Teinkö tökerösti kaksoset saaneelle kaverille?
Minulla on kaveri (ei siis mikään läheinen ystävä, mutta mukava tyyppi), jonka kanssa ei olla pidetty yhteyttä pariin vuoteen, mutta sitä ennen käytiin esim. toistemme häissä ja tapailtiin aina välillä. Nyt asutaan eri maissa, siksi yhteydenpito on varmaan vähentynyt.
Kuulin pari kuukautta sitten yhteisellä tutultamme, että tämä kaveri on saanut kaksoset ja yllätyin ja ilostuin kovasti, koska en edes ollut tiennyt hänen olleen raskaana. Koska itse olen kärsinyt lapsettomuudesta ja tarponut hedelmöityshoitojen suossa viidettä vuotta, iso pyörä alkoi kuitenkin raksuttaa ja aloin pohdiskella, olisiko kaveri kohtalotoverini, sillä a) hänelläkin kesti häistä liki viisi vuotta esikoisen tuloon, b) hänkin on jo 35:n paremmalla puolella eli aikaa ei hukattavaksi, ja c) harvemminhan kaksosia nykyään ilman hoitoja saa. Lähetin sitten kaverille onnittelukortin ja liitin mukaan pitkän kirjeen, jossa kerroin pääpiirteitä omista lapsettomuusongelmistani ja sanoin, että JOS hän sattuu olemaan (ollut) samassa veneessä, mielelläni vaihtaisin ajatuksia hänen kanssaan, tarjoaisin vertaistukea jne. Pyytelin kirjeessä vielä anteeksi hätäisiä johtopäätöksiäni ja sanoin, että jos olin oletuksissani väärässä tai jos hän ei halua asiasta kanssani puhua, ei se mitään, ollaan vain kuin mitään kirjettä ei olisi koskaan lähetettykään, mutta että minusta olisi silti mukava pitää jälleen yhteyttä parin vuoden hiljaisuuden jälkeen.
Lähetin kirjeen ja kortin pari kuukautta sitten... eikä mitään vastausta. Äskettäin kutsuin kaverin ja hänen miehensä järjestämiini juhliin (heidän kotikaupungissaan, jossa siis en itse asu), ja vastausten deadline tuli ja meni, mutta ei pihaustakaan heistä. Mietinkin nyt, onnistuinko tahtomattani loukkaamaan kaveria "utelemalla" asiasta, joka ei hänestä muille kuulu, ja mitä ihmettä voisin asialle tehdä.
Kaverilla on kuulemma täysipäiväistä lastenhoitoapua tarjolla ja hän on käynyt mm. muiden kavereiden kanssa syömässä, miehensä kanssa ulkona ja matkustellutkin, joten en usko kaksosten vieneen niin täysin hänen aikaansa, ettei kirjeeseen olisi voinut vastata edes lyhkäisellä sähköpostilla tyyliin "kiitos kortista; en halua puhu vauva-aiheesta, mutta pidetään vain yhteyttä; mitä sinulle kuuluu?"
Ideoita, miten voisin tilanteen korjata? Vai unohdanko vain kaverin ja keskityn niihin, joilla on mullekin aikaa? Tyhmää, että tällainen pikkujuttu painaa, mutta itse olen aina helpottunut, jos löydän kohtalotovereita taakkaa jakamaan ja siksi kuvittelin voivani olla jopa tueksi kaverille - ja toisaalta, jos hänen kaksosensa ovat luomutuotantoa, moni olisi siinä tilanteessa varmaan ärsyyntynyt oletuksistani ja halunnut oikaista ne..!
Kommentit (70)
Ymmärteekseni ap:n kirje oli sen luonteinen, että kohteliaasti ja helposti olisi voinnut sanoa, ei kiitos.
Jotenkin täällä av:lla huomaa miten monimutkaista ystävyys joillekin on. Ja sitä kautta en todellakaan ihmettele miksi niin moni on ilman ystäviä.
t. 7 tuhatta
En ole ilkeä mutta sanon rehellisesti, että kyllä minäkin olisin hätkähtänyt kirjettä tuollaisessa tilanteessa ja miettinyt useampaan kertaan, vastaanko mitään ja onko ap:n tarkoitus vain saada itselleen henkilö, jolle vuodattaa murheensa.
Niin, tietysti minulla oli se lapsi mutta ei se lapsettomuuden kokemus ja tuska mihinkään hävinnyt, muutti vain muotoa mutta siellä taustalla väijyi edelleen. Olisin ollut niin onnellinen tuollaisesta kirjeestä!
Tämän pohjalta veikkaan, että kaverisi on saanut luomukaksoset eikä kykene käsittelemään sinun lapsettomuuttasi millään tasolla. Minullakin oli yksi "ystävä", joka kuultuaan lapsettomuudestani totesi, että ei kestä nähdä minua, kun se pilaisi hänen omaa äitiyden kokemustaan ja oikeuttaan iloita lapsista. Just. En todellakaan ole sellainen murjottava myrtti enkä koskaan syyllistänyt ketään kavereistani omasta lapsettomuudestani. Mutta tämä yksi ei vain kestänyt epäonnea ympärillään. KUn hän oli onnellinen, piti kaikkien muidenkin olla voidakseen olla hänen ystäviään.
Suosittelen unohtamaan koko tapauksen. Ei soittoa. Jos teillä on yhteisiä ystäviä (esim. se, joka kertoi kaksosten syntymästä), voisit ehkä tämän laittaa tiedustelureissulle eli esim.kertomaan, miten oli ollut bileissäsi ja sitten ohimennen kysäisemään, pitääkö hän sinuun yhteyttä ja jos ei, niin miksi ei. Mutta en usko, että vastaus tekee sinua onnelliseksi. Eli unohda.
Autoton = joku jolla ei ole autoa.
Lapseton = joku jolla ei ole lasta.
Miten äiti voi mieltää itsensä lapsettomaksi??
Ymmärteekseni ap:n kirje oli sen luonteinen, että kohteliaasti ja helposti olisi voinnut sanoa, ei kiitos.
Jotenkin täällä av:lla huomaa miten monimutkaista ystävyys joillekin on. Ja sitä kautta en todellakaan ihmettele miksi niin moni on ilman ystäviä.
t. 7 tuhatta
En ole ilkeä mutta sanon rehellisesti, että kyllä minäkin olisin hätkähtänyt kirjettä tuollaisessa tilanteessa ja miettinyt useampaan kertaan, vastaanko mitään ja onko ap:n tarkoitus vain saada itselleen henkilö, jolle vuodattaa murheensa.
jotka tuijottavat varjoaankin epäillen sitä vittuilemisesta.
t. 7 tuhatta
Ei siinä mitään pahaa ole, mutta pienten kaksosvauvojen ulkomailla asuva äiti, joka ei ole ap:n lähimpiä ystäviä, ei välttämättä ole ensimmäinen, joka haluaa ja jaksaa ryhtyä ap:n vertaistueksi. Vaikka ap jopa meille haluaa kertoa, että äidillä on lastenhoitaja (aupair-tyttö?) apunaan.
Ja tällä äidillähän on ystäviä, joita ap tietää hänen tavanneen. Hän ei vain ilmeisestikään halua olla juuri ap:n lähiystävä ja uskottu. Miksi hänen pitäisi?
Olen itse entinen lapseton, ja ihmettelen sitä, miten ihmiset kitisevät lapsettomuuskriisistään vielä lapsen saatuaankin. Jos ihmisellä on lapsi, hän ei ole lapseton. "Sekundäärinen lapsettomuus" on myös käsitteenä aivan turha. Ihminen on lapseton vain niin kauan kuin hänellä ei ole lasta.
Minä ainakin hämmennyin, kun monet kuvittelivat, että en enää lapsen saamisen jälkeen ole lapseton Niin, tietysti minulla oli se lapsi mutta ei se lapsettomuuden kokemus ja tuska mihinkään hävinnyt, muutti vain muotoa mutta siellä taustalla väijyi edelleen.
vaikka mulla on 2 lasta.
Ap:han voisi kirjoittaa noita kirjeitä myös kaikille yhden lapsen synnyttäneille, sillä jokainen heistä on potentiaalinen lapsettomuudesta kärsivä. Enemmän hoidoilla saa alkunsa yksi lapsi kuin kaksoset.
taatusti haluaa keskittyä vauvoihin ja puhua vauvoista ja muuusta.
Ei varmasti halua puhua lapsettomuudesta, kun on kaksi vauvaa käsissä.
Aika ja mielenkiinto ei varmasti riitä siihen.
Itse olin mieheni kanssa 5v. ja vasta sitten saatiin vauva. Ei ollut mitään lapsettomuutta.
Kaverisi ei ole kiinostunut sinusta ja sinä et sitä tajua.
Meihinkin suhtauduttiin kun sirkuseäläimiin ja niin tutut kuin tuntemattomat tunkivat kovasti elämäämme vauva-aikana.. Minä en muista edes vauva-ajasta paljoakaan juuri väsymyksen vuoksi. Ja noista hoidoista on multakin udeltu, luomuja ovat, mutta kenelle se kuuluu (?!)
t. Toinen tuplaäippä