Kolme syytä, miksi et käytä kypärää pyöräillessä
Kommentit (96)
En käytä koska kampaus kärsii ja menee piloille. En tykkää kantaa sitä mukanani, vie tilaa kaupoissa jne.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:24"]
1. olen tyhmä
2. olen tyhmä
3. olen tyhmä
Oikeasti tiedän että tuiki tarpeellinen kapistushan se on. Ihan omaa pöljyyttä ja turhamaisuutta olla käyttämättä, ei ole mitään muuta puolustusta mulla.
[/quote]
Ilman kypärää pyöräilevä ei pelkästään näytä tyhmältä, vaan myös on tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 07:08"]
laki velvoittaa pitämään kypärää, joten koska se on laki, kypärä on päässä. En muutenkaan riko lakia, koira ulkoilee hihnassa, korjaan koiran kakat pois, en roskita, ajan sallitulla nopeudella, en näpistele yms...
Lakia ei pidä rikkoa.
[/quote]
Bäääbäää...
siinäpä yksi varsinainen babylonin lammas, bääbää.
Lahjoitat varmaan myös sinisilmäisesti rahaa afrikan "köyhille" ?
[/quote]
Ei laki velvoita lahjoittamaan rahaa köyhille, kuolkoon nälkään.
Saaka sinua vetää pimeällä kadulla turpaan, vai noudataanko lakeja?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:30"]
Käytän, koska
1.) Se suojaa päätäni vammoilta, jos kaadun
2.) ks. kohta 1
3.) ks. kohdat 1 & 2
En välitä siitä, näytänkö typerältä. Minun mielestäni olisi typerää välittää tuollaisesta asiasta.
Haluan näyttää hyvää esimerkkiä muillekin.
[/quote]
Minä ainakin olen tottunut noihin kypäriin jo joskus 15 vuotta sitten, ei ole enää näyttäny typerältä, kuten silloin ihan alussa kun niitä alkoi näkyä. Päin vastoin, pyöräilijä näytää kohta jo paremmalta kypärän kanssa kuin ilman. Näkee heti että siinä on kuntoliikkuja eikä mikään kortiton hampuusi.
Käytän koska:en luota kaikkiin tielläliikkujiin,haluan turvata oman pään,kolmatta syytä en keksi.
Lensinkin pyörällä pari vuotta takaperin ja kaatuminen oli ohi ihan silmäräpäyksessä.Onneksi oli kypärä,löin myös pääni maahan ja mursin vain käteni.
Käytän, koska
- teen aivotyötä. En käytä siihen kampaustani tai ulkonäköäni vaan sitä munankuoreen verrattavissa olevan kallon sisällä vellovaa harmaata massaa. En halua, että se joku päivä liiskaantuu asvalttiin.
Kypärä ei aina pelasta, mutta parantaa mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 07:02"]
tuossa tarvita kuin yksi syy: en halua vammautua vihannekseksi, jos auto ajaa päälleni. Kuolemakin tietysti olisi ikävä, mutta ei niin paha.
[/quote]
Aamen. Eilen kyllä jäi kypärä kotiin, kun mies oli siivonnut eteisen, enkä löytänyt kypärää. Tuntui muuten todella turvattomalta pyöräillä ilman kypärää :D
Minä pidän aina kävellessäni, kontatessani ja uidessanikin kypärää.
Turvallisuus ennen kaikkea, sanon minä. Eläkesäästämisenkin aloitin jo 15-vuotiaana ensimmäisistä kesätyörahoista, kyllä muita sitten harmittaa seitsenkymppisinä, kun meikätyttö elelee leveästi ja muut kituu.
Aikaisemmin en käyttänyt kypärää mm. seuraavista syistä:
-näyttää tyhmältä
-kypärää on todella ärsyttävä raahata mukana
-sinne alle mahtuu vaan ruma pipo, ja sit kun ottaa kypärän pois joutuu kulkemaan kaupungilla siinä rumassa pipossa ellei kuljeta mukana aina varapipoa juuri tätä varten, mikä on hankalaa
-hiukset menee lyttyyn
-epämukava, rajoittaa pään kääntämistä ja aiheuttaa päänsärkyä ellei ole niin löysällä että valuu silmille (mulla on kai jotenkin omituisen muotoinen pää, kun mikään kypärä ei tunnu sopivan)
-aiheuttaa ylimääräistä ilmanvastusta
Sit satuin päätymään töihin paikkaan, jossa olen erittäin paljon tekemisissä erilaisia vammoja päänsä alueelle saaneiden kanssa. Sen jälkeen en ole kyllä ajanut metriäkään ilman kypärää. Tosin täytyy rehellisyyden nimissä tunnustaa, että koska en halua enää ajaa ilman kypärää, monesti jätän sitten koko pyörän kotiin semmoisissa tilanteissa kun koen kypärän kertakaikkiaan vaan liian hankalaksi, vaikka aikaisemmin pyöräilin käytännössä joka paikkaan. Nyt en oo tainnut ajaa mihinkään pariin kuukauteen...kesällä varmaan opettelen sit ajamaan se kypärä päässä, toivottavasti, ja kärsin littanaksi hikoilluista hiuksista ja muista ärsyttävistä asioista.
Minusta on hienoa lukea miten asenne muuttui (viittaan numero 77 kirjoitukseen).
Kiitos tästä keskustelusta! En ole viitsinyt käyttää kypärää, mutt nyt varmaan viitsin.
Olen kyllä ajellut pyörällä kesät talvet ihan kaupungissakin juuri kaatumatta. Autot ovat kyllä törmänneet minuun vähän joskus, kun ovat unohtaneet liikennesäännöt, joskus olen kaatunut jääkelillä, mutta ei ole sattunut päähän eikä juuri muutenkaan. Polvi meni kerran housuista puhki. Tämä kaikki siis yli 20 vuoden aikana, kun olen pyöräillyt lähes päivittäin isossa kaupungissa. Mutta miksei sitä kypärää voisi laittaakin. Hankala se kyllä on.
Haluan kuolla. Haluan vammautua ja päästä eläkkeelle. Haluan vain olla tai kuolla pois. Siinä syyt.
Haluan kuolla. Haluan vammautua ja päästä eläkkeelle. Haluan vain olla tai kuolla pois. Siinä syyt.
"en käytä kypärää koska en kaadu" ihan ypöyksinkö olet liikenteessä.Se ainoakin näköpiirissä oleva auto voi törmätä sinuun.
- Kypärä on rumaja pilaa hiukset
- Ärsyttää että joku ulkopuolinen rupeaa määrittelemään miten turvallisesti minun pitää elää.
- Uskon kohtaloon. Se minkä pitää tapahtua, tapahtuu kumminkin. Ja ihan sama miten mulle käy.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 16:42"]
- Ärsyttää että joku ulkopuolinen rupeaa määrittelemään miten turvallisesti minun pitää elää.
[/quote]
Tämä todellakin. Suomalaisten perusvika on olla aina sormi ojossa opastamassa (ja verottamassa) toisia. Individualismia täällä ei oikeasti suvaita alkuunkaan.
Minä en mitään kypärää käytä, siitäs saitte tantat!
Täällä yksi 30v äiti joka osti kypärän vasta viime kesänä.
En tykkää käyttää kypärää,mutta ostin kypärän kun sukulaiseni päälle ajoi auto. Hänellä oli kypärä,joten isommilta vahingoilta vältyttiin. Kypärä meni täysin tohjoksi.
Toinen syy kypärän käyttöön.
Haluan olla malli lapselleni jotta hänkin tykkäisi käyttää kypärää.Niin ja vielä lisäys,olen myös köyhä ja sain hyvän ja ok näköisen kypärän 15 eurolla.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 06:58"]
Tai jos käytät, listaa ne kolme syytä, miksi.
[/quote]
Mä en pyöräile.
Mulla ei ole pyörää.
Kypäriä mulla on rullaluisteluun, ratsastukseen ja lumilautailuun
Käytän. Yksinkertaisesti siksi, että en halua heittää henkeäni jonkun huolimattoman autoilijan vuoksi. Äitini tuossa vajaa vuosi sitten lensi katuun pää edellä yhden sellaisen vuoksi ja kypärä halkesi, mutta henki säilyi.
1) Ei viitsi kantaa mukana kun jatkaa jalan.
2) Ei voi varastamisen tai ilkivallan pelossa jättää pyörään kun jatkaa jalan.
(3) Jos olisi tukka laitettuna, niin ei vois käyttää ettei tukka lässähdä (ei koske minua))
Enempää syitä ei itsellä ole, pidän kypärää kun käyn pyöräilemässä, mutta en käytä jos piipahdan lähikaupassa, edellä mainituista syistä.