Voiko kodin epäsiisteydestä tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Eräs perhe, jossa sekä kouluikäisiä, että päiväkoti-ikäisiä lapsia. Kotona on aina likaista. Harvoin, kun on esim. synttärit tms. kutsut, niin on yritetty vähän siivota, mutta yleisesti ottaen on aina sekaista ja likaista. Vessa on likainen, siis pönttö, lavuaari, lattia, peilit ym. Ja sellaisessa vessassa, kun käy, niin ei tee mieli kuivata käsiään pyyhkeisiin, kun nekin tuntuvat likaisilta.
Keittiö on likainen, lavuaari ihan ruskea ja tukossa, likaa kaikilla pinnoilla, ja kun syö tai juo jotain, niin tuntuu, että astiatkin olisi likaisia, vaikka olisi tiskikoneessa pestyjä. Roskikset tietysti haisee, kun eivät usein jaksa tyhjentää bioroskista. Jääkappi on ihan hirveä, haisee pahalle, ja mitään ei tee mieli syödä, kun tarjotaan. Perheen äiti ei tietenkään raaaski heittää mitään pois, vaan ruuatkin hamstrataan jääkaappiin, kunnes melkein kävelevät itse ulos.
Perheen pienimmät, kun opettelivat kuivaksi, niin pissailivat välillä lattialle. Ei siinä muuten mitään, mutta kun kämppä haisi välillä ihan kuselle, kun ei niitä pissoja oltu kunnolla siivottu lattialta/sohvalta/sängystä.
Tavaraa on niin paljon, ettei ovesta mahdu sisälle. Eikä tietenkään voi imuroida, kun lattiat on täynnä tavaraa.
Nyt kun oikein mietin, niin tämä koti muistuttaa vähän sellaisia "himohamstraajia", joita joskus 4D-dokkareissa näytettiin. Mitään ei voi heittää pois, vaan kaikki korjataan tai käytetään niin loppuun, että hajoaa käsiin ja vasta sitten ehkä heitetään pois.
Äiti taitaa olla vähän sellainen hamstraaja. Kaikki pitää säästää. Kirppiksellä myy kyllä toisinaan tavaraa, mutta taitaa ostaa saman verran takaisin.
Joskus ystävällisesti kysyin, että vessa oli vähän likainen.. ja lavuaari tukossa. Totesi vain, että siitä vaan siivoaman, jos häiritsee.
Aina oli milloin minkäkin syy, kun oli likaista. Milloin oli ollut miehen vuoro pestä vessa tms. ja periaatteen vuoksi äiti ei sitten halunnut siivota.
Lapset kulkee sentään pestyissä ja yleensä ehjissä vaatteissa, mutta tuntuu, että niiden hoito ja kasvatus on laiminlyöty.
Lapset ei osaa siivota omia jälkiään, ja miten oppisivatkaan kotonaan?
Olen tätä touhua seurannut jo vuosien ajan, ja hiljattain muutaman yhteisen tuttavan kanssa otettu asia puheeksi. En ole ainoa, jota ällöttää käydä kylässä, ja yrittää välttää vessassakäyntiä, kun oikeasti se vessa on tosi ällö.
Ties mitä ällöjä ötököitä nurkissa pesii.
Mitä tekisin? Pitäisikö ottaa oikeasti yhteyttä ls-viranomaisiin, kun selvää on, että lapsetkin kärsii tästä?
Muutaman kerran on siis eri taholta yritetty puhua sotkusta, mutta äiti ei tunnu välitävän. Kyllä kertoo siivoavansa, mutta ei se koti ikinä puhdas ole.
Kommentit (27)
Ei tilanne ehkä aivan niin katastrofaalinen ole, kuin telkkarissa nähtyä, mutta sanoisin, että vastenmielinen.
Ehkä jos yrittäisimme vielä yhdessä näiden tuttujen kanssa puhua tälle äidille. Äiti on siis selvästi se, joka hamstraa.
ap
Sanot ystäväsi kanssa kyseiselle suttuäidille, että aiotte tehdä lastensuojeluilmoituksen, ellei homma muutu. Olisi myös kohteliasta tarjota apuaan suursiivoukseen, voihan olla että suttuäiti tykkäisi siististä mutta ei vaan saa enää otetta.
Ei tilanne ehkä aivan niin katastrofaalinen ole, kuin telkkarissa nähtyä, mutta sanoisin, että vastenmielinen.
Yleinen epäjärjestys ja epäsiisteys kodissa, jossa on useampia pieniä kuulostaa aika normaali tilanteelta. Vielä normaalimmalta, että lähipiirissä on joku jota se häiritsee, kun itse ei kestä pienintäkään hiekanmurua eteisessä.
Äitiä pidät syypäänä, mutta onko isä tehnyt jotain sen eteen? Ehkä tekevätkin, kun et huomaa sellaista sotkua, että isässä olisi vikaa. Yleensä silloin talo on vasta oikeasti sotkussa, kun ihmetellään, ettei isäkään tee mitään.
En suosittele ilmoitusta, ellet ole todella varma, että isänkin olisi pitänyt jo toimia. Puhu isälle ja kysy, miten eivät tee mitään.
Ihmisillä on niin eri siisteyskäsitykset, että jo ihan tavallinen siisteystaso voi järkyttää jotain ylihygieenikkoa. Mä tunnistin meidän asunnon pitkälle tuosta jutusta. Mutta toisaalta voi olla, että ap:n kuvailu olikin jostain ihan hirveästä paskapesästä. Meillä ei paljon siivota kun se on mielestämme täysin ajanhukkaa. Jonkun mielestä meillä siis on ihan hirveän likaista ja sotkuista. Toisaalta meistä ei ikinä ehkä kellään tulis mieleen tehdä lastensuojeluilmoitusta, ei meillä nyt sentään niin hirveää ole.
Jos sua ihan oikeasti huolestuttaa, voit tehdä ilmoituksen. Ls-viranomaiset sit katsastaa tilanteen.
Ei meilläkään aina siistiä ole. Kolme lasta, joten tavaraa kyllä riittää. Mutta ei meillä kuitenkaan likaista ole. Vessan siivoan vähän väliä, sekä keittiön pidän siistinä yleensä. Tavaraa on kyllä pöydillä, vaatekasoja joskus sohvalla tai tuolin selkänojalla tms. ja tietysti leluja. Mutta tämä tuttavaperhe on oikeasti vastenmielinen. Siis ei ne ihmiset vaan niiden koti.
Minulla on sellaisia yli-innokkaita kodin siivoaja-ystäviä, joilla on aina siistiä, sekä sellaisia, kuten meiläkin, että tavaraa on paljon, eikä ne aina ole omilla paikoilla. Mutta kellään muulla ei ole niin likaista, kuin tällä yhdellä perheellä. Ei siis kyse ole tottumuksesta, kun jotkut muutkin ovat kiinnittäneet asiaan huomiota.
Perheen isä tuntuu ehkä luovuttaneen asian suhteen. Tiedän, että heillä on joskus ollut riitaa esim. vessan siivouksesta. Eli mies on valittanut vaimolleen että tämä ei siivoa jälkiään vessassa. (Asuin aikoinaan erään miehen kanssa, joka aina jätti paskajäljet ja kusiroiskeet pitkin pönttöä, eikä siivonnut niitä, joten tiedän tunteen)
Mies joskus vittuillee vaimolleen niistä tavarakasoista, joita ilmestyy vain lisää, kun vaimo mukamas siivoaa. Ja tietysti niistä tavaroista, joita vaimo kantaa kotiin esim. kirppikseltä. Tavaraa, joita ilman hyvin voisi olla.
Joskus luulin, että mies alkaa saada tarpeekseen ja lähtisi kävelemään, mutta vielä ei ole sitä tehnyt.
Perheen isä tuntuu ehkä luovuttaneen asian suhteen. Tiedän, että heillä on joskus ollut riitaa esim. vessan siivouksesta. Eli mies on valittanut vaimolleen että tämä ei siivoa jälkiään vessassa.
Soita 112:een tai vaikka 118:aan. Kerro, että perheen isäkin on jo luovuttanut riitelyn siitä, kun vaimo ei siivoa vessaa. Sano, että voisivat käydä näyttämässä isälle minkälaista työkalua ja pesuainetta siinä tarvitaan.
Siis mies suuttuu, kun vaimo ei siivoa paskaraitojaan pöntöstä. En minäkään tykkää siivota toisen aikuisen ihmisen paskasotkuja. Eikä onneksi tarvitsekaan.
Mies ei ole mikään innokas siivoamaan tässä perheessä, mutta vaimo vielä vähemmän. molemmat taitaa odottaa, että toinen siivoaisi, ja loppujen lopuksi kumpikaan ei tee asialle mitään.
Eli molemmat aikuiset on vastuussa kodin siisteydestä, mutta siis äiti hamstraa jotain ihme roinaa kirppiksiltä tms. Ja lapset vielä levittelee roinaansa pitkin kämppää.
Eli molemmat aikuiset on vastuussa kodin siisteydestä, mutta siis äiti hamstraa jotain ihme roinaa kirppiksiltä tms. Ja lapset vielä levittelee roinaansa pitkin kämppää.
Sittenhän, jos äiti ei kykene maksamaan sitä roinaa, asialle on syytä tehdä jotain.
Jos heidän WC-pöntön siisteys häiritsee, oletko kokeillut, että jätät käyttämätt? Kumman tarkkaan tiedät, miten siivousta siellä käsitellään ja etenkin, kuka on vastuussa pöntönreunan rusketuksista. Voit toki ehdottaa sille miehelle, että sinulla käy häntä sääliksi, joten voisit käydä pesemässä vain hänen ja lasten takia WC:t aika ajoin.
Olet itse ehkä pedanni siivousfriikki ?
Tämä äiti joskus aikoja sitten myönsi, että mies oli hermostunut tuosta vessan siivoamisesta, mutta nyt tuntuu, että asialle ei tehdä enää mitään.
Eikä kyse ole vain vessasta, vaan koko kämpästä. Sohvallekaan ei tee mieli istua, kun se on joko tahmea tai pissan hajuinen tai muuten vain täynnä roskaa tai rojua.
Mietin joskus, että pitäisi piruuttani siivota vessa, mutta en halua. Se on liian likainen. Eikä se ole minun tehtävä. Eikä se ongelma häviä mihinkään, jos minä yhden vessanpöntön pesisin.
ap
että hän itse edellyttää aivan toista siisteystasoa. Eli en nyt ihan heti ole valmis uskomaan, että tuossa lapsiperheessä olisivat lapset siisteyden takia vaarassa... Heillä kuitenkin on puhtaat vaatteet ja ovat pestyjä, samoin astiat on pesty astianpesukoneessa, vaikka ne ap:n mielestä tuntuvatkin likaisilta, kun ympärillä on niin sekaista! :D
hyvin pitkälti kuten mm. masennuksesta =(
tiedän koska olen nähnyt todella läheltä, kerran siivosin jopa tuollaisen kämpän niin siistiksi ja puhtaaksi kuin sen vain sain..
pari kuukauden kuluttua kämppä oli vielä pahemman näköinen kuin ennen siivoamistani, silloin päätin että en koskaan siivoa siellä enään, hukkaan meni sekin puurtaminen =(
eikä käydä kylässä kyseisen henkilön luonna.. tulkoot meille kylään..
Pöntössä on pinttynyttä ruskeaa likaa jo edellisen asukkaan jäljiltä. Ei ole sellaista ihme ainetta jolla sen pois saisi. Myös lavuaarissa on pinttynyttä likaa. Seinissä on tahroja, jotka ei lähde pois. Lattia on kamalan näköinen, vaikka sitä kuinka moppaisi. Astioita saattaa olla tiskialtaassa ja myös silloin likaa. Hella ja uuni on myös ikilikaisia.
Ei sitä työttömänä yksinhuoltaja vaan ole varaa remontoida.
Varmaan ällöttäisi aikalailla jos näkisit meidän kämpän. Tosin en tänne koskaan ketään kylään kutsukkaan. Mitä nyt lasten kavereita käy.
Niin ja meillä on useasti silppuakin lattialla ja koiran pissaa ja kakkaa, tosin ne koiran pennun tarpeet korjataan aina välittömästi aineen kanssa.
Tykkäisin, että olisi iha siistiä ja puhdasta koko ajan, mutta ei sitä vaan viitsi jatkuvasti nyppiä ja hinkata..
Siltikin kotini oman huomattavasti paremmassa kunnossa kuin isosiskollani. Minua ja muutamaa muutakin suorastaan inhottaa mennä siellä vessaan..siellä ei paljon luuttu liiku. Tai keittiö..pienelläkin vaivalla voi paljon parantaa jos osaa tai kiinnostaa.
Siltikään siskoni koti ei ole vielä terveyshaitta vaikka itseäni inhottaakin.
ap:n kuvailema koti alkaa olla sillä rajalla, että terveysriskiä on. Varsinkin jos on pieniä konttailevia lapsia.
Tiedän muutaman tapauksen, jossa sossu käy tarkastamassa onko viitsitty edes vähän siivota lasten takia.
Tässäkin maassa on oikeasti telkkarista tuttuja törkykoteja. Koteja, joissa ei ole alkoholiongelmaa, mutta elämänhallinta retuperällä. Silloinkin lastenetu on vaarassa ja tarvitaan apua.
Ei niiitä lapsia sieltä pois oteta ensikättelyssä. Herrasväelle kyllä sanotaan, että tehdään tarkkailukäyntejä ja lapset lähtee jollei puhtaus parane.
Riskeeraa ystävyys ja puhu heille suoraan. Sano, että teet ilmoituksen jolleivat ala siivoamaan. Sano miten ällöttää. Ystävyys menee, mutta ehkä äiti herää eikä sossua tarvitse sekoittaa.
Kokonaisuudessa se on sen arvoista.
Joku kertomaan, että heillä in samannäköistä kun vessanpesusta on viikko aikaa.
Todella saastaisen ja tavallisen lapsiperhesotkun välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Kyllä noihin saastaisiin koteihin liittyy väistämättä muutakin elämänhallinnan ongelmaa. Jos lapset on terveysriskissä, niin sitten on lastensuojeluasia.
Meillä on tuttavapiirissä tällainen perhe ja kyllä, muitakin vakavia ongelmia on.
Tämä äiti joskus aikoja sitten myönsi, että mies oli hermostunut tuosta vessan siivoamisesta, mutta nyt tuntuu, että asialle ei tehdä enää mitään. Eikä kyse ole vain vessasta, vaan koko kämpästä. Sohvallekaan ei tee mieli istua, kun se on joko tahmea tai pissan hajuinen tai muuten vain täynnä roskaa tai rojua. Mietin joskus, että pitäisi piruuttani siivota vessa, mutta en halua. Se on liian likainen. Eikä se ole minun tehtävä. Eikä se ongelma häviä mihinkään, jos minä yhden vessanpöntön pesisin. ap
voisit siivota sen vessan ihan ystävällisyyttäsi, et piruuttasi :)
Ihan oikeasti. Miksi et tarjoa tälle äidille apua?
Ilmeisesti sinulla olisi siihen resursseja kun kerran ehdit kyläilemään ja arvostelemaankin.
Silloin olisi ollut hyvä hetki auttaa kun tämä äiti itse sanoi että voit siivota jos sinua häiritsee. Ei se kuitenkaan myöhäistä ole vieläkään.
Itsekin tunnen samanlaisen perheen. Talossa on paljon pieniä lapsia ja aivan hirveän paha siivo. Omat lapsenikin ovat sen ottaneet puheeksi siellä käydessämme. Niihin lasten puheisiin olen todennut tämän perheen äidin kanssa, että 'siitä vaan siivoamaan'. Itse auttaisin jos jaksaisin ja pystyisin. Valitettavasti en pysty siivoamaan omaa kotianikaan, vaan olen joutunut palkkaamaan siivoojan.
Omassa tuttavapiirissäni on vastaavanlaisia tapauksia. Tavaraa on näillä kaikilla ihan älyttömästi ja lisää tulee. Iso osa roinasta on rikkinäistä ja vanhaa tai käyttökelvotonta. Esimerkiksi lipastonlaatikko täynnä kaukosäätimiä, mutta ko. televisiot, videot yms. jo viety varastoon. Ikivanhoja kirjoja, suurin osa romaaneja tai lastenkirjoja, vaikka lapset jo teinejä. Rikkinäisiä huonekaluja, jotka odottavat korjausta ties kuinka monetta vuotta. Lapsilla älyttömästi leluja sekä vaatteita, osa ei varmaan ikinä käytössä. Vanhempien vaatekaapit pursuavat vaatteita, joissa pikkuvikoja kuten irronnut nappi yms.
Olen ollut siivousapuna eräässä paikassa, lattialta heitin jätesäkkiin ihan omin luvin mielestäni arvottoman näköistä roinaa kun niille ei kerta kaikkiaan ollut järkevää paikkaa.
Jos ystävyys on tarpeeksi vankalla pohjalla, olisi parasta antaa siivousapua vaikka sitten puoliväkisin.
Kyllä mielestäni voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni elänyt juuri tuollaisessa kodissa jossa ei juuri siivota kuin ehkä jouluksi tai jotain juhlia varten. Muistan että joskus pienenä oli vielä välillä siistiä mutta sitten ilmeisesti vanhemmilla voimat loppuivat masennuksen ja työttömyyden takia. Voin sanoa että kyllä vaikuttaa lapsen psyykeen ja vielä vanhempanakin epäsiisteys ja kaoottisuus varsinkin jos siihen liittyy vielä vanhempien psyykeongelmat ja hamstraus (roskiksista ja kaatopaikoilta jne)
Kärsin vieläkin tästä koska itselläni masennusta ja silloin kaipaisin siistiä ja selkeää ympäristöä. Tuntuu että kun ympäristö on likainen ja sekainen on mielikin myös sekava. Ehkä toiset kestävät paremmin tälläistä mutta itse olen herkkä ja uskon että ei kenellekkään lapselle ole hyväksi sotkuinen koti.
No kyllä voit tehdä, jos vaikuttaa siltä että asunto on terveysriski lapsille. Terveystarkastaja voi määrätä asunnon jopa asumiskieltoon jos tilanne on aivan katastrofaalinen. Jotakin kertoo ihmisen pään sisäisestä tilasta jos kämpässä on kaaos, mutta ei siitä sen enempää. Lapsilla on joka tapauksessa oikeus terveeseen elinympäristöön.