Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhtautuuko joku muu kriittisesti neuvolan ja koulun "seuloihin"?

Vierailija
30.07.2012 |

siis näihin laajoihin terveystarkastuksiin, joissa kysellään koko suvun sairaudet, kartoitetaan alkoholinkäyttö ja testataan lapsi.

Mä en ole ollenkaan varma, onko terveydenhoitaja ( esim. vastavalmistunut tai sijainen) sopiva arvioimaan lapseni neurologista kehitystä, ja minua loukkaa se, että terveydenhoitaja kysyy ekaluokkalaiseni kuullen, mahdanko käyttää huumeita.

Suhtaudun kriittisesti tietoihin, joita perheestäni arkistoitaan seulojen perusteella.

Ja ei, minulla ei ole mitään salattavaa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut en oo käyttänu lapsiani neuvolassa ku siel on niin epäpätevää henkilökuntaa. Oon osannu ite huolehtii rokotuksista ja lasteni erityistarpeista (AD/HD ja aistiyliherkkyys) ja hakea ihan itte niihin apua. en tarvii minkään pikkupillun/vanhanpiian mielipiteitä!!! >:(

Minua kiinnostaisi, että mikä on oma kokemuksesi/ koulutuksesi asiaan liittyen ja miksi mielestäsi neuvolassa on epäpätevää henkilökuntaa. Miten olet huolehtinut itse lastesi rokotuksista kun yksityislääkärin puolellakaan ei voi saada kaikkia rokotuksia, jotka kuuluvat lasten rokotusohjelmaan. Oletko itse hoitaja?

T. terveydenhoitaja

Vierailija
22/51 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksista on olemassa ihan suositukset, ja jos ei jotain saa yksityispuolelta niin sitten haetaan se joku puuttuva sieltä julkiselta.

Ja terkka nyt ei todellakaan ole mikään ADHD:n tai aistiyliherkkyyden asiantuntija, joten miksi ihmeessä pitäisi olla itse hoitaja?

Neuvolassa on epäpätevää henkilökuntaa, koska koko terveydenhuoltoala on täpötäynnä epäpätevää henkilökuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella alalla on osaajia ja vähän vähemmän osaajia. Ihmisiä pitäisi silti kunnioittaa, eikä haukkua ties millä nimillä ja tehdä yleistyksiä, ettei kukaan osaa mitään. Mua ei todellakaan haittaa vastata yhteenkään tereyskyselyyn, jos se jotain koskaan milläänkään tavalla auttaa.

Vierailija
24/51 |
31.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaana ja äitinä olen itsekin tavannut muutaman epäammattimaisen terveydenhoitajan.

Ja terveydenhoitajana olen tavannut useita perheitä ja äitejä jotka kasvattavat ja hoitavat lapsiaan "maalaisjärjellä", tosiasiassa perheen kaikki asiat ovat solmussa ja kyky hallita arkea puuttuu kokonaan.

Ap: lle sanoisin sen verran, että eihän th arvioikaan esim. lapsen neurologista kehitystä vaan pyrkii löytämään ne joilla poikkeuvuutta ehkä on. Seulat ovat ammattilaisten laatimia (yleensä erikoislääkäri) eikä suinkaan th: n.

Kun lapsi jää seulaan, hänet ohjataan jatkotutkimuksiin missä tehdään arvioita. On aivan tavallista, että lapsi jää neuvolassa esim. puheen vuoksi seulaan ja puheterapeutti on lapsen tutkittuaan sitä mieltä, että lapsi ei tällä hetkellä tarvise puheterapiaa.

Päihteiden käytöstä kysytään koska päihteiden käyttö on suomalaisille iso ongelma, myös pienten lasten vanhemmille ja raskaana oleville.

Joku ehkä valehtelee kun täyttää lomakkeita, joku ei. Aina löytyy myös niitä, jotka vastaavat rehellisesti ja haluavat apua. Jos asiasta ei kysytä, ei moni uskalla ottaa avuntarvetta itse puheeksi. Tarkoitus ei ole kytätä ja arvailla kuka on täyttänyt lomakkeen rehellisesti ja kuka ei. Koko lomake on täysin vapaaehtoinen.

Arkistointi tuntuu olevan kummallinen peikko täällä av: lla. IRL lapsen neuvolakäynnistä tai käynnistä kouluterveydenhoitajan luona kirjataan mahdollisimman vähän ja vain oleelliset faktatiedot. Jos joku th on niin ammattitaidoton, että kirjaa omia tulkintojaa tms. niin toivon että jää siitä kiinni.

Joka ammattiryhmään mahtuu tekijöitä laidasta laitaan. Hoitoalalla työskentelee niin paljon ihmisiä, että on hyvin lapsellista leimata koko ala sen vuoksi että on joutunut muutaman ammattitaidottoman asiakkaaksi.

Vierailija
25/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikan moneen lyyliin törmätty tässä matkan varrella kun on neljä lasta, iät 18-16-10-8

Tavoite on hyvä mutta keinot??

Vierailija
26/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin syy siinä, etten luota hoitajien ammattitaitoon. Kyse ei ole erityisesti seuloista, vaan ihan useasti on käynyt niin että hoitaja on alkanut tekemään omia johtopäätöksiään tilanteesta ilman pätevyyttä ja pelotellut minut puolikuoliaaksi. Esim. pojan hammas ei kasvanut ja kitalaessa oli outoa kasvustoa: hammashoitaja huolestuneena käski varaamaan ajan HETI lääkärille, voi olla vaarallista jne. Lääkäri sitten naureskeli että tuon polyypin takia tulitte tuolla vauhdilla (lähete)? Leikkasi sen pois ja hammas kasvoi normaalisti. Toisella kertaa olin papakokeessa, josta ei löytynyt mitään mutta odoteltiin lääkärin soittoa. Hoitaja alkoi puhelimessa (kun varasin soittoaikaa sille lekurille, siis) arvailemaan tulosten perusteella, mistä mahtoi olla kyse. Menin jotenkin sanattomaksi, aika asiatonta oli .

Vierailija
27/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on se, että käytännössä vastaan on tullut enemmän tumpeloita, kuin asiansa osaavia terveydenhoitajia.

Neljän lapsen äitinä näitä on tultu nähtyä. Järkipuhetta ja maalaisjärkeä ei moneltakaan tunnu löytyvän.

Milloin terkkari opiskelijan kanssa on höslännyt kuulotestissä ja antanut 4-vuotiaalle lapselle ristiriitaisia ohjeita. Sitten kun lapsi ei ole tiennyt mitä tehdä, hoitajat ovat tulkinneet että se on kuuro. Näin siis siitä huolimatta, vaikka lapsi on kaksikielinen ja muutenkin osoittanut kiellistä lahjakkuutta. Mitenhän tämä yhtälö sopii kuurouden kanssa yhteen?

Tai kun kaksivuotiaalta mitataan yhdessä mittauksessa hieman isompi päänympärys, kirjoiteteaan lähete psykiatrille. Lapsella ei siis mitään oireita tai viivästymiä kehityksessä ole - päinvastoin. Suvussa vaan sattuu olemaan hatun koko vähän isompi, jonka näkee äidistäkin.

Ainiin, ja sitten olivat ne sählät, jotka yrittivät etsiä kiveksi selin makaavalta lapselta. Kun eivät löytäneet, lähete lähti kirurgille keskussairaalaan. Olikohan tutkimusasennossa jotain vikaa?

Nämäkin joille lähetteet on kirjoitettu, ovat suurin piirtein suoraan nauraneet terveydenhoitajien hölmöilyille.

Naurattaisi minuakin, jollei näistä aiheutuisi turhaa huolta ja vaivaa. Myös epämääräiset merkinnät lasten potilasasiakirjoissa ovat tosi huono juttu, koska niillä voi olla vaikutusta mm. sairusvakuutusten myöntämiseen.

Ja ap, henkilökohtaisia tietoja perheestä ei kannata antaa talletettavaksi noihin tietosäilöihin, jos perheellä ei ole avuntarvetta. Syy on se, että tietosuoja ei koskaan ole 100%, tietoja saatetaan kirjata harhaanjohtavasti ja niistä saatetaan tehdä vääriä johtopäätöksiä, joista voi aiheutua jo todellista haittaa.

Terkkari kannattaa myös vaihtaa, jos ei koe siihen luottamusta. Me ollaan nähty vaikka minkälaista hiihtäjää ennen kuin on löytynyt fiksu ja asiasa osaava terveydenhoitaja, jolta löytyy myös tervettä järkeä.

Vierailija
28/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on pitkään nyt pois.

Neuvolan väki vaikutti erinomaisen loukkaantuneelta, kun en tahtonut seulontaan ja esittelemään alkoholinkäyttölappujani sijaisella joka on opiskelija.

ap

Vierailija
29/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan kriittisyys tarkoittaa sitä, että mietitään, mitä hyvää ja mitä huonoa ja vertaillaan niitä siihen, mitä halutaan.

Minä tiedän, että terveydenhoitaja ei ole sopiva arvioimaan lapseni neurologista tilaa, sillä hänellä on kaksi erikoislääkärin diagnoosia ja lääkitys siltä saralta. Sen sijaan oli ihan hyvä, että viime vuonna kasiluokalla koululääkärin vastaanotolla lapsi itse rohkaistui ottamaan esiin kaksi itseään huolestuttanutta terveydellistä ilmiötä, joiden suhteen lääkäri kirjoitti lähetteen jatkotutkimuksiin. Toinen huoli osoittautui turhaksi ja toinen pitkäaikaista hoitoa vaativaksi, hoidotta invalidisoivaksi taudiksi, joka nyt kuitenkin tulee hoitoon. On mielenkiintoista, että tästä nimenomaisesta vaivasta oli jo käyty yksityisellä erikoislääkärillä, joka kuitenkin oli dissannut vaivan lyhyen vastaanottoajan ja kunnollisten tutkimusmenetelmien puutteen takia. Vasta julkisen puolen magneettitutkimukset ja pitkä tutkimusjakso paljastivat asian oikean laidan. Julkisen puolen lähetettä emme kuitenkaan koskaan olisi saaneet ilman sitä koululääkärin alkulähetettä.

Me olemme jo vuosia kuuluneet siihen joukkoon, jolle on tehty tämä laajennettu terveystarkastus niine paihdekyselylappuineen, mutta kertaakaan multa ei muuten ole lapsen kuullen kysytty, käytänkö jotain. Täti on lukenut paperista ihan hiljaa itsekseen, että ei ole ongelmia. Viime vuonna hän kääntyi lapsen puoleen ja kysyi, että "täällä lukee, että olette kotona keskustelleet päihteidenkäytöstä, se on hyvä, koetko saaneesi tarpeesi tietoa vai haluatko kysyä jotain lisää?"

Eli joo, ei se terkkari tai koululääkäri mitään ongelmaa ratkaisemaan pysty, tuskin edes spottaamaan - mutta hän pystyy lähettämään eteenpäin sellaisiin tutkimuksiin, joihin ei muuten pääse edes rahalla. ja joo, oikeasti terkkarille ei pätkääkään kuulu mun ammatti, työpaikka eikä päihteiden käyttö, mutta onhan tuo osannnut ollaniihin liikaa huomiota kiinnittämättäkään.

Vierailija
30/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis näihin laajoihin terveystarkastuksiin, joissa kysellään koko suvun sairaudet, kartoitetaan alkoholinkäyttö ja testataan lapsi.

Mä en ole ollenkaan varma, onko terveydenhoitaja ( esim. vastavalmistunut tai sijainen) sopiva arvioimaan lapseni neurologista kehitystä, ja minua loukkaa se, että terveydenhoitaja kysyy ekaluokkalaiseni kuullen, mahdanko käyttää huumeita.

Suhtaudun kriittisesti tietoihin, joita perheestäni arkistoitaan seulojen perusteella.

Ja ei, minulla ei ole mitään salattavaa.

oletko itse huolissasi perheesi päihteiden käytöstä? Tuli vain mieleen, kun mainitsit juuri sen kahdesti.

Vierailija
31/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopuksen eskarissa oli tällainen yli-innokas, juuri valmistunut ope, joka oli mielestään maailman taitavin ja paras.

Hän diagnosoi lapsellamme laajasti vaikka mitä.

Minä sitten kiikutin lasta milloin silmälääkärille, milloin psykologille, milloin minnekin.

Lapsi istui väärin, piteli kynää väärin, oli kierosilmäinen, tunne-elämältään häiriintynyt. Jne. jne. jne. Ei kuulemme pärjäisi normaalikoulussa jne.

Kukaan muu ei koskaan löytänyt lapsessa mitään vikaa - ja nyt lapsi pääsi kaupungin halutuimmalle opintolinjalle...

Vierailija
32/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin terkkari opiskelijan kanssa on höslännyt kuulotestissä ja antanut 4-vuotiaalle lapselle ristiriitaisia ohjeita. Sitten kun lapsi ei ole tiennyt mitä tehdä, hoitajat ovat tulkinneet että se on kuuro.

Tuskin sanoivat että lapsesi on kuuro?????

Ainiin, ja sitten olivat ne sählät, jotka yrittivät etsiä kiveksi selin makaavalta lapselta. Kun eivät löytäneet, lähete lähti kirurgille keskussairaalaan. Olikohan tutkimusasennossa jotain vikaa?

Muuten hyvä yritys, mutta lastenneuvolassa ei th kiveksiä kokeile, vaan neuvolalääkäri.

Myös epämääräiset merkinnät lasten potilasasiakirjoissa ovat tosi huono juttu, koska niillä voi olla vaikutusta mm. sairusvakuutusten myöntämiseen.

Missä ja miten olet nähnyt "epämääräisiä merkintöjä lasten potilasasiakirjoissa"

Vierailija
33/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mitä "vikoja" lapsestani. Olimme eka kertaa hänen vastaanotollaan ja tuntui, että koko käynti oli vain sitä vikojen hakemista. En enää ihmettele miksi nykyään lapsilla on niin paljon diagnooseja, miksei olisi kun niitä oikein hakemalla haetaan niistäkin joilla ei ongelmia ole. Ja ihmettelen miten ammattilainen, joka th:n pitäisi olla, voi 1 tunnin vastaanotolla tehdä lapsesta ja äidistä niin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Vierailija
34/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa yhteenkään minua henkilökohtaisesti koskevaan kysymykseen, saati ett istuisin juoruamassa koko suvun asiat. Terveydenhoitaja ei merkitse minulle mitään muuta, kuin lapsen normaalin kehityksen tarkastavaa ja siihen tehtävään koulutettua ihmistä. Ei vanhemmuus tarkoita sitä, että yksityisasiat eivät ole yksityisiä. Aikuisena ja täysivaltaisena ihmisenä olen joka tapauksessa vastuussa elämästäni, enkä tarvitse terveydenhoitajan arviointia minusta ihmisenä.

No taitaapa tulla soviaaliviranomaisia vierailulle, siinähän tulevat. Vaadin kirjalliset raportit käynneistä, niitä on kiva lukea :) Herättävät suurta hipeyttä...

Vierailija
35/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa yhteenkään minua henkilökohtaisesti koskevaan kysymykseen, saati ett istuisin juoruamassa koko suvun asiat. Terveydenhoitaja ei merkitse minulle mitään muuta, kuin lapsen normaalin kehityksen tarkastavaa ja siihen tehtävään koulutettua ihmistä. Ei vanhemmuus tarkoita sitä, että yksityisasiat eivät ole yksityisiä. Aikuisena ja täysivaltaisena ihmisenä olen joka tapauksessa vastuussa elämästäni, enkä tarvitse terveydenhoitajan arviointia minusta ihmisenä.

No taitaapa tulla soviaaliviranomaisia vierailulle, siinähän tulevat. Vaadin kirjalliset raportit käynneistä, niitä on kiva lukea :) Herättävät suurta hipeyttä...

En nyt ihan tajua...

Vierailija
36/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vastaa kyselyihin. Kuinka tyhmä oikein olet?

Vierailija
37/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta äitiysneuvolavaiheessa ja olen valinnut näin alusta alkaen sen linjan, että en vastaan kyselyihin valikoiden. Ainakin mun terkka on ymmärtänyt hyvin ja sanonutkin, että vastaaminen ei ole pakollista.

Vierailija
38/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suurin osa neuvolan asiakkaista on ihan normaaleja.

t. th

Vierailija
39/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/51 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko neuvolakäyntejä? Ja ne kyselythän ovat tosi yleisiä, mahtaako ne edes kunnolla niitä ikinä lukea...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä