Te, jotka vastustatte alle vuoden ikäisten päivähoitoa
Hei,
koettakaa pysyä maltillesena, ok? Pyytäisin vastausta seuraaviin kysymyksiin.
1. Jos pienten lasten päivähoito on vahingollista, miten meistä 1970-luvun lapsista tuli normaaleja? Tähän ei mitään "pahoinvointi on lisääntynyt"-mutuilua, vaan ihan selkeästi osoitettuja kausaliteetteja, jos viittaatte johonkin tutkimukseen.
2. Monessa Euroopan maassa lapset menevät hyvinkin nuorena hoitoon. Miten heistä tulee niinkin normaaleja, onnellisia ja hyvinkäyttäytyviä? Nyt ei puhuta siitä, että moni nainen luopuu urastaan ja jää kotirouvaksi, vaan todellakin siitä, että moni lapsi on hoidossa hyvinkin varhaisessa vaiheessa.
Lisäksi pyydän, ettette hyökkää minua vastaan tai etsi huonoa omaatuntoa tms. Siitä ei ole tässä tilanteessa kyse.
Kommentit (88)
Jos sinä syyllistyt niin eihän se tämän keskustelun vika ole! Ainahan voit vapaa-ajallasi paneutua lapsiisi ja näin rakentaa heitä tunneperäisesti.
silloin kultaisella 70-luvulla on vaikuttanut vanhemman ja lapsen väliseen kiintymyssuhteeseen se että lapsi on vauvaiässä viety toisten hoidettavaksi?
Entä ap mitä luulet vauvan kehitykselle aiheutuvan siitä että hänet viedään vieraan hoitoon jo siinä vaiheessa kun kiintymyssuhde omiin vanhempiin on vasta muodostumassa? Hän ei osaa millään muulla kuin itkemällä tai nauramalla ilmaista itseään jne...
alle 1v vauvoja.
Asiat on muuttunut paljon 70-luvusta ja vaikka sillon syntyneistä on tullut ok kansalaisia niin mielestäni alle 2v lapsen paikka on lähisukulaisten parissa. Paljon syliä, hellyttä ja rakkautta.
Meillä on myös moni asia eritavalla kuin muissa maissa, en lähtisi vertailemaan niitä.
päiväkoteihin, oli ikä mikä tahansa, sen jälkeen kun olen ollut valmistumiseni jälkeen pätkätöissä muutamassa eri päiväkodissa. Ehkä mulla on vaan huono tuuri, ja olen joutunut paikkoihin, joissa henkilökunta on työhönsä kyllästynyttä, väärällä alalla olevaa tai muuten tunnekylmiä ja epäempaattisia lastenvihaajia... Mitään todistettavasti kamalaa ei ole tapahtunut, sellaista, mistä voisi tehdä kantelun eteenpäin/valituksen, mutta kyllä sen verran kylmää ja välinpitämätöntä kohtelua lapset ovat noissa paikoissa saaneet, että itsellä sydäntä kylmäsi. Erittäin suosittua näytti olevan ns. piilovittuilu lapsille, hoitajat saattoivat sanoa lapselle jotain kivaa mutta sellaisella äänensävyllä, että kuulolla oleva toinen aikuinen tajusi sen olevan suoranaista vittuilua. Samoin sellaista silmienpyörittelyä, raskasta huokailua yms. oli paljon. Myös aika kovakouraista retuuttamista, sekä ihan suoraan lapselle karjumista tämän naaman edessä. Lisäksi lasten vanhempien mollaaminen lapsen kuullen hirvitti "mitä ihmettä sen teidän äidin päässä oikein liikkuu, kun se on laittanut teille tällaset housut!" (toi melko lievästä päästä) Jotkut lapset myös jäivät tyystin ilman huomiota/syliä, varsinkin jos olivat ujompia tai hiljaisia.
kun ei yksinkertaisesti ole vara jäädä kotiin ja alueella ei ole perhepäivähoitoa? Olen viemässä vähän reilu 1-vuotiaan lapseni päiväkotiin, kamalaa syyllistämistä tämäkin ketju asiasta on, kun kaikilla vain ei ole muita vaihtoehtoja. Onko se niin outoa ymmärtää? Mielelläni en todellakaan veisi noin pientä hoitoon, mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Mummot ja papat yhä työelämässä ja mies ei niin superpalkkainen, että elelisimme minun 400€:lla koko 5-henkinen perhe. Kaikki lapseni ovat hoitoon menneet alle 2-vuotiaina :-(
Tunnen 7-henkisen perheen, jossa äiti oli kotona lähes 20 vuotta. Mies naisvaltaisella (huonopalkkaisella) alalla töissä. Pärjäsivät kyllä - ja omistusrivari pk-seudulta (ok-alue, ei mikään Korso tai Espoon keskus).
Ymmärrän, että kolme vuotta on pitkä aika, jos rahasta on tiukkaa. Mutta rahaa tulee mukavasti noin vuosi lapsen syntymästä. Siihen kuukausi tai kuusi-seitsemän-kahdeksan kuukautta päälle ei horjuta ketään, JOS niin haluaa.
Elämä on valintoja.
ITsekin olen kerran väärin valinnut. Toisella kerralla korjasin.
2. Monessa Euroopan maassa lapset menevät hyvinkin nuorena hoitoon. Miten heistä tulee niinkin normaaleja, onnellisia ja hyvinkäyttäytyviä? Nyt ei puhuta siitä, että moni nainen luopuu urastaan ja jää kotirouvaksi, vaan todellakin siitä, että moni lapsi on hoidossa hyvinkin varhaisessa vaiheessa.
mutullesi.
En veisi lasta päiväkotiin ennenkuin osaa puhua niin hyvin, että osaa kertoa kuinka päivä meni. (2-3v.)
Tässä nostat juuri esille asian ytimen.Jos vanhemmilla ei muuta vaihtoehtoa ole kuin mennä töihin lapsen ollessa alle 2 niin silloin yhteiskunnan on myös tarjottava vaihtoehto joka ei ole riski lapsen ja vanhempien kehitykselle!