Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolme syytä, miksi et käytä kypärää pyöräillessä

Vierailija
30.07.2012 |

Tai jos käytät, listaa ne kolme syytä, miksi.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pari päivää sitten lähdin sen verran kiireellä käymään lähikaupassa, että kypärä jäi matkasta. Eiköhän vastaan pyöräillyt suunnilleen kolmivuotias pikku kaveri, joka jo kaukaa huusi minulle, että "kato, mulla on uusi kypärä, miksei sulla ole kypärää?". Niinpä.

Mutta siis ne syyt. Tarviiko niitä olla enempää kuin yksi: haluan suojella kalleinta pääomaani. Ja jos toinen syy tarvitaan, niin siksi, koska edellytän sitä ehdottomasti myös omilta lapsiltani, joten enhän voi itse toimia toisin.

Vierailija
82/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä neurologisella vuodeosastolla, ja ajatukseni pyöräilykypärän käytöstä muuttuivat täysin kun näin itseni ikäisiä (n.20v tuolloin) päänsä lyöneitä ja loppuelämäkseen muiden tuen varaan joutuvia nuoria, joilla oli elämä edessä. Se, että kypärän käyttöä pidetään nolona ja tätä asennetta pidetään yllä, altistaa turhan monta ihmistä aivovammalle.

Yleisesti päänsä lyömisen riski ei liity mitenkään ajotaitoihin tai omaan nopeuteen, riittää jonkun muun virhe tai huono tuuri, niin loppuelämä voi olla pilalla ja itse olisi voinut ehkäistä sen vain käyttämällä kypärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut ostettua kypärää. Mielessä on käynyt useinkin, mutta se on vähän niinkuin vessapaperi: sitä ei tule ostettua, ennenkuin on pakko. Tosin jos vahinko käy, niin se saattaa käydä viimeisen kerran.

En muuten tiennyt, että kypärän käyttö on säädelty laissa. Pari vuotta sitten paikkakunnallani tehtiin tehoratsia polkupyöräilijöihin. Tosin kypärästä ei ollut mitään puhetta, kohteena oli valottomat polkupyöräilijät. Sakkolappua tuli, jos pimeällä ajoi ilman valoja. Kypärää suositeltiin käyttämään, mutta ei sen käyttämättömyydestä mitään sakkoa saanut. Taskulamppu minulta löytyykin. Jos kypärän käyttämättömyydestä sakotettaisiin, niin sitten ostaisin varmasti ensitilassa kypärän.

Vierailija
84/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tarvita kuin yksi syy: en halua vammautua vihannekseksi, jos auto ajaa päälleni. Kuolemakin tietysti olisi ikävä, mutta ei niin paha.

eräs rouva noin 10v sitten joutui huumekuskin yliajamaksi.rouva oli pyörällä ja oli kypärä päässään.Rouva lensi parikymmentä metriä ja löi päänsä. On tällä hetkellä pyörätuolissa hoitolaitoksessa ja aivovammainen.Miehensä otti eron vähän onnettomuuden jälkeen eikä ole hoitanut vaimoaan.Rouvan vanhemmat huolehtivat.Mies meni uusiin naimisiin.

En käytä kypärää koska en halua jäädä vihannekseksi vaan kuolla heti kerralla pois,kypärä ei estä muita vammoja jota tulee paljon enemmän kaatuessa.

Vierailija
85/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiinnosta, ei kiinnosta, ei kiinnosta

Ajan työmatkaa vanhalla jopolla hiljaista metsätietä. Jos sillä vauhdilla 2km matkalla kaadun niin sitten on minun aika kuollakin jos sillä vauhdilla olisi mahdollista kuolla.

heh, suomalaiset on niin fanaatikkoja. Haasun näköistä kun k0hta kävelläänkin kypärä päässä.

Vierailija
86/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessa kenelläkään ei ollut kypärää, itse aloin käyttää 20-vuotiaana.

Kun kyärä on päähän sopiva, se ei haittaa oloa. Kesällä kunnon tuuletus ja säätöjen avulla mahtuu talvipipokin. Kampaus toki lätsähtää, mutta ei se nyt niin kummoinen ole.

Nykyään kypärättömät pyöräilijät näyttä ääliöitä.

Poikani (11-v) pitää myös aina kypärää pyöräillessään, ei kuvittelekaan muuta. Myös mieheni pitää kypärää.

Ajamme kaikki niin reipasta vaihtia, että jo senkin takia on hyvä olla koopa päässä.

Niin, ja oikea kypärän asento muistetaan: vauhdikkaasti otsalla, remmien säädöt kohdallaan.

Vierailija
87/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ajan aina kesät ja talvet pyörällä,, joka päivä nyt 30 vuotta enkä ole ikinä kaatunut. sen sijaan kävellessä olsii ollut usein tarpeen. Eli käytän ennemmin kävellessä kuin pyöräillessä, pyöräillessä vaara loukkantua ei ole niin suuri.

Vierailija
88/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sellaista pyöräilykypärää ei ole keksitty josta olisi hyötyä onnettomuustilanteessa. Ne vaan heilahtaa kaatumisen mukana väärälle paikalle. len testannut lapsen kavereita joilla kypärät päässä, vähän kun otsan kohdille koskee niin kypärä heilahtaa pois päästä. Aivan turhia! Ja harva pyörällä kaatuu. Kävelleessä sen sijaan olisi usein tarpeen (jos olisi keksitty toimiva päässä pysyvä kypärä).

Vierailija
89/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli tuhansia pyöräilijöitä, ehkä 10% oli kypärä. Tosin siellä pyöräilykulttuuri kehittyneempää kuin suomessa. Ari suuntiin omat ajokaistat ja autoilijat kunnioittavat pyöräilijöitä.

Vierailija
90/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan pumpulipumpuliyhteiskunnan symboli. Itse olen raavas Jack London -tyylinen miesten mies, ei minua kiinnosta joku hiton pyöräilykypärä. Viisi-kuusikymppisiä naisihmisiä varmaan kiinnostaa.

Vierailija
91/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ajan vähän pyörällä ja siksi en koe tarpeelliseksi hankkia kypärää

- kypärää ei siis ole

- olen pärjännyt 40v ilman ja varmaan pärjään jatkossakin

Tai jos käytät, listaa ne kolme syytä, miksi.

Vierailija
92/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kypärää on hankala kuljettaa mukana silloin, kun se ei ole päässä

2. Olen taitava pyörän käsittelijä ja hallitsen kaatumiset -> liukkaus ym. ei pelota

3. Lempipiponi ei mahdu kypärän alle :)

Vierailija
93/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah haa, siis pyöräilen, vaikka toki kyllä pöräilenkin :D

Elämässäni en ole kypärää omistanut ja nyt olen 35v.

Lapsilleni olen kuitenkin kypärät hankkinut.

Vierailija
94/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lähinnä kuntoilun vuoksi tehdyillä pyörälenkeillä, koska menen vähän vauhdikkaammin silloin.

En käytä hyötyliikuntapyöräilyyni. Olen 30-vuotias ja muistan tosiaan ala-asteelta ne järkyttävät valkoiset kypärät mitä koulussa ilmaiseksi jaettiin. Kaikki laittoivat ne yhden kerran päähän koulun järjestämälle pyöräreissulle, koska opettajat pakottivat. Sen jälkeen niitä ei näkynyt kenenkään päässä. Ei minunkaan.

Lapsinahan meillä ei mitään kypärää ollut edes siinä vaiheessa, kun opeteltiin pyörällä ajamaan joskus hyvin pienenä. Miksi sen olisi siinäkään vaiheessa laittanut, kun jos osasi pysyä pystyssä.

En käytä, koska:

1) Vaiva. En viitsi jättää sitä pyörääni kiinni asioinnin ajaksi, enkä halua mukanakaan kiikuttaa. Pyöräilyssä on hauskinta sen vaivattomuus, satulaan ja samantien menoksi. Kypärän virittely hidastaa.

2) Onnettomuuden riski tuntuu pieneltä. Olen 25-vuotta pyöräillyt suht. ahkerasti ilman kypärää ja en muista tilannetta, jossa olisi ollut lähellä pään kolauttaminen. Tulee aina sellainen olo, että en sillä potalla tee mitään. Lähinnä laitan sen vuoksi lenkeillekin, että vaimo saisi mielenrauhan.

Vierailija
95/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) se näyttää nololta

2) se pilaa kampauksen (mulla on hiukset melkein aina kiinni) ja sähköstää tukan

3)"kukaan muukaan" ei käytä

(4) sen mukana kantaminen olisi rasittavaa)

ehkä sit kolme-neljäkymppisenä..?

Vierailija
96/96 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mulla on iso tukka, joka menee huonosti kypärän alle survottuna.

2. Olen esteetikko. Kauneus ennen turvallisuutta.

3. En pyöräile.