana päivänä päiväuniaikaan väsyttää. Kierre on valmis.
iltaisin kun lapsi menee ylikierroksilla.
Aina lapsen oma rytmi ei vaan kunnolla sovi päiväkotielämään ja aikaisiin aamuihin, eikä mitään hyvää ratkaisua ole, etenkin näiden pienempien (2-3-vuotiaiden) kanssa. He eivät jaksa ilman päiväunia, mutta uni ei ehkä sitten tule illalla. Kumpikin on huono tilanne, nukkuu lapsi päiväunet tai ei.
Vanhempien kahdenkeskinen aika tulee kyllä järjestää muuten kuin sillä että unta tarvitsevan lapsen ei anneta nukkua päivällä. Se onko niistä päiväunista enemmän haittaa kuin hyötyä on sitten eri juttu, joskus varmaan tosiaan on parempi, että lapsi ei niitä nukkuisi. Harmi että päiväkodin käytänteissä yksilölliset vaihtoehtot nukkumisasioissa ei aina onnistu.
nukahtaa jos joutuu istumaan sägnyllään pimeässä pari tuntia ja odottaa että muut heräävät. oli väsynyt tai ei.
Ainakin meidän päiväkodissa saa ainoastaan valvoa omalla sägyllä, ei poistua siitä.
Lepohetki on n. puoli tuntia, jolloin kuunnellaan satua ja sitten saa nousta, jos ei nukuta.
Pieni pysähdys on isossa ryhmässä paikallaan. Se on lapselle väsyttävää.
Ota asia puheeksi vanhempainillassa, saat varmasti tueksi muitakin vanhempia.
t. lastenhoitaja